Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
Vastelaovend 2014
Sluiten
This topic is closed.
X
X
-
Ein vaan de leedsjes dae iech noe alwieer zingk es iech mer alleine deur 'nne sjtaad loep, zit in det hiel sjoen felmke vaan Annefine oet 1934... Hup Merjanneke, schjup Merjanneke, laeve de Karneval!
Karneval.. in Mestreech... jao dat mosdoe ellek jaor belaeve...
Ofse aaijt of joongk bis geef zie mer 'n knal...
Hup Merjanneke, schjup Merjanneke, laeve de Karneval!
Opmerking
-
Carnaval 1934
Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
Twee reuzen gezien, maar spijtig genoeg niet euze govies.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk berichtKarneval.. in Mestreech... jao dat mosdoe ellek jaor belaeve...
Karneval in Mestreech is van 1946: wäörd en meziek vaan M. Niel.
In het filmpje hoor ik wel:
Dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerritje…
Hup Marjanneke, pup Marjaneke, leve de Karneval…
Hij is voor mij naar den Oost gevaren…
Opvallend is dat dit Nederlandse liedjes zijn. Deze zongen wij ook nog in de jaren 46-52.
Opmerking
-
Ten eerste is het al hemels dat we 68 jaar na dato Karnaval in Mestreech nog altijd kennen, en dat het op tal van plekken in de stad nog wordt gedraaid es 't vastelaovend is.
Ten tweede is het toch wel sjiek om te weten dat Marjanneke een verwijzing is naar Marianne, een van de vele symbolen van Fraankriek.
Het Hop Marjanneke in Karnaval in Mestreech is namelijk die van Hop Marjanneke, stroop in 't kanneke, wat een volksliedje is van omstreeks het jaar 1800.
Loer hiervoor maar op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hop_Marjanneke
Ook Dat gaat naar Den Bosch toe is een liedje van meerdere eeuwen oud, maar ik verwacht niet dat men in Oeteldonk nu nog altijd veel van Zoete Lieve Gerritje zingt. Maar daar kan ik mij in vergissen, toch denk ik dat de echte oude volksliedjes die ik (35) als jongen leerde in deze tijd van Wifi en Ipad in de vergetelheid gaan raken...
Ik zing op straat en in huis inderdaad regelmatig een Carnavaleske tekst, hoewel ik zelden een heel nummer uit het hoofd weet. Roed, geel en greun van Frans Theunisz is een van de uitzonderingen - die ken ik wel uit het hoofd.
En er werd hier ook gesproken over een neo-Nederlandse periode; ik zing zo ook wel eens Hollandse en Brabantse liedjes (maar ook Rowwen Heze) met een Zuid-Limburgse woordkeus.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door koiranou Bekijk berichtHier moet ik even op reageren.
Karneval in Mestreech is van 1946: wäörd en meziek vaan M. Niel.
In het filmpje hoor ik wel:
Dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerritje…
Hup Marjanneke, pup Marjaneke, leve de Karneval…
Hij is voor mij naar den Oost gevaren…
Opvallend is dat dit Nederlandse liedjes zijn. Deze zongen wij ook nog in de jaren 46-52.
De soldatenliedjes waren alom bekend in Maastricht en dat verklaart de Hollandse tekst. Dialectliedjes waren er blijkbaar niet, uitgezonderd de liedjes van de gebroeders Olterdissen, vaak gemaakt op bekende wijsjes uit opera en operette.
Na de Tweede Wereldoorlog herintroduceerden De Tempeleers het Carnavalsfeest met liedjes in het "mestreechs". Carnaval werd een volksfeest. Toezichthouder de katholieke kerk bleef het Carnavalsfeest nauwlettend in het oog houden. Bang was men voor zedeloosheid, drankmisbruik, uitval van arbeid en andere zaken welke het gezin konden schaden. Meestal bleek die angst ongegrond te zijn geweest en waren de afgelopen drie dagen "Super Sjoen Daog". Blij was de kerk als het uiteindelijk weer Aswoensdag was: het vasten als toeloop naar Pasen kon nu beginnen na de gevierde Vastenavond.
Opmerking
-
Hup Merjenneke en/of Hup Marjenneke
'Hup Merjenneke' kump in twie Mestreechse Vastelaovendsleedsjes veur.
Te weite in 't leedsje: 'Hup Merjenneke' vaan Jeng Kraft en
in 't leedsje: 'Karnaval in Mestreech' (1946) vaan Math Niël.
Hijjbijj de wäörd vaan de twie leedsjes.
Hup Merjenneke
J.Kraft en B.Salden
Hup merjenneke pupverjenneke
leve de Vastelaovend.
leve de Karneval.
En dee 't daan gedoon heet
steek 'm in d’n olie.
leve de Karneval !
Karnaval in Mestreech (1946)
Teks & Meziek: M. Niël
Koeplèt:
Es 't Vastelaovend is daan kómme veer bijjein.
Zinge, danse, springe allemaol gekke ónderein.
Drijj daog vaan de week, make v’r gekke streek.
Dat is euze Karnaval.
Vriethof, Staat en Brökstraot alles steit in rep en roor.
Groet of klein 'n ederein, dee goejt ziech 'ns de door.
