Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Willen MO'ers iedere week een koopzondag?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Hemelsch Geschenkenhuis op Maastricht TV

    Gepubliceerd op 30 nov 2012
    Laurens van het Hemelsch Geschenkenhuis in de Rechtstraat te Maastricht op de Maastrichtse TV over de plannen tot permanente Koopzondagen.

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=T6O3i_EXKgE[/ame]

    Opmerking


    • #17
      Het is grappig deze discussie te volgen vanuit Amsterdam waar, al sinds mensenheugenis, het iedereen vrij staat zijn winkel open te doen dan wel dicht te laten wanneer hij of zij dat wil.
      Iedere gelovige heeft zo zijn eigen voorkeur. Streng gelovige Christenen, Joden, Moslims, Boeddhisten en Hindoes kiezen ieder voor een andere dag.
      Niet zo gelovigen vinden het wel handig wanneer veel grote zaken op alle dagen open zijn, waarvan op zondag meestal enkele uren midden op de dag. Zeker handig bij plots bezoek op zondag.
      Overigens is het in Amsterdam op Zondag toch véél rustiger dan op andere dagen.
      Last edited by marres; 25 december 2012, 14:57.
      Boed

      Opmerking


      • #18
        Leuke discussie, maar de koopzondag komt er toch!

        Oorspronkelijk geplaatst door marres Bekijk bericht
        Het is grappig deze discussie te volgen vanuit Amsterdam waar, al sinds mensenheugenis, het iedereen vrij staat zijn winkel open te doen dan wel dicht te laten wanneer hij of zij dat wil.
        Iedere gelovige heeft zo zijn eigen voorkeur. Streng gelovige Christenen, Joden, Moslims, Boeddhisten en Hindoes kiezen ieder voor een andere dag.
        Niet zo gelovigen vinden het wel handig wanneer veel grote zaken op alle dagen open zijn, waarvan op zondag meestal enkele uren midden op de dag. Zeker handig bij plots bezoek op zondag.
        Overigens is het in Amsterdam op Zondag toch véél rustiger dan op andere dagen.
        Ik was onlangs, 17 dec. 2012, dus bij een bijeenkomst (zie posting #1) waar voor- en tegenstanders hun zegje konden doen.
        "Amsterdam" kwam uiteraard ter sprake.
        Zowel bij de voor- als tegenstanders.

        Persoonlijk vind ik dus dat de Amsterdamse situatie niet wenselijk is in Maastricht. Om diverse redenen zijn "wij" geen Amsterdam en moeten "wij" ook niet proberen dit te worden.
        Bovendien zijn momenteel ook in Maastricht op zondag al genoeg (levensmiddelen)winkels open om "bij plotseling bezoek op zondag" alsnog enige voorraad aan te schaffen.

        Overigens heeft de gemeenteraad van Utrecht besloten om niet alle zondagen open te zijn!
        Een goede suggestie vanuit het publiek op 17 december was om in Euregionaal verband de koopzondag te regelen.
        Dus bijvoorbeeld iedere 1ste zondag in Maastricht, de 2de zondag in Hasselt, de 3de zondag in Heerlen en de 4de zondag in Genk.
        Uiteraard zijn de genoemde plaatsen als voorbeeld.
        In Duitsland is een koopzondag sowieso uit den boze!

        Vergeet bovendien niet dat we al 21 (!) koopzondagen hebben in Maastricht.
        Die 31 dagen per jaar dat "we dicht" zijn moeten we vooral koesteren.

        Tot slot kan ik de voorstanders geruststellen.
        De koopzondagen komen er in Maastricht.
        De coalitie van PvdA, VVD, SPM, D66 en GroenLinks zijn vóór.
        Dus ook hier wint de macht van het (democratisch gekozen) getal!
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #19
          Het burgervolk rijdt met slurpende boerkatractoren tot onder een postzegelformaat winkelhart. Wat kom je er doen? Wat nostalgisch shoppen, wat op terrassen hangen, het vreten van goedkope shit. Doelloze bezigheden, het verdrijven van zondagse verveling. Is er voor de zondag niet iets wat zinvollers te verzinnen? Op zondag zouden we de wereld kunnen veranderen. Oudjes opzoeken, de natuur schoonmaken, iets moois maken, studeren.
          Last edited by ; 26 december 2012, 08:55.

