Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stadsbelangen afwezig bij opzetten stemwijzer Maastricht

    Over de partij Stadsbelangen Mestreech (SBM) gesproken.

    Gisteren, woensdag 8 januari 2014, waren alle (lijsttrekkers van de) Maastrichtse partijen, die mee doen bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014, bijeen om voorlichting te verzorgen over de keuzes die de kiezer heeft in Maastricht.
    De communicatie richting de potentiële kiezer gaat uit van het StemWijzer-principe, gemaakt door ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat.

    De StemWijzer is de internetapplicatie waarmee de gebruiker, na het beantwoorden van een aantal stellingen, een resultaat krijgt voor de partij(en) waar hij/zij de meeste overeenstemming mee heeft.
    In het resultaatscherm kan de gebruiker zich uitgebreid oriënteren op de standpunten van alle partijen en doorklikken naar andere vergelijkende informatie.

    Zoals gezegd waren alle partijen door een of meerdere personen vertegenwoordigd, alleen SBM schitterde door afwezigheid.

    Ik vraag me nu af hoe de standpunten van SBM verwerkt worden in de communicatie richting de Maastrichtse kiezer?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Ik vind het fijn dat nog zoveel mensen bereid zijn, het moeras van de politiek te betreden. Ongeacht politieke kleur.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
        Groot, klein, alles is relatief in Maastricht.
        Opvallend blijft steeds hoe klein de verschillen tussen GL, D66 en de VVD zijn, met dan de 'uitschieters' bij enerzijds CDA & PvdA en anderzijds SP, LPM en MV.
        De versplintering van het politieke landschap - zowel op landelijk als gemeentelijk niveau - houdt de traditioneel grotere partijen (onbedoeld!) in het zadel. Er is bijna geen ander land waar zoveel verschillende politieke partijen bestaan. In dat opzicht is Nederland met afstand koploper.

        De vraag rijst echter, wat maakt uiteindelijk het verschil tussen enerzijds het zonder keuzevrijheid moeten stemmen op een enkele partij, en anderzijds de keuzevrijheid uit een veelvoud van partijen te kunnen kiezen terwijl welbeschouwd de uitgangspunten een pot nat blijken?

        In Maastricht bijvoorbeeld is traditiegetrouw het CDA de grootste partij en een enkele keer is het stuivertje wisselen met de PvdA. In Amsterdam en Rotterdam daarentegen is al sinds jaar en dag de PvdA de grootste partij.

        Met de opkomst van het Fortuynisme leken die gestolde politieke machtsverhoudingen radicaal te worden doorkruist. Slechts in Rotterdam wist Leefbaar Rotterdam (2002) het gedachtegoed van Pim Fortuyn in een klinkende overwinning om te zetten. Inmiddels heeft ook die partij de gang door de instituties gemaakt. En mede daardoor hebben de 'gevestigde' partijen gaandeweg de touwtjes weer steviger in handen gekregen.

        Met de komst van Geert Wilders lijkt het Fortuynisme weer aan een opmars te zijn begonnen, o.a. resulterend in de komst van diverse uitsluitend streekgebonden belangen - en leefbaarheidspartijen. En opmerkelijk genoeg is het deze wildgroei van dit soort (lokale) partijen, die de gevestigde politieke partijen in de kaart speelt.

        De spaarzame keren dat zo'n leefbaarheidspartij daadwerkelijk het verschil weet te maken, zie je hoe de bij de gevestigde politiek angehauchte media er alles aan doen zo'n partij stelselmatig in een kwaad daglicht te stellen; want er staan immers veel belangen op het spel behalve die van de (in vrijheid) kiezende burger.

        Opmerking


        • Kleine partijen en stromingen

          Hallo Hollender,

          Hartstikke leuk dat je je ook in de "politieke" threads mengt.
          Dat zeg ik oprecht en zonder enige vorm van cynisme, al realiseer ik mij dat de eerste zin het tegenovergestelde zou kunnen bevatten.

          Maar neen, ik ben blij met iedere reactie in deze thread.

