Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

50 Keigeleers - Nederlands oudste kegelclub

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Denk je ook niet - met mij - dat dhr. Huijnen en de zijnen daar meer van weten ...?

    Overigens, op jouw foto van de Tafelstraat 30 , van 7 november, dus de dag nadat de 50 Keigeleers op de foto in De Nieuwe Limburger door de Tafelstraat wandelden, was het balletje voor het eerst zichbaar.
    Kijk maar eens.

    Opmerking


    • #62
      Ik denk niet dat het "groene balletje" en het jaartal 1872 iets met de 50 Keigeleers van doen heeft.
      Het jaartal 1872 komen we in het geheel niet tegen, tenminste voor zover we de geschiedenis van de 50 Keigeleers compleet hebben.
      Ik denk echt dat het iets te doen heeft met het huis en dat de huidige eigenaar of de bewoners iets ontdekt hebben uit het jaar 1872.

      Maar we zoeken lekker verder.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #63
        Heb de heer Huijnen gevraagd naar dat balletje. Zijn antwoord was "ik weet van niets"!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #64
          @#$%???


          Ik was er heilig van overtuigd....

          Opmerking


          • #65
            Geachte Mevrouw,
            Wij weten nergens van.
            Groetjes, Lou Huijnen.

            De originele mail. Heb alleen mijn naam weggelaten!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #66
              Tja, verder speuren dus.
              'n Paar feiten:
              Het huis heeft op 14 mei 2010 de status van Rijksmonument verkregen.

              In mei 2011 is de gevel afgebikt en opnieuw in de verf gezet
              Click image for larger version

Name:	Tafelstraat 30  , 16 mei 2011.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	89800

              We zijn eind september in Maastricht geweest, en toen zat er nog geen balletje tegen de gevel.

              Ik hoop t.z.t. uitsluitsel van de huidige bewoners te krijgen.

              Opmerking


              • #67
                Zou het iets te maken kunnen hebben met het herdenken van het oprichten van een Petanqueclub?

                Opmerking


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Zou het iets te maken kunnen hebben met het herdenken van het oprichten van een Petanqueclub?
                  Dat is een hele goede suggestie Breur!
                  Het groene balletje doet inderdaad denken aan een cochonnet of but.
                  Ook qua afmeting (schat ik) zou het kunnen.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #69
                    Petanqueclub ???????
                    Heb ik iets over het hoofd gezien/ niet gelezen ?

                    Opmerking


                    • #70
                      Ja en Neen....

                      Ik denk dat de bijdrage van Breur en mijn reactie eigenlijk weer niet in deze thread thuis horen, maar in de thread over het adres Tafelstraat 30
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #71
                        ]Vandaag waren mijn man en ik in Maastricht om iets uit te zoeken in het Archief( met de auto twee uur heen twee uur terug richting Utrecht).

                        Gelukkig ligt het Archief vlakbij de Tafelstraat 30 (mijn voormalig ouderlijk huis), waar ik nog het een en ander uit te zoeken heb. Met name over de kegelstenen die er achter in de gang liggen , alsmede het balletje met het jaartal 1872 dat sinds kort in de gevel is 'geplakt'.
                        Eind vorig jaar heb ik al eens schriftelijk een poging gewaagd in een brief aan de huidige bewoners of zij er meer over wisten en eventueel foto's wilden maken en opsturen.
                        Die brief is kennelijk niet opgevallen, ik heb er in elk geval geen reactie op gekregen.Tijd voor een meer directieve aanpak.

                        We belden aan in de hoop dat iemand de deur zou opendoen, en na een paar pogingen hoorden we iemand de trap afkomen, gerammel aan de deur, en we hadden het geluk dat een hele vriendelijke studente wier naam ik uit overwegingen van privacy hier niet prijsgeef de deur open deed.
                        Ik stelde me voor, vertelde in het kort wat onze missie was, en we mochten naar binnen. Ik ben sinds 1973 niet meer in mijn ouderlijk huis geweest, dus het was wel even een schok om weer terug te zijn.
                        Het is nu duidelijk een studentenhuis, maar er was voor mij ook heel veel herkenbaars.

                        Gelukkig lagen ze er nog!
                        * DE STENEN MET DE KOMVORMIGE UITHOLLINGEN * (zie foto).
                        We ontdekten dat de stenen niet alleen in de achtergang liggen maar gedeeltelijk op de 'steiweeg'
                        Het zijn 9 uithollingen in totaal(een uitholling zit achter de deur van de 'steiweeg').
                        We vroegen ons af hoe en van waaruit er vroeger gekegeld kan zijn en we kwamen tot de aanname dat de muur tussen de steiweeg en de gang er later tussen gebouwd is.
                        Het is waarschijnlijk achter helemaal open geweest, en dat klopt ook want het eigenlijke huis stopt bij de steiweeg en de rest staat er los van. Wellicht was het een kegelbaan in de open lucht?
                        Dit vergt verder onderzoek, waardoor we weer een goede reden hebben om naar het Archief in Maastricht te gaan.

                        Verder vroegen we de studente naar de herkomst van het balletje in de gevel met het jaartal 1872 eronder. Daar kon ze ons helaas niets over vertellen.
                        Bestanden bijvoegen
                        Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:57. Reden: Aanpassen lettertype en Unicode

                        Opmerking


                        • #72
                          Geweldig, Annefine!

                          Die studente, woonde die op de tweede bverdieping aan de achterkant..? Dan is het de eerder besprokene!

                          Dan die uithollingen.... Fantastisch! Je geheugen laat je dus absoluut niet in de steek! U jonk blumpke!

                          Maar is dat nu echt gebruikt om te kegelen? Het ziet er zo oud uit....

                          Opmerking


                          • #73
                            · Burgemeester, als we het hebben over de studente van ongeëvenaarde schoonheid die aan de achterkant op de eerste verdieping woont, dan hebben we het over dezelfde persoon.
                            · Het zijn oude stenen, maar het is ook een oud huis uit 1723. Het kegelspel wordt met 9 kegels gespeeld en er bevinden zich 9 uithollingen in de gang.
                            Last edited by Annefine; 5 januari 2012, 10:24.

                            Opmerking


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                              Verder hangt er nog een kleine koperen (?) plaquette naast de voordeur met een afbeelding van Sint Servaas met een huiszege, en een in bonte kleuren geëmailleerd nummerbord(was vroeger een eenvoudig cijfer.)
                              "Om alvast zelf uw huis deel te laten nemen aan de viering in 2011, is er een speciale Sint Servatius - Huiszegen ontworpen. Jan Janssen kwam op het idee voor een huiszegen van Sint Servatius, de beschermheer van Maastricht. Rene Persoon heeft het 10 bij 15 centimeter metende bordje in bronskleurig metaal vervaardigd in een oplage van 1500 stuks. Op de huiszege is gruis aangebracht, dat afkomstig is van de Sint Servaasbasiliek. De opbrengt van de beschermende bordjes gaat naar de financiering van een religieus spel, dat tijdens de Heiligdomsvaart in de Sint Servaasbasiliek gehouden word"

                              Bron: http://maastricht.nieuws.nl/28196

                              Verder, die uithollingen in de blauwe steen: ik twijfel.
                              Last edited by Pier; 23 november 2020, 19:36. Reden: Aanpassen Unicode

                              Opmerking


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                die uithollingen in de blauwe steen: ik twijfel.
                                Ik ook, eigenlijk.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X