Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Coronavirus Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Hysterie is veel gezegd. Wat opvalt hier wonende in Maastricht is dat de koopgekte en daarmee tegelijk het hamsteren. Ondanks die oproep van premier Rutte op vrijdag staan er op zaterdag toch weer alle koopgekken met overladen winkelwagentjes in de rij aan de kassa bij de Brusselse poort. Let wel al direct om 8:00 uur. Nog nooit gezien. Hetgeen niet prettig is om te zien natuurlijk want de Jumbo heeft daadwerkelijk geen aanvoer gehad na die Belgendag op vrijdag. Of er vandaag, zondag, weer goed bijgevuld is moet ik nog zien. Ik zelf ga dagelijks met kleine hoeveelheden om zo veel mogelijk vers te kunnen kopen en koken. Het probleem is dus het verschil in aanpak waardoor er ongewilde verschuivingen plaatsvinden zoals teveel volk en drukte op een plek. Vrijdag en zaterdag was te zien dat er honderden winkelende mensen kort op elkaar gepakt door de Brusselse poort struinen. Er is nergens een plek om handen te verschonen met de alcoholhoudende gel.
    Ik voel me in die supermarkten met heel veel volk niet echt prettig en kom er vaak overhaast, ja zelfs bijna ingehouden adem weer uit.
    Als ik weer lekker in quarantaine ben thuis zet ik een muziekje op en lees mijn correspondentie en online kranten. Thuis niks aan de hand, ook als ZZP'er heb ik niks te doen. Nog 6 weken te gaan.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Als ik weer lekker in quarantaine ben thuis zet ik een muziekje op en lees mijn correspondentie en online kranten. Thuis niks aan de hand, ook als ZZP'er heb ik niks te doen. Nog 6 weken te gaan.
      Dat IK als ZZP-er niks te doen heb, is enigszins bezijden de waarheid, maar verder sluit ik mij aan bij Antonius: lekker thuis in quarantaine!!

      Opmerking


      • #18
        Noodkist

        Persoonlijk kan ik mij niet herinneren dat wij (in Maastricht) ooit zo hard door een wereldwijde gebeurtenis zijn getroffen als op dit moment door deze Coronavirus pandemie.
        Ik moet hierbij vermelden dat ik de 2deDe Ronde van Vlaanderenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Noodkist
        De oude traditie om het schrijn in tijden van nood door de stad te dragen bestaat nog steeds. De laatste keer dat de kist zijn naam eer aandeed, was tijdens een bidweg voor de vrede in 1991 aan het begin van de Golfoorlog.

        Nu heb ik geen recht van spreken in deze, aangezien ik mij al lang niet meer als belijdend katholiek/christen beschouw.
        Toch denk ik dat als belijdende katholieken de laatste decennia ooit een reden hadden om de noodkist door de stad te gaan dragen, dan is het nu.
        Last edited by Pier; 15 maart 2020, 14:51.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Noodkist
          De oude traditie om het schrijn in tijden van nood door de stad te dragen bestaat nog steeds. De laatste keer dat de kist zijn naam eer aandeed, was tijdens een bidweg voor de vrede in 1991 aan het begin van de Golfoorlog.
          Als dit de 15e eeuw was geweest, zou de Noodkist allang zijn weg door de stad hebben gemaakt. Maar het is de 21e eeuw en ik denk dat zo'n noodprocessie zelfs voor veel belijdende katholieken als een traditie uit de 'donkere' middeleeuwen geldt. Daarbij zit ik in Amsterdam en hier is geen Noodkist!

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Daarbij zit ik in Amsterdam en hier is geen Noodkist!
            In Amsterdam heb je de Stille Omgang die gelovigen uit het hele land trekt. Ze komen met busladingen naar de Obrechtkerk en worden daar dan gelaafd en gevoed voordat ze aan hun bedevaart-voettocht beginnen. Edoch: ook de Stille Omgang is dit weekend afgelast. https://mailchi.mp/0b777f23d938/obre...9?e=69fdba219e

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
              Edoch: ook de Stille Omgang is dit weekend afgelast. https://mailchi.mp/0b777f23d938/obre...9?e=69fdba219e
              Ach! Ook al afgelast (komende zaterdag).

              Opmerking


              • #22
                Nou Pier, hier is de echte reden waarom de Noodkist in de schatkamer blijft:
                https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020...ge-coronavirus

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Nou Pier, hier is de echte reden waarom de Noodkist in de schatkamer blijft:
                  https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020...ge-coronavirus
                  Ik denk dat bisschop Harrie Smeets en deken John Dautzenberg gewoon MO lezen en direct in actie zijn gekomen.......
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Op dit moment zien we, gevoed door de internationale hysterie, een soort copycat-gedrag, waarbij men toch vooral niet wil achterblijven bij wat anderen doen.
                    Last edited by burgemeester; 15 maart 2020, 23:41.

