Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Politiek café

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Diederik Samsom

    Als ik al PvdA-lid zou zijn, dan denk ik dat ik na gisteren op Diederik Samsom zou stemmen. Samsom is volgens mij de beste "allrounder" van de 5 kandidaten.
    Hij spreekt de activisten aan, is intelligent, heeft al redelijk veel (politieke) ervaring, is nog jong en gedreven en bovendien redelijk charismatisch en een vlotte prater.
    Hij is volgens mij in staat een bruggenbouwer te zijn tussen de intelligentsia, de arbeider en de activist.

    Hij durft ook te benoemen dat er individuen en groepen in de Nederlandse samenleving zijn die een trap onder hun achterste verdienen, maar ook dat er individuen en groepen zijn die wel willen, maar door allerlei regeltjes en verordeningen gewoon niet aan de slag komen.
    Een vlotte prater die inhoudelijk ook nog wel iets te melden heeft en die zeker niet in zijn schulp zal kruipen als hij hard geattaqueerd zal worden door Rutte en/of Wilders.

    Iemand in de zaal sprak schade over het feit dat gisteren bekend werd de DSM weer tientallen miljoenen meer winst had gemaakt, maar overweegt om de salarisadministratie te verplaatsen naar India.
    Samsom kent die voorbeelden en kwam op de proppen met een extra belasting op bedrijven die, om veel winst te maken, wel gebruik maken van de geweldige infrastructuur van Nederland, maar die bepaalde (administratieve) afdelingen overplaatsen naar lage loonlanden.
    Deze benadering is, aldus Samsom, een groot succes in de Verenigde Staten.
    Met dit voorbeeld geeft Samsom m.i. aan dat hij weet waarover hij praat. Of dit lukt is natuurlijke een tweede, maar tijdens de bijeenkomst etaleerde hij wel dat hij breed georiënteerd is.
    Last edited by Pier; 2 maart 2012, 15:02.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Ronald Plasterk

      Vooraf door mij als de beoogde nieuwe partijleider gezien.
      Een, volgens mij, aardige, integere en sympathieke vent die zeker in staat moet worden geacht om een team te leiden. Zonder enige twijfel een intelligente man.
      Bovendien was hij de enige van de kandidaten die dus keurig op tijd was. Dat vind ik persoonlijk altijd een ontzettende pre.
      Maar helaas leven we niet meer in het radiotijdperk, maar in een mediacratie. Toen Plasterk de overvolle zaal betrad, waar hij moest wachten op de andere kandidaten, kwam er een kleine, iele en timide man binnen.
      Nu was Napoleon waarschijnlijk niet groter en flinker, ik heb de goede man helaas nooit ontmoet bij mijn weten, maar ik vermoed dat hij wel uitstraalde DE Leider te zijn. Die indruk had ik totaal niet bij Plasterk.

      Maar goed, dat is vorm. Feitelijk moeten we het over de inhoud hebben.
      Maar ook daar raakte hij bij mij geen noot.
      Plasterk vertelde bijvoorbeeld dat hij het heel belangrijk vindt dat studenten zich na hun eerste master doorontwikkelen en ook kennis gaan opdoen in bijvoorbeeld de Verenigde Staten en daarna Rome of Parijs, om vervolgens terug te keren naar Nederland met een rugzak aan kennis(sen) om hier iets moois te creëren.
      Een prachtige visie, maar op die visie zit de traditionele PvdA achterban niet te wachten. Dus ik vrees dat Plasterk meer de theoretische wetenschapper is en niet de meest geschikte PvdA leider.

