Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Coronavirus Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Je zou bijna vergeten dat je best naar buiten mag, mits je (nog) geen griep/corona-achtige verschijnselen vertoont. Niet om het een of ander, maar hoe kunnen we ooit een bedoelde besmetting verkrijgen, als we allemaal binnen blijven? Het is toch juist de bedoeling dat we dat virus krijgen - maar niet allemaal tegelijk - en daardoor immuniteit voor de toekomst aankweken? Als het morgen zo'n mooi weer is als vandaag, ga ik lekker wandelen op de berg.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 maart 2020, 15:17. Reden: correctie

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Niet om het een of ander, maar hoe kunnen we ooit een bedoelde besmetting voorkomen, als we allemaal binnen blijven? Het is juist de bedoeling dat we dat virus krijgen - maar niet allemaal tegelijk - en daardoor immuniteit voor de toekomst aankweken.
      Dat zat ik mij ook af te vragen. Zo gaat het wel heel lang duren voordat die beoogde groepsimmuniteit bereikt wordt. Je zou haast gaan denken aan gerichte besmetting van bepaalde groepen, bijvoorbeeld mensen die fit zijn en die op dit moment toch thuiszitten vanwege bedrijfssluitingen en dergelijke. Maar goed, ik denk niet dat er veel mensen zijn die zich om die reden vrijwillig willen laten besmetten. We zullen het toch aan de deskundigen moeten overlaten.

      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Als het morgen zo'n mooi weer is als vandaag, ga ik lekker wandelen op de berg.
      Gelijk heb je. Ik had graag hetzelfde gedaan, maar dat gaat me vandaag nog niet lukken.

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Noodkist

        Persoonlijk kan ik mij niet herinneren dat wij (in Maastricht) ooit zo hard door een wereldwijde gebeurtenis zijn getroffen als op dit moment door deze Coronavirus pandemie.
        Ik moet hierbij vermelden dat ik de 2de wereldoorlog niet heb meegemaakt.
        (...)

        Nu hebben Christenen, maar zeker de katholieken, voor alle denkbare rampspoed een heilige of ritueel.
        In Maastricht hebben we daarvoor o.a. de zgn. Noodkist, de populaire benaming van het reliekschrijn van Sint-Servaas.
        Op wikipedia bestaat, mede dankzij de grote bijdragen van een lid van ons forum, een uitmuntende beschrijving van deze Noodkist en haar religieuze betekenis.
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Noodkist
        De oude traditie om het schrijn in tijden van nood door de stad te dragen bestaat nog steeds. De laatste keer dat de kist zijn naam eer aandeed, was tijdens een bidweg voor de vrede in 1991 aan het begin van de Golfoorlog.( )


        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
        Als dit de 15e eeuw was geweest, zou de Noodkist allang zijn weg door de stad hebben gemaakt. Maar het is de 21e eeuw en ik denk dat zo'n noodprocessie zelfs voor veel belijdende katholieken als een traditie uit de 'donkere' middeleeuwen geldt. (...)
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #34
          Noodkist

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Deken John Dautzenberg van Maastricht denkt dat wanneer de Noodkist nu door de stad gedragen zou worden dit teveel mensen op de been brengt.
          Dat is in deze tijd van het Corona-virus niet erg handig. Daarom wordt de Noodkist met het gebeente van St. Servaas (volgens de overlevering!) alleen zichtbaar geplaatst in de basiliek.
          Ik hoop van harte dat de beveiliging navenant is!

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Los van dit religieuze verhaal geloof ik wel dat de autoriteiten geen toestemming zouden geven voor een processie
          Crowdfunding via internet is in. Heel wat hele, halve en on-gelovigen zouden hun steentje willen bijdragen. Maastricht barst van de chauvinisten en goeddoeners! Aan dat gesol met de Noodkist moet een einde komen! Je gaat toch ook niet met de Nachtwacht op tour door Amsterdam? Dat schilderij dateert uit de zeventiende eeuw, onze Noodkist uit de twaalfde!! Hij kwam tot stand omstreeks 1160-1170. Hout, dat acht eeuwen oud is, goud- en zilversmeedwerk dat er al achthonderd jaar houvast op probeert te houden! Hoog tijd voor een replica die, gezegend door de bisschop, voor gelovigen dezelfde waarde zou moeten hebben. Het gaat immers om een verering, een symbool, geen aanbidding!

          Wat niet wegneemt dat ik blij ben dat de Noodkist nu wat meer zichtbaar is voor gelovigen en toeristen in eigen land of stad.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 maart 2020, 13:27.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
            Noodkist
            Even op het risico af dat we iets "off topic" gaan, maar dat zal ik in mijn volgende posting - die in in voorbereiding heb - gelijk weer rechtzetten.

            Hoewel ik de zorgen van Ingrid Evers over ons cultureel erfgoed begrijp en feitelijk onderschrijf, ben ik het er toch niet mee eens.
            Nu ben ik de eerste die toegeeft dat ik - als ongelovige - geen recht van spreken heb.
            Maar.....
            De Noodkist is, voor gelovigen, een belangrijk vroeg middeleeuws 1ste graads (!) relikwie.
            Als je gelooft dat dit relikwie daadwerkelijk helpt bij het oplossen van tegenspoed en rampen, dan kun je dit volgens mij echt niet vervangen door een kopie.

