Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Coronavirus Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Het NOS-nieuws van 6 oktober 2020 meldt, ik zou bijna zeggen in aansluiting op mijn vorige post, dat I&O Research - in opdracht van de NOS - constateert dat 2/3 van alle Nederlanders (66% om precies te zijn) voorstander is van een strenger coronabeleid.
    65% van alle ondervraagden wil mondkapjes verplicht stellen in winkels en publiek ruimtes.
    42% wil dit zelfs voor buiten.

    De steun voor het coronabeleid van het kabinet wel fors is afgenomen.
    Eerst steunde nog 75% van de Nederlanders het beleid, dat is nu nog slechts 65%.

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #62
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        Bereid u maar voor op behoorlijk strenge maatregels die Dinsdag 13-10-2020 zullen worden publiek gemaakt (..) kun je er zeker van zijn dat men bewegingen van personen zal moeten indammen om daarmee ook de besmettingen in te dammen. U heeft het in de winkelcentra en horeca gelegenheden echt niet beter dan thuis, dus blijf thuis.
        Ik denk en vrees dat Antonius gelijk heeft.
        Ikzelf heb er ook weinig tot geen moeite mee en zal mij aan de (nieuwe) regels gaan houden.

        Ik zie echter in de praktijk dat steeds meer mensen de regels (voor zichzelf) anders interpreteren.
        Ik ken (oude) mensen in mijn buurt die iedere dag boodschappen gaan doen en die - voor zover ik het kan zien - geen mondkapje dragen.
        Als ik met hun spreek zeggen ze "Ik weet nooit vooruit wat ik 's avonds wil eten. Dus dat ga ik halen. Bovendien is het een uitstapje en kom ik onder de mensen".
        Tja.... wat moet je hier nu mee??

        Rutte kan morgen, 13 oktober, wel strengere maatregelen afkondigen, maar zolang mensen die zelfstandig willen en mogen interpreteren schiet het niet of nauwelijks op (vrees ik).
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #64
          Vanavond, dinsdag 13 oktober 2020, hadden we dus de (langverwachte) persconferentie van premier Rutte en onze (corona-)minister Hugo de Jonge.

          We gaan dus terug naar een nieuwe (gedeeltelijke) lockdown.
          Ik ben daar wel voor.
          Maar ja dat is gemakkelijk gezegd als je ergens op een avond in Maastricht een posting aan het typen bent voor MO.
          Ik draag voor de gevolgen van deze lockdown geen enkele verantwoordelijkheid en bovendien - niet geheel onbelangrijk - krijg ik iedere maand gewoon mijn salaris onafhankelijk of we nu in een (gedeeltelijke) lockdown zitten of niet.

          Maar toch!
          Ik heb de laatste weken te veel voorbeelden gezien van mensen die gewoon niet hun gezond verstand gebruikten.
          Dat we nu - dat wil zeggen formeel vanaf morgen 14 oktober te 22.00 uur - in deze nieuwe (gedeeltelijke) lockdown zitten verbaast mij helemaal niets.
          Sterker nog, ik had direct na de laatste persconferentie van Rutte wel een goede fles wijn willen zetten op het feit dat die maatregelen niet zouden helpen en dat we weer in een (gedeeltelijke) lockdown zouden belanden.

          Wat ik gewoon niet begrijp is dat mensen die geacht worden er verstand van te hebben 2 weken geleden niet konden bedenken dat we gewoon 2 weken verliezen door de toen genomen halfzachte maatregelen!?!
          Of laat ik het zo zeggen. Ik weet wel waarom, want het is politiek, maar ik zou willen dat ik het niet begreep.
          Als deze harde maatregelen voor een (gedeeltelijke) lockdown 2 weken geleden waren afgekondigd, dan was "Nederland te klein" geweest.
          Dan was iedere scepticus over het kabinet heen gevallen en was het verwijt dat het kabinet ons berooft van onze vrijheid.
          Neen, dan is het politiek en psychologisch gezien beter eerst het volk 2 weken te laten bungelen om ze zelf te laten ervaren dat het de verkeerde kant op gaat.
          En dan kom je met de nu afgekondigde harde maatregelen.
          Waarschijnlijk dat nu een ruime meerderheid van de Nederlanders achter deze maatregelen staat!

