Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Willen MO'ers iedere week een koopzondag?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Willen MO'ers iedere week een koopzondag?

    Vandaag ontving ik van het CDA Maastricht onderstaand (door mij samengevat) persbericht.

    "Het CDA Maastricht organiseert op maandag 17 december 2012, om 20.00 uur, een discussieavond over de zondagsopenstelling voor de detailhandel.
    Zij doet dat in navolging op het kabinetsbesluit om gemeenten zelf invulling te laten geven aan het aantal koopzondagen gedurende het jaar.

    De discussieavond wordt gezien als een waardevolle bijdrage voor de fractie van CDA Maastricht om hier een weloverwogen standpunt over in te nemen.

    Tijdens de discussieavond wordt de zondagsstelling dan ook vanuit diverse invalshoeken belicht. Voor- en nadelen zullen door verschillende sprekers worden aangehaald.
    Een deel van hen heeft geen CDA-achtergrond. Hier is bewust voor gekozen voor een zo breed mogelijke discussie.
    In dat kader nodigt CDA Maastricht ook nadrukkelijk niet CDA-leden uit om de discussieavond bij te wonen.

    Door de huidige crisis geven veel voorstanders aan dat dit positief is voor de omzet van de winkeliers en dat wij er, vanwege de '24-uurs economie' ook niet meer om heen kunnen.
    Maar hoe zit het met de ondernemers zonder personeel?
    Het personeel zelf en de binnenstad bewoners?

    Over een paar maanden zal de Gemeenteraad in Maastricht stemmen over het wel of niet vrijgeven van de winkeltijden en wij horen graag uw mening hier over!

    De bevestigde inleiders zijn:

    Jeroen Rossen (lid themagroep Lokale Economie): analyse noodzaak verruiming winkel-openingstijden;

    mevr. Kitty Huntjens (CNV Dienstenbond): belangen werknemers; mevrouw Sheila Oroshin (eigenaresse MAX Mode, voorzitster OIW), tegenstander verruiming openingstijden;

    de heer Peter Otten (bewoners binnenstad);

    de heer T. Harmes (directeur Selexyz): voorstander verruiming openingstijden;

    mgr. dr. A.M.W.J. Kurris (pastoor Basiliek Van Onze Lieve Vrouwe)."

    Wat vinden wij als MO'ers van deze nieuwe regeling rond de koopzondag?

    Als iemand, ook niet CDA-leden, deze discussieavond, in hotel Van der Valk te Maastricht, wil bijwonen kan dat. Kijk HIER om je aan te melden en de routebeschrijving.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Zelf heb ik geen enkele behoefte aan een koopzondag als klant. Er zijn voldoende mogelijkheden je inkopen te doen momenteel. Als kleine ondernemer bepaal ik zelf mijn openingstijden. Dus werk ik als de klant erom vraagt. Mis ik daardoor omzet? Nee. Alle nuluren leveren niets op en kosten geld. Ik krijg geen salaris zoals bijvoorbeeld een ambtenaar; doet deze niets zinvols dan wordt hij/zij toch betaald . Wel denk ik dat door de verruiming van de mogelijkheden de verkeersdrukte in Maastricht beter gespreid wordt. Maar als je de koopzondag combineert met diverse "evenementen" is dat voordeel weg.
    Tegenstanders zijn meestal de kleine jongens. Voorstanders de grotere ketens.
    Ook zie ik dat men probeert ten koste van alles, omzetverlies te compenseren. Veel mensen kopen via het web of hebben een hekel aan het parkeren in Maastricht.
    En dan de zondagsrust: die stel ik wel op prijs. Niet uit religieuze gronden, maar gewoon: mag het ook soms wat minder?

    Overigens vind ik, dat de overheid zich zo weinig mogelijk dient te bemoeien met de ondernemer. De bemoeizucht heeft alleen maar geleid tot meer administratiewerkzaamheden, strengere eisen arbo wetgeving, te hoge eisen aan omgaan met ontslagrecht e.d. De baas betaalt en dan moet je doen waarvoor je betaald wordt binnen de redelijke eisen die aan mensen gesteld kunnen worden. De vakbonden die opkomen voor de rechten werknemer, heb ik al jaren geleden failliet verklaard. Liedjes zingen, hesjes of fluitjes uitdelen en die soort kinderachtig gedoe, daar schrikt niemand van.

    Zo, nu kan het commentaar losbarsten ...

    Opmerking


    • #3
      Ikzelf ben ook tegen een (permanente) koopzondag.
      Ik hoef dit niet te beargumenteren, maar om de voorstanders toch enige munitie te geven zal ik wat persoonlijke tegenargumenten noemen.

