Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Straatje gezocht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Straatje gezocht.

    Welk straatje heeft Han Jelinger afgebeeld? Graag suggesties.
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Hilariusstraatje?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Wat betreft de poortachtige toegang tot het straatje zou je kunnen denken aan de Cellenbroedersgang. Dan heeft Jelinger echter een beetje moeten schuiven met het westwerk van de St.-Servaas, want dat ligt normaal iets meer naar links.

      Qua uitzicht op het westwerk zou de Kommel beter passen, maar heeft zich daar ooit zo'n straatje bevonden? Kan het een steegje zijn geweest in de oude bebouwing van wat nu het Herdenkingsplein is? Zo ongeveer ter hoogte van Roxy's?

      Veel waarschijnlijker lijkt mij echter dat Jelinger een artistieke mix heeft gemaakt, die tot een mooie prent heeft geleid.
      Last edited by Clio; 15 augustus 2011, 16:50.

      Opmerking


      • #4
        Ik kan Jelinger niet betrappen op historische onjuistheden in het straatbeeld op andere werken.

        Het moet dicht bij de oost- of westzijde zijn van het Vrijthof. Zelf dacht ik ook aan zijde Kommel? De biervaten geven mij geen aanwijzing. Het "poortgebouw" vooralsnog ook niet.

        Opmerking


        • #5
          Qua ligging/kijkhoek denk ik ook meer aan omgeving Herdenkingsplein, maar eigenlijk zou dat er industriëler moeten uitzien. Er zijn ook nauwelijks oude foto's te vinden van dat gebied.

          Opmerking


          • #6
            Heb net foto's bekeken van de Verwerhoek die uitkijkt op de Lencullenstraat, kan dat ook tot een mogelijkheid behoren?
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              De Abstraat kent ook veel nieuwbouw, kan daar misschien zo'n dwarsstraatje hebben gelegen?

              Wat mij echter 't meest opvalt (je weet dat ik nogal kippig ben) wat is die blauwwitte potdoek die uit de muur komt daar links vooraan?
              Dat is een reflectie van het horlogebandje van de fotograaf.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Het moet dicht bij de oost- of westzijde zijn van het Vrijthof.
                De oostzijde is inderdaad ook een optie, omdat de 'vue' over het huis heen tamelijk hoog is en de oostelijke torens dus weg lijken te vallen. Of zijn het juist de oostelijke absistorens die we zien, met de hoge Cuypers-middentoren op het westwerk?

                Stel dat het een gezicht is vanaf de oostzijde, wat kan dit straatje dan zijn? Zowel Platielstraat als Grote Staat zijn geloof ik altijd 'open' geweest. En de gevelwand daartussen was en is aaneengesloten.

                Is het dan misschien een aan de Grote Staat parallel lopend steegje geweest dat op de Helmstraat uitkwam, voordat deze werd verbreed? Jelinger is geboren in 1895. Hij kan dat niet hebben meegemaakt en ik ben het met Breur eens: ik moet hem nog op zijn eerste historiserende tekening betrappen.

                Recapitulerend: de Kommelkant blijft het waarschijnlijkst.

                Opmerking


                • #9
                  Zowel op de kadastrale kaart van Maastricht (verzamelkaart 1823), als op de bijbehorende deelkaart (Sectie B Blad 1) staat een steegje getekend met de naam "Passage Les Croisiers". Aan de oostzijde hiervan, nabij de huidige Kommel (toen "Commel Straat") loopt het steegje door tot aan de Kommel, terwijl ook de bebouwing hier zowel is door getekend, als ingekleurd.
                  Ook de richting klopt; het zou dit steegje wel eens kunnen zijn.

                  Groetjes, Lowieke

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Lowieke Bekijk bericht
                    Ook de richting klopt; het zou dit steegje wel eens kunnen zijn.
                    Geweldige vondst, maar tot wanneer heeft dat steegje bestaan? (Het is nooit goed of het deugt niet, lowieke ).

                    Opmerking


                    • #11
                      Het bedoelde steegje is nog duidelijk waarneembaar op een plattegrond van Maastricht uit 1914, afgedrukt in: "Opkomst van de moderne stad", pag. 236, Marijke Martin, Waanders Uitgevers Zwolle; 2000).
                      Misschien vormt de noordelijke wand van het tegenwoordige Kommelplein wel één van de toenmalige straatwanden.
                      Omdat op de kadastrale kaart een naam vermeld wordt, werd hiervoor gekozen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lowieke Bekijk bericht
                        Het bedoelde steegje is nog duidelijk waarneembaar op een plattegrond van Maastricht uit 1914, afgedrukt in: "Opkomst van de moderne stad", pag. 236, Marijke Martin, Waanders Uitgevers Zwolle; 2000).
                        Misschien vormt de noordelijke wand van het tegenwoordige Kommelplein wel één van de toenmalige straatwanden.
                        Omdat op de kadastrale kaart een naam vermeld wordt, werd hiervoor gekozen.
                        Mooi zo. Uit 1850:

                        Opmerking


                        • #13
                          Komen we toch weer uit bij de Cellenbroedersgang = Rue des frères cellites? Op deze plattegrond is er geen steegje te zien op het huidige Herdenkingsplein.

                          De Kommel (het gedeelte waar de ingang van het huidige Kruisherenhotel is) heeft volgens mij nooit een 'overbouwde' toegang gekend. Evenmin als de opgang naar de vroegere Sint Jozefschool (nu locatie van de DD Stadsschutterij en LGOG, Brusselsestraat 10) ooit bebouwing van dit soort huisjes heeft gekend (de Cellenbroedersgang wel, althans, zij was eertijds breed genoeg).
                          Last edited by Clio; 16 augustus 2011, 10:51.

                          Opmerking


                          • #14
                            Volgens mij zit Lowieke goed. Ik vond deze foto in mijn archiefje met de vermelding: Kommel naar Kruisherengang, verbindingssteeg, 1930. Weet helaas niet meer waar ik deze vandaan heb. De gebouwen kloppen niet helemaal, maar het poortje is er wel, alhoewel dat er ook al niet exact hetzelfde uitziet...

                            Last edited by El Loco; 15 augustus 2011, 22:46.

                            Opmerking


                            • #15
                              Discussiëren, olijfje, discussiëren... En eerlijk gezegd weet ik nog niet waar El Loco's foto (heel bijzonder) nu eigenlijk precies te situëren is. Maar dat hij goed zit, is geloof ik wel duidelijk.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X