Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Enige berichten geleden stond er trouwens nog iets over een mogelijke trendbreuk van het CDA, dat er dit jaar geen daling zou plaatsvinden.
    Het viel me bij het vergelijken van de resultaten van 2006 en 2010 op dat het CDA in 2006 welgeteld 8.849 stemmen behaalde, en in 2010 dit er 9.110 zijn.
    Al in 2010, toen het CDA er landelijk in de peilingen nog slechter voor stond dan in 2006, liet het CDA in absolute stemmen een stijging zien. Gaat deze trend zich verder doorzetten in Maastricht, en gaat de daling bij de PvdA doorzetten? We zullen zien...

    Opmerking


    • Toenmalige CVP (thans Maastrichtse Volkspartij) kreeg restzetel

      Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
      (...) Bij die verkiezingen heeft indertijd nog de CVP, nu MV, 1188 stemmen behaald. Geen misselijk resultaat, maar de kiesdeler (48.517/39=) 1244 stemmen. Met andere woorden: hoe het Jan Hoen is gelukt is mij nog niet helemaal duidelijk, maar bij de vorige verkiezingen balanceerde hij al op het randje één/geen zetel.
      (..)
      Misschien weet Pier toevallig hoe het kan dat de CVP/MV indertijd toch een zetel heeft behaald, ondanks het niet bereiken van de kiesdeler?
      Uiteraard heb ik mij deze vraag maanden geleden ook gesteld toen ik ook de uitslag van 2010 analyseerde.
      De MV (voorheen CVP) haalde de restzetel binnen.
      Als ik mij niet vergis ten koste van het CDA, maar dat laatste weet ik niet meer zeker.

      De toenmalige Christelijke Volkspartij (CVP) heeft in 2010, achteraf bekeken, een hele slechte campagne gevoerd.
      Ook de benaming "christelijke" was toen ongelukkig, maar dat was een rudimentair overblijfsel van hun lijsttrekker Jan Hoen, die afkomstig is van het CDA.
      Persoonlijk vind ik het nog altijd zéér spijtig en ook onbegrijpelijk dat het (bestuur van het) CDA een lijstverbinding met de MV bij voorbaat afwees.
      Of die lijstverbinding er uiteindelijk zou zijn gekomen weet ik niet, want ook bij de MV bleek wel enige weerstand te zijn tegen een dergelijke lijstverbinding.
      Maar door het bij vooraf al afwijzen van een lijstverbinding is het nooit tot onderhandelingen gekomen.

      Dat sommige partijen geen lijstverbinding aangaan vind ik sowieso opmerkelijk en dicht ik (deels) toe aan zelfoverschatting, maar ook aan onderhuids woekerende persoonlijke vetes.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Alle partijen en verkiezingsprogramma's op een rijtje

        Er wordt veel over de kandidaten, de partijen en de verkiezingsprogramma's cq verkiezingsbeloften van alle partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht, op 19 maart 2014, gesproken.

        Geïnteresseerden moeten, meestal via internet, op zoek naar de lokale partijen en afdelingen en vervolgens naar de verkiezingsprogramma's.

        MestreechOnline zet al die partijen en hun programma's voor de trouwe lezers even op een rijtje.

        CDA, afdeling Maastricht
        Verkiezingsprogramma van het CDA Maastricht

        PvdA, afdeling Maastricht
        Verkiezingsprogramma van de PvdA Maastricht

        Seniorenpartij Maastricht (SPM)
        Verkiezingsprogramma Seniorenpartij Maastricht

        VVD, afdeling Maastricht
        Verkiezingsprogramma VVD Maastricht

        D'66, afdeling Maastricht
        Verkiezingsprogramma D'66, afdeling Maastricht

        GroenLinks, afdeling Maastricht
        Verkiezingsprogramma GroenLinks, afdeling Maastricht

        Partij Veilig Maastricht (PVM)
        Verkiezingsprogramma Partij Veilig Maastricht (PVM)

        SP, afdeling Maastricht
        Verkiezingsprogramma SP, afdeling Maastricht

        Stadsbelangen Maastricht (SBM)
        Standpunten SBM (Nog geen verkiezingsprogramma)

        Liberale Partij Maastricht (LPM)
        Verkiezingsprogramma Liberale Partij Maastricht (LPM)

        Maastrichtse Volkspartij (MV)
        Verkiezingsprogramma Maastrichtse Volkspartij (MV)