      Ten eerste zal men mij nooit op een zaterdag aantreffen in de binnenstad. Voor mij veel te druk. Ik kies de rustige uren wel uit en ondanks het feit dat ik 40 uur per week werk lukt dat heel aardig.
      Als er een permanente koopzondag komt zal ik ook op zondag onze mooie binnenstad mijden als de pest.
      Dat vind ik jammer, want ik kan van een rustige (zondagse) dag in onze prachtige binnenstad genieten.

      Ten tweede vind ik dat je werknemers en wellicht ook (kleine) werkgevers mag cq moet beschermen tegen zichzelf dan wel hun werkgever. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Minstens één dag per week "rust" zou geen luxe mogen zijn!

      Ten derde zal ik balen als op zondag ook overal files staan in de (binnen)stad. Bovendien is gratis parkeren op zondag er dan ook niet meer bij.

      Tot slot, maar dat zal mij verder niet boeien, denk ik dat mensen hun geld maar één keer kunnen besteden. Ik denk daarom dat winkeliers minder omzet zullen draaien door de week als mensen ook op zondag komen kopen.
      Maar ongetwijfeld zullen voorstanders met rapporten komen die dit tegenspreken. Prima..... maar ik vertrouw op mijn boerenverstand
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Persoonlijk vind ik het altijd super gezellig in de stad op de koopzondagen, de stad leeft veel meer, het is anders.
        Hoewel ik geen gebruik maak van de koopzondagen, zie en hoor ik enorm veel Duits, Belgische bezoekers.
        En die laten zowel in de horeca als in de winkels iets achter.

        Anderzijds denk ik aan de kleine middenstanders, kun je deze groep dat aan doen?
        Moeten ze de winkelketens volgen, uiteindelijk bepalen die de koopzondagen.
        Als ik jullie zou vragen Hasselt, Aken of Antwerpen hebben zondags altijd winkels open, zouden we dan niet eens zeggen kom we gaan vandaag ( zondag) eens naar Antwerpen?
        Dus ja ik ben voor.
        Last edited by parel; 2 december 2012, 19:37.
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Ik ben ook tegen. Een dag in de week mag een stad zich ook eens van een andere kant laten zien ipv. het lokken van klantenstromen door centrummanagers. Zondag is het tijd om eens wat meer van cultuur te genieten, eens een stukje te fietsen, ook in de stad, of gewoon wat doelloos rondslenteren, even bijkomen van de dagelijkse tredmolen. Ook voor de mensen die er werken.

          Moet MO eigenlijk ook niet dicht op zondag?

          Opmerking


          • #6
            MO dicht op zondag?
            Da's de enige dag dat ik eens lekker kan kijken/reageren op MO!
            Kermit, MO is 7 dagen per week, 24 uur per dag open, en wee degene die daar aan komt!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Persoonlijk ben ik er niet voor dat de winkels elke zondag van het jaar open zijn.
              Waarom kan/mag er niet één dag in de week een beetje rust in de binnenstad zijn ?
              Maar goed, ik ben geen ondernemer en geen werknemer in deze branche, maar denk wel aan de binnenstadbewoners.

              Als de gemeenteraad zou besluiten dat de winkels het hele jaar door open mogen zijn, dan denk ik dat het goed is dat de keuze bij de ondernemer(s) zelf moet liggen.
              Misschien dat sommigen al na enkele zondagen hun ervaringen omzetten in daden: Wel of niet de zaak weer open doen.

              En dan een vraag van mij: Wanneer besloten wordt om van elke zondag een koopzondag te maken, blijft dan de wekelijkse koopavond gehandhaafd of wordt deze dan afgeschaft ?
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                (..)
                En dan een vraag van mij: Wanneer besloten wordt om van elke zondag een koopzondag te maken, blijft dan de wekelijkse koopavond gehandhaafd of wordt deze dan afgeschaft ?
                Een goede vraag Wigo!
                Volgens mij is er echter geen causaal verband tussen de koopzondag en de koopavond.
                Sterker nog, ik denk dat wanneer de (liberale?) voorstanders de koopzondag hebben binnengehaald, liberaal en/of "commercieel" Maastricht zal gaan pleiten voor meer koopavonden cq nachtwinkels.
                Sommige (groot)ondernemers willen altijd meer en altijd groter.
                Men krijgt het buikje niet vol.

                Misschien moet men hier gewoon paal en perk aan stellen.