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Plasterk, Samsom en Albayrak

        Ging het vroeger in de politiek om ideologieën tegenwoordig lijkt het meer te gaan om het aanzien, het "gezicht" van een partij! Het gaat minder om de inhoud danwel om de verpakking lijkt het. Was het niet de PvdA die telkens beklemtoonde dat het om de inhoud ging? Nu is het juist deze partij die naar een wonderboy/girl zoekt. Job Cohen was blijkbaar niet het juiste gezicht voor de partij en verdween van het toneel. Jammer want het uiterlijk of beter het charisma van de huidige kandidaten ligt zeker niet hoger dan dat van Job Cohen. Nee, een zeer degelijke uitstraling en een zekere mate van charisma valt bij Job niet te ontkennen. Ik mis dit bij figuren als Plasterk, Samsom en Albayrak. Tevens acht ik hun voortvarendheid en doortastendheid nauwelijks hoger dan die van Cohen.

        Ik denk, en vele met mij, dat het bij Job Cohen op andere dingen is misgelopen. Volksmenner is immers geen eenvoudig vak, om niet te zeggen geen eenvoudige job! Er bestaat dan ook geen succesvolle vakopleiding voor. Ik blijf het echter hoogst merkwaardig vinden dat men zoveel waarde hecht aan een populair gezicht aan de top. Ik vrees dat als zich deze trend blijft voortzetten dat we binnenkort topvoetballers of popzangers als partijleiders gaan zien. Ja, zou het volk zo dom zijn dat ze ons dat straffenloos kunnen voorschotelen?

        Is het niet tijd voor enige introspectie bij de PvdA, de teruggang van het ledenaantal is dat te wijten Job Cohen of wellicht aan andere oorzaken?

        Opmerking


        • Met de hoed in de hand..............

          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Vooraf door mij als de beoogde nieuwe partijleider gezien.
          Een, volgens mij, aardige, integere en sympathieke vent die zeker in staat moet worden geacht om een team te leiden. Zonder enige twijfel een intelligente man.
          Bovendien was hij de enige van de kandidaten die dus keurig op tijd was.
          Plasterk is zeker de kandidaad die mij sympathie heeft, (los van zijn politieke opvattingen).
          Hij zal best zo als Pier schrijft een aardige sympathieke vent zijn, belangrijk feit, hij draagt vaker een hoed juist als Painterartist!

          Opmerking


          • Samson kan niet meer van zijn kracht worden beroofd, omdat hij er de haren niet meer voor heeft. Napoleon leed zijn nederlaag bij Waterloo. Abba had een wereldhit met Waterloo en kinderen uit grote gezinnen hebben vaak een drang om zich opmerkzaam te maken.
            Allemaal onzin natuurlijk wat betreft de "verkiezingscampagne" in het StayOkay politiek café. Charisma belangrijk? Ja, maar kijk toch even dieper, dus naar wat deze personen pretenderen voor te staan en hoe reëel de beoogde uitvoering is.
            StayOkay is een norm in de politiek welke weinig gehandhaafd wordt. Bovendien is men afhankelijk van diverse partijen in dit land. Slechts de optelsom van coalitie en oppositie zal een kabinet kracht of zwakte geven.

            Opmerking


            • • -..... . •.
              PvdAer Fokke wordt
              klaargestoomd voor
              Tweede Kamer.

              MAASTRICHT

              Manon Fokke, fractieleider van de PvdA in de gemeenteraad, is toegetreden tot. het
              • . 'klasje' van de sociaal democraten waarin partijleden worden klaargestoomd voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Het betekent dat ze in 2014 wellicht de Maastrichtse pôlitiek zal verlaten.
              Fokke, die sinds vijf jaar de raadsfractie in Maastricht aanvoert, is met 18 anderen 'gesèlecteerd voor de Joop Den Uyl leergang, een interne partij opleiding van anderhalf jaar waarin- politieke toptalenten worden opgeleid tot de beste volksvertegenwoordigers van de PvdA onderdeel van de leergang is een stage in de
              Tweede Kamer
              Overwat deze stap voor haar rol in de gemeenteraad..betekent, houdt de als ambitieus bekend staande Pokke een slag om de arm. "Dit is een mooie kans om beter te worden in het vak van politicus. Het is verder afwachten wat de toekomst brengt Ik heb het erg naar mijn zin in de raad en ik hoop nog een tijdje in Maastricht te blijven wonen."
              De opleiding tot Tweede Kamerlid die in april van start gaat,duurt tot eind 2013.Enkele maanden later,' voorjaar 2014, loopt haar termijn als raadslid in de Maastrichtse gemeenteraad af.
              Sjak Planthof

