LPM zet vraagtekens bij tramlijn Hasselt-Maastricht
De LPM heeft mij een stuk van hun fractie gestuurd, waarin zij uitleg wil geven wat haar standpunt is in de kwestie van de tramverbinding Hasselt-Maastricht v.v.
Onderstaand de visie van de LPM.
De Liberale Partij Maastricht heeft wethouder Nuss gevraagd hoeveel de afschaffing van het BTW compensatiefonds betekent aan extra kosten die ten laste komen van de gemeente Maastricht.
Het antwoord op die vraag was 13 mln. euro!
Onze fractie heeft toen gevraagd of het project dan nog wel door kan gaan en het antwoord was Neen.
De wethouder blijft nu volhouden dat hij niet zeker weet of we de BTW moeten betalen en dat hij vindt dat de Minister uitsluitsel moet geven over de afschaffing van het BTW compensatiefonds, dit ondanks het feit dat de BTW-compensatie in heel Nederland wordt afgeschaft en dus ook in Maastricht.
De Liberale Partij Maastricht heeft erop aangedrongen om een beslispunt met een voorbehoud te maken, omdat het Raadsvoorstel immers suggereert dat er onvoorwaardelijk groen licht wordt gegeven voor dit project. Dit wilde de wethouder echter niet doen.
Voor een buitenstaander, die de beslispunten van dit Raadstuk leest, lijkt het erop dat inderdaad niets meer in de weg staat om door te gaan met dit project, ondanks het tekort van € 13 m.
Men dient echter te beseffen dat in een Memorie van Antwoord staat dat dit een beletsel kan zijn. De besluitvorming is dus verre van transparant en zet een partner, zoals de Vlamingen, volledig op het verkeerde been.
Naast het feit dat we een gat van € 13 m in de begroting hebben en de exploitatietekorten van 7-8 ton per jaar die door Vlaanderen worden opgehoest, alleen is de vraag voor hoelang, zijn de lage bezettingsgraad een punt om niet akkoord te gaan met de tram.
Een ernstig punt van aandacht is voor de LPM de aantasting van de historische binnenstad, mede omdat er spanningsleidingen door de stad moeten worden aangebracht.
Onze fractie zich bovendien af waarom er geen gebruik wordt gemaakt van de spoorbrug.
Dat zou tientallen miljoenen besparen. De wethouder zegt daarop dat de spoorbrug al in 2008 werd afgekaart. Hetgeen prorail in december 2012 stelt dat de spoorbrug gebruikt kan worden, neemt de wethouder klaarblijkelijk niet ter kennisneming aan.
De wethouder geeft ook aan dat de tramverbinding Maastricht-Hasselt eenmalig werk voor 700 manjaren oplevert.
De LPM vreest dan dat voor onze miljoeneninvestering 3 jaren lang 700 portugezen worden ingezet i.p.v. werkzoekende Maastrichtenaren.
Wel blijft er daarna 1 FTE baan over, maar die wordt binnen de bestaande formatie gecreëerd.
Wat onze fractie daaraan wel bevreemdt is dat er wel geld voor wordt gereserveerd in dit Raadsvoorstel.
Trouwens is dat een baan van 9-5 als de tram tot 's-nachts loopt?
Wat is de toegevoegde waarde van de tram?
Uit gemeentelijke MKBA-cijfers (maatschappelijke kosten baten analyse) blijkt dat de economisch toegevoegde waarde van de tram ongeveer nulis.
Logisch er rijdt immers al een bus, en de snelbus tussen Hasselt en Maastricht is allang afgeschaft wegens te weinig belangstelling.
Wist u dat er slechts 2 studenten tussen universiteit Hasselt en Maastricht reizen, terwijl de verbondenheid tussen die universiteiten als een van de zwaarwegende elementen naar voren wordt geschoven als voor de keuze van de tram.
Waarom niet de spoorbrug variant? Dat bespaart tientallen miljoenen belastinggeld. Prorail heeft in 2009 €14,6 miljoen geïnvesteerd in de spoorbrug tot Lanaken.
De Vlaamse regering heeft €11,2 miljoen geïnvesteerd voor de aansluiting op dit spoor t.b.v. het logistiek centrum Lanaken.