          Jouw beschouwing, dat de grote partijen van versnippering profiteren, kan ik evenwel niet goed volgen, of misschien beter gezegd, deel ik niet.
          De gevestigde orde (lees: CDA, PvdA en VVD) redt zich voorlopig nog, maar erg gelukkig zullen ze niet zijn.
          De opkomst van de Fortuynisten, in Maastricht nog terug te vinden in de lokale partij Stadsbelangen (SBM), heeft de oude machtsverhoudingen sinds 2002 danig verstoord.

          Aanvankelijk de LPF en vervolgens de PVV, met daartussen heel even Rita Verdonk/TON, hebben zoveel verschuiving gebracht dat er feitelijk geen echte grote partij(en) meer bestaat/bestaan.
          Vroeger was de VVD met 30 zetels een goede subtopper. Nu ben je enorm groot.

          In jouw bijdrage suggereer je, als ik goed lees, dat Leefbaar Rotterdam haar beste tijd heeft gehad.
          Als ik echter goed geïnformeerd ben, bestaat de mogelijkheid dat Leefbaar Rotterdam bij de komende gemeenteraadsverkiezingen de grootste partij wordt!

          Nu even naar de Maastrichtse norm.
          Alhier zal, althans daar gaat vriend en vijand vanuit, de lokale Seniorenpartij (SPM) weer winnen en zullen zij een van de grotere partijen worden.
          De PvdA zal verliezen, maar daartegenover staat alweer een (kleine?) winst voor D66.

          Het CDA in Maastricht zal, tegen de landelijke tendens in, ook winnen.
          Als zij niet, voor het eerst in de Maastrichtse (democratische) geschiedenis, in de oppositiebanken terecht waren gekomen, hadden ze bij de komende gemeenteraadsverkiezingen gegarandeerd verloren. Nu blijven ze, naar iedereen verwacht, minstens gelijk en winnen ze mogelijk nog 1-2 zetels.

          Het feit dat lokale partijen een kans krijgen is volgens mij het gevolg van het wantrouwen dat burgers hebben tegen de gevestigde orde.

          Waarom?
          Omdat ze de underdog zijn!
          Dat geldt zeker ook voor de Partij Veilig Maastricht (PVM), een overblijfsel van de TON-partij van Rita Verdonk
          Verder zouden de Maastrichtse Volkspartij (MV) en misschien zelfs Stadsbelangen (SBM) kunnen profiteren, al zal dat bij SBM meer met hun populistische lijst te maken hebben dan met hetgeen Stadsbelangen de afgelopen 4 jaar heeft gepresteerd.
          De MV (voorheen CVP) is vier jaar lang een echte underdog geweest die desondanks klinkende overwinningen haalde!

          De winst van de een zal, linksom of rechtsom, betaald moeten worden door anderen.
          De grote verliezers zijn wellicht GroenLinks, VVD en de PvdA.
          Helemaal weggevaagd worden deze partijen niet, want ze hebben zeker een vaste kern die altijd op hun zal stemmen. Hetzelfde geldt ook voor de SP.

          Welke kant het met de Liberale Partij Maastricht (LPM) opgaat weet ik nog niet. Voor die partij kan het vriezen of dooien.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Pier de zaken liggen natuurlijk altijd wat genuanceerder dan door mij in vogelvlucht geschetst. Als je het begrip 'de grootste partij' eigenlijk beziet als de partij die de meeste stemmen behaalt, wordt misschien duidelijker wat ik bedoel te zeggen, namelijk dat de veelheid aan partijen de drie grote partijen (onbedeeld!) in het zadel houdt.

            Er zijn nu eenmaal zoveel stemmers en als die over een veelheid van partijen verspreid worden, dan kunnen partijen als CDA, PvdA en VVD getalsmatig wel veel stemmen verliezen, maar omdat die stemmen uiteindelijk over veel partijen worden verdeeld, blijven ze in absolute getalsverhoudingen toch de 'grootsten'.

            In een tweepartijensysteem zou zoiets ondenkbaar zijn: de uitslag is in zekere zin al voorspelbaar: bij een meerderheid van stemmen voor de ene partij, zal de andere partij altijd als 'verliezer' uit de bus tevoorschijn komen. Bij winst door de ene partij verliest de andere dus. Terwijl in ons kiesstelsel de zogeheten drie grote partijen fors kunnen verliezen maar desalniettemin vaak nog als meerderheidspartijen uit de bus komen rollen. Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid wijd ik voor een groot deel aan de veelvoud van kleinere partijen.