              bron de ster 02-03-2012

              misschien iets te vroeg maarja als ze als boegbeeld maar twee jaar volhouden
              dan heeft ze nog een kansje
              - •-

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                (...)
                Manon Fokke, fractieleider van de PvdA in de gemeenteraad, is toegetreden tot het 'klasje' van de sociaal democraten waarin partijleden worden klaargestoomd voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Het betekent dat ze in 2014 wellicht de Maastrichtse politiek zal verlaten. (..)
                Nou Klaas,

                Goed dat je ons hier even op attendeert.
                Ik heb De Ster nog niet, maar verwacht hem elk moment op de deurmat.

                Het verbaast mij overigens niet.
                Of je het nu wel of niet met haar opvattingen eens bent, maar je kunt niet zeggen dat ze geen goede politica is. Met alle daarbij behorende streken overigens.
                Bovendien is al bekend dat ze goede contacten heeft in Den Haag.

                Ook een compliment richting Sjak Planthof van De Ster die deze primeur heeft
                Ben ik eigenlijk wel een beetje jaloers op.....
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • ik bedoelde het ook als een kompliment
                  (gemeenteraad !)

                  Opmerking


                  • persoonlijk denk ik dat er geen betere leerschool als de maastrichtse
                    gemeenteraads politiek bestaat als je die overleef dan kun je ook de grote boze wereld aan.
                    Nee, Klaas.......de Maastrichtse gemeenteraad is de grote boze wereld! Manon zal dus wel haar mannetje in den Haag staan!

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
                      Nee, Klaas.......de Maastrichtse gemeenteraad is de grote boze wereld! Manon zal dus wel haar mannetje in den Haag staan!

                      dus toch een goede leerschool

                      Opmerking


                      • Plasterk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Een, volgens mij, aardige, integere en sympathieke vent die zeker in staat moet worden geacht om een team te leiden. Zonder enige twijfel een intelligente man. Bovendien was hij de enige van de kandidaten die dus keurig op tijd was. (...) Maar helaas leven we niet meer in het radiotijdperk, maar in een mediacratie. Toen Plasterk de overvolle zaal betrad, kwam er een kleine, iele en timide man binnen.
                        Timide? Of eerder bescheiden?
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Ik vrees dat Plasterk meer de theoretische wetenschapper is en niet de meest geschikte PvdA leider.
                        Ik denk dat veel PvdA-ers inderdaad te kortzichtig zijn om te zien wat ze met Plasterk in huis hebben. Lange termijn-visie is belangrijk in een leidersfunctie, meer dan populariteit. Roosevelt zou nooit president van de Verenigde Staten zijn geworden als er toen al TV was geweest, want zeg nou zelf: wat kun je nu verwachten van iemand die niet kan lopen en in een rolstoel zit??! Ongetwijfeld zouden de VS na Pearl Harbour ook zonder hem Japan de oorlog hebben verklaard, maar zouden zij zich óók druk hebben gemaakt om de oorlog in Europa, die tot dat moment voor hen een reeds twee (2) jaar durende Ver van mijn bed-Show was? Dat hebben we te danken gehad aan Franklin Delano Roosevelt, een slachtoffer van polio, maar desondanks president van 1933-1945, en met oog voor de lange termijn.

