Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Invoering wietpas

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Equinox
    Gast antwoordde
    De coffeeshops in Maastricht stappen opnieuw naar de rechter om de wietpas van tafel te krijgen. Ze spannen een bodemprocedure aan nu de gemeente het bezwaar tegen sluiting van de coffeeshops heeft afgewezen. Dat laat voorzitter Marc Josemans van de Vereniging Officiële Coffeeshops Maastricht donderdag weten.

    Josemans vindt dat de gemeente lang heeft getalmd met de afwijzing van het bezwaar. "De gemeente had toegezegd de bezwaarprocedure sneller te zullen doorlopen. Maar ze hebben toch de maximale termijnen gebruikt." Hij hoopt dat de bestuursrechter in ieder geval nog voor 1 januari uitspraak doet. Op die datum wordt de wietpas landelijk ingevoerd.

    Sinds 1 mei moeten klanten van coffeeshops in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland eerst lid worden voordat ze wiet of hasj mogen kopen. Het lidmaatschap staat alleen open voor inwoners van Nederland. De maatregel van het kabinet moet overlast door drugstoerisme tegengaan.

    Josemans weigerde mee te werken, waarop de gemeente coffeeshop Easy Going sloot. In het kort geding dat Josemans en de VOCM aanspanden, bepaalde de rechter in juni dat de zaak zich moet houden aan de strengere regels voor coffeeshops en alleen aan leden drugs mag verkopen. De coffeeshops hadden betoogd dat dat discriminerend was.

    Easy Going blijft voorlopig gesloten. Ook enkele andere coffeeshops zijn dicht of sluiten op 1 oktober hun deuren, aldus Josemans. Volgens hem kunnen mensen die softdrugs willen kopen na die datum slechts in vijf van de veertien coffeeshops in de stad terecht.(novum)

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Drugsdealers aangehouden in Maastricht

    MAASTRICHT – De Maastrichtse politie heeft de afgelopen dagen weer een aantal aanhoudingen verricht. In de Jekerstraat in Maastricht werd een drugskoper aangehouden in een speeltuintje. In totaal werd er vijftien gram in beslag genomen. In de Fons Olterdissenstraat werd door Team Doen – Drugsoverlast Effe Niet – twee personen aangehouden op verdenking van de handel in hard- en soft drugs.

    http://maastricht.dichtbij.nl/112/dr...den-maastricht

    Je leest het dagelijks .
    Zo pakt men er eentje op en zo lopen
    er weer twee nieuwe rond ook op plekken waar men het "niet" ziet.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    UPDATE In Maastricht 450 ontslagen door wietpas




    Jo Smeets eerder dit jaar tijdens een kleinschalig protest voor het stadhuis. Foto ANP
    MAASTRICHT - Al zeker 600 mensen bij coffeeshops in Limburg, Brabant en Zeeland hebben sinds 1 mei hun baan verloren. Ze zijn gedoemd om langdurig werkloos te blijven, want een arbeidsverleden in een coffeeshop staat slecht op een sollicitatie. Dat heeft woordvoerder Jo Smeets van de Stichting Belangenbehartiging Coffeeshoppersoneel Nederland (SBCN) vandaag gezegd.
    Alleen al in Maastricht zijn 450 mensen op straat gezet, aldus Smeets. Eerder dit jaar schatte hij het aantal mensen dat door de wiepas in Maastricht zijn baan zou kwijtraken op 360. Hij vreest dat met name in Tilburg en Eindhoven binnenkort ook vele tientallen banen verdwijnen. Smeets noemde dit gevolg van de invoering van wat in de volksmond de 'wietpas' heet ,,te triest voor woorden''.
    Sinds 1 mei mogen in de drie zuidelijke provincies alleen mensen die in Nederland wonen de coffeeshop in, onder voorwaarde dat ze zich als lid laten registreren. ,,Dat gebeurt niet of nauwelijks'', zegt Smeets. ,,Slechts een heel klein percentage van de oude klanten blijft komen.''
    In Maastricht lijdt ook de middenstand onder het wegblijven van de buitenlandse drugstoeristen, zei Smeets. ,,Horeca, maar ook bijvoorbeeld kledingwinkels en andere zaken dreigen over de kop te gaan. Vergeten wordt dat veel wietkopers uit binnen- en buitenland koopkrachtige mensen waren, die echt niet alleen voor de wiet kwamen.''
    Volgens Smeets werkten er voor 1 mei in de Nederlandse coffeeshops 4500 mensen. Hij vreest verdere massaontslagen als ook in de rest van Nederland de nieuwe regels gaan gelden.
    Het steekt Smeets dat niemand de ontslagen mensen te hulp komt. ,,Bij NedCar was alles goed geregeld, gelukkig ook maar. Maar als je ziet wat ze met ons doen, moest de politiek zich diep schamen.''
    Van de mensen die in Maastricht ontslagen zijn, hebben er velen nog geen cent uitkering gekregen. ,,Ik ken mensen die hun huis te koop moesten zetten'', aldus Smeets. ,,Bovendien wonen nogal wat ontslagen werknemers net over de grens in België, en die vallen tussen wal en schip''. (ANP/Maastricht.dichtbij)