            Ook ik ben voor partijen die vooral gaan voor de meer streekgebonden problemen en behoeften. Partijen ook, die vaak wel oog hebben voor noden binnen specifieke bevolkingsgroepen. En op de keper beschouwd is de scheidslijn rechts versus links in hoge mate een gekunstelde scheidslijn. Want Landelijk staan de PVV en de SP naast elkaar waar het de zorg voor ouderen betreft. Maar ook op tal van ander sociale vraagstukken lopen de opvattingen van beide partijen nauwelijks uiteen.

            En juist vanwege die uitgesproken opvattingen zijn het de PvdA en VVD - per onderwerp aangevuld door splinterpartijtjes GroenLinks, CU, en SGP en de partij van Pechtold - die er alles aan zullen doen de macht te blijven behouden. Zelfs als beide partijen over en weer bij de duivel te biecht gaan, vinden ze dit nog altijd beter te verteren, dan een mogelijke samenwerking met deze twee alsmaar groeiende flankpartijen.

            En zelfs al komt een van deze twee flankpartijen als grootste partij uit de verkiezingen naar voren, dan zal er ongetwijfeld een constructie van minderheidspartijen worden gesmeed welke uiteindelijk een getalsmatige meerderheid zal opleveren, met als bijkomend voordeel de werkelijk grootste partijen via een politiek correct cordon sanitair aldus terzijde te kunnen schuiven.

            Opmerking


            • CDA aan kop


              Even voor de grap......
              Ik denk dat het CDA al haar leden heeft geïnformeerd om te stemmen en dat D66'ers nog liggen te slapen.

              Onderstaand is de eerste tussenstand.
              Last edited by Pier; 15 december 2014, 14:38.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • OPA meldt zich in Maastricht

                De partij Ouderen Politiek Actief (OPA) heeft aangekondigd op 19 maart 2014 deel te willen nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Maastricht.

                De OPA-beweging wil een "vrije politiek" in de gemeenteraad, waarbij gekozen OPA-raadsleden niet hoeven te luisteren naar hun partij, maar enkel naar de kiezers die zij vertegenwoordigen.
                OPA wil af van partijgebonden wethouders en wil daarvoor in de plaats onafhankelijke bestuurders, die vervolgens hun plannen en maatregelen voorleggen aan de (onafhankelijke) raadsleden.

                Morgen, 15 januari 2014 om 14.00 uur, wil dhr. Dick Schouw, die de OPA-beweging in Maastricht zegt te leiden, een presentatie geven in café De Bobbel in de Wolfstraat te Maastricht.

                Dhr. Schouw is wel rijkelijk laat.
                Een kandidatenlijst heeft OPA-Maastricht nog niet, maar dhr. Schouw heeft er wel vertrouwen in dat hij die lijst nog georganiseerd krijgt voor 2 februari 2014.
                Een ras optimist lijkt mij......

                Hoe dan ook, geïnteresseerden zijn morgen van harte welkom in De Bobbel en mensen die nadere informatie willen kunnen contact opnemen met Dick Schouw, tel. 06-52501980.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • OPA overvalt sjinkerij De Bobbel

                  Dankzij een hint van een gewaardeerd MO-lid vernam ik dat de beweging Ouderen Politiek Actief (OPA) vanochtend, om 10.00 uur, een bijeenkomst had gepland in sjinkerij De Bobbel in de Wolfstraat 32 te Maastricht.
                  Eerst was de bijeenkomst gepland om 14.00 uur, maar op het allerlaatste moment werd geswitcht naar 10.00 uur.

                  OPA blijkt op zoek naar mensen die op hun kieslijst willen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014.
                  Rijkelijk laat overigens, want op 20 januari 2014, over pakweg dik 4 dagen moet de kandidatenlijst bij de gemeente al worden ingediend.
                  Een dus wel opmerkelijk laat initiatief en daarom natuurlijk extra interessant, want mijn idee was dat dit een meer hilarische dan serieuze bijeenkomst zou worden
                  Kortom, werk aan de winkel voor een pierlementariër!