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Dus ook hier wint de macht van het (democratisch gekozen) getal!
            Dit lezen wij mijns inziens te vaak. Klinkt leuk, is een dooddoener aan het worden. Democratisch gekozen? Als ik naar de aanloop van verkiezingen kijk, betwijfel ik dat. Mensen kiezen op programma's die achteraf niet blijken te kloppen, te veel affaires en belangen die het gedrag van democratische gekozen organen vertroebelen.

            Opmerking


            • #21
              Democratie is de dictatuur van de minderheid
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #22
                CDA is eruit: geen 52 koopzondagen in Maastricht

                Bron: Maastricht dichtbij.





                Het CDA Maastricht is er na lang aarzelen uit. De partij is tegen uitbreiding van het aantal koopzondagen naar 52, zo heeft ze vandaag bekendgemaakt. Deze maand moet de gemeenteraad van Maastricht een besluit nemen over mogelijke uitbreiding van het aantal koopzondagen in Maastricht. Uitbreiding moet, volgens het Maastrichtse college van burgemeester en wethouders, meer bezoekers trekken. De bestedingen die al deze duizenden mensen in Maastricht moeten van de stad een nog vitaler economische stad maken die de concurrentie met nabij gelegen steden gemakkelijk aan kan.

                De CDA-fractie in Maastricht zegt met haar beluit om tegen uitbreiding van het aantal koopzondagen te stemmen gehoor te geven aan de oproep van de kleine zelfstandigen, winkelpersoneel en inwoners van de stad. ,, Ook winkelpersoneel, kleine zelfstandigen en hun families verdienen ontspanning en de kans op deelname aan het verenigingsleven”, aldus het CDA. ,,Er zijn nu 21 koopzondagen per jaar in Maastricht en dat kan zo blijven”, stelt de partij in een vandaag uitgegeven persverklaring. Het CDA oemt het onacceptabel dat een grote groep mensen onevenredig hard getroffen wordt als de plannen van het college zouden doorgaan.

                Het ‘merk’ Maastricht dankt haar populariteit voor een groot deel aan de kleine speciaalzaken en familiebedrijven. ,,Veel kleine zelfstandigen zullen deze verruiming naar alle zondagen niet aankunnen en daardoor hun deuren op die dag of andere dagen moeten sluiten”, aldus de fractie. ,,Als verruiming van openingstijden tot gevolg heeft dat steeds meer speciaalzaken de deuren sluiten, dan blijft er eenheidsworst over. Gevolg: onduidelijkheid troef”, aldus het CDA, dat vreest dat de verruiming uiteindelijk ook ten koste gaat van het aantal toeristen. ,,De inwoners van Maastricht, maar ook veel bezoekers willen ook graag in alle rust genieten van onze mooie stad.”
                Last edited by Pier; 15 december 2014, 14:38. Reden: Foto verwijderd ivm onbekende auteursrechten

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Ik was onlangs, 17 dec. 2012, dus bij een bijeenkomst (zie posting #1) waar voor- en tegenstanders hun zegje konden doen.
                  (...)
                  Tot slot kan ik de voorstanders geruststellen.
                  De koopzondagen komen er in Maastricht.
                  De coalitie van PvdA, VVD, SPM, D66 en GroenLinks zijn vóór.
                  Dus ook hier wint de macht van het (democratisch gekozen) getal!
                  Ik ben niet meer zo zeker van hetgeen ik op, nota bene 1ste kerstdag, in bovenstaande quote beweerde.

                  Binnen de coalitie schijnen nu ook gemeenteraadsleden te zijn die tegen willen stemmen.

                  D'66 heeft een enquête gehouden via haar maandelijkse stemtent en 60% van de stemmers bleek tegen te zijn.
                  Kan D'66 dan toch vóór stemmen?

                  Binnen de PvdA-fractie is ook onenigheid over dit onderwerp.

                  Vanuit hun natuurlijk achtergrond kan ik mij niet voorstellen dat de Seniorenpartij staat te springen voor een permanente koopzondag.

                  Vanuit haar oude ideologie zou GroenLinks vroeger never nooit voor zo'n (kapitalistische?) maatregel hebben gestemd, maar hoe "links" is die partij nog?

                  De enige partij die helemaal voor is is, ik zou bijna zeggen natuurlijk, de VVD.
                  Vanuit hun ideologie kan ik dat ook nog wel begrijpen.

                  Bovendien zou ik mij zo maar kunnen voorstellen dat een enkel gemeenteraadslid zich aan deze stemming wil onttrekken.