                    Opmerking


                    • #25
                      Overgenomen van http://www.nu.nl

                      Vanaf morgen, 16 maart 2020, zijn alle scholen, kinderdagverblijven en naschoolse-opvanglocaties gesloten vanwege het coronavirus. Ouders mogen hun kinderen hier niet meer naartoe brengen, tenzij ze een zogeheten 'vitaal beroep' hebben. Deze sectoren zijn volgens de overheid belangrijk om het land draaiende te houden.

                      Voor deze groepen geldt dat zij, in tegenstelling tot de rest van Nederland, hun kinderen de komende drie weken nog wel naar school of de opvang mogen brengen. Voor zover bekend geldt dit recht alleen indien beide ouders een 'vitaal beroep' hebben, of als het een eenoudergezin betreft. Hier een overzicht van de sectoren waar het om gaat:
                      • De zorg. Hieronder valt ook de productie en het transport van medicijnen en medische hulpmiddelen.
                      • Het onderwijs. Leraren en personeel dat nodig is op school en voor de examens.
                      • Het openbaar vervoer.
                      • De voedselketen. Van supermarktpersoneel tot al het personeel dat nodig is voor het transport, tot het aanleveren van veevoer bij boeren.
                      • Brandstof. Transport van bijvoorbeeld olie, benzine en diesel.
                      • Het vervoer van afval en vuilnis.
                      • Kinderopvang.
                      • De media. Ten behoeve van de informatievoorziening die noodzakelijk is om op de hoogte te blijven van wat er speelt.
                      • De hulpverleningsdiensten. Zoals meldkamerpersoneel, de ambulance en de brandweer.
                      • De overheid. Denk aan de ministeries, de provincies en de gemeentes.

                      Deze beroepen zijn specifiek voor de uitbraak van het coronavirus benoemd tot 'cruciaal', en komen bovenop de lijst van cruciale processen die altijd al geldt. Op deze lijst staan zaken zoals drinkwatervoorziening, gas- en elektra, het betalingsverkeer, defensie, de politie en de internet- en telefoonvoorziening.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        De stlle rondgang in Amsterdam is afgelast !? Kans gemist dus, veel stiller dan nu kun je het op straat niet krijgen.

                        Opmerking


                        • #27
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #28
                            Koningsdag 2020 Maastricht gaat niet door

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                            (..) In verband met het bestrijden van de verspreiding van het Coronavirus (in Maastricht) heeft de gemeente Maastricht vandaag, 13 maart 2020, besloten om de presentatie van het programma van Koningsdag 2020 in Maastricht uit te stellen.
                            https://www.1limburg.nl/maastricht-s...koningsdag-uit
                            De presentatie stond gepand voor woensdag 20 maart 2020.

                            De gemeente Maastricht benadrukt dat er nog geen besluit is genomen om Koningsdag 2020 in Maastricht af te blazen.
                            Vanmiddag, 16 maart 2020, is bekend gemaakt dat Koningsdag 2020 in Maastricht is geannuleerd!

                            Hoewel niet in Maastricht, maar ook de uitvoering van The Passion in Roermond gaat niet door, dwz men bekijkt of er een alternatieve versie zonder publiek komt.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Loco, het is deels hysterie, maar ook zeker realiteit. Onderschat dit niet, het zorgsysteem gaat het zwaar krijgen.
                              Ik denk dat die posting van mij een misser was. Ik ben overigens meteen gestraft, want gisteren hardstikke ziek geweest, zelden zo'n zware koppijn gehad, de hele dag misselijk ervan geweest. Vandaag gelukkig een stuk beter; voelt nu als een normaal verkoudheidje. Weet niet zeker of het Corona is. Hoop 't eigenlijk wel, want dan zou ik over een aantal dagen resistent zijn (als het waar is).
                              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                              Positieve: mestreechonline gaat weer meer aandacht van me krijgen en de zon scheen heerlijk vandaag.
                              Jaaa, dat werd tijd!

                              Opmerking


                              • #30
                                Noodverordening Zuid-Limburg

                                De ontwikkelingen rond (de bestrijding van) het Coronavirus volgen elkaar razendsnel op.
                                Maastricht leek vanmiddag, dinsdag 17 maart 2020, op het Maastricht dat je verwacht op een zondagochtend om 09.00 uur.
                                Prachtig lenteweer, maar alle horeca dicht.
                                Verreweg de meeste winkels open, maar leeg.
                                Click image for larger version

Name:	540.jpg
Views:	212
Size:	135,9 KB
ID:	101491
                                Maastricht op dinsdag 17 maart 2020, rond 14.00 uur. Zicht vanaf St. Servaasbrug op Maastrichter Brugstraat.


                                Rond de tijd dat ik vanmiddag een kijkje nam in het centrum van Maastricht heeft de burgemeester van Maastricht, als voorzitter van de Veiligheidsregio Limburg-Zuid, een noodverordening afgekondigd voor het gebied.
                                Bijgaand de bewuste noodverordening:
                                https://vrzl.nl/application/files/22...ID-19_VRZL.pdf
                                Last edited by Pier; 17 maart 2020, 22:53.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X