Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 2014 (GR2014).

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    pier,
    mooie feiten en beschouwingen...!

    maar voort met het huidige, de huidige coalitie NOOIT > heel erg grote ontevredenheid dus toch liever nieuw
    (ofschoon ik nu tegen m'n eigen stelling aanschop "meer dan 4 jaar visie is beter" )

    de grootste c.q. overwinnaar mag nu coalitie gesprekken starten
    start met het beste van elke partij die ook groeide!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Bericht van de moderator: kan GroenLinkser de handtekening iets neutraler maken (gelet op onze huisregels?)

    Leave a comment:


  • Haas
    replied

    Er viel me iets op, vanavond:

    Ik weet echter niet of ik het goed had gezien, maar volgens mij droeg onze burgemeester gisteravond geen ambtsketen. Nu vraag ik me af, staat hij op zo'n avond daar niet in functie?
    Last edited by Haas; 19 januari 2015, 18:33.

    Leave a comment:


  • GroenLinkser
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Zoals het er NU naar uitziet haalt Kitty Nuyts met haar Liberale Partij Maastricht (LPM) toch géén zetel!
    De behaalde 2,4% zouden nét te weinig zijn voor een (rest)zetel.
    Ik heb zitten rekenen met de stempercentages en ik denk dat je er niet méér naast kunt zitten, Pier ;-). Want de eerste van zeven restzetels gaat naar LPM (binnen de lijstverbinding met de VVD). Daarna achtereenvolgens naar D66, PvdA(-GL), SPM, SP, VVD(-LPM) en ten slotte (PvdA-)GL.

    Dat wil zeggen: als de percentages juist zijn en overeenkomen met de definitieve uitslag.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    LPM haalt (waarschijnlijk) toch geen zetel.

    Zoals het er NU naar uitziet haalt Kitty Nuyts met haar Liberale Partij Maastricht (LPM) toch géén zetel!
    De behaalde 2,4% zouden nét te weinig zijn voor een (rest)zetel.

    Het blijft in ieder geval nog even spannend voor sommige partijen, zeker de LPM, of het kwartje net wel of net niet de goede kant opvalt.

    De definitieve verkiezingsuitslag wordt in Maastricht pas morgen, vrijdag 21 maart 2014, bekend.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Nog kort enkele feiten en beschouwingen

    Ook in Maastricht winst voor D66
    D'66 Maastricht wint (ook) in Maastricht en komt met 5 (4) zetels terug in de raad.
    Dat is niet echt een verrassing, maar dat GroenLinks met 4 zetels gelijk blijft is wel opmerkelijk.
    Nu ben ik niet zo goed in het berekenen van (rest)zetels, maar GroenLinks haalde "slechts" 8,8% (10,47%).

    Lijstverbinding GroenLinks en PvdA
    Het zou mij niet verbazen als GL uiteindelijk toch slechts 3 zetels krijgt.
    GroenLinks en de PvdA hebben namelijk een lijstverbinding en hoewel het wat ingewikkeld rekenen is, kan ik mij niet voorstellen dat zowel de PvdA als GroenLinks samen, respectievelijk 11,4% en 8,8% (=20,2%) goed kan zijn voor respectievelijk 5 en 4 zetels, dus in totaal 9 zetels.
    Maar daar heb je hele goede rekenmethodes voor, dus we gaan dat (vrijdag) nog zien.

    Verlies VVD
    De VVD gaat één zetel verliezen en komt met 7,13% uit op 3 zetels.
    Helaas betekent dat wel dat de goedlachse Bibi van de Wouw (no. 5), die we nog kennen van de (waarschijnlijk) overheerlijke varkenshaas uit het programma BeStemming 19 maart 2014 van RTV Maastricht, vrijwel zeker niet in de raad komt. Dat betekent dat er weer geen vrouw namens de VVD in de Maastrichtse gemeenteraad zal plaatsnemen.
    Jammer, want zij alleen kende de etymologische betekenis van het woord "Pier"

    Huidige kan worden voortgezet
    Ondanks dat er wellicht nog een kleine correctie kan plaatsvinden, is het wel zeker dat de huidige coalitie van PvdA (5), SPM (6), D66 (5), GL (4) en VVD (3) met 23 zetels van de 39 een ruime meerderheid behoudt.
    Begin volgende week kan men wellicht weer over gaan tot de orden van de dag in (politiek) Maastricht.

    Dat zou wel betekenen dat de SP, de grote winnaar van vandaag, buitenspel komt te staan!

