Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vastelaovend 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Trichter voor 92-jarige vrijwilliger Joop Meertens




    MAASTRICHT - Hij woont naast de kerk van Sint Pieter op nummer 11 (!) en is al 62 jaar in de weer als vrijwilliger bij stadsvastelaovendsvereiniging de Tempeleers. Gisteravond werd de 92-jarige Jozef Engelbert Meertens (roepnaam Joop) door burgemeester Onno Hoes in het zonnetje gezet. Tijdens een bijeenkomst van de Samenwerkende Mestreechter Vastelaovundvereinigingen (SMV) met als speciale gast Henri d’n Ierste, de nieuwe prins van Groet-Mestreech, kreeg de krasse vrijwilliger tot zijn eigen verbazing de Trichter uitgereikt.

    De Trichter is een stedelijke onderscheiding in de vorm van een penning die wordt toegekend aan personen of groepen die zich ‘op uitnemende wijze' verdienstelijk hebben gemaakt voor de stad Maastricht. De naam van de onderscheiding is afgeleid van ‘Tricht’, doorwaadbare plaats in de rivier. Op de penning wordt dit symbolisch tot uitdrukking gebracht. De kunstenaar, Désirée Tonnaer, heeft bovendien de stadsengel op de penning afgebeeld.

    Dat hij de eer had de Trichter uit te reiken aan iemand van respectabele leeftijd, bleek wel uit het feit dat veel exacte data van Meertens’ vele lidmaatschappen en voorzitterschappen niet meer zijn te achterhalen, aldus burgemeester Hoes. Veel archieven zijn opgeruimd of erg moeilijk toegankelijk.

    De burgemeester bracht in herinnering dat in 1922, het geboortejaar van Joop Meertens, Louis Couperus zijn ridderroman Het Zwevende Schaakbord schreef, en dat in datzelfde jaar de laatste gulden van het type Wilhelmina werd geïntroduceerd. Overigens ontving Joops zoon Hans Meertens (econoom, schrijver en adviseur) in 2003 dezelfde prijs.

    Bron : Dichtbij
    't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
    is es Mestreechteneer te mage leve ...

    Opmerking


    • #62
      De Störm Kump

      Vitrien week 6 / 2014 - De Störm Kump

      from RTV Maastricht Plus
      - De Prins van de Waterratte
      - Zaate Herremenie Hel, Hoeg en Zaat
      - De Prins van de Mallebergers
      - Maastricht zingt Roed, Geel en Greun (Maastrichtenaren zingen/oefenen tijdens het uitroepen van de Stadsprins op de markt)



      Opmerking


      • #63
        - Maastricht zingt Roed, Geel en Greun (Maastrichtenaren zingen/oefenen tijdens het uitroepen van de Stadsprins op de markt)
        Ja, het luidsprekergeluid werd bij het "Rood, geel en greun" omlaag gedraaid, maar dan ook meteen weer open.

        Ik zou het mooi vinden als het hele couplet de muziek werd weggedraaid of zachter gezet. Dan kan je echt oefenen! Want voor enkel "Roed, geel en groen" neem ik (ondanks de bijzondere kleurcombinatie) mijn petje niet af

        Opmerking


        • #64
          Ook met carnaval geldt alcoholverbod onder 18

          De gemeente Maastricht is niet van plan met carnaval een oogje toe te knijpen waar het gaat om het alcoholverbod voor 16- en 17-jarigen. De gemeente waarschuwde donderdag dat tegen alcoholgebruik door deze jongeren zal worden opgetreden.
          Lees hier verder
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #65
            Kluts Kwiet

            Veur Wigo:

            Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:18.

            Opmerking


            • #66
              Mien doedelzekske - Ziesjoem!

              Twiede plaots Mestreechs Vastelaovendsleedsjeskonkoer. Gesjreve door Sjef Duchateau. 't Live-stökske vaan Ziesjoem! is gemaak door John Morreau en later bewèrk.

              Beter dan de Kluts Kwiet!

              Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:18.

              Opmerking


              • #67
                33 joar clochards

                Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:19.

                Opmerking


                • #68
                  40 jaor trök

                  Die waore 40 jaor trök 't klutske toen nog neet kwiet !

                  Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:19.
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                  Opmerking


                  • #69
                    Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:20.

                    Opmerking


                    • #70
                      Theo Claessens - De nuije rijaloet 2014

                      Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:20.
                      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                      is es Mestreechteneer te mage leve ...

                      Opmerking


                      • #71
                        Maastrichtse Katja met twee bussen vol enthousiaste fans naar LVK-finale in Grubbenvorst

                        MAASTRICHT - Vastelaovend, Diech bis 't hielemaol! Met dat nummer gaat de Maastrichtse Katja Henz voor LVK-goud. Katja debuteert vrijdag (Valentijnsdag) in de finale van het Limburgs Vastelaovesleedsjes Konkoer (LVK). Voor de Maastrichtse zangeres al een enorme eer, zo laat ze weten. ,,Zeker omdat ik de enige finalist uit Maastricht en het Heuvelland ben. Maar nu ik in de finale sta, wil ik uiteraard meer."

                        Katja gaat voor niets minder dan de overwinning. Ze merkt dat 'Diech bis 't hielemaol' flink aanslaat. ,,Het is een ouderwets carnavalsliedje met moderne invloeden, hoor ik. Een mars, maar wel een eigentijdse."