                  Om 09.55 uur bleken één journalist en één belangstellende voor een lege Bobbel te staan.
                  Vrijwel gelijk met mij kwam ook mijn MO-vriend aangewandeld.
                  De journalist sprak ons direct aan en vroeg naar onze beweegredenen. Een mini-interview van mijn MO-vriend zal morgenvroeg wellicht in Dagblad De Limburger terug te vinden zijn

                  Precies om 10.00 uur betraden wij gevieren Sjinkerij De Bobbel. In de sjinkerij troffen wij niemand, buiten het altijd vriendelijke personeel, aan.
                  Even later kwam de eerste reguliere klant van De Bobbel binnen die zijn dagelijks krantje ter hand nam en zeker geen OPA was, hoewel hij qua leeftijd wellicht wel een echte opa zou kunnen zijn.

                  Niet veel later betrad het bejaarde, maar nog erg goed gesoigneerde, echtpaar M. de lokaliteit. Na zich ervan vergewist te hebben dat wij voor OPA kwamen, kregen wij allen een hand en een vriendelijk woord.
                  De koffie moesten we wel zelf betalen......

                  Inmiddels was het al 10.05 uur, maar van een georganiseerde bijeenkomst was nog niets te merken.
                  Evenwel nam de man, die samen met de journalist al voor De Bobbel stond, even het woord.
                  Hij wist te vertellen dat de actieleider van OPA, dhr. Dick Schouw, hem zojuist via SMS had laten weten dat hij al in Maastricht was, maar nog even op zoek was naar een parkeerplaats. We moesten dus nog even geduld hebben.

                  Lid Seniorenpartij
                  In de tussentijd legde de man mij uit dat hij eigenlijk thuishoorde bij de Seniorenpartij, maar nu serieus belangstelling had voor een plaats op de OPA kieslijst.
                  De Seniorenpartij had hem teleurgesteld en hij zou ook burgemeester Hoes wel eens laten zien wat handhaven was. De man vertelde dat hij al vaker in de clinch had gelegen met Onno Hoes en wel vanwege zijn slap optreden inzake de coffeeshops.
                  Nu kun je Onno Hoes wellicht veel verwijten, maar dat laatste is toch erg moeilijk te verdedigen.
                  Tijd om een hengeltje uit te gooien.

                  Waarom niet gewoon bij de Seniorenpartij op de kieslijst?
                  De man was, aldus eigen zeggen, uiteraard gevraagd door de Seniorenpartij, maar hijzelf had de boot afgehouden, want hij miste nog enige politieke ervaring.

                  Maar als de man politieke ervaring mist, waarom dan wel potentieel kandidaat voor OPA?
                  Dat komt omdat hij nu genoeg politieke ervaring heeft opgedaan.
                  De man was, ik had dat verkeerd begrepen, niet dit jaar gevraagd door de Seniorenpartij, maar 4 jaar geleden.
                  De afgelopen 4 jaar had hij zich echter bekwaamd in de gemeentepolitiek!
                  Hij bezocht alle vergaderingen van de Seniorenpartij, maar niet alleen dat, ook alle vergaderingen van de gemeenteraad en de commissies!

                  Ik deelde de man mee dat ik hem nog nooit op de publieke tribune had gezien.
                  Dat kon zo zijn, aldus de man, want hij hield zich ook altijd afzijdig.
                  Ik hamerde natuurlijk even door en toen bleek dat hij niet alle vergaderingen had bezocht, maar enkele. Toen hij ook daar niet mee wegkwam, wisselde hij snel van onderwerp.

                  Mijn eerste indruk van het niveau van dit potentieel aanstaand raadslid zal ik verder maar niet benoemen, maar ik denk dat de Seniorenpartij niet erg rouwig zal zijn……..

                  Keurig cf. het zgn. Maastrichts kwartiertje kwam om 10.17 uur eindelijk Dhr. Dick Schouw binnen.
                  Als je ondergetekende, de DDL-journalist en een inmiddels ten tonele verschenen charmante fotografe vergeet, waren er 4 OPA-belangstellenden aanwezig!
                  Een sensationele opkomst.