Lanaken, de Albertkanaalhaven , de Horsthaven en de Beatrixhaven zijn al grote logistieke centra welke sterk zullen groeien.
Oorspronkelijk geplaatst door Pier
Bekijk bericht
Onderstaand de visie van de LPM.
De Liberale Partij Maastricht heeft wethouder Nuss gevraagd hoeveel de afschaffing van het BTW compensatiefonds betekent aan extra kosten die ten laste komen van de gemeente Maastricht.
Het antwoord op die vraag was 13 mln. euro!
Onze fractie heeft toen gevraagd of het project dan nog wel door kan gaan en het antwoord was Neen.
De wethouder blijft nu volhouden dat hij niet zeker weet of we de BTW moeten betalen en dat hij vindt dat de Minister uitsluitsel moet geven over de afschaffing van het BTW compensatiefonds, dit ondanks het feit dat de BTW-compensatie in heel Nederland wordt afgeschaft en dus ook in Maastricht.
De Liberale Partij Maastricht heeft erop aangedrongen om een beslispunt met een voorbehoud te maken, omdat het Raadsvoorstel immers suggereert dat er onvoorwaardelijk groen licht wordt gegeven voor dit project. Dit wilde de wethouder echter niet doen.
Voor een buitenstaander, die de beslispunten van dit Raadstuk leest, lijkt het erop dat inderdaad niets meer in de weg staat om door te gaan met dit project, ondanks het tekort van € 13 m.
Men dient echter te beseffen dat in een Memorie van Antwoord staat dat dit een beletsel kan zijn. De besluitvorming is dus verre van transparant en zet een partner, zoals de Vlamingen, volledig op het verkeerde been.
Naast het feit dat we een gat van € 13 m in de begroting hebben en de exploitatietekorten van 7-8 ton per jaar die door Vlaanderen worden opgehoest, alleen is de vraag voor hoelang, zijn de lage bezettingsgraad een punt om niet akkoord te gaan met de tram.
Een ernstig punt van aandacht is voor de LPM de aantasting van de historische binnenstad, mede omdat er spanningsleidingen door de stad moeten worden aangebracht.
Onze fractie zich bovendien af waarom er geen gebruik wordt gemaakt van de spoorbrug.
Dat zou tientallen miljoenen besparen. De wethouder zegt daarop dat de spoorbrug al in 2008 werd afgekaart. Hetgeen prorail in december 2012 stelt dat de spoorbrug gebruikt kan worden, neemt de wethouder klaarblijkelijk niet ter kennisneming aan.
De wethouder geeft ook aan dat de tramverbinding Maastricht-Hasselt eenmalig werk voor 700 manjaren oplevert.
De LPM vreest dan dat voor onze miljoeneninvestering 3 jaren lang 700 portugezen worden ingezet i.p.v. werkzoekende Maastrichtenaren.
Wel blijft er daarna 1 FTE baan over, maar die wordt binnen de bestaande formatie gecreëerd.
Wat onze fractie daaraan wel bevreemdt is dat er wel geld voor wordt gereserveerd in dit Raadsvoorstel.
Trouwens is dat een baan van 9-5 als de tram tot 's-nachts loopt?
Wat is de toegevoegde waarde van de tram?
Uit gemeentelijke MKBA-cijfers (maatschappelijke kosten baten analyse) blijkt dat de economisch toegevoegde waarde van de tram ongeveer nulis.
Logisch er rijdt immers al een bus, en de snelbus tussen Hasselt en Maastricht is allang afgeschaft wegens te weinig belangstelling.
Wist u dat er slechts 2 studenten tussen universiteit Hasselt en Maastricht reizen, terwijl de verbondenheid tussen die universiteiten als een van de zwaarwegende elementen naar voren wordt geschoven als voor de keuze van de tram.
Waarom niet de spoorbrug variant? Dat bespaart tientallen miljoenen belastinggeld. Prorail heeft in 2009 €14,6 miljoen geïnvesteerd in de spoorbrug tot Lanaken.
De Vlaamse regering heeft €11,2 miljoen geïnvesteerd voor de aansluiting op dit spoor t.b.v. het logistiek centrum Lanaken.
Lanaken, de Albertkanaalhaven , de Horsthaven en de Beatrixhaven zijn al grote logistieke centra welke sterk zullen groeien.
Opmerking