          Maar bedenk wel dat wij Nederlanders ons zelf te kort hebben gedaan en het virus als het ware een voorsprong hebben gegeven van 2 weken!

          Misschien is (een doorgeslagen vorm van) democratie wel de allerbeste voedingsbodem voor het coronavirus.
          Maar democratie is wel nog steeds de beste regeringsvorm die we kunnen hebben en soms moeten we een dure prijs betalen voor onze vrijheid


          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #65
            Maar democratie is wel nog steeds de beste regeringsvorm die we kunnen hebben en soms moeten we een dure prijs betalen voor onze vrijheid
            Als je geen andere "regeringsvorm" hebt dan is het wel heel makkelijk om zo iets te stellen. Het is namelijk helemaal niet democratisch hoe de verhouding tussen rijk en arm is geregeld en aldus wie in bescherming genomen wordt en wie mag creperen zonder gezondheidszorg en voedsel of water.
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #66
              Sinds vandaag zijn de mond en neusmaskers in de meeste Supermarkten verplicht om te dragen. Van een enkele supermarkt hebt u ook desbetreffend een email gehad als u meedoet aande kortingskaart registratie.
              Let wel, u kunt dat juiste gebruik van die maskers en het op of afdoen nergens vinden als instructie of handleiding. Dus wat moet u bedenken voor u naar een dergelijke supermarkt gaat?

              Doe het liever thuis voor de spiegel of in uw auto voor de spiegel op de parkeerplaats door enkel de elastieken vast te nemen en niet het stof (binnenzijde of buitenzijde). Neem het masker uit de originele verpakking nadat u uw handen ook heeft gewassen en/of gedesinfecteerd met de alcohol gel. Plaats het behoedzaam met de elastieken over uw oren en mond-neus en rek de geplooide stof maximaal uit waarna de strip boven aan uw neus even goed aangedrukt moet worden.
              Uw handen waren gewassen en vanaf nu gaat u onderweg. Als u tussentijds het masker afneemt en/of weer opzet compromitteert u de werking, vooral als u het masker op frommelt en in een binnenzak of damestas steekt. Pas als u weer thuis aangekomen bent mag u het masker weer afdoen nadat u wederom de handen heeft gewassen en/of gedesinfecteerd met de alcohol gel.
              Een masker kunt u eigenlijk niet meerdere keren gebruiken en dat is het dure kostentechnische aspect van die eenmalige maskers. Maar ook uw eigengemaakte stofmasker moet u na gebruik ook in de wasmachine steken.

              Ik hoop dat er nog eens wat instructie video's van de GGD en het RIVM op de TV komen omdat meer dan de helft zijn masker verkeerd gebruikt.
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #67
                Dat is ook al bijna een halve maand geleden dat ik erover berichte.
                En je kan het die intelligente universiteitsstudent die als parttime kracht werkt bij 't Kruidvat niet kwalijk nemen dat ze nog steeds haar mond en neus beschermend kapje net onder haar neus draagt. Op haar Universiteit wordt zo een toepassing niet gedoceerd.

                En straks wordt het ook nog plicht. Dus friemel je steeds meer en vaker aan je mond en neus beschermend kapje tijdens het gaan inkopen doen mag je wel de werkzaamheid ervan vergeten. Zoals RIVM woordvoerder van Dissel al in maart/april heeft aangegeven; Het helpt als niet medicinaal masker een beetje qua bescherming maar alleen als je het correct gebruikt.
                Dat men op 10 meter afstand nog de parfum of after shave ruikt van een passant
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #68
                  voor de gein een aardig filmpje ter uwer vermaak
                  Polygoon Journaal over Corona

                  https://youtu.be/poXXuauP_Yo?list=PL...YUwXwOybcAAX8t
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #69
                    Weer een maand verder en nu is dit de eerste dag van een vijf weken durende, strenge lock down. Nadat een maand geleden het mondkapje in openbare ruimten verplicht werd gesteld, droeg ik het ook binnenshuis, dat wil zeggen: in de gangen en op de (brand)trappen van dit complex. Lang niet overal is daar de binnenruimte ruim genoeg om elkaar op anderhalve meter tussenruimte te passeren. Of anderen dat ook deden, weet ik niet. Ik werd weleens raar aangekeken in de lift ('Probeer met niet meer dan twee personen de lift te nemen'), ook als ik bleef wachten.

