Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Mooi, maar ik denk dat El Loco's oplossing (gezicht dwars door het middenschip) echt de oplossing van dat schilderij is.
    Daar gaat het ook niet om Clio. Burg is zo geïntrigeerd door die muur aan de Cortenstraat.

    Opmerking


    • #77
      Misschien moet ik dan maar eens een relatie 'aanboren'? Voor onze burgemeester slooft men zich nog wel eens uit?

      Opmerking


      • #78
        Wat een geweldige discussie! Heerlijk na vier weken lang geen MO bekeken te hebben.

        Sloof je gerust uit, Clio!
        Last edited by burgemeester; 19 augustus 2011, 19:06.

        Opmerking


        • #79
          Dit draadje eens beter nageplozen. Is de consensus nu dat er inderdaad een doorbraak heeft bestaan; maar dat het onduidelijk is wanneer deze bestaan heeft? Of is zelfs deze samenvatting al te stellig?

          In ieder geval is het voor mij een totale verrassing. Toch maar even het boekje van Goessens erbij gepakt om te kijken of er geen afbeeldingen in staan die van pas zouden kunnen komen. Wellicht deze.


          Goessens dateert deze gravure op ca. 1800 (maker bij Goessens onbekend). In deze post van El Loco ontbreekt deze tekening van de Barbaratoren. Al lijkt hij veel op de variant van de Beyer (ca. 1740); het zou dus kunnen zijn dat dit een afbeelding is gemaakt door Hendrik Spilman gebaseerd op de tekening van de Beyer. Overigens jammer dat er twee draden gewijd zijn aan de OLV.

          Geen idee of jullie hier verder iets aan hebben.
          Last edited by burgemeester; 19 augustus 2011, 17:29.

          Opmerking


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Misschien wel het schilderij van de O.L.V.-pandhof! Hij was er in elk geval vroeg bij, onze Alexander. Maar ook de andere schilderijen en litho's van Schaepkens, die de O.L. Vrouwe of de St-Nicolaaskerk als onderwerp hebben, zijn niet gedateerd. Een schilderij van de St-Janskerk is op de achterzijde gedateerd: "St. Jean 1836".
            Weer een aanwijzing dat Loco helder denkt...

            In 'Geteeckent tot Maestricht' is op p. 117 een aqaurel van Schaepkens te vinden van de OLV. Bijschrift: "....Mogelijk heeft deze aquarel gediend als voorbeeld voor een schilderij, dat nog heden in het Bonnefantenmuseum bewaard wordt. (....) Toegeschreven aan Alexander Schaepkens, ca. 1835.(...)"

            Opmerking


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Dit draadje eens beter nageplozen. Is de consensus nu dat er inderdaad een doorbraak heeft bestaan; maar dat het onduidelijk is wanneer deze bestaan heeft?
              Weet niet of er consensus is. Ligt er maar net aan hoe serieus je dat schilderij van Schaepkens wilt nemen. We hebben hem nog niet eerder op historische onjuistheden kunnen betrappen, maar ja, dat dachten we ook van Jelinger.
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Overigens jammer dat er twee draden gewijd zijn aan de OLV.
              Valt me nu pas op, maar beetje jammer, inderdaad.

              Opmerking


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Weet niet of er consensus is. Ligt er maar net aan hoe serieus je dat schilderij van Schaepkens wilt nemen. We hebben hem nog niet eerder op historische onjuistheden kunnen betrappen (...)
                Vandaag sprak ik met de koster van de OLV. Hij vertelde dat het verhaal volledig juist is! Deze doorbraak heeft ook volgens hem bestaan, en dus heeft Schaepkens wederom (hoogstwaarschijnlijk) een juiste voorstelling van zaken gegeven. Goed gezien, Loco!

                Opmerking


                • #83
                  Baseerde de koster zich ook op het schilderij van Schaepkens, of wist hij nog van andere aanwijzingen? Kon hij ook vertellen wanneer en hoe lang die doorbraak heeft bestaan?

                  Opmerking


                  • #84
                    Tja, kijk.... Dat zijn nu weer vragen die ik de goede man niet gesteld heb. Wellicht dat Elletje dat nog eens op een nader moment kan navragen?

                    Overigens zijn er geen fysieke sporen van, zo vertelde hij. Anders hadden we daar natuurlijk een foto van gemaakt.

                    Opmerking


                    • #85
                      Ik zal zijn mailadres in een p-berichtje sturen, wellicht zelf te stellen?
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #86
                        Tongeren wel...

                        Ik heb al eens eerder gezegd dat ik het onbegrijpelijk vind dat er nog steeds geen archeologisch onderzoek heeft plaatsgevonden in de Slevrouwe, misschien wel de belangrijkste archeologische hotspot van Nederland. Ik weet wel, de Slevrouwe is een kerk die gewoon in gebruik is, maar elk gebouw moet toch wel eens tijdelijk dicht voor een opknapbeurt? In Tongeren gebeurde dat tussen 1999 en 2008 en men combineerde de opgravingen met de aanleg van vloerverwarming en een museumkelder. De resultaten van de opgravingen waren verbluffend en zijn vanaf dit jaar onderwerp van een studie in het kader van een groot onderzoeksproject (een soort Sint Servatius Project).
                        Tongerse basiliek cruciaal voor kennis over eerste christenen

                        Begin 2011 start het Vlaams Instituut voor het Onroerend Erfgoed (VIOE) met een groot onderzoeksproject over de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Tongeren. Minister Geert Bourgeois gaf het VIOE de opdracht en de middelen voor het multidisciplinaire onderzoek. De opgravingen in de Tongerse basiliek zijn één van de meest complexe ooit uitgevoerd in Vlaanderen. Dit vertaalt zich in een massa en diversiteit aan archeologische vondsten die het internationaal belang van Tongeren voor onze kennis over de eerste christenen in Europa onderstrepen. Tot nog toe was er over deze periode (3de-4de eeuw) nog niets gekend, wegens de schaarse materiële resten.