Lol veur errem en riek, gekke zien geliek.
Vastelaovend euveral.
Refrein:
Karnaval in Mestreech, maak plezeer en doeg d’n hertsje leve.
Zèt d'n zörreg opzijj en gaank oet mèt die daog.
Dans en spring in 'n rijj en vergeet al d'n plaog.
Karnaval in Mestreech, jao dat mooste eder jaor beleve.
Of ste aajd of jónk bis, zing mer allemaol.
Hup Marjenneke, Pup Marjenneke leve de Karnaval !
Kiek veur miejer bijj: Mestreechse Vastelaovendsleedsjes
Väöl plezeer gewins !Last edited by Wigo; 23 januari 2014, 12:37.Mestreechter Geis mage beleve
en dat door te kinne geve.
God, wat is dat sjiek ! © Wigo
Opmerking
-
Hardcore Carnaval Zoeper
Knatsjtherapie (werkt alleen met muziek op hard; denk aan de buren):
Last edited by Verwijderde gebruiker; 3 januari 2015, 11:13.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk berichtToezichthouder de katholieke kerk bleef het Carnavalsfeest nauwlettend in het oog houden.
In 1946 zat ik op de kleuterschool Onder de Bogen bij zuster Alesa: zij waarschuwde ons om met Carnaval te dansen, want dan danste de duivel met je. Bovendien adviseerde zij ons ten zeerste om op Aswoensdag het askruisje niet te vergeten.
Op dinsdag liep ons gezin - mijn zusje en ik verkleed als kaboutertjes - over het Vrijthof. Laat ons nu zuster Alesa en zuster Louisiana tegenkomen. Ik herinner me nog dat ik onzichtbaar wilde worden. De begroeting ervoer ik als kil: met strak gezicht keken zij ons aan.
Het askruisje
Op Aswoensdag ging ik met mijn zusje voor een askruisje naar de Servaas. Hoe dit te verkrijgen was wist ik niet. Op enig moment ging iedereen naar voren: wij deden hetzelfde en knielden op de communiebank. Een oud vrouwtje siste ons weg: verschrikt sloeg ik met mijn zusje op de vlucht en vergat mijn wanten (deze durfde ik toch nog op te halen). Het bleek de Communie te zijn. Toen een tweede keer weer iedereen naar voren ging, verwierven wij tenslotte het kruisje.
Ter overbrugging van de wachttijd tot de school openging, verbleven wij in een kantoor aan het Veldekeplein waar mijn vader werkte. Enige "grappige" collega's van mijn vader vonden ons kruisje - meestal kreeg je een vaag vlekje van de priester - niet overtuigend genoeg voor de zusters en vervingen het door een kruis van kolenstof. Bleek door die flauwekul ook plotsklaps de tijd te ver doorgeschoten. Voor het eerst van mijn leven moest ik aan de schooldeur aanbellen. Zuster Alesa doet open en zegt: "Zo…gisteren met de duivel gedanst én vandaag geen askruisje gehaald."
Opmerking
-
Zuster Aleza 1960
Oorspronkelijk geplaatst door koiranou Bekijk berichtMijn eerste Carnaval
In 1946 zat ik op de kleuterschool Onder de Bogen bij zuster Alesa:
Bron : Stichting Historische Reeks Maastricht
Maastrichts silhouet 23
Onder de Bogen
S.Tagage
W.A.A. Mes
ISBN 9070356333Last edited by Annefine; 23 januari 2014, 22:45.
Opmerking
-
Sint-Carolus Borromeus Fröbelschool
Ik heb enkele dagen op deze fröbelschool gezeten, omtrent 1956. Mijn moeder had mij niet verkleed als meisje. Ik was snel vertrokken, voelde mij er niet thuis (mocht niet plassen als ik moest) en werd getransfereerd naar de St. Lambertus kleuterschool aan de Victor de Stuersstraat. Daar kwam ik weer een strenge non tegen. Gelukkig kreeg ik al snel een jonge schone juffrouw met wie ik onmiddellijk wilde trouwen. Ik mocht haar thuis afhalen en samen naar school lopen. Plotseling ging zij trouwen. Einde verhaal voor mij, liefdesverdriet en op naar de lagere school. Dat jaar werd ik met carnaval "boertje". Waar een Sjeng groot in kan zijn
Opmerking
-
Zuster Aleza
Ik zat in 1950 bij zuster Aleza in de klas, ze was inderdaad een strenge en wat norse vrouw. Na haar zouden er nog velen volgen, waaronder ook lieverds( echt waar).
Bij mooi weer mochten de kleuters in de kloostertuin spelen in een met hekken afgebakend stukje terrein met aan een kant een boomgaard en natuurlijk overal bloeiende planten. Dat is dan ook meteen een van de weinig fijne herinneringen die ik aan de kleuterschool heb overgehouden.
Die foto zegt me wel heel veel: de jongetjes zijn al weggepest (?) de meisjes kijken met een soort van aanbidding - maar wel met angstige blik- op tegen de bijna heilige zuster, en dat in 1960(!) wat naar mijn idee toch nog helemaal niet zo lang geleden is.
Opmerking
Opmerking