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
    Drugsdelinquenten geven (na arrestatie) hun "inkomsten uit drugs" netjes aan! Ze zijn totaal niet bang voor de dienaren van Hermandad maar wel als de dood voor de fiscus! Als alles netjes is aangegeven kan er dus geen boete worden opgelegd. Aan het bezit van de "boefjes"te komen is echter wel mogelijk en wel door toepassing van (wat men in de volksmond noemt) de "plukse wet". Deze wet voorziet in een strafregeling die het de rechter mogelijk maken om naast een boete, gevangenis- of taakstraf een ontnemingsmaatregel ofwel voordeelsontneming op te leggen. Bij de uitvoering van een ontnemingsmaatregel worden geld en goed in beslag genomen waarvan redelijkerwijs aangenomen kan worden dat deze winsten voort zijn komen uit verboden activiteiten.
    Painterartist u gelooft ook alles wat u leest geloof ik .
    Die drugsdealer wat ik beschreef uit de jaren 90 (Eyldergaard) die hebben ze pas na 3 invallen in zijn huis kunnen vatten op aanwijzingen van iemand ........

    Deze persoon heeft jaren later toen hij nog in de cel zat de media nog gehaalt omdat men er achter was gekomen dat hij voor een paar miljoen aan goud bij buitenlandse banken had liggen.

    Dat had men in beslag genomen maar dat hebben ze mooi terug moeten geven daar het rechtsysteem niet kon bewijzen dat dit door drugshandel verkregen was.

    jA TUURLIJK de belasting was er blij mee want die mocht wel even incasseren .

    Ook het rechtsysteem moet kunnen bewijzen dat iets voortkomt uit verboden activiteiten anders hebben ze het nakijken .

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    http://maastricht.dichtbij.nl/112/vr...er-vrijgelaten

    Dat bedoel ik dus !!
    Laat maar weer vrij rond lopen!
    Komt men zo aan de 368 aanhoudingen?

    Meteen vast zetten en alles in bezit nemen
    laat ze maar eens goed "schrikken" en een dikke belasting aanslag
    erbij.
    Anders blijft het dweilen met de kraan open !

    Drugsdelinquenten geven (na arrestatie) hun "inkomsten uit drugs" netjes aan! Ze zijn totaal niet bang voor de dienaren van Hermandad maar wel als de dood voor de fiscus! Als alles netjes is aangegeven kan er dus geen boete worden opgelegd. Aan het bezit van de "boefjes"te komen is echter wel mogelijk en wel door toepassing van (wat men in de volksmond noemt) de "plukse wet". Deze wet voorziet in een strafregeling die het de rechter mogelijk maken om naast een boete, gevangenis- of taakstraf een ontnemingsmaatregel ofwel voordeelsontneming op te leggen. Bij de uitvoering van een ontnemingsmaatregel worden geld en goed in beslag genomen waarvan redelijkerwijs aangenomen kan worden dat deze winsten voort zijn komen uit verboden activiteiten.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    http://maastricht.dichtbij.nl/112/vr...er-vrijgelaten

    Dat bedoel ik dus !!
    Laat maar weer vrij rond lopen!
    Komt men zo aan de 368 aanhoudingen?