        (Mocht zich alsnog een nieuwe partij cq beweging melden die wil meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen, bijvoorbeeld OPA, dan zal die link worden bijgevoegd)
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Dat sommige partijen geen lijstverbinding aangaan vind ik sowieso opmerkelijk en dicht ik (deels) toe aan zelfoverschatting, maar ook aan onderhuids woekerende persoonlijke vetes.
          Welke partijen Pier hier in gedachten heeft, weet ik niet zo zeer, maar wiskundig gezien is er voor grotere partijen vaak weinig reden om een lijstverbinding aan te gaan.
          Volgens de in Nederland gangbare rekenmethode komt een restzetel bijna altijd bij een grotere partij terecht. Maar gaat men een lijstverbinding aan, dan kan het zomaar zijn dat deze restzetel naar een kleinere partij gaat. En hoe groot het vertrouwen ook is in (een deel van) de raad, het blijft altijd een onaantrekkelijk vooruitzicht om 1/39e deel van de beschikbare stemmen in de raad kwijt te raken aan een andere partij, die op geen enkele wijze verplicht is ná de verkiezingen nog 'vriendjes' te blijven.

          Over de onderhuids woekerende vetes durf ik zo gauw niets te zeggen, maar de zogenoemde zelfoverschatting zal bij grotere partijen juist meer met zelfbehoud te maken hebben.

          Opmerking


          • Restzetel en lijstverbindingen

            Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
            Welke partijen Pier hier in gedachten heeft, weet ik niet zo zeer, maar wiskundig gezien is er voor grotere partijen vaak weinig reden om een lijstverbinding aan te gaan.
            Volgens de in Nederland gangbare rekenmethode komt een restzetel bijna altijd bij een grotere partij terecht.
            (...)
            Over de onderhuids woekerende vetes durf ik zo gauw niets te zeggen, maar de zogenoemde zelfoverschatting zal bij grotere partijen juist meer met zelfbehoud te maken hebben.
            Met dank aan Greune voor de les in restzetels en lijstverbindingen.

            Durf het niet met zekerheid te stellen, maar volgens mij kreeg de CVP in 2010 de restzetel dankzij een lijstverbinding met het CDA.

            Als ik naar de actuele situatie in Maastricht kijk denk ik dat mn. de SP, de LPF, de MV en wellicht ook de PVM wel baat zouden hebben aan een lijstverbinding.
            Deze partijen liggen qua ideologie weliswaar (formeel) mijlen ver van elkaar, maar in de praktijk zie ik wel enige lotsverbondenheid.

            De SP evenwel zal geen moment piekeren om met die partijen een lijstverbinding aan te gaan.
            Dat is onterechte arrogantie cq overdreven idealisme.

            De MV wenst, in de verkiezingscampagne, niet met de PVM geassocieerd te worden vanwege o.a. het standpunt van de PVM voor een verbod tegen moskeeën.
            Hoewel dat wellicht wel begrijpelijk is, is het niet erg functioneel.

            Qua ideologie zou een lijstverbinding tussen de PVM, LPM en SBM héél erg voor de hand liggen, maar mn. de SBM is niet erg geliefd bij de andere lokale partijen.
            Die verbinding zal er ook niet komen.

            Rest de LPM en de PVM.
            Qua ideologie staan ze, vlgs. mij, dicht bij elkaar.
            Toch denk ik dat deze partijen elkaar niet vinden in een lijstverbinding.

            Hoe zit het met de VVD en D66 enerzijds en de PvdA en GroenLinks anderzijds.
            Deze partijen verschillen de laatste tijd nauwelijks nog van elkaar.
            Of zij in Maastricht een lijstverbinding aan gaan weet ik (nog) niet.

            Historisch gezien verschillen het CDA in Maastricht en de Seniorenpartij (SPM) ook nauwelijks van elkaar.
            Toch denk ik dat deze 2 partijen elkaar nu niet zullen vinden, want beiden rekenen ze zich (terecht?) al rijk.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Als ik naar de actuele situatie in Maastricht kijk denk ik dat mn. de SP, de LPF, de MV en wellicht ook de PVM wel baat zouden hebben aan een lijstverbinding.
              LPF? Je kunt veel van mevrouw Nuyts zeggen, maar om te stellen dat ze Fortuynist is...

              Opmerking


              • SBM zijn Fortuynisten

                Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                LPF? Je kunt veel van mevrouw Nuyts zeggen, maar om te stellen dat ze Fortuynist is...
                Een zéér oplettende lezer

                Uiteraard moest dit LPM zijn en je kunt van mevr. Nuyts inderdaad niet zeggen dat ze een Fortuynist was.