                        Tussen 1999 en 2008 werd de volledige ondergrond van de O.L.V.-Basiliek archeologisch onderzocht. Dit kaderde in de restauratie van de kerk, waarbij een vloerverwarming en een museumkelder werden aangelegd. Deze werkzaamheden brachten bewoningssporen aan het licht die teruggaan tot de Romeinse tijd. Het meest opmerkelijke aan de site is dat ze ononderbroken een belangrijke publieke functie als christelijk cultusgebouw vervulde. Zo was het ten tijde van de Romeinen een luxueuze stadswoning, die bij de overgang naar de vroege middeleeuwen een religieuze herbestemming kreeg door de komst van de eerste christenen. De laat-Romeinse basilica zal de voorganger blijken van een rijke traditie van kerkenbouw op eenzelfde locatie.

                        Tongeren is, samen met Luik en Maastricht, één van de belangrijkste archeologische sites in Europa voor de kennis van het eerste christendom. De site kent een rijk en uiteenlopend archeologisch verleden, van de 1ste eeuw v.C. tot de 18de eeuw n.C. Duizenden metalen voorwerpen, 350 volledige skeletten, 47.000 scherven Romeins aardewerk, 75.000 fragmenten van muurschilderingen uit alle perioden, 67 dozen met dierlijk bot en 320 m² aan plannen en veldtekeningen bieden een schat aan informatie over de geschiedenis van deze plek.

                        Voor de reconstructie van de 2000 jaar oude geschiedenis van de site, moeten de ruwe data omgezet worden naar een verhaallijn, waarin de site verbonden wordt met andere Europese historische centra. Deze reconstructie zal de inhoudelijke basis vormen voor de museumkelder onder de O.L.V.-Basiliek. De stad Tongeren kon hierin als partner niet ontbreken. Het perspectief op een uniek archeologisch en historisch bezoekerscentrum in Tongeren bracht hen ertoe een bijdrage aan de kosten van het onderzoeksproject te leveren.

                        “Het VIOE heeft gedurende tien jaar de begeleiding van het veldwerk gerealiseerd en de wetenschappelijke expertise verzameld. Nu trekken we het onderzoek open en bekijken archeologen, natuurwetenschappers en bouwhistorici samen alle facetten van dit unieke monument. Zonder studie dreigt namelijk niet alleen het volledige bodemarchief verloren te gaan, maar ook de historische informatie over de O.L.V.-Basiliek als monument,” aldus het VIOE.

                        (Bron: www.archeonet.be)

                        Opmerking


                        • #87
                          Een tekening van de crypte:


                          afkomstig van http://www.bildindex.de/#|11

                          Opmerking


                          • #88
                            Vraag van G.M.J.

                            Is de voorgevel van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek een militair bouwwerk geweest of heeft het deel uitgemaakt van een militair bouwwerk/verdedigingsgeheel? Bij een eerste blik vertoont deze gevel immers een robuuste militaire aanblik. Dank.
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • #89
                              Westwerk Onze Lieve Vrouwekerk

                              Geen idee wie vragensteller G.M.J. is, maar het is een verhaal dat al langer de ronde doet. Het is echter niet waar, zoals hier wordt uiteengezet.

                              Het in cursief gezette eerste gedeelte van de tekst laat zien waar het verhaal vandaan komt. Het tweede geeft de verklaring voor het aanzien van de westbouw.
                              Last edited by Clio; 29 november 2012, 02:11. Reden: redactie

                              Opmerking


                              • #90
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Gelukkig heeft Bosman wel een plattegrond van de kerk bij aanvang van de Cuypers-restauratie. Legenda: 1 transept; 2, 3 pseudotransepten; A Merodekapel; B deel kruisgang, thans behorende bij Merodekapel; C restant zuidelijke kruisgang(?); D vm zuidportaal; E zuidwestelijke transeptkapel.


                                (bron: A.F.W. Bosman, De Onze Lieve vrouwekerk te Maastricht. Utrecht/Zutphen, 1990, p.80)
                                Wat me BIJZONDER stoort (echt heel erg) is die markante afwijking van de rechthoek.
                                (trapezium tussen de blauwe pijlen in de afbeelding)

                                De numerus perfectus in plan en de maatvoering in uitvoering was toch wel heel precies bij de bouwmeesters van toen.
                                Vooral het streven naar ronde getallen en symbolische getallen levert altijd perfecte symetrie op. Architektur und Harmonie / Zahl, Mass und Proportion in die abendländische Baukunst

                                De Harmonie in het Universum is hier verstoord...

                                Waarom?
                                Is de tekening van de plattegrond van Bosman fout of is er een romeinse voet met een franse voet verwisseld?

                                wie weet een verklaring?
                                Last edited by Antonius; 28 mei 2014, 13:09.
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X