    Meteen vast zetten en alles in bezit nemen
    laat ze maar eens goed "schrikken" en een dikke belasting aanslag
    erbij.
    Anders blijft het dweilen met de kraan open !

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Wietpas in Limburg: de teller staat op 386

    MAASTRICHT - De politie heeft in Limburg sinds 1 mei 386 mensen aangehouden wegens illegaal dealen of kopen van wiet. Dat heeft de politie in Limburg vandaag bekendgemaakt.

    Op 1 mei werden in de coffeeshops in het zuiden van Nederland nieuwe regels van kracht. Mensen die niet in Nederland wonen, komen er niet meer in, en wie er wel komt moet lid van de besloten club worden en zich inschrijven. Dat laatste gebeurt nauwelijks, steeds meer mensen zoeken de straathandel op, bleek uit eerdere meldingen uit verschillende steden.
    Volgens de politie komen de aangehouden mensen uit verschillende plaatsen in Nederland, Duitsland en België. De meeste aangehoudenen zijn twintigers of dertigers.

    Limburg kreeg tijdelijk 24 extra agenten voor de strijd tegen de illegale wiethandel. „Die blijven we ook inzetten”, aldus een woordvoerder van de politie Limburg Noord vandaag. „De aanpak van de illegale wiethandel heeft prioriteit, we blijven erin investeren”. Volgens de woordvoerder zet de extra aandacht voor de drugsdealers ook zoden aan de dijk.

    En hoeveel zijn er niet gepakt?
    Denk heel veel om alles en iedereen te voorzien van hun spullentjes.
    Meesten die gepakt zijn krijgen ook nog maar een geldboeten.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Ook de Sint Pietersberg valt m.i onder straatverkoop en ondanks dat er minder directe overlast is blijft het onwensenlijke niet toelaatbare overlast.

    Leers zijn idee was het verplaatsen van overlast naar de buren, nee dat zet zoden aan de dijk.

    Niks helpt, behalve nul tolerantie en alleen een nulbeleid, echter handhaving is peperduur.
    Het verplaatsen heeft wel degelijk zin.
    Ga maar eens kijken op de brusselsestraat /annalaan enz enz.

    Heerlijk rustig voor de bewoners..

    Wat het drugsbeleid betreft dat is iets anders..

    En deel ik de mening dat de aanpak/en straffen veel te slap is...:(

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
    Eve 'n opmèrreking vaan miene kant, bovenaon de St.Pietersbèrreg steit 'n verkiersbord boeop duudelik steit tot me ziech daor neet maag begeve tösse zonsoondergaank en zonsopkoms.
    Pieke, dat klop es 'n zwerende vinger! Dao heet ouch niemes get verlore

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Eve 'n opmèrreking vaan miene kant, bovenaon de St.Pietersbèrreg steit 'n verkiersbord boeop duudelik steit tot me ziech daor neet maag begeve tösse zonsoondergaank en zonsopkoms.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
    Equinox nul tolerantie ben ik voorstander van maar dan zullen
    andere straffen moeten gelden dan de huidige straffen zoals
    de geldboettes , een dagje hebben ze deze dubbel en dik terug verdient .
    Eens, bijpassende straffen horen daarbij en dat houdt niet in één dag plantsoenendienst.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Niks helpt, behalve nul tolerantie en alleen een nulbeleid, echter handhaving is peperduur.
    Equinox nul tolerantie ben ik voorstander van maar dan zullen
    andere straffen moeten gelden dan de huidige straffen zoals
    de geldboettes , een dagje hebben ze deze dubbel en dik terug verdient .

