Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtbudgetten anno 2012/2014: hoe nu verder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Een oplossing zou zijn de huidige BPF in stand te houden voor de voeling met de buurt. Voor het uitvoeren en implementeren van besluiten kunnen zij naar hun eigen buurt een goede bijdrage leveren. De echte besluiten vallen in de ovekoepelende BPF (OBPF), waar de andere BPF's gelijkzaam vertegenwoordigd zijn. Je zult je wel moeten afvragen welke onderwerpen op buurtniveau moeten worden opgelost en welke de buurt overstijgen. In elk geval geen slecht idee, maar alles staat of valt met de juiste onafhankelijke mensen in de OBPF.
    Volgens mij is het niet mogelijk om met twee niveau's buurtplatformen van doen te hebben. Dit lijkt me niet te behappen.
    Wat wel zou kunnen dat je per wijk met werkgroepen of een buurtkring werkt, een vertegenwoordiger per werkgroep/buurt vormt dan het gezamelijke buurtplatform binnenstad. De vertegenwoordiger namens de wijk/werkgroep heeft een mandaat in het binnenstedelijk buurtplatform.
    Wat we moeten erkennen is dat de macht van een buurtplatform niet-democratisch is (niet gekozenen/of controleerbaar) en niet legitiem is, 'onderdanen' gaan niet akkoord, er zijn immers geen verkiezingen. Dit blijft m.i. ook voorbehouden aan de gemeenteraad. Het is alleen een vorm van bewonersparticipatie.

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
      De opzet in 2005 was goed.
      Voorzitter/penningmeester/serc,
      Werden gekozen door de mensen die zich te moeite namen om naar de vergaderingen te komen en die iets wilde betekenen voor hun buurt...
      (Met name hun buurt)
      Doch al spoedig werdt dit gewijzigd in stichtingsvorm.

      En toen begon het spel.
      Weg.democratie weg recht van inspraak en eigen mening.
      dansen. op de zelfde muziek of opzouten.
      (altans bij sommige buurtplatforms)
      Bij klachten bij buurtgericht werken (antwoord..mijn taak is cordinatie)
      wat een heerlijk baantje
      Idd de stichtingsvorm heeft er weinig goeds aan gedaan. BPFen hebben daar ook moeite mee.

      lees hier het verhaal van buurtplatform brusselsepoort::
      Begin 2008 zijn alle buurtcomités en wijkraden die Maastricht rijk was, omgezet in stichtingen. Dat gebeurde op verzoek van de gemeente, die voor iedere wijk in Maastricht graag een gesprekspartner wilde hebben met een officiële status. Want de buurtplatforms, zoals ze gingen heten, zouden niet enkel de stem van de buurt zijn in de gemeentelijke politiek, maar ook verantwoordelijk zijn voor de besteding van gemeentegeld in buurtprojecten. Zoals, bijvoorbeeld, de speelvoorzieningen die de afgelopen tijd in onze buurt zijn gerealiseerd.
      Toen ook wij in 2008 de opdracht kregen ons om te vormen tot een door de notaris erkende organisatie, hadden we het liefst een vereniging willen worden. Eentje waarvan alle bewoners van de wijk in principe lid zijn, net zoals bij een oudervereniging in een school. En die uit hun midden een dagelijks bestuur kiezen, dat zorg draagt voor de voorbereiding van vergaderingen, schrijven van brieven aan de gemeente, etc.
      Jammer genoeg bleek de verenigingsvorm niet haalbaar, en werd ook ons buurtplatform een stichting. Maar wel één die zo veel mogelijk lijkt op een vereniging. Met een heel groot algemeen bestuur: iedereen die actief is in één van de werkgroepen van het buurtplatform, is gevraagd toe te treden tot het bestuur. Een klein dagelijks bestuur zorgt voor de coördinatie
      .

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ton

        Volgens de kaders zijn nieuwe regels nergens voor nodig, al was het maar omdat de manier waarop de buurten aan hun geld komen, op korte termijn volledig zal wijzigen. Daarmee verandert automatisch ook de regelgeving, stellen zij.
        Zo kun je het ook uitleggen.

        Opmerking


        • De kern van de brief is voor mij, het volgende citaat.

          ,,Niet omdat zij niet bereid zijn om te praten over veranderingen of verbeteringen, maar wel vanwege het feit dat er een gevoel van onmacht en frustratie heerst; er wordt niet MET, maar OVER hen gepraat”, aldus de platforms.

          De oorzaak van de frustratie en onmacht komt m.i. ook niet door de betreffende organisaties in de buurten maar door een verkeerde aansturing vanuit het Mosea Forum. En nu zitten de buurtplatforms met de gebakken peren vanwege een negatieve beeldvorming. Het zou goed zijn als buurtplatforms eens naar voren treden en eens uitleggen waar ze mee bezig zijn. Bv door openbare vergaderingen in de wijken, (waar dit niet gebeurd.)
          Dat is toch een vorm van praten MET?
          Last edited by ; 28 februari 2013, 08:00. Reden: aanvulling

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
            De kern van de brief is voor mij, het volgende citaat.

