Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
    Boe daan ?
    Goed dat er iemand kritisch is......

    Ik weet haast zeker dat ik het eerder heb gemeld, maar vooruit, hier kun je de gewenste raads- of commissievergadering selecteren.

    Je komt overigens op deze site via www.maastricht.nl en dan doorklikken via bestuur en organisatie naar gemeenteraad en de beeld- en geluidverslagen opvragen.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Breur heeft een goed punt daar waar het gaat om het integraal uitzenden door de lokale media.
      Dat zal mogelijk een beter beeld geven aan de bevolking dan nu het geval is. Overigens kun je alle vergaderingen op internet achteraf wel integraal bekijken. Maar wie van jullie doet dat ?????
      Het achteraf kijken naar een vergadering is voor mij als het kijken naar een voetbalwedstrijd waarvan je de uitslag al weet. Achterhaald door reeds vergaarde informatie.

      Wel zou ik "volks" vertegenwoordigers en andere sprekers aanraden juist wel naar een herhaling te kijken. Uitstekend leermoment om jezelf en collega's kritisch te bekijken en te beluisteren .
      Zelf neem ik mijn vergaderingen/gesprekken - na toestemming van de anderen - altijd op via een memorecorder. Achteraf blijkt dan vaak dat notulen/verslagen niet conform het gezegde zijn. Wel mis je de mimiek, de knipoog of een andere emotie waardoor uitspraken anders klinken dan ze bedoeld zijn.

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        (...) Wel mis je de mimiek, de knipoog of een andere emotie waardoor uitspraken anders klinken dan ze bedoeld zijn.
        Die mimiek, die knipoog en de andere emoties.... dat is nu juist waarom ik de gemeenteraadsvergaderingen live bezoek!

        Kijk maar eens naar wethouder Costongs als hij in de raadsvergadering van 29 maart j.l. uitleg geeft aan het CDA hoe het nu zit met de financiën rond de Timmerfabriek.
        Je kunt zelfs het geluid uitzetten en je kijkt alleen maar naar zijn gebaren.
        In het meest gunstige geval, en laten we daar maar vanuit gaan, is het zo dat hij het niet precies meer weet.

        Kortom, een aanrader.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Raadsvergadering 19 april 2011

          Ik ben mij alweer aan het voorbereiden voor de raadsvergadering van a.s. dinsdag 19 april 2011 te 17.00 uur.
          De vraag is altijd welke BMO'ers ik nu weer in de raadszaal tref

          Op de agenda staat dit raadsvoorstel over de verruiming van de mogelijkheden op De Karosseer v/h wwk Vinkenslag.

          Het college stelt voor en verzoekt de raad om
          1)
          In te stemmen met een verruiming van het bestemmingsplan Vinkenslag met de functies:
          a. detailhandel in boten en bootmaterialen (ter vervaardiging van boten);
          b. groothandel (voor de in- en verkoop van partijgoederen) die valt onder milieucategorie I en II
          (geen gevaarlijke of milieuverontreinigende stoffen of apparaten die deze stoffen bevatten).

          2)
          Af te wijzen een functieverruiming met betrekking tot detailhandel anders dan bedoeld onder 1a,
          de handel in gokautomaten, een hal voor speelautomaten, horeca en handelsactiviteiten in metalen (doorvoer en opslag);

          Hebben wij hier nog een mening over?
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Hebben wij hier nog een mening over?
            Ongefundeerde mening genoeg. Onze Pier lezende ben ik dus rijp voor de raad.

            Opmerking


            • Burgerlid Welstandscommissie

              Nou, burgemeester is al aan het warmlopen......

              Er komt dinsdag nog een voorstel aan de orde.
              Namelijk de nieuwe samenstelling van de welstandscommissie.

              Kijk maar eens hier
              Ik verwacht minimaal dat 5 MO'ers solliciteren, toch?
              Minimaal El Loco verwacht ik!