                  Het zou interessant zijn als er hoofdelijk gestemd zou gaan worden.
                  Bovendien is dit een leuke test-case voor het dualisme.
                  Het college van B&W is helemaal voor en zal ongetwijfeld dit héél duidelijk hebben laten weten aan de coalitiepartijen.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #24
                    VVD toch niet van nature voorstander van een koopzondag?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    (...)

                    De enige partij die helemaal voor is is, ik zou bijna zeggen natuurlijk, de VVD.
                    Vanuit hun ideologie kan ik dat ook nog wel begrijpen.

                    (...)
                    De fractievoorzitter van de VVD in Maastricht, Alex Meij, doet aan twitteren.
                    Dat is in de regel niets voor ons MO'ers, dus volgen wij dit allemaal niet zo.
                    Dat is prima

                    Maar nu werd ik een dezer dagen toch geattendeerd op een twitterbericht van Alex Meij dat ik in eerste instantie zelfs niet opmerkelijk vond.
                    "Helder: als je wil ondernemen, moet je dus niet bij het CDA zijn... “

                    Alex Meij reageerde met dit bericht op het persbericht van het CDA dat zij tegen een permanente koopzondag in Maastricht zijn.

                    Nu zult u zeggen.... "Ja, en wat is hier vreemd aan?".
                    Een terechte vraag, ware het niet dat ik ook nog onderstaand stuk vond op de site van de........ VVD Maastricht

                    KOOPZONDAGEN
                    zondag 3 sept. 2006

                    Het beladen onderwerp van de koopzondagen is weer terug op de Maastrichtse politieke agenda vanwege de komst van twee nieuwe winkelcentra in de stad, Mosae Forum en Entre Deux. Uitbreiding van het aantal koopzondagen, zo vindt wethouder Jacobs, moet leiden tot meer bezoekers en meer bestedingen en zo kunnen de Maastrichtse ondernemers de concurrentie aan met nieuwe zaken als Zara, H&M en anderen, veelal winkelketens.
                    Een belangrijke vraag vergeet de wethouder volgens de VVD, namelijk wat de ondernemers zelf vinden van de plannen. Een rondgang langs een aantal zelfstandigen in de binnenstad leverde een heel duidelijk beeld op: men vindt het bestaande aantal koopzondagen wel welletjes. Volgens de ondernemers stijgt de omzet niet of nauwelijks sinds de koopzondag in Maastricht zijn intrede deed. En daarvoor moeten de winkeliers wel 7 dagen per week in de winkel staan. Personeel moet volgens de CAO minimaal dubbel betaald worden op zondag, en dit is voor de meesten niet op te brengen. De VVD wil deze sociale misstanden voor de Maastrichtse middenstand voorkomen.

                    Maastricht dankt een deel van haar populariteit als winkelstad aan deze winkels waarmee Maastricht zich onderscheidt van andere grote inkelsteden. De naam en faam van de Maastrichtse boetieks en speciaalzaken zijn tot in de verre omtrek bekend en trekken duizenden bezoekers.


                    Als de invoering van nog meer koopzondagen ertoe leidt dat steeds meer speciaalzaken de deuren sluiten, heeft Maastricht de toerist alleen nog maar winkelketens te bieden, en daar komt hij niet voor! Daarom vindt de VVD dat we de Maastrichtse middenstanders in bescherming moeten nemen,

                    zij maakten Maastricht tot wat het nu is.

                    De discussie moet natuurlijk gevoerd worden maar in het debat moeten we de belangen van de Maastrichtse middenstanders voorop stellen.Het is onze taak als stadsbestuur de juiste voorwaarden te scheppen om onze ondernemers te laten ondernemen.


                    Simona Maassen

                    Gemeenteraadslid voor de VVD


                    Helder toch?
                    Leuk dat dit stuk geschreven is op een zondag. Simona Maasen had dit stuk nooit geschreven als ze die dag was gaan shoppen.....
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      De fractievoorzitter van de VVD in Maastricht, Alex Meij, doet aan twitteren.
                      Dat is in de regel niets voor ons MO'ers, dus volgen wij dit allemaal niet zo.
                      Dat is prima

                      Maar nu werd ik een dezer dagen toch geattendeerd op een twitterbericht van Alex Meij dat ik in eerste instantie zelfs niet opmerkelijk vond.
                      "Helder: als je wil ondernemen, moet je dus niet bij het CDA zijn... “

                      Alex Meij reageerde met dit bericht op het persbericht van het CDA dat zij tegen een permanente koopzondag in Maastricht zijn.