    Ook oppositiepartij PVM wint
    Buiten de SP heeft alleen de oppositiepartij Partij Veilig Maastricht (PVM) gewonnen.
    De PVM haalde 8% (5.91%) van de stemmen en steeg van 2 naar 3 zetels.
    Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de PVM 4 zetels zou gaan halen, maar dat ik niet goed kan voorspellen had ik in mij vorige posting al opgebiecht!

    Kleinste partijen wisselen van stuivertje
    De oppositiepartijen Liberale Partij Maastricht (LPM) van Kitty Nuyts en de Maastrichtse Volkspartij (MV) van Jan Hoen komen beiden terug in de raad met één zetel en respectievelijke 2,37% (3,45%) en 3,03% (2,46%) van de stemmen.
    Dat maakt dat deze 2 partijen wel stuivertje wisselen als kleinste partij.
    Dat is nu de LPM en het was de MV.
    Voortaan heeftt Kitty Nuyts het laatste woord in de raad.
    Persoonlijk zou ik Kitty wel gemist hebben, mocht zij het net niet gehaald hebben. Het zou mij niet verwonderen als de lijstverbinding met de VVD uiteindelijk er voor gezorgd heeft dat Kitty Nuyts haar zetel heeft behouden!
    Ik had wel verwacht dat de MV zich minstens verdubbeld had. Hoewel de partij percentueel weliswaar iets is gegroeid vind ik het een tegenvaller.
    Deze partij heeft zoveel voor de WMO'ers betekend en dat is dus niet beloond geworden.
    Ik denk dat veel WMO'ers zich eens goed in hun spiegel mogen kijken!

    Cindy Royen verliest haar zetel
    Dan rest nog één onbesproken partij.
    Dat is Stadsbelangen Mestreech (SBM).
    Die partij verliest één zetel en komt met 4,4% van de stemmen uit op slechts één zetel.
    Daar waar de Volkszanger Frans Theunisz 4 jaar geleden Cindy Royen nog aan een zetel hielp, lijkt het erop dat het doek voor Cindy Royen definitief is gevallen.
    Met Cindy Royen en de PvdA'er Ramazan Eckinci, die zich niet meer herkiesbaar stelde, verdwijnen 2 raadsleden uit de zaal die het hebben gepresteerd om in 4 jaar raadslidmaatschap tijdens een raadsvergadering niets te zeggen......
    Last edited by Pier; 20 maart 2014, 16:48.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Pierlementaire verbazing!

    Thuis gekomen heb ik eerst eens even de (voorlopige) einduitslag op mij laten inwerken.

    Ik geef eerlijk toe dat ik deze einduitslag niet heb zien aankomen.

    Allereerst de SP.
    Zo rond 21.00 uur heb ik nog met enkele SP'ers gesproken en hoewel zij héél optimistisch waren, was ik dat allerminst over de kansen van de SP.
    Ik deelde hun mee dat ik inschatte dat ze gelijk zouden blijven, of hooguit één zetel winst.
    Zie hier gelijk mijn kennis van zaken
    Zo rond 21.45 uur, nog voordat de eerste prognose bekend werd gemaakt, werd ik aangesproken door een CDA'er die mij vroeg wat ik dacht van de SP!?!
    Hij had namelijk begrepen en gehoord dat héél veel jongeren op de SP hadden gestemd.
    Ik deelde hem mee dat ik daar niets van gehoord had, al moest ik toegeven dat mijn zoon ook had aangegeven dat de SP zijn sympathie had nadat hij het verkiezingskrantje van CODE 043 had gelezen waar alle partijen werden belicht.
    De rest is geschiedenis.
    De SP haalde 12,24% (was 4,87%), goed voor 5 (2) zetels!!!
    Een zéér ruime verdubbeling!
    Uiteraard heb ik de aanwezige SP'ers gelijk gefeliciteerd
    Hoewel ik de SP Maastricht de overwinning van harte gun, zag ik dit SP-succes totaal niet aankomen, hoewel lijsttrekker John Gunther mij afgelopen vrijdag, tijdens het lijsttrekkersdebat in het Pesthuys, nog verzekerde dat hij een hele goede uitslag verwachtte!
    Ik moet toch beter naar de kenners luisteren......