                    Ondanks de 60-70 wooneenheden in dit complex, kom ik er zelf zelden mensen tegen: het is een rustig volkje hier, zeker in coronatijd. Over het algemeen dan. De laatste jaren worden appartementen steeds vaker voor kortere of langere perioden aan jongeren verhuurd. Soms jammer, want twintigers en dertigers zonder kinderen (zo gauw de eerste er is, verhuizen ze wegens ruimtegebrek) houden wel van een feestje. En al is de geluidsisolatie voor dit pand uit 1980 of daaromtrent horizontaal geweldig, verticaal blijft er wel wat te wensen over. Mijn 'nieuwe' onderburen vieren met grote regelmaat luidruchtige feestjes. Hoeveel mensen er dan over de vloer komen? Geen idee, dat is het probleem bij dergelijke woonvormen, je hebt er geen zicht op. Beleefde SMS-jes na middernacht om het wat rustiger aan te doen, krijgen welwillende, maar niet direct effectieve reacties. Voor mijn onderburen schijnt corona niet te bestaan. Dat schijnt voor meer mensen zo te zijn. Toen ik afgelopen maand met het mondkapje nog op (kwam van de brandtrap) op de parkeerplaats kwam, ontmoette ik daar twee Belgen die kennelijk verdwaald waren tussen de gebouwen. Ik wees hen hoe te lopen naar de hoofdingang. Als vriendelijke tegenprestatie kreeg ik de raad dat mondkapje maar af te doen: het hielp toch niet en was nog slecht voor mijn gezondheid ook.

                    Tja, nu gaan we in Nederland/Maastricht nog een stapje verder. Het wordt serieus, zunne. Ik heb geen idee hoe het in de binnenstad is, maar hier is het doodstil. Ook geen beweging op de grote parkeerplaats hier en bij de buren, al zal daar het wisselen van de medische wacht wel enig verkeer veroorzaken. Ben benieuwd of vanavond het vosje weer terug komt, dat hier eerder op zijn middernachtelijke zwerftochten rondstruinde tussen de heggen...
                    Last edited by Clio; 15 december 2020, 14:07.

                    Opmerking


                    • #70
                      Vandaag, 15 december 2020, de dag dat de nieuwe strenge lock down is ingegaan, reed ik over een van de hoofdwegen vanuit het Heuvelland terug naar Maastricht.
                      Ik zag plotseling een groot geel bord met zwarte letters staan die mij aanbood om XL te volgen, de route naar de vandaag geopende nieuwe XL-coronatestlocatie bij het MECC.
                      Dagelijks kunnen daar nu 3.600 tests worden afgenomen.
                      Dat betekent dat in Zuid-Limburg dagelijks in totaal ruim 7.000 tests kunnen worden afgenomen.
                      Bovendien, zo heb ik tenminste eerder begrepen, kan deze nieuwe XL-locatie in een vloek en een zucht worden omgebouwd naar een inentingslocatie voor het nieuwe vaccin.

                      Nu maar hopen dat we de komende 5 weken het virus onder controle krijgen en er een begin kan worden gemaakt met het nieuwe vaccin, welk merk dan ook, uit te delen.