            ,,Niet omdat zij niet bereid zijn om te praten over veranderingen of verbeteringen, maar wel vanwege het feit dat er een gevoel van onmacht en frustratie heerst; er wordt niet MET, maar OVER hen gepraat”, aldus de platforms.

            De oorzaak van de frustratie en onmacht komt m.i. ook niet door de betreffende organisaties in de buurten maar door een verkeerde aansturing vanuit het Mosea Forum. En nu zitten de buurtplatforms met de gebakken peren vanwege een negatieve beeldvorming. Het zou goed zijn als buurtplatforms eens naar voren treden en eens uitleggen waar ze mee bezig zijn. Bv door openbare vergaderingen in de wijken, (waar dit niet gebeurd.)
            Dat is toch een vorm van praten MET?
            Hier de brief van de buurtplatforms:

            In de daarbij behorende aanbiedingsbrief:
            Citaat uit deze brief:
            Het Bureau Buurtgericht Werken heeft op 21 februari 2013 een bijeenkomst georganiseerd over de
            toekomst van de buurtplatforms, het rekenkamerrapport en het staken van de stemmen in uw Raad.

            Ik weet niet wat er besproken is toen het ging om - het staken van de stemmen in uw raad - maar mogen ambtenaren zo'n strategisch punt op de agenda zetten en bespreken, waarbij er een brief uitrolt ter beinvloeding van publieke opinie en de politiek?

            Ik vind het een beetje vreemd. Is dit een vorm van belangenbehartiging, ten faveure van een zekere uitkomst? Als nu deze bijeenkomst georganiseerd was door de bpf'en met bewoners uit buurten zelf was het een ander verhaal geweest. Dan had het ook draagvlak.
            Last edited by ; 1 maart 2013, 08:31. Reden: aanvulling, koppeling

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
              Ik moet hun nageven het spel wordt handig gespeeld
              Een ding is zeker vrijwilligers lopen niet weg waar men open en eerlijk mee omgaan.
              Wel waar ze willens en wetens monddood gemaakt worden.
              Zoals in uw buurt /mijn buurt en meerdere buurten....:(
              Het is niet vreemd dat ambtenaren macht en controle proberen uit te oefenen. Niet voor niets wordt het de vierde macht genoemd.

              De politici die wetten moeten maken, worden van alle kanten beïnvloed. Ministers zijn afhankelijk van ambtenaren die al die wet- en regelgeving voorbereiden en uitvoeren. Door hun deskundigheid kunnen ze de minister beïnvloeden. Door hun grote invloed op de politieke besluitvorming wordt de ambtenarij soms ook wel de vierde macht genoemd. school-tv


              analyse:
              Door een bepaalde inkleding in de wetgeving is deze macht te ver doorgeschoten en is er een wederzijdse afhankelijkheids situatie ontstaan tussen buurtplatform en de ambtenaren. Die afhankelijkheid is alleen nog meer verstevigd door de kritische rapporten van de rekenkamer en de ombudsman, een logisch proces,
              Mensen gaan niets vermoedend met goede bedoelingen een werkrelatie aan en komen er gaande weg achter, dat de agenda van de ambtenaren prioriteit heeft. Op een gegeven moment communiceert men alleen nog met de rug naar de bewoners, zeker als enig regulier overleg met bewoners ontbreekt, zoals dat bij het merendeel van de Maastrichtse platformen het geval is. Een barbecue kan daar dan niet veel aan veranderen. Dat sommige buurtplatformen er toch nog wat van weten de brouwen: een buurttuin, een jeu-de-boules baan: chapeau!, het zijn min of meer cadeautjes voor de buurt, maar het gaat om een zekere duurzame invloed, draagvlak en organisatie, die komt niet echt van de grond. Blijft over een kwetsbare positie. Het zijn gemiste kansen en weggegooid geld op kosten van de belasting betaler.

              De brief van 'Wil Lem' uit de ster geeft dit ook min of meer aan.
              Last edited by ; 1 maart 2013, 12:03.

              Opmerking


              • Kunnen wij zonder BPF's?

                Kunnen wij zonder BPF's? Natuurlijk. Iedereen kan met zijn voorstellen voor de buurt, al of niet in groep, contact opnemen met de gemeente. Het vrijwilligerswerk in de buurten zal niet ineenstorten. Wel zul je snel weer uitkomen op groupies met een bandleider en zal weer enige vorm van organisatie ontstaan.