    Verlies CDA
    Voor de eerste prognose aan de hand van de uitslag van 5 stembureau's, zo rond 22.00 uur, sprak ik niet alleen met enkele CDA'ers, maar met meerdere "kenners" ter plaatse.
    Niemand ging, tegen de landelijk tendens in, er vanuit dat het CDA in Maastricht (fors) zou verliezen.
    Ikzelf dacht zelfs aan een redelijke winst, wellicht zelfs richting de 10 zetels
    Ook hier werd weer bewezen dat mijn pierlementair inzicht van een niveau 3de divisie onderafdeling KNVB is.....
    Het CDA scoorde 13,1 % (18,86%) en verliest daarmee 2 zetels en komt uit op 5 zetels in de Maastrichtse gemeenteraad.
    Ik denk dat niemand dit had zien aankomen.
    De aanwezige CDA'ers waren oprecht teleurgesteld en gaven aan dat ze echt niet wisten wat ze meer hadden kunnen doen dan hetgeen ze tijdens deze campagne hadden gedaan.
    Bovendien komt het zelden voor dat een oppositiepartij zoveel verliest.
    Kleine troost voor het CDA is dat ze wel de 2de partij in Maastricht zijn.

    Winst Seniorenpartij (SPM)
    Na de 2de partij dan nu de (nieuwe) grootste partij In Maastricht, namelijk de Seniorenpartij.
    Het was niet echt een verrassing dat de SPM zou winnen.
    De Ouderenpartijen zaten landelijk in een enorme flow en hoewel dit iets is afgetopt, blijven de "ouderen" het goed doen. Dus waarom niet in Maastricht?
    De SPM haalden 15,01% (12,18%) en wordt met "slechts" 6 zetels (waren er 5) de grootste partij in de Maastrichtse raad!!
    Dat een partij met "slechts" 6 zetels in Maastricht de grootste partij kan worden, vind ik niet alleen verwonderlijk, maar feitelijk ook niet goed voor de stabiliteit in de Maastrichtse raad!
    Desalniettemin wil ik de SPM, hoewel ik dat natuurlijk vanavond al in persoon bij enkele Senioren heb gedaan, toch nog eens van hieruit feliciteren met hun succes!!!
    Last edited by Pier; 20 maart 2014, 03:21.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    MO goed voor bijna 2 zetels......

    Beste MO'ers,

    Ik kwam zo rond 1.00 uur vannacht thuis na een op zich leuke verkiezingsavond in het stadhuis van Maastricht.

    Opvallend veel MO'ers waren aanwezig.
    Ik heb even globaal, geteld en kwam zo rond de 10 uit, op een totaal van rond de 250 aanwezigen. Dus pakweg 4%.
    Dat zou in de Maastrichtse raad, zonder dat wij campagne hebben gevoerd, bijna 2 zetels hebben opgeleverd.......

    Leave a comment:


  • Haas
    replied
    Ik was erbij, vanavond. Heb heel wat bekenden gezien en gesproken. Leuk om informeel te kunnen spreken met dhr. Hoes

    Ik ben weer veilig thuis, waarvoor dank!
    Last edited by Haas; 19 januari 2015, 18:32.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    MaastrichtStemt ‏@MaastrichtStemt 12 min
    De voorlopige uitslag na telling van 30 v/d 63 stembureaus.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Pier bij lijst 1 in Maastricht?

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Hou ons op de hoogte, Pier!

    Als die werkgever je ontslaat, kun je wellicht bij L1 beginnen!

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Beste MO'ers,

    Ik neem aan dat het jullie nog niet is opgevallen, maar de laatste 2 dagen had ik helaas andere werkzaamheden.
    Mijn werkgever begrijpt maar niet dat ik eigenlijk helemaal geen tijd heb om voor hem te werken

    Hoe dan ook, als het goed is heb ik de komende uren tijd en zal ik op zoek gaan naar nieuws, om te beginnen rond 21.00 uur op het stadhuis in Maastricht.
    Ik weet niet of ik daar wifi heb cq de mogelijkheid heb om tussentijds iets te melden.
    Mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik trachten morgen een sfeer-impressie te geven.

    In de tussentijd vertrouw ik erop dat Breur, of wie dan ook, alle MO'ers HIER iedereen op de hoogte houdt van de actuele (tussentijdse) uitslagen.

    Leave a comment:


  • Haas
    replied

    verwijderd
    Last edited by Haas; 19 januari 2015, 18:31. Reden: op verzoek

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Ik niet Haas. Die groepering...

    En ja, ik vond het filmpje op Youtube van Hozny over Geert wel goed.

    Leave a comment:

Bezig...
X