            Geloof je dit niet, dan heeft Ingrid Evers groot gelijk!

            Overigens is de Zwarte Christus (ik wist overigens niet dat het bij de omgang gebruikte beeld een kopie is), volgens de religieuze regels, geen relikwie maar "slechts" een van de vier zogenaamde 'stadsdevoties' van Maastricht, samen met de Sterre der Zee, het borstbeeld van Sint-Servaas en dat van Sint-Lambertus.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              Pleidooi voor een totale Lockdown
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Overigens is de Zwarte Christus (ik wist overigens niet dat het bij de omgang gebruikte beeld een kopie is), volgens de religieuze regels, geen relikwie maar "slechts" een van de vier zogenaamde 'stadsdevoties' van Maastricht.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 maart 2020, 13:44.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Pleidooi voor een totale Lockdown
                  Helemaal mee eens. Het aantal besmettingen en doden blijft maar stijgen ondanks het verzoek van de deskundigen om sociaal afstand te houden.
                  Als je ziet hoe 'het volk' daar opportunistisch en halfslachtig mee omgaat, vrees ik het ergste.
                  Groepsimmuniteit (na 60% besmetting) is voor mij geen optie. Daarvan word ik als oudere in een risicogroep meteen het slachtoffer
                  Daarom pas ik al een week een persoonlijke lockdown toe. Is niet leuk maar is naar mijn idee noodzakelijk om te overleven.
                  Als iedereen dat doet, kunnen we uit deze miserie komen.
                  Dus totale lockdown !!!!

                  en laten we hopen dat er snel een vaccin komt.
                  Last edited by Jef-VMG; 22 maart 2020, 09:57.
                  Kiek ins nao bove !
                  http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                  Opmerking


                  • #39
                    Landelijk ALERT!!

                    Dat is schrikken: een hoop lawaai op de iPhone. Gelukkig nog geen totale lockdown, maar wel dringend beroep om die 1,5 meter afstand in acht te nemen. En ziek of verkouden: blijf thuis.

                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 maart 2020, 11:39.

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                      Landelijk ALERT!!

                      ........ maar wel dringend beroep om die 1,5 meter afstand in acht te nemen.
                      social distancing
                      Kiek ins nao bove !
                      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                        (...)
                        En ziek of verkouden: blijf thuis.
                        Helemaal mee eens, maar........
                        Mensen in de zgn. "vitale sectoren" wordt gevraagd om bij een milde vorm van verkoudheid e.d., met inachtneming van alle mogelijke hygienemaatregelen en het boerenverstand!, toch te komen werken!
                        Alleen bij koorts moeten zij thuis blijven.

                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42
                          Vanmiddag volgde ik het Duitse journaal.
                          Daar komt voorzichtig goed nieuws vandaan!


                          (Bron: https://www.tagesschau.de/inland/corona-zahlen-101.html)

                          Het lijkt er voorzichtig dus op dat Duitsland een beetje aan de winnende hand is.
                          Maar ja...... een zwaluw maakt nog geen zomer, toch?

                          Desalniettemin is er dus wel al een zwaluw gesignaleerd..........

                          Vandaag wordt in Duitsland beslist of er een (strengere) lockdown komt in alle deelstaten.
                          Op dit moment is het zo dat mn. de deelstaten Beieren en Saarland een strenge vorm hebben, sommige deelstaten een minder strenge lockdown hebben (bijvoorbeeld NRW en Berlijn) en sommige deelstaten nagenoeg geen lockdown maatregelen hebben genomen.

                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #43
                            Ode an die Freude

                            Vanavond om 18.00 uur, door musici in het hele land. En dit vind je dan op NOS.nl:

                            "Zo roept burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht alle muzikanten en zangers op om vanavond "de ramen wijd open te zetten, de tuin in te gaan en het muziekstuk van Beethoven door onze stad te laten gallen".'

                            Ik hoop van harte dat de journalist een typefout heeft gemaakt, want 'gallen' ken ik niet. Ofwel 'galmen', ofwel 'schallen'. Het laatste vind ik het aardigste.

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                              Ode an die Freude

                              Vanavond om 18.00 uur, door musici in het hele land. En dit vind je dan op NOS.nl:
                              Helaas heb ik bij mij in de wijk daar helemaal niets van gemerkt.....
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #45
                                Besmettingen in Belgie en Duitsland stijgen minder sterk!https://www.tagesschau.de/inland/cor...d-rki-103.html)

                                Alleen vanuit het noorden, Nederland dus, hoor ik dit geluid nog niet.
                                Kan uiteraard in de loop van de dag nog komen, maar ik vrees het ergste.

                                Naar ik heb begrepen is er in Nederland rond 17.00 uur weer een ministerieel crisisoverleg.
                                Zou mij niet verbazen als we om 18.30 uur een perscommunique krijgen dat in Nederland toch besloten wordt voor een totale lockdown.

                                En terecht, want wat las ik 3 uur geleden op de Nu.nl liveblog:

                                "Ook Bloemendaal trekt weer bezoekers
                                Ook nu negeren mensen de oproep om vooral niet naar het strand te komen, meldt de gemeente Bloemendaal.
                                Zandvoort heeft ook al gemeld dat het wederom druk is op het strand."


                                Dat geloof je toch niet......
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X