              Voor de helderheid:

              Het burgerlid in welstandscommissies is een fenomeen dat in het laatste kwart van de vorige eeuw is ontstaan.
              Commissies werden in het algemeen ervaren als te gesloten teams van deskundigen. Een commissielid moet aan de hand van tekeningen een nog niet bestaand bouwwerk in zijn context voor ogen kunnen roepen. Voor het burgerlid geldt geen deskundigheidseis, wel de opdracht om de stem van de gemiddelde burger te laten klinken en daarmee transparantie te bewerkstelligen.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Het college stelt voor en verzoekt de raad om 1) In te stemmen met een verruiming van het bestemmingsplan Vinkenslag met de functies: a. detailhandel in boten en bootmaterialen (ter vervaardiging van boten);
                (...)
                Hebben wij hier nog een mening over?
                Gelukkig heb ik hier echt geen mening over! Ze doen maar lekker.
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Minimaal El Loco verwacht ik!
                Zie je niet één klein detail over het hoofd?

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  (..) Zie je niet één klein detail over het hoofd?
                  Als we over hetzelfde "kleine detail" spreken, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen?
                  Maar eerst afwachten of het amendement van D66 het gaat redden....

                  En wat art. 2.2.3 "Taken van het burgerlid" betreft
                  (Wanneer het burgerlid op enigerlei wijze een zakelijke en/of persoonlijke binding heeft met een bouwplan waarvoor een advies wordt gevraagd, treedt hij/zij voor de duur van de behandeling van de aanvraag terug uit de commissie.), moet je tijdens de behandeling van het Groot Maastricht Museum, even terugtreden
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    moet je tijdens de behandeling van het Groot Maastricht Museum, even terugtreden
                    Blijft er nog over: of de kozijnen van pand zus-en-zo wel in de goeie schakering grijsgroen geschilderd zijn. Nein danke

                    Wat betreft het "kleine detail": zie locatie!

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Wat betreft het "kleine detail": zie locatie!
                      Ik dacht al dat je met het "kleine detail" de "locatie"bedoelde, maar dat is, voor zover ik kan zien, geen vereiste !!!
                      De openbare vergaderingen zijn bovendien maar één keer in de twee weken....
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Olijfje, geef me een fatsoenlijk stuk vlaai; dit zijn kruimels

                        Opmerking


                        • Loco, als je hier niet een brief naar stuurt dan weet ik het ook niet meer!!!

                          Voor de commissiebijeenkomst mag je bij mij een hapje komen eten; en ik wed dat meer MO`ers hun deur voor je open zetten.

                          Go, go, go!

                          Opmerking


                          • Waar kan ik solliciteren?
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • Kortste raadsvergadering ooit......?

                              Beste MO'ers,

                              Geloof het of niet, maar uw Pierlementarier is alweer thuis. Sterker.... hij is zelfs al uitgerust thuis!
                              De raadsvergadering van vandaag duurde tot 18.55 uur!
                              Volgens alle aanwezigen een record, zij het dat Josje Godwin beweert dat er ooit een raadsvergadering nog korter was.
                              Het zal wel.

                              Maar goed, wat valt er dan over deze vergadering te melden?
                              Natuurlijk inhoudelijk ook niet veel.

                              Wat mij niet geheel duidelijk is geworden, is of het amendement van D'66, dat gepland stond voor het behouden van het burgerlid (El Loco?), van de welstandscommissie nu is ingetrokken vanwege het feit dat het college vooraf al akkoord gaat met het handhaven van dit burgerlid, dan wel dat dit andere redenen heeft. Dit moet ik nog eens onderzoeken. Hier kom ik op terug.

                              Voor de rest werden alle zaken als hamerstukken afgehandeld.

                              Behandeld werd slechts het voorstel over de verruiming van de gebruikersmogelijkheden bedrijventerrein De Karosseer.
                              Dit voorstel werd met 24 stemmen voor en 14 tegen aangenomen.
                              Met name het CDA, in de persoon van Roxanne van Wunnik en Esmiralda Thieme van TON legden de verantwoordelijk wethouder, Jacques Costongs met een paar pittige vragen nog even het vuur aan de schenen, maar drukten uiteindelijk (vooralsnog) niet door.
                              De kritiek was namelijk, trouwens ook gedeeld door LPM en CVP, dat Costongs de aanvragers van het voormalige wwk Vinkenslag anders behandelt dan andere ondernemers.
                              Zou heeft een aanvrager, in afwachting van een besissing door de gemeente, van de wethouder alvast toestemming gekregen om alvast te beginnen !?!
                              Dit is natuurlijk bestuurlijk een ongehoord feit en werkt precedent werking in de hand. De wethouder deed zelfs geen moeite om het feit dat hij alvast toestemming had gegeven te verhullen en gaf dit onomwonden toe, al ontkent hij natuurlijk de precedentwerking.