                        Ik wens Plasterk alle succes, want ik ben voor de afgewogen, redelijke visie. En inderdaad: hij draagt een hoed en heeft goede manieren.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 maart 2012, 15:07.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Timide? Of eerder bescheiden?
                          (..)
                          Lange termijn-visie is belangrijk in een leidersfunctie, meer dan populariteit.(...)
                          Ik wens Plasterk alle succes, want ik ben voor de afgewogen, redelijke visie. En inderdaad: hij draagt een hoed en heeft goede manieren.
                          Neen, ik bedoel timide, dus een beetje verlegen, schuchter.
                          Hij voelde zich niet op zijn gemak toen hij de overvolle zal inliep en natuurlijk wist dat alle ogen op hem gericht waren.
                          Dat is ook niet gemakkelijk als je vervolgens nog een tijdje moet wachten. Probeer je dan maar eens een houding aan te meten.
                          Tijdens het gesprek merkte in bij geen van de kandidaten enige bescheidenheid.

                          Ik begrijp volledig de stelling van Ingrid.
                          Sterker, ik onderschrijf ze.
                          Echter, als het je al niet lukt in een zaal met voornamelijk PvdA-aanhangers indruk te maken, iets wat hij dus helaas niet op mij deed, hoe lukt het hem dan om (inter)nationaal indruk te maken?
                          Vergeet niet dat de nieuwe partijleider van de PvdA ook een mogelijke top kandidaat is voor het toekomstig premierschap!

                          Een goede 2de man, eventueel op de achtergrond, is ook zeer belangrijk!
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Hij voelde zich niet op zijn gemak toen hij de overvolle zal inliep en natuurlijk wist dat alle ogen op hem gericht waren. Dat is ook niet gemakkelijk als je vervolgens nog een tijdje moet wachten.
                            Raar dat dan niemand van de organisatie hem dan even in een gesprek verwikkelde en dus afleidde van de zaal. Dat is toch de normale gang van zaken als je ergens als spreker nog even moet wachten.
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Een goede 2de man, eventueel op de achtergrond, is ook zeer belangrijk!
                            Akkoord, Pier.

                            Opmerking


                            • Emile Roemer (SP) morgenavond in L'Empereur

                              Morgenavond, maandag 12 maart 2012, om 20.00 uur, is er door de SP Maastricht een discussie gepland met de fractievoorzitter van de SP in de 2de Kamer, Emile Roemer, in hotel L'Empereur.
                              (Hoek Stationsstraat-Parallelweg te Maastricht)

                              De bijeenkomst staat open voor iedere geinteresseerde en er mogen vragen worden gesteld aan Emile Roemer.
                              Dus ga ik morgen maar eens kijken.

                              Nog meer geinteresseerden?

                              Info: http://www.maastricht.sp.nl/bericht/...le_roemer.html
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Debatavond met Emile Roemer (SP)

                                Vanavond, 12 maart 2012, te 20.00 uur, was er een debatavond met Emile Roemer in hotel L'Empereur aan de Stationsstraat te Maastricht, georganiseerd door de lokale SP afdeling.

                                De opkomst was opvallend hoog. Ik schat rond de 150-160 personen. Verreweg de meeste aanwezigen waren geen of nog geen lid van de SP.
                                SP leden konden zich al om 19.00 uur vervoegen bij Emile Roemer.
                                Toen ik rond 19.30 uur arriveerde waren zij net met Roemer in debat. Hun aantal schat ik op rond de 30.
                                Dat betekent dat circa 120 niet leden de weg vonden naar dit debat.
                                Vind ik veel.
                                Dat zegt veel over het charisma van Emile Roemer. Iets wat ik wel kan onderschrijven.
                                Ik denk dat het CDA en de PvdA daar wel jaloers op mogen zijn.

                                Uitgenodigd en aanwezig was ook de wethouder van Sociale Zaken in Maastricht, André Willems (SPM)
                                Willems werd in de zaal geflankeerd door 2 SPM-raadsleden.