                      Nu zult u zeggen.... "Ja, en wat is hier vreemd aan?".
                      Een terechte vraag, ware het niet dat ik ook nog onderstaand stuk vond op de site van de........ VVD Maastricht

                      KOOPZONDAGEN
                      zondag 3 sept. 2006

                      [I]Het beladen onderwerp van de koopzondagen is weer terug op de Maastrichtse politieke agenda vanwege de komst van twee nieuwe winkelcentra....


                      Helder toch?
                      Leuk dat dit stuk geschreven is op een zondag. Simona Maasen had dit stuk nooit geschreven als ze die dag was gaan shoppen.....
                      Een zondag 2013 is niet een zondag in 2006. Toen kon men zich nog de 'luxe' permitteren bij de VVD om de belangen van de middenstand te respecteren. We leven wel in een iets andere tijd.
                      Er zijn andere ontwikkelingen die steeds meer druk leggen op historische winkelcentra. Dat zijn de budget outlet winkelcentra in de buitengebieden, de toenemende populariteit van online winkelen en een 24 uurs 7 dagen in de week economie. De troef van Maastricht is/was het recreatief winkelen, met 'entertainment, sfeer en het 'shoppen'. Dan is het vreemd als je op zondag deze mogelijkheid niet biedt, vanuit het perspectief van de grootondernemer en stadseconoom. Een alternatief zou kunnen zijn een meer cultureel aanbod op de zondag, maar dat vraagt om investeringen in crisistijden.
                      Last edited by ; 13 januari 2013, 18:57. Reden: Taalfoutje

                      Opmerking


                      • #26
                        VVD: Snel veranderende samenleving in vergelijking met 2006

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        (...)
                        Maar nu werd ik een dezer dagen toch geattendeerd op een twitterbericht van Alex Meij dat ik in eerste instantie zelfs niet opmerkelijk vond.
                        "Helder: als je wil ondernemen, moet je dus niet bij het CDA zijn... “

                        (...)
                        Uiteraard heb ik de fractie van de VVD in Maastricht om opheldering gevraagd.

                        VVD-fractielid Michel Severijns:
                        "De VVD–fractie van de gemeenteraad in Maastricht spreekt zich unaniem uit voor het voorstel van het college om de winkeltijden te verruimen. Wij vinden dat het aan de ondernemers overgelaten moet worden om hun openingstijden zelf te bepalen.

                        Ondernemers in de detailhandel hebben te maken met een teruglopende omzet door de economische crisis, maar zeker ook door de toename van internetverkopen.
                        Deze zullen zeker blijven toenemen.
                        Een koopzondag is in een snel veranderende maatschappij is een logisch middel om onze binnenstad economisch vitaal te houden.

                        De VVD-fractie maakt onderdeel uit van een snel veranderende samenleving, waar zich ontwikkelingen voordoen die wij in 2006 niet voor mogelijk hielden.
                        Als Maastricht een dynamische stad in de Euroregio wil blijven dan moeten wij keuzes maken en deze kunnen niet dezelfde zijn als in 2006.
                        "

                        De VVD-fractie vindt dat voortschrijdend inzicht niet het sterkste punt is van het CDA.
                        Michel Severijns voegt er verder nog aan toe dat hij geprobeerd heeft om in gesprekken met verschillende gemeenteraadsleden dit onderwerp op een zakelijke manier te benaderen en het geen zaak te laten worden van
                        oppositie versus coalitie.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #27
                          Krijg ik de indruk dat van geheel MO, ik de enige ben die voor de koopzondag is ?
                          Soms denk ik dat het komt dat ik in hartje stad woon, en de sfeer dan proef.
                          Degene die tegen de koopzondagen zijn, wonen bijna allemaal buiten, of aan de rand van het centrum.
                          En natuurlijk onze mensen van in Wyck niet te vergeten.

                          Als ik het fout heb hoor ik het graag
                          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                          Opmerking


                          • #28
                            Een mening uit Kerkrade.

                            Bron: Dagblad De Limburger.
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #29
                              Je moet hier ook alles modereren

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                                Ik dacht misschien een testje (of alles goed gelezen wordt)
                                Ik ben ertoe in staat. . Maar terug naar het onderwerp.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X