                  Inmiddels had De Bobbel in de gaten dat hier een historische bijeenkomst plaatsvond, nml. de eerste bijeenkomst van OPA in Maastricht.
                  Toen dhr. Schouw een grote verkiezingsposter ging ontvouwen, kwam het personeel even informeren wat hiervan de bedoeling was.
                  Dhr. Schouw, type gelikte hypotheek- annex verzekeringsagent, stelde het personeel gerust en met frisse tegenzin stemde De Bobbel in met deze historische bijeenkomst.
                  De charmante fotografe werd wel verzocht om de foto dusdanig te maken dat morgenvroeg De Bobbel niet in Dagblad De Limburger prijkte als thuisbasis van OPA Maastricht.

                  Partij moet nog worden opgericht!
                  En daar zat OPA dan.
                  Aan de grote tafel midden in sjinkerij De Bobbel.
                  Dhr. Schouw hield een gelikt praatje over de kracht en de op- en toekomst van de ouderen in Nederland en het belang van een stem op de beweging OPA.
                  Want let wel, OPA is een beweging en geen partij.
                  Neen, eerst wil men raadszetels halen en vervolgens richt men een partij op. Het heeft namelijk geen zin en partij op te richten als je toch geen zetels haalt.

                  Raadslid moet geld afdragen
                  Een klein detail is dat de eventueel gekozen raadsleden een deel van hun vergoedingen moeten afstaan aan de partij van dhr. Schouw en dat men zelf de campagne moet financieren.
                  Ach, een klein en onbeduidend detail natuurlijk en met het niveau van het (oud) Seniorenpartij-lid zal dat niet tot veel vragen leiden……..

                  Grappig was dat dhr. Schouw ook niet wist dat Maastricht “slechts” 122.000 inwoners telde. Hij dacht dat het veel meer waren.
                  Ook niet echt een cruciaal punt als je in de Maastrichtse gemeenteraad wil, toch???[

                  Hoe het uiteindelijk is afgelopen weet ik niet. Na pakweg een uur hield ik het voor gezien in de Sjinkerij. Ik weet enkel dat ons gewaardeerd MO-lid al direct aangaf geen interesse te hebben en enkel uit belangstelling kwam kijken.
                  Of de andere 3 aanwezigen, waaronder dus het echtpaar, er nu vol voor gaan…….???
                  Ik weet het niet. Even de kieslijst afwachten.

                  Pier had een heerlijke ochtend!
                  Zelden zo’n amusante bijeenkomst meegemaakt, waarbij de deelnemers in de oprechte veronderstelling verkeren dat hetgeen zij ten tonele brengen door anderen serieus wordt genomen….....
                  Prachtig!!!
                  Last edited by Pier; 15 januari 2014, 23:14.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Pier, .

                    Het blijkt keer op keer dat een sterveling het vaak niet beseft als hij een grote historische gebeurtenis meemaakt. Dat jij dat direct aanvoelt tijdens de oprichting van OPA zegt niet alleen iets over je feilloze politieke, maar ook historische sensitiviteit.

                    Opmerking


                    • Geweldig Pier !

                      Merci voor jouw verslaglegging van de eerste OPA bijeenkomst in Maastricht.

                      Zo zie je maar weer, wie iets serieus oppakt wordt meteen beloond.
                      Pier kreeg krijgt gratis (op de koffie na) een heerlijke ochtend en mocht een amusante bijeenkomst meemaken.

                      Daarbij was hij in het gezelschap een charmante fotografe.
                      Wat zou een man zich nog meer kunnen wensen ?

                      Wij zijn zeer benieuwd naar het interview van jouw MO-vriend in de krant van morgen.
                      Misschien lezen wij dan ook ook zijn versie van - en mening over 'een charmante fotografe'.
                      Mestreechter Geis mage beleve
                      en dat door te kinne geve.
                      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                      Opmerking


                      • Gemeenteraadsverkiezingen 2014

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Pier had een heerlijke ochtend!
                        Zelden zo’n amusante bijeenkomst meegemaakt, waarbij de deelnemers in de oprechte veronderstelling verkeren dat hetgeen zij ten tonele brengen door anderen serieus wordt genomen….....
                        Prachtig!!!
                        Heerlijk om te lezen Pier, echt smullen !