                      Maar toch, gisteravond heb ik, via Skype, een gesprek gehad met een goede kennis die zich absoluut niet wil laten inenten - althans voorlopig niet - en die mij 'feiten en waarheden
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Vandaag, 15 december 2020, de dag dat de nieuwe strenge lock down is ingegaan, reed ik over een van de hoofdwegen vanuit het Heuvelland terug naar Maastricht.
                        Ik zag plotseling een groot geel bord met zwarte letters staan die mij aanbood om XL te volgen, de route naar de vandaag geopende nieuwe XL-coronatestlocatie bij het MECC.
                        Volgens mij heb ik dergelijke borden al een week eerder gezien, namelijk op dinsdag 8 december, terugkerend vanuit Margraten. Sindsdien ben ik niet meer de stad uit geweest met de wagen.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 december 2020, 16:40.

                        Opmerking


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          Ik vertrouw er maar op dat er voldoende goede wetenschappers zijn die het goed met ons voor hebben.
                          Als we de wetenschap en de expertise loslaten, zijn we zo terug in de middeleeuwen met alle bijgeloof en verdachtmakingen. Ik kwam vanmiddag een artikeltje tegen over een vrouw die in 1595 levend verbrand werd omdat haar dorpsgenoten meenden dat ze een pact met de duivel had gesloten. Arme Josyne van Beethoven. Zoals zij zijn er duizenden, zo niet tienduizenden aan hun einde gekomen. Er is veel mis in onze tijd en we doen het heus niet altijd beter dan onze voorouders, maar dit soort wantoestanden komt dankzij de wetenschap en het humanisme gelukkig niet meer voor.

                          Opmerking


                          • #73
                            Er is veel mis in onze tijd en we doen het heus niet altijd beter dan onze voorouders, maar dit soort wantoestanden komt dankzij de wetenschap en het humanisme gelukkig niet meer voor.
                            We zijn niet allemaal 21ste eeuwers. Deze tijd stelt hoge eisen aan iedereen. En dat vereist onderwijs. Dat hebben de meeste mensen wel gehad, maar dat wil niet zeggen dat ieders kennis voldoende is om het allemaal bij te benen. En dan is de vlucht in onbewezen 'feiten' en eigen onderzoek voor de hand liggend. En zo lijkt het net of je toch bij bent. Woke, noemen ze dat.

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter Scheele Bekijk bericht
                              Woke, noemen ze dat.
                              Zijnde inderdaad geen 21e-eeuwer heb ik dat kennelijk sinds een half jaar ook in Nederland ingevoerde woord moeten opzoeken. 'Een woke gast' schijnt iemand te zijn die zich niet met een kluitje in het riet laat sturen en maatschappijbewust is. Maar misschien heb ik het (nog) niet goed begrepen.

                              Opmerking


                              • #75
                                Woke is een politieke term die afkomstig is uit de Verenigde Staten en die verwijst naar een vermeend bewustzijn van kwesties met betrekking tot sociale rechtvaardigheid en rassenrechtvaardigheid.
                                Maar dat alles heeft niks met een virus pandemie te maken waar men nog maar net iets over ontdekt heeft, hoe het werkt en wat de gevolgen zouden kunnen zijn.
                                Wetenschappers ontdekken exponentieel de beginselen en dat doen ze gezamenlijk zodat een van 's werelds grootste kennisbronnen over dit virus adequaat kan worden gevuld met als ultiem resultaat een vaccin.
                                Het is nog een te moeilijk begrip voor de doorsnee mensen. Men staat doodleuk samen in een lift zonder masker en als die deur opengaat en jij staat te wachten, zeggen ze ja kom maar mee.
                                Ja dank je de koekoek ga maar alleen domme mens.

                                Cruciaal is dat men de "overdrachtsvorm" om paniek te voorkomen niet als overdraagbaar via de lucht / "airborn" heeft bestempeld.

                                Maar als je er even over nadenkt is het "airborn" zijn van het virus en dus veel te chaotisch dan wij doorsnee mensen ons kunnen voorstellen hoe het jou besmet. Dus denken we dat 1,5 meter voldoende is.

                                Daar gebruiken ze super Computers voor om dat van die overdrachtsvorm te simuleren (die luchtwervelingen en luchtstromen) en dan nog is elke omgeving anders.
                                Last edited by Antonius; 16 december 2020, 11:25.
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X