                        Het nummer is geschreven door Eric Reck en Charel Jeuken, de compositie is van Leon Eikenboom. Zij wonen alledrie in Meerssen. Uiteraard reizen ze volgende week met Katja mee naar Grubbenvorst, waar de finale wordt gehouden, net als twee bussen vol met fans om Katja aan te moedigen. ,,En daarnaast hoop ik natuurlijk op zoveel mogelijk steun via sms of telefoon", aldus de zangeres. Zelf is ze vol vertrouwen. ,,'Diech bis 't hielemaol' gaat over de liefde, dus dat moet goedkomen op Valentijnsdag."

                        'Diech bis 't hielemaol' is het tiende nummer tijdens de finale. Stemmen kan door vrijdagavond vanaf 20.00 uur LVK10 te sms'en naar 4422 of door te bellen naar 0909-2027030 en vervolgens 10 in te voeren.



                        Bron : Dichtbij
                        Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:21.
                        't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                        is es Mestreechteneer te mage leve ...

                        Opmerking


                        • #72
                          Vastelaovendsposter 2014 gemaakt door Guy Olivier



                          In het Museum aan het Vrijthof in Maastricht onthulden gedeputeerde Noël Lebens, Jo Gulikers van de Sjeng Kraft Kompenei en No Wolfs van de Media Groep Limburg dinsdag 11 februari samen met kunstenaar Guy Olivier de nieuwe kunstposter ‘Vastelaovend in Limburg’.

                          Guy Olivier typeert zijn werk als een kleurrijke overval op de bezoeker. Met zijn kleurgevoel brengt hij het bourgondisch joie de vivre rechtstreeks op het doek aan. Daardoor wordt de aandacht van mensen naar zijn werk getrokken. Gedeputeerde Noël Lebens: “Ik verwacht dat dit met deze poster ook gaat gebeuren”.

                          De in Maastricht geboren en getogen beeldend kunstenaar Guy Olivier (1964) woont en werkt sinds 2007 in Luik. Hij heeft in opdracht van de Provincie Limburg de jaarlijkse carnavalsposter gemaakt. Doel van deze kunstposter is zoveel mogelijk inwoners van de provincie te betrekken bij het cultureel fenomeen carnaval. De posters worden tijdens de carnaval veelal op ramen geplakt, in café’s of andere etablissementen opgehangen of ingelijst en als verzamelobject bewaard. Het is inmiddels de negende kunstposter op rij. Het schilderij zelf wordt toegevoegd aan de kunstcollectie van de Provincie Limburg.

                          Over de poster
                          Om iedereen de kans te geven de gratis kunstposter af te halen bij de servicepunten van de Media Groep Limburg, staat woensdag 12 februari in de Limburgse kranten een bon voor twee posters. Vanaf die dag gaat de distributie van start. In de komende weken voor carnaval zijn de posters een bekend beeld achter de ramen van de huizen, winkels, kantoren en cafés door heel Limburg. De gratis poster is een gezamenlijk initiatief van de Provincie Limburg, de Sjeng Kraft Kompenei en de Media Groep Limburg. Met als doel het positief uitdragen van de geest van de Limburgse Vastelaovend.
                          De poster wordt gedrukt in een oplage van 75.000 stuks en verspreid via de Limburgse kranten. Ook het Gouvernement is uitgiftepunt van de poster. Op de website van de Provincie geeft de kunstenaar uitleg over de poster: www.limburg.nl/vastelaovendinlimburg.

                          Over de kunstenaar
                          Guy Olivier wordt in 1964 geboren in hartje Maastricht. Als zoon van een banketbakker lag het voor de hand dat hij een koksopleiding in Antwerpen volgde, maar al snel ontstaat de artistieke drang om getekende menukaarten te maken. Met succes volgt hij diverse opleidingen grafiek en schilderen en stort zich vol overgave op de levenslessen die Maastricht en vervolgens Amsterdam hem bieden. Deze zogenaamde ‘plats du jour’ trekken steeds meer de aandacht van de gasten in de Amsterdamse restaurants en zorgen mede voor zijn artistieke doorbraak in 1996. Binnen een paar jaar heeft Guy Olivier een reeks terugkerende tentoonstellingen in de meest spraakmakende galerieën van dat moment in de hoofdstad en leeft hij volledig van de kunst. Sinds 2007 woont Guy in Luik. Hij beleeft er een nieuwe artistieke fase, meer dan ooit geïnspireerd door de sfeer van het uitbundige Zuiden. De belangstelling van galerieën en kunstliefhebbers uit binnen- en buitenland neemt nog met de dag toe en werk van hem is inmiddels opgenomen in de collecties van grote namen.

                          Opmerking


                          • #73
                            Mocht er dit jaar net als vorig jaar weer een Vastelaovend in Mestreech poster verschijnen in een van de Maastrichtste huis aan huis blaadjes, zou ik het heel fijn vinden als iemand van MO dat kon melden hier. Ik lees die blaadjes nooit, maar een leuke poster is nooit weg

                            Opmerking


                            • #74
                              Last edited by Breur; 3 januari 2015, 11:21.

                              Opmerking


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
                                Ik vraag me af of dit hetzelfde liedje is als dat uit mijn bericht (#73) ?
                                Het liedje van Jef Verheijde heeft een langzamer tempo en andere woorden, maar volgens mij lijken die twee toch sterk op elkaar ?
                                't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                                is es Mestreechteneer te mage leve ...

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X