                        Opmerking


                        • Voor de liefhebber

                          Nu de campagne langzaam maar zeker lijkt te beginnen, worden ook politici op de sociale media wat actiever. Naast de persoonlijke Facebook-accounts die al een tijd staan te ronken en de Twitter-profielen die weer nieuw leven in zal moeten worden geblazen, durft een enkeling het aan een Facebook-pagina aan te maken.

                          Het verschil tussen een Facebook-account en een Facebook-pagina is eigenlijk relatief simpel. Waar een account altijd één persoon hoort te vertegenwoordigen (de familie-accounts 'Sjeng en Marie Mestreechteneer-Boer' daargelaten), meer op de vrienden, familie en privé-connecties is gericht en kan worden afgeschermd van andere Facebook-gebruikers, is dit bij een pagina anders.
                          Een Facebook-pagina is immers een plek waar een persoon, organisatie of merk zich op een meer professionele manier kan promoten. Deze pagina is altijd zichtbaar alle Facebook-gebruikers (of de hele pagina moet verwijderd worden) en kan zelf relatief weinig actie ondernemen. Enkel het plaatsen van informatie behoort tot de mogelijkheden, met dan de hoop dat Facebook-gebruikers erop gaan reageren en de actie dus omzetten in interactie. Wel kan een Facebook-pagina de beheerder van die pagina een hoop informatie geven: hoeveel mensen hebben mijn berichtje gezien, waar komen ze vandaan, wat is hun leeftijd en geslacht, in wat voor netwerken (scholen, bedrijven) komen ze voor? Ook kan een beheerder via een pagina advertenties plaatsen, die ook weer gericht kunnen zijn op specifieke gebruikersgroepen ('inwoners van Maastricht, tussen de 80 & 85 jaar' bijvoorbeeld).

                          Enfin. Enkele lokale politici hebben ondertussen een Facebook-pagina aangemaakt, met vooralsnog wisselende 'scores' in het aantal 'likes'. Een opsomming, voor zover bij mij bekend:

                          Wie volgt?

                          Opmerking


                          • Eerste gemeentelijke verkiezingen die (wellicht) bepaald worden door Sociale media

                            De gemeenteraadsverkiezing van 2014 zal de (politieke) geschiedenis ingaan als de eerste lokale verkiezingen waarbij de sociale media een (cruciale?) rol heeft gespeeld.

                            De ingrediënten voor de sociale media zijn o.a. het feit dat veel mensen, vooral relatief jonge mensen, (nog) actief zijn op sociale media en dat de lokale politicus die gebruik gaat maken van bijvoorbeeld een Facebook-pagina, daarop onderwerpen kan benoemen die gebeuren in de buurt van de lezer.

                            Greune ziet dat al helemaal voor zich en geheel ongelijk heeft hij daarbij niet.

                            Toch maakt hij één cruciale denkfout.
                            Waarom zou een persoon die voornemens is om VVD te stemmen de facebook-pagina van bijvoorbeeld Antoine van Lune (PvdA) gaan lezen cq volgen??
                            De boodschap die deze jonge enthousiaste PvdA'er wellicht heeft zal never nooit door de potentiële VVD-stemmer gelezen worden.

                            Met een facebook-pagina bereikt de kandidaat zeker wel enkele potentiële stemmers, maar die hadden toch al een bepaalde sympathie voor deze kandidaat en/of zijn partij.
                            De enige meerwaarde van al die facebook-pagina's is hopelijk wel dat jongeren vaker de weg naar de stembus vinden.
                            Voor de rest is er, volgens mij, nauwelijks enige meerwaarde.

                            Als een politieke partij of een kandidaat zich extra wil profileren, dan moeten zij de lokale sociale media gaan bespelen.

                            MestreechOnline is een relatief kleine speler op dit gebied, maar ik ben ervan overtuigd dat als een kandidaat zich met naam en toenaam aanmeldt als lid van MO en actief gaat worden op ons forum, hij zeker enkele leden aan zich zal binden.
                            Een voorbeeld was bijvoorbeeld Esmiralda Thieme die dat in 2010 deed en daarmee zeker stemmen heeft binnengehaald.
                            Met "slechts" 1450 leden, waarvan heel veel niet dagelijks inloggen op MO, is MO wellicht niet zo heel interessant, maar Maastricht.dichtbij is al gelijk wat interessanter.