                Toch vrees ik dat hoewel, op één MO'er (tot nu toe) na, iedereen tegen is het niet zal lukken om de permanente koopzondag tegen te houden.
                Ook (politiek) Maastricht zal, helaas, in de "vaart der volkeren" mee willen doen aan deze commercie.

                De enige manier om een koopzondag te laten mislukken is om niet op zondag te gaan winkelen.
                Maar wie van de huidige tegenstanders zal dat doen?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelden in de stad kom, mij veel te druk, maar ik vind het wel heerlijk om een rustige stadswandeling te maken en te genieten van de gevels en de oude monumenten in Maastricht. Een permanente koopzondag hoeft voor mij dus absoluut niet.
                  Ik ga dus helemaal met Pier mee.
                  Ten eerste zal men mij nooit op een zaterdag aantreffen in de binnenstad. Voor mij veel te druk. Ik kies de rustige uren wel uit en ondanks het feit dat ik 40 uur per week werk lukt dat heel aardig.
                  Als er een permanente koopzondag komt zal ik ook op zondag onze mooie binnenstad mijden als de pest.
                  Dat vind ik jammer, want ik kan van een rustige (zondagse) dag in onze prachtige binnenstad genieten.
                  Natuurlijk houd ik in mijn achterhoofd ook wel de economie en de werkgelegenheid, maar ik ben bang dat e.e.a. absoluut averecht gaat werken.
                  Bij de kleine winkelier kan de boog niet altijd gespannen zijn en meestal is er geen geld voor extra personeel. Kun je hem of haar "verplichten" om toch de zaak te openen, óók op zondag ?
                  De grootwinkelconcerns zullen hoofdzakelijk studenten aantrekken om het personeelstekort te overbruggen, maar zullen daardoor niet de vaste banen (als die er al zijn) helemaal gaan verdwijnen ? De meesten krijgen trouwens een nul-uren contract en als ze te duur worden vliegen ze zo de laan uit.
                  En dan inderdaad de kinderopvang voor winkelpersoneel. Moeten dan ook de kinderdagverblijven verplicht open doen op zondag ?
                  Ik zie geen enkel voordeel in een permanente koopzondag en mijn stem luidt dan ook keihard NEE !!!
                  't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                  is es Mestreechteneer te mage leve ...

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Een goede vraag Wigo!
                    Volgens mij is er echter geen causaal verband tussen de koopzondag en de koopavond. (.....)

                    Misschien moet men hier gewoon paal en perk aan stellen. (......)
                    Er is misschien geen verband Pier, maar ik dacht meer aan het aantal openingsuren.
                    Momenteel zijn er al bepaalde zaken die, met een speciale vergunning, langer open mogen zijn.
                    Wat mij betreft gaan wij dan langzaam maar zeker naar Amerikaanse toestanden met alle gevolgen van dien.
                    Willen wij dat eigenlijk wel ? Je zal maar in de binnenstad wonen.

                    Dus inderdaad zoals je schrijft: Paal en perk stellen !

                    Daarbij denk ik ook aan de negatieve invloeden:

                    -Het verkeer in Maastricht loopt nu al vaak vast op bepaalde dagen wanneer onze Duitse en Belgische buren een vrije dag hebben.
                    Zorg eerst voor voldoende parkeergelegenheid op weldoordachte locaties met milieu-neutrale verbindingen naar de binnenstad.

                    -Meer verkeer en bezoekers houdt ook in dat men meer controlerende diensten en handhavers zal moeten inzetten.
                    En wie gaat dat dan betalen ?

                    -En last but not least: Nog meer verkeer in de binnenstad op de zondagmorgen voor het bevoorraden van de winkels ?

                    In het algemeen denk ik dat Maastricht nog lang niet rijp is voor ‘het aantrekken’ van nog meer publiek naar de binnenstad.
                    Zeer zeker niet met de huidige wegwerkzaamheden (o.a. A-2 tunnel), met bijv. de toekomstige werkzaamheden voor de verbetering van het Noorderbrug-tracee en zonder voldoende parkeergelegenheid buiten de singels.

                    Maastricht loopt wat al te hard van stapel, misschien met de titel CH 2018 in het achterhoofd ?
                    Tegen die tijd zou het misschien wel kunnen, maar momenteel zeer zeker nog niet !
                    Mestreechter Geis mage beleve
                    en dat door te kinne geve.
                    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik denk dat iedere zondag open een averechts effect zal hebben op de bezoekersaantallen.


                      De ''exclusiviteit'' gaat er op die manier vanaf, het wordt een gewone winkeldag. Ik voorzie dus dat de mensen de open winkels op zondag niet meer als bijzonder ervaren, en ik vermoed dan ook dat ze dan steeds meer wegblijven.