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Kunnen wij zonder BPF's? Natuurlijk. Iedereen kan met zijn voorstellen voor de buurt, al of niet in groep, contact opnemen met de gemeente. Het vrijwilligerswerk in de buurten zal niet ineenstorten. Wel zul je snel weer uitkomen op groupies met een bandleider en zal weer enige vorm van organisatie ontstaan.
                  Ben het helemaal met je eens, het vrijwilligerswerk zal niet ineenstorten, misschien wel opleven als ook andere mensen een kans krijgen? in andere steden weet men het proces van 'bandleider' aardig te beteugelen, alleen al door het te erkennen en dit te bespreken + een goede regelgeving. Het bestaat! Echt! Er is nog hoop

                  Opmerking


                  • Buurtplatforms eisen bewijs onregelmatigheden

                    De Maastrichtse buurtplatforms Argus en Binnenstad eisen van politieke partijen in de gemeenteraad die van plan zijn de controle op buurtbudgetten strenger te maken bewijs van onregelmatigheden.

                    van onze verslaggever
                    MAASTRICHT
                    Ze zijn het gesoebat en wantrouwen rond de buurtplatforms zat en vragen om eindelijk concreet te worden en man en paard te noemen van buurtbesturen die hun administratie niet op orde hebben en weigeren zich te verantwoorden naar hun buurtgenoten. Als ergens sprake is van gesjoemel moet dat naar buiten, is de teneur. Anders worden alle platforms over dezelfde kam geschoren.

                    Maandag vergadert de gemeenteraad opnieuw over het beladen onderwerp. De twee brieven die afgelopen week door buurtplatforms naar het stadshuis zijn gestuurd, zijn aan de agenda toegevoegd.

                    Gepubliceerd op: 02.03.13 10:57, laatste update: 02.03.13 11:03
                    bron de limburger website

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                      Buurtplatforms eisen bewijs onregelmatigheden

                      De Maastrichtse buurtplatforms Argus en Binnenstad eisen van politieke partijen in de gemeenteraad die van plan zijn de controle op buurtbudgetten strenger te maken bewijs van onregelmatigheden.

                      van onze verslaggever
                      MAASTRICHT
                      Ze zijn het gesoebat en wantrouwen rond de buurtplatforms zat en vragen om eindelijk concreet te worden en man en paard te noemen van buurtbesturen die hun administratie niet op orde hebben en weigeren zich te verantwoorden naar hun buurtgenoten. Als ergens sprake is van gesjoemel moet dat naar buiten, is de teneur. Anders worden alle platforms over dezelfde kam geschoren.

                      Maandag vergadert de gemeenteraad opnieuw over het beladen onderwerp. De twee brieven die afgelopen week door buurtplatforms naar het stadshuis zijn gestuurd, zijn aan de agenda toegevoegd.

                      Gepubliceerd op: 02.03.13 10:57, laatste update: 02.03.13 11:03
                      bron de limburger website
                      commentaar:
                      Het verkeersregelement rond de bpf's is een rommeltje. Niemand weet hoe men precies moet rijden. Sta er niet van te kijken als er ongelukken gebeuren, wel of niet door eigen fouten. Je kan natuurlijk de 'zondaars' gaan opsporen dmv toezicht, maar wordt het ook niet eens tijd naar de reglementen zelf te gaan kijken, zijn die wel duidelijk genoeg?

                      Opmerking


                      • raadscommossie agenda as maandag

                        agenda commissie stadsbeheer, milieu en mobiliteit van 4 maart

                        Opmerking


                        • Klaor Loch

                          Het wordt tijd voor Klaor Loch wat betreft de BPF's.

                          Opmerking


                          • voor het plakboek:

                            Opmerking


                            • Deze twee externe partijen maken geen deel uit van de gemeenteraad, deze eis lijkt me een brug te ver. Men kan wel van de gemeenteraad verlangen om duidelijkheid te scheppen. Bewijzen zijn sowieso moeilijk te leveren. Dan moet je al met officiële verklaringen aankomen. Wat de gemeenteraad of de buurtplatforms wel kunnen doen zelf een gedragscode opstellen, uitgangspunt toegankelijkheid en transparantie. En definieer eens het begrip: buurtplatform, want ieder heeft daar weer een ander beeld bij. Voor de een is het een dagelijks bestuur, voor de ander een periodiek openbaar wijkoverleg.

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                                Deze twee externe partijen maken geen deel uit van de gemeenteraad, deze eis lijkt me een brug te ver. Men kan wel van de gemeenteraad verlangen om duidelijkheid te scheppen. Bewijzen zijn sowieso moeilijk te leveren. Dan moet je al met officiële verklaringen aankomen. Wat de gemeenteraad of de buurtplatforms wel kunnen doen zelf een gedragscode opstellen, uitgangspunt toegankelijkheid en transparantie. En definieer eens het begrip: buurtplatform, want ieder heeft daar weer een ander beeld bij. Voor de een is het een dagelijks bestuur, voor de ander een periodiek openbaar wijkoverleg.
                                Kermit
                                Niemand kan zich meer verschuilen ook jij niet!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X