                Voor de geschiedschrijving is wel van belang dat de huidige partij Stadsbelangen Mestreech (SBM) wel degelijk een overblijfsel zijn van de Fortuynisten!!!
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Een aanstekelijke CDA-Nieuwjaarsborrel

                  Je kunt van de campagne van het CDA Maastricht voor deze gemeenteraadsverkiezingen veel zeggen, maar op een paar punten scoort hun campagne toch heel goed.

                  Het CDA was de allereerst partij die publiekelijk naar buiten trad met haar (voorlopige) kieslijst.
                  Al rond juni 2013 waren de meeste kandidaten in de top 20 van de kieslijst al bekend.

                  Wat opvalt is dat de campagne tot nu toe gevrijwaard blijft van "affaires". Het enige gegniffel dat ik mij van deze campagne herinner, was de aankondiging dat de oud otoriteitentoeker, Jan Janssen, had gekozen cq was gevraagd voor een plaats op de kieslijst van het CDA.
                  Iedereen dacht gelijk aan een stunt à la Frans Theunisz bij SMB in 2010.
                  Niets bleek echter minder waar toen, pakweg een maand later, bleek dat Jan Janssen de nieuwe nummer 2 van de kieslijst zou worden.
                  Vriend en vijand was de mond gesnoerd.

                  Perfecte uitgangsposities in de Polls
                  Opvallend is ook dat het CDA Maastricht het ogenschijnlijk als beste doet in de sociale media.
                  Vorige week startte Maastricht.dichtbij , voor het eerst in de geschiedenis van de gemeentelijke verkiezingen, een lokale poll.
                  Direct bleek het CDA verreweg de grootste partij.
                  Deze week kon men opnieuw stemmen en direct stond het CDA weer ruim bovenaan, bijna 2,5x zoveel stemmen als de Partij Veilig Maastricht (PVM) en ruim 3x zo groot als de nummer 3, de PvdA (*).

                  Nieuwjaarsborrel
                  Vandaag, 23 januari 2014, hield het CDA haar Nieuwsjaarsborrel.
                  Wat bleek, via Facebook en e-mails, had het CDA veel mensen op de hoogte gesteld van deze bijeenkomst.
                  Zelfs mijn zoon, die nog nooit enige interesse toonde voor de politiek, laat staan een politieke partij, ontving een e-mail van het CDA.
                  Hoe ze aan zijn e-mailadres gekomen zijn is ons een raadsel, al hebben we een vermoeden.
                  Kennelijk heeft het CDA het zodanig georganiseerd binnen haar campagneteam dat er veel e-mailadressen zijn gedeeld. Slim!

                  Nu zowel ik, via Facebook, als mijn zoon waren uitgenodigd om deze Nieuwjaarsborrel bij te wonen, gingen wij, beiden geen lid van het CDA, toch maar eens kijken.

                  Circa 130-150 personen bleken hetzelfde te hebben gedacht. Een toch niet gering aantal.
                  Overigens waren de meeste aanwezigen wel (prominent) CDA-lid, bijvoorbeeld oud burgemeester Gerd Leers, Burgemeester Luc Wijnands van Brunssum en oud-gouverneur Berend-Jan Marie baron van Voorst tot Voorst, om maar enkelen te noemen.

                  Landelijke Media-aandacht
                  Sterker nog, er was zelfs landelijke media aanwezig.
                  Deze keer gelukkig geen Pownews, maar het serieuze Nieuwsuur!
                  Hoe die daar terecht kwamen weet ik niet, maar feit is dat ze er waren.
                  Kennelijk kunnen we begin februari hun bijdragen op TV zien.

                  Facebook en Nieuwsbrief
                  In een korte speech van de lokale CDA-voorzitter Hanno Hage werd toch een tipje van de sluier gelicht.
                  Het CDA Maastricht houdt bij hoeveel (unieke) personen
                  hun Facebook-site bezoeken. Dat bleken er 40.000 te zijn, waarvan 95% in Maastricht.
                  Bovendien krijgen circa 2.000 personen iedere keer hun nieuwsbrief via mail!
                  Dat zijn cijfers die vertrouwen geven in een goed verkiezingsresultaat.