                      Winkeliers moeten dan nog meer uren hun winkel open houden, waar minder omzet tegenover staat, en zullen minder geneigd zijn om dat te doen. Andersom: een winkelier die meer omzet tegemoet kan zien, zal met plezier zijn winkel open houden, omdat die uren lucratief zijn.

                      Duimendraaien brengt geen extra omzet met zich mee.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        De ondernemer moet meer vrijheden hebben om zijn onderneming te runnen. Dus moet hij/zij vrij zijn in het bepalen welke dagen hij/zij open is. Het is een moeilijke discussie maar elke ondernemer weet precies wanneer voor hen en voor zijn branche de beste verkoopdagen zijn. Voor een aantal luxe goederen is dat de zondag, maar voor andere producten is een door de weekse dag beter geschikt. Voorbeeld een autoverkoopshow zal op zondag veel publiek trekken een groenteboer daarin tegen nauwelijks.

                        In steden met een grote populatie Joodse inwoners (Amsterdam) is het al jaar en dag gebruik dat de Joodse winkels op zaterdag (shabbat) gesloten zijn en op zondag open. Dit al heel lang voor de discussie over de zondagsopening.

                        Om oneerlijke concurrentie te voorkomen zou elk winkelbedrijf (dus ook het grootwinkelbedrijf) een dag in de week verplicht gesloten MOETEN zijn.

                        Opmerking


                        • #13
                          Als dit draadje voor Pier een soort kleine enquête is, wil ik nog wel een duit in het zakje doen. Ik ben tegen. Hierboven zijn zo ongeveer alle redenen waarom ik tegen ben, al genoemd, dus sla ik een herhaling maar over.

                          Meer in het algemeen moet mij van het hart dat ik al jaren met loden schoenen naar de binnenstad ga en áls ik ga, ik dat zo vroeg mogelijk doe en vóór half elf weer weg probeer te zijn. Er was een tijd dat ik met plezier winkel in, winkel uit slenterde. Die bezigheid was in mijn omgeving zó bekend dat men mij bijvoorbeeld vroeg of er ergens bad- en haarzeep te koop was in een bruine kleur fles, dit vanwege het harmoniëren met de badkamertegels. Of waar je een houten ja-knikkertje kon kopen, of een ouderwets glazen botervlootje met deksel. Die vraagbaak ben ik al lang niet meer, gewoon omdat ik de huidige drukte in de binnenstad haat. Ik weet nauwelijks meer welke winkels er zijn en of die er ook echt nog staan!

                          De AH op het Amsterdamse Museumplein (Van Baerlestraat) is elke dag tot tien uur 's avonds open, zelfs op Kerstmis en Nieuwjaar. Op christelijke feestdagen zijn er namelijk altijd personeelsleden die met een andere godsdienstige achtergrond dienst kunnen en willen draaien. Ik denk dat dat een goede zaak is, maar in Maastricht hoeft dat voor mij niet. Wie eens een keer wat betreft levensmiddelen echt in de problemen zit, kan op zondag altijd nog terecht op het station (en wie gemotoriseerd is, kan ook even naar Smeermaas). En wie weinig tijd heeft om zich eens goed te oriënteren voor een grotere aankoop, die gun ik graag de bestaande koopzondagen. Maar elke zondag koopzondag? Moge de gemeenteraad ons ervoor bewaren!

                          Opmerking


                          • #14
                            Maar elke zondag koopzondag...

                            Mijn kinderen bij mij op bezoek op Zondag...betalen parkeer geld.

                            Wij bij kids op bezoek...betalen.

                            Maar ja...we hebben toch AOW.

                            Hoop dat dit genoeg onderbouwend is.

                            Opmerking


                            • #15
                              Voor mij hoeft dit ook zeker niet en vind het ook geen goeden zaak.

                              Mensen kunnen maar EEN keer hun geld besteden en daar hebben ze al zes dagen in de week de tijd voor en daar hebben ze dus een zevende dag niet voor nodig.
                              Maastricht hoeft op zondag geen Valkenburg te worden.

                              Vind EEN keer in de maand meer dan voldoenden en dat eigenlijk al EEN keer te veel

                              Dat men in de Sinterklaastijd en kerstmistijd meerdere dagen koopavonden hebben daar kan nog inkomen .

                              Maar gun de mensen op ZONDAG hun rust en dat heeft niks met geloof te maken zoals het vroeger bedoelt werd ,maar laat de mensen op ZONDAG in alle rust van hun stadje genieten

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X