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
    Helaas is de overlast niet alleen beperkt tot de straatverkoop. Er kan en er ontstaat vrijwel dezelfde overlast door bijvoorbeeld verkoop van drugs vanuit particulieren woningen. Als er, bijvoorbeeld, 's nachts in het geniep, gedeald wordt op bijvoorbeeld de Sint Pietersberg dan heb ik (en met mij vele andere burgers) daar weinig last van. Erg vervelende en hindelijk is het echter als er gedeald wordt in de flat waar je toevallig woont. Coffeeshops in het centrum kunnen eveneens overlast opleveren, vandaar het oude idee van burgemeester Leers om de coffeeshops naar de rand van de stad (buiten de bebouwing) te verplaatsen. Ja, dit idee is natuurlijk geen oplossing van het echte probleem, maar zou de overlast, die "niet drugsscène" ondervind van de drughandel, kunnen beperken! Vandaar mijn opmerking. Err is een "drugprobleem" en anderzijds ook een "overlastprobleem" en dat zijn twee verschillende dingen.
    Ook de Sint Pietersberg valt m.i onder straatverkoop en ondanks dat er minder directe overlast is blijft het onwensenlijke niet toelaatbare overlast.

    Leers zijn idee was het verplaatsen van overlast naar de buren, nee dat zet zoden aan de dijk.

    Niks helpt, behalve nul tolerantie en alleen een nulbeleid, echter handhaving is peperduur.

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
    Helaas is de overlast niet alleen beperkt tot de straatverkoop. Er kan en er ontstaat vrijwel dezelfde overlast door bijvoorbeeld verkoop van drugs vanuit particulieren woningen. Als er, bijvoorbeeld, 's nachts in het geniep, gedeald wordt op bijvoorbeeld de Sint Pietersberg dan heb ik (en met mij vele andere burgers) daar weinig last van. Erg vervelende en hindelijk is het echter als er gedeald wordt in de flat waar je toevallig woont. Coffeeshops in het centrum kunnen eveneens overlast opleveren, vandaar het oude idee van burgemeester Leers om de coffeeshops naar de rand van de stad (buiten de bebouwing) te verplaatsen. Ja, dit idee is natuurlijk geen oplossing van het echte probleem, maar zou de overlast, die "niet drugsscène" ondervind van de drughandel, kunnen beperken! Vandaar mijn opmerking. Err is een "drugprobleem" en anderzijds ook een "overlastprobleem" en dat zijn twee verschillende dingen.
    In media vandaag . in de banniersborg 12,5 kilo harddrugs.
    Dat komt door drugsprobleem en geloof me dat geeft ook een overlast probleem .
    In jaren 90 bij ons achter een van grootste dealers uit Maastricht
    dat kwam door drugsprobleem en tevens een zeer zeer groot overlast probleem ik gun het u niet toe painterartist.

    Met zulke mensen drink je niet graag koffie maar dan heb je meer dan EEN probleem !

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Is geen oorzakelijk gevolg tussen beide dan? Ik mis in jouw beide zinnen, de term 'straatverkoop' i.p.v. 'verkoop'

    1. de toename/afname van straatverkoop van drugs
    2. de toename/afname van de hinder/overlast die ontstaat door de straatverkoop van drugs.

    Dan lopen er geen zaken door mekaar m.i.
    Helaas is de overlast niet alleen beperkt tot de straatverkoop. Er kan en er ontstaat vrijwel dezelfde overlast door bijvoorbeeld verkoop van drugs vanuit particulieren woningen. Als er, bijvoorbeeld, 's nachts in het geniep, gedeald wordt op bijvoorbeeld de Sint Pietersberg dan heb ik (en met mij vele andere burgers) daar weinig last van. Erg vervelende en hindelijk is het echter als er gedeald wordt in de flat waar je toevallig woont. Coffeeshops in het centrum kunnen eveneens overlast opleveren, vandaar het oude idee van burgemeester Leers om de coffeeshops naar de rand van de stad (buiten de bebouwing) te verplaatsen. Ja, dit idee is natuurlijk geen oplossing van het echte probleem, maar zou de overlast, die "niet drugsscène" ondervind van de drughandel, kunnen beperken! Vandaar mijn opmerking. Err is een "drugprobleem" en anderzijds ook een "overlastprobleem" en dat zijn twee verschillende dingen.

    Leave a comment:

Bezig...
X