                  Aanstekelijk
                  Uiteraard werden de, inmiddels 38, kandidaat-raadsleden kort aan de aanwezigen voorgesteld.
                  Enkelen werd, korte, naar hun motivatie gevraagd.
                  Zo werd ook de nummer 2, Jan Janssen gevraagd. Uiteraard gaf hij, en ook de rest steeds een goed en gewenst antwoord, maar Jan Janssen benoemde wel nog even dat (de campagne van) het CDA-Maastricht "aanstekelijk werkte" en hij daarop in de CDA-trein was gestapt.

                  Toen Jan Janssen deze woorden sprak keek ik de zaal even rond. Er werd heel veel instemmend geknikt.
                  Misschien klopt het ook wel. Iedereen wil graag bij een winnende partij horen en in ieder geval werd en wordt dat gevoel door het CDA momenteel uitgedragen.

                  Wat je ook van het CDA verkiezingsprogramma vindt, maar het CDA heeft de eerste slag al gewonnen.
                  De andere partijen komen nog héél goed hun best aan het doen.
                  Het CDA-Maastricht moet nu alleen nog maar hopen dat het landelijke CDA geen blunder maakt voor 19 maart 2014.
                  Sinds de laatste Tweede Kamerverkiezingen weten we dat een partij in 3 weken tijd zowel kan verdubbelen als halveren.

                  * Stand op 23 jan. 2014 te 22.10 uur (Pier)
                  Last edited by Pier; 24 januari 2014, 10:45. Reden: Foutieve vermelding over Facebook-vrienden CDA
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Geld doet leven

                    Tja, wat geld al niet kan doen voor een campagne.
                    Zo kan ik het ook :-)

                    Ooit nagedacht over het feit dat er andere partijen zijn die het misschien politiek wel beter doen, maar helaas geen budget hebben als het CDA om campagne feestjes te geven?

                    Opmerking


                    • wil je nu een gratis borrel ?
                      of is dat de kracht zich te onderscheiden van zuipschuiten CDA
                      Iets te oud voor re-educatie
                      iets te jong voor afdanking
                      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                      Opmerking


                      • BeStemming 19 maart!

                        Ook van de Partij; Tiny Meese en Math Haaken van Partij Veilig Maastricht. 1e aflevering van een reeks menselijke, politieke portretten. Tiny Meese staat op plaats 2 van de lijst van Partij Veilig Maastricht voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart a.s. Partij Veilig Maastricht. Math Haaken op plaats 4. In 'Ook van de Partij' een menselijk, politiek portret van hen beiden terwijl ze praten en koken. Hoe veilig koken de kandidaten van de PVM? Bron: RTV Maastricht.

                        Opmerking


                        • OPA toch in Maastricht?

                          Vandaag werd door de "beweging" OPA (Ouderen Politiek Actief) het navolgende persbericht bekend gemaakt:

                          OPA Limburg is klaar voor de verkiezingen van 19 maart 2014. De kandidaatlijsten worden nu ingeleverd in Maastricht en de 5 andere gemeentes waar OPA meedoet. Gisterenavond (vrijdag 25 jan.) kwamen de 'kop' stukken van de OPA beweging bijeen in Maastricht om de laatste puntjes op de i te zetten. Vanaf zaterdag 25 januari laat OPA Limburg zich elke dag zien in een van de 6 deelnemende plaatsen. De exacte data/tijden zullen via de websites en social media bekend worden gemaakt.

                          Op zondag 26 januari worden in Enspijk tijdens de landelijke meeting van de OPA-beweging de leiders bekend gemaakt van de OPA-groepen die in 41 gemeenten meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart aanstaande.. De locatie voor deze middag is: La Place De Rotonde, Panweg 1, 4157 PB Enspijk. Aanvang om 13.00.

                          Vanaf maandag 27 januari beginnen de 1ste Limburgse afdelingen de kandidaatlijsten te presenteren. Naast kandidaten is er altijd plaats voor mensen die meedenken, helpen, sponsoren etc. Ook daar waar OPA nog niet actief is hopen wij op respons van inwoners die ons willen ondersteunen.


                          Ik moet zeggen dat ik dit bericht wel opmerkelijk vind, want na het debacle van de eerste bijeenkomst/presentatie op 15 januari 2014 in Maastricht (HIER te lezen),had ik niet gedacht dat men nog een serieuze poging in Maastricht zou wagen.

                          Let wel, er is nog een lange (administratieve) weg te gaan voor OPA, maar men doet een zéér serieuze poging om mee te mogen doen.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Kandidatenlijst OPA in Maastricht. Leon Hakke lijsttrekker

                            Inmiddels lekken al wat namen uit van de personen die zich voor OPA in Maastricht hebben gekandideerd.