                            Het lijkt erop dat sommige partijen zich dat realiseren.
                            Als je naar de verkiezingssite en internetpeiling van Maastricht.dichtbij/kiest kijkt, lijken mn. het CDA en de Partij Veilig Maastricht (PVM) dit medium effectief te gebruiken, met een eervolle vermelding voor de Liberale Partij Maastricht (LPM) en de Maastrichtse Volkspartij (MV).
                            Zij weten, ondanks dat zij, het CDA uitgezonderd, kleine lokale partijen zijn, kennelijk een relatief grote achterban te mobiliseren om in de peiling alvast op hun te stemmen.

                            Het valt mij op dat de studentikoze D66 dat bijvoorbeeld heel slecht lukt en mn. de SP dreigt ook die boot te missen.

                            Deze peiling, hoe leuk en aardig ze ook is, zegt natuurlijk helemaal niets over de daadwerkelijke uitslag van 19 maart a.s..
                            Toch zal een kiezer, bij twijfel, eerder op een in de sociale media goed scorende partij stemmen, dan op een partij die onderaan staat in de (internet)peiling.
                            Daar is zeker winst te behalen voor een goed anticiperende partij.

                            Het CDA doet dat vooralsnog als beste, ondanks dat wij ook weten dat het CDA het vaak moet hebben van de al wat oudere kiezer.
                            Het CDA was al medio 2013 bezig om dit (voorlopige opiniepeiling) succes voor te bereiden en die strategie lijkt zijn vruchten af te werpen.
                            Hun grootste concurrent, de PvdA, zat tot media november 2013 nog intern te hutselen aan haar kandidatenlijst.
                            Dat lijkt ze te wreken.
                            De campagne is echter nog lang en sinds de laatste Tweede Kamerverkiezingen weten we dat door de (oude) media in 3 weken een nieuwe winnaar gecreëerd werd en potentiële winnaars gehalveerd.
                            Door de huidige sociale media kan de status van winnaar of verliezer nog sneller fluctueren.

                            Persoonlijk vind ik dat een nadeel van de sociale media, maar ondanks mijn kritiek doe ik er wel aan mee, maar dan in de hoop de stemmer te laten nadenken over hetgeen in de afgelopen periode is gebeurd.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Twee punten

                              Een goed stuk van Pier, waarin ook de lokale dimensie helder is gepresenteerd. Maar toch blijven mij nog twee punten waar ik graag op wil reageren.

                              In de eerste plaats is dit misschien wel de eerste gemeenteraadsverkiezing waar sociale media een (zeer?) belangrijke rol kunnen spelen, maar niet de eerste verkiezing an sich.
                              De parlementsverkiezingen van september 2012, waarin de SP een spectaculaire val maakte en de PvdA op memorabele wijze alsnog een partij van formaat bleef, werd immers al sterk beïnvloed door de sociale media. Niet enkel op de 'besloten' sociale media als Twitter en Facebook-pagina's die, zoals Pier al aangeeft, eigenlijk meer voor de bestaande fans bestaan, maar ook bij online-peilingen en de reactie-mogelijkheden onder nieuwsartikelen heeft met name de Partij van de Arbeid een grote groep (jonge!) leden ingezet om de publieke opinie te beïnvloeden. Het is op zijn minst opvallend te noemen dat in de 'kijkerspeilingen' die na ieder televisiedebat volgden de PvdA altijd betere resultaten behaalde dan in de opiniepeilingen van bijvoorbeeld EenVandaag, IPSOS of Maurice de Hond. Kenmerkend is dan te noemen dat wanneer men een blik werpt op de locatie van de stemmers op deze kijkerspeilingen deze vaak een sterke concentratie in bepaalde delen van Den Haag, Amsterdam en Utrecht vertonen. Ik laat het aan de enthousiaste speurneuzen over om na te gaan waar en wanneer de jongeren van de PvdA zich verzamelden 'om deze debatten te kijken'...
                              Het mobiliseren van veel jongeren, beschikkend over smartphones, tablets en laptops, op plaatsen met snel internet is andere politieke partijen niet zo goed gelukt in augustus en september 2012 als de PvdA. Dit heeft de SP, wiens campagne al vroeg op stoom was, waarschijnlijk de kop gekost. Doordat de kiezer op het internet, in de kranten en na de debatten van 'andere kiezers'(= jonge PvdA'ers) hoorden dat Diederik Samsom het toch erg goed had gedaan, zal dit zeker hebben bijgedragen aan het verkiezingsresultaat van de PvdA.