                                Voor 21.00 uur was er een debat tussen Emile Roemer en André Willems. Een echt debat werd het niet, want eigenlijk waren ze het over veel zaken wel eens.
                                André Willems beschreef bijvoorbeeld hoe schrijnend het kabinetsbeleid door de "gezinstoets" uitvalt bij een gezin, met (werkende) kinderen, in de bijstand.
                                Dit werd helemaal door de SP onderschreven.

                                Het enige waar André Willems helder in was en waar hij bij de SP niet de handen voor op elkaar kreeg, was het feit dat de SP vindt dat mensen die cf. de maatregel "Werken naar Vermogen" geen aanvulling moeten krijgen tot bijstandsniveau, maar een aanvulling tot het minimumloon.
                                Op zich verschilt André Willems daar nog niets eens van mening met de SP, maar Willems deelt mee dat "Maastricht" dit verschil niet uit eigen middelen wil en kan aanvullen.

                                Wat wel goed geregeld was, was het feit dat iedereen vragen kon stellen aan Emile Roemer.
                                Er werd niet werd gekozen voor de microfoon, omdat sommige mensen niet graag in het openbaar spreken en anderen niet bij de microfoon zijn weg te slaan, maar om de vragen schriftelijk te stellen.

                                Een kleine bloemlezing van de vragen en antwoorden:
                                - Emile Roemer is feitelijk voor het legaliseren van softdrugs. Dit even los van de internationale onmogelijkheid. Dit was een, toch wel iets ontwijkend, antwoord op de vraag wat hij vindt van het verlies aan arbeidsplaatsen bij coffeeshops t.g.v. de invoering van de wietpas.
                                - Gevraagd of hij bekend was met de ziekte fibromyalgie en hij weet dat deze ziekte niet erkend wordt, gaf hij een goede uitleg wat de ziekte behelst. Hij vindt dat mensen die last hebben van deze ziekte wel erkenning verdienen.
                                - Gevraagd naar de paniek over het kunnen blijven handhaven van onze (toekomstige) pensioenen, deelde Roemer mee dat hij de problemen niet wil bagitaliseren, maar dat er zeker geen rede is te veronderstellen dat wij binnen afzienbare tijd de pensioenen niet meer kunnen betalen. Volgens Roemer is de discussie over de pensioenen ook deels bangmakerij.
                                - Uiteraard kwam ook de hypotheekrente-aftrek ter sprake. Bij de SP is de hypotheekaftrek sowieso gegarandeerd tot een hoogte van € 350.000,-.
                                - Waar Romer zich ontzettend kwaad over maakt is de liberalisering van de postmarkt. Postbodes werden na vaak 30 jaar bedankt voor hun inzet en vervangen door mensen die het bezorgen van post als bijbaantje hebben, of die tegen een absoluut minimum bedrag per stuk op pad worden gestuurd. Daarmee verdwenen leuke banen, sociale buurtcontroles en de betrouwbaarheid. Daarvoor in de plaats zie je nu 2 of 3 verschillende postbedrijven dagelijks in dezelfde straat post bezorgen......

                                Tot slot van het debat o.a. de vraag van uw Pierlementariër.
                                Bij eventuele nieuwe coalitiebesprekingen wil de SP zeker aan tafel zitten. De SP heeft geen breekpunten. Wel hebben ze belangrijke punten waarin ze het onderste uit de kast willen halen.
                                De SP sluit de PVV niet bij voorbaat uit, maar de kans dat de SP en de PVV na de volgende verkiezingen in een coalitie zitten is kleiner dan dat Ajax en Feyenoord op korte termijn fuseren.
                                Waarvan acte!

                                Een leuke en leerzame avond.
                                Of de SP veel nieuwe leden heeft geworven deze avond weet ik niet. Wellicht dat ik het nog te horen krijg.
                                Als de nieuwe leden zich overigens in de pauze al aanmelden, dan kregen ze één gratis consumptiebon!
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X