                            Bij de eerste 6 kandidaten zitten 3 vrouwen.
                            De lijst telt ook één MO-lid, maar dat is niet de persoon die de meeste mensen nu te binnenschiet en die nogal erg betrokken is bij het wel en wee van de Buurtplatforms

                            Ik verwacht niet dat OPA, als het hun überhaupt lukt om daadwerkelijk mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht op 19 maart 2014, er zijn immers nog enkele hobbels te nemen, een kans maakt op een raadszetel.
                            Daarvoor moeten ze ongeveer 1300 stemmen halen en de kans dat ze dat gaat lukken is niet groot, aangezien zij geen echt stemmenkanon hebben en ze nog met de campagne moeten beginnen.

                            Lijsttrekker
                            Leon Hakke, de oud voorzitter van de Maastrichtse afdeling van TON (thans PVM), is gekozen tot lijsttrekker.
                            Gesuggereerd wordt dat Leon Hakke deze hoge plaatsing heeft gekregen, vanwege het feit dat hij heeft aangegeven ervaring als raadslid te hebben namens TON.
                            Mocht dat de reden zijn, dan hebben ze bij OPA wederom hun huiswerk niet goed gemaakt.
                            Leon Hakke heeft namelijk nooit namens TON (later PVM), of welke andere partij dan ook, ooit in de gemeenteraad gezeten!
                            In 2010 stond hij op de 4de plaats van de kieslijst van TON en haalde hij 162 stemmen.
                            De verhouding tussen de huidige PVM en Leon Hakke is, naar hetgeen ik begrepen heb, sinds begin 2013 behoorlijk gebrouilleerd.
                            Met het lijsttrekkerschap voor OPA zit Leon Hakke de PVM mogelijk wel behoorlijk dwars.

                            Mn. de lokale partijen zullen namelijk last hebben van deze beweging.
                            Ongetwijfeld trekken de lokale leden van OPA meer stemmen weg bij de PVM, SBM, LPM en de Maastrichtse Volkspartij (MV), dan bij de landelijke partijen, zoals CDA, PvdA, D66, VVD, SP en Groenlinks.
                            De partij die wellicht het meest nadeel zal ondervinden van OPA is ongetwijfeld de Seniorenpartij (SPM).
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • PVM gaat voor Andijviestampot met gehaktballen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Tiny Meese en Math Haaken van de Partij Veilig Maastricht.
                              (..)
                              In 'Ook van de Partij' een menselijk, politiek portret van hen beiden terwijl ze praten en koken. Hoe veilig koken de kandidaten van de PVM? Bron: RTV Maastricht.
                              De PVM kandidaten Tiny Meese en Math Haaken maken samen een
                              Andijviestampot met gehaktballen.
                              De reden waarom zij dit gerecht kiezen is dat dit gerecht lekker, eenvoudig en niet verkwistend is!
                              Zouden de gehaktballen een hint zijn geweest naar DDL vanwege het toekennen van 'de gehaktbal' aan de Tiny Meese op 18 januari 2014 in de rubriek Allebonneur??

                              Gevraagd naar hun verwachtingen over de stemuitslag zegt Tiny Meese te hopen op circa 450 stemmen en Math Haaken hoopt op rond de 370 stemmen.
                              Zij gokken op 4 raadszetels.

                              Eens kijken wat de andere partijen ons gaan voorschotelen
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Valt op dat je als partij in Maastricht nog geen 500 voorkeurstemmen nodig hebt voor het naar binnen hengelen van een raadszetel. Je zou denken tijdens een avondje carnaval ronsel je dit aantal kiezers binnen een handomdraai bij elkaar. Gewoon een paar extra rondjes van de zaak en alaaf. Daarenboven als de gewezen medewerkers binnen de koffieshopbranche Maastricht alsmede teleurgestelde stofdrugsgebruikers, op Jo Smeets stemmen, dan valt de verdubbeling van het aantal zetels eenvoudig binnen handbereik. Het is in Maastricht, zoals in bijna elke stad van die omvang wel een beetje vissen in een en dezelfde vijver. Stel die lokale partijen zouden een lijstverbinding aangaan hadden ze toch veel meer kans een vuist te maken. Want op een paar deelonderwerpen na staan ze eigenlijk toch allemaal voor dezelfde zaak: het bevorderen van het welzijn van en voor de Maastrichtenaar .
                                Last edited by Hollender; 26 januari 2014, 10:26.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X