                              Dan het tweede punt. Hoewel ik het met Pier eens ben dat een VVD-sympathisant niet zo gauw de pagina van Antoine van Lune zal liken, kunnen deze pagina's wel gebruikt worden om nieuwe groepen kiezers aan te trekken. Bij de laatste lokale verkiezingen ging krap de helft van de kiesgerechtigde Maastrichtenaren naar de stembus, en lag de kiesdrempel daarom op slechts ~1200 stemmen. Zeker onder jonge kiezers maar ook onder (excuses voor het taalgebruik) de werkloze huisvrouwen zijn er mogelijk tienduizend kiesgerechtigde actieve sociale media-gebruikers te vinden die gemobiliseerd kunnen worden. Hieronder neem ik voor het gemak dan ook de kiesgerechtigde buitenlandse student mee.
                              Niet enkel kan het mobiliseren van deze kiezers de kiesgraad verhogen tot boven de 60% en zo de kiesdrempel verhogen tot ~1500 stemmen per zetel, ook kan het selectief en effectief sturen van nieuwe kiezers partijen mogelijk één à twee zetels extra winst opleveren.
                              Het risico voor kleine partijen is in deze zin dan ook enorm. Hoewel mevrouw Nuyts mij geblokkeerd heeft op haar persoonlijke Facebook-profiel (als zij dit leest vraag ik haar vriendelijk de Maastrichtenaren in haar block-list te deblokkeren, bij voorbaat dank, Greune) is op de pagina's van haar overige LPM-kandidaten te zien dat hun campagne al begonnen is. Niet voor niets, want het is maar zeer de vraag of de LPM wel boven de kiesdrempel uit kan komen zodra nieuwe groepen kiezers gemobiliseerd gaan worden door andere partijen. Hetzelfde geldt ook voor de SP en MV, die als het even tegen zit allebei flink kunnen gaan verliezen.
                              PVM schaar ik juist onder de social media winnaars, al laat juist hun activiteit gelijk de selectieve zwakte van bijvoorbeeld Dichtbij zien. Als de poll van Dichtbij herhaald zou worden op, zeg, Maastricht Gezien of de website van De Limburger, zouden de resultaten er zeker op het gebied van de kleinere partijen volledig anders uitzien.

                              We zullen zien hoe de campagne uiteindelijk gaat verlopen en wie de winnaar gaat zijn. De laatste twee weken voor de verkiezingen zullen spannend zijn, immers te veel campagne voeren vóór vasteloavend is onverstandig. Ik laat me verrassen waar de partijen mee komen, maar interessant gaat het zeker zijn

                              Opmerking


                              • Kiesdeler

                                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                                En zeker wat MV betreft dat hij ongelijk krijgt ,dit partijtje steek al jaren hun nek uit voor de WMO ers en met de terugkeer van Mia Dircke een sociaal bewogen mens schat ik ze toch hoger in.
                                Uiteraard het ligt bij de kiezer (soms vergeet men snel wat iemand doet.)
                                Het wordt nog leuk
                                Het gaat zeker nog leuk worden, maar ik heb even de hulp van andere MO'ers nodig. Zojuist heb ik de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010 erbij genomen. Bij die verkiezingen heeft indertijd nog de CVP, nu MV, 1188 stemmen behaald. Geen misselijk resultaat, maar de kiesdeler (48.517/39=) 1244 stemmen. Met andere woorden: hoe het Jan Hoen is gelukt is mij nog niet helemaal duidelijk, maar bij de vorige verkiezingen balanceerde hij al op het randje één/geen zetel. Bij een hogere opkomst (waar ik op hoop, omdat 49% opkomst eigenlijk beschamend is) zou het gelijk een stuk moeilijker zijn weer een zetel te behalen.

                                Misschien weet Pier toevallig hoe het kan dat de CVP/MV indertijd toch een zetel heeft behaald, ondanks het niet bereiken van de kiesdeler?

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X