                              Verder werd er nog een motie behandeld inzake "Stop opslag biometrische gegevens (bij het aanvragen van een paspoort)" van D'66, gesteund door GroenLinks, PvdA en SP.
                              Een, mag ik het zeggen?, ja ik mag het zeggen..... een Flut-motie.
                              Dit gaat namelijk over landelijk beleid en regelgeving. Je kunt dat wel anders willen als gemeente, maar je gaat er niet over. De indienster, Franca Tonnaer, had zich die moeite kunnen besparen.
                              Haar hoofd-argument was aan aantasting van de privacy.
                              Wat je daar ook van mag vinden, de Senioren Partij Maastricht, had daarop het enig goede antwoord richting de indienster "Kijkt u eens naar het Hyven en het Twitteren of hoe dat allemaal heet. Daarin geeft u meer prijs van uw privacy dan met de opslag van biometrische gegevens van uw paspoort". Die zat.....
                              O ja, sinds de vorige raadsvergadering maakt het lichtpunt Gert-Jan Krabbendam, gelukkig tijdelijk, deel uit van de raad. Hij presteert het om het opslaan van biometrische gegevens te vergelijken met het martelen van criminelen........
                              De motie werd met 16 stemmen voor en 21 stemmen tegen dus ook verworpen.

                              Dan heb ik toch nog even wat (on)aardigheden te vermelden rond deze raadsvergadering, maar voor de leesbaarheid zal ik daar een apart item van maken.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Hoen versus Hoes en trap onder de gordel door Fokke

                                HOEN VS HOES
                                Op de agenda stond een INTERPELLATIEVERZOEK van de PvdA over de WMO.
                                Wat betekent INTERPELLATIE?
                                Volgens mijn woordenboek "Vraag van een der leden aan het bestuur om inlichtingen"; "Opheldering vragen".

                                Is deze letterlijke betekenis ook de politieke betekenis? Zegt u het maar.
                                In ieder geval gebeurde het dat Jan Hoen van de CVP tijdens dit agendapunt weer eens zijn fileermes van stal haalde en uitleg gaf over de gevolgen van het "niet meer de Maastrichtse maat toepassen" bij de WMO, maar de kille landelijke normen. Hierdoor krijgen veel partijen nu kritiek van hun achterban over de verschraling/bezuiniging van/op de WMO en dreigt er nu paniekvoetbal bij die partijen.
                                Burgemeester Hoes had waarschijnlijk vandaag het voornemen om vóór 19.00 uur klaar te zijn (hetgeen hem dus ook lukte) en viel Jan Hoen in de reden en deelde hem mee dat dit een Interpellatieverzoek was, dus er konden enkel vragen worden gesteld. Dit schoot Jan Hoen in het verkeerde keelgat.
                                Een interpellatieverzoek houdt ook een discussie in volgens Hoen. Dus niet volgens Hoes. Dus wel volgens Hoen. Hoes ontnam Hoen zelfs kort de microfoon en toen Hoen mocht vervolgen, drukte Jan Hoen hem direct af......
                                Zo hoefde het niet meer, aldus Jan Hoen. :(

                                Bij het laatste debat, de motie over de biometrische gegevens, maakte burgemeester Onne Hoes echter een procedurele fout door o.a. Gert-Jan Krabbendam (op zich zou ik persoonlijk zeggen "terecht" ) geen eerste spreekronde te gunnen en na het indienen van de motie gelijk wethouder John Aarts aan het woord te laten.
                                Dat moet je natuurlijk niet doen als je al "ruzie" hebt met Jan Hoen. Dus toen die in de tweede ronde het woord kreeg, deelde hij daarover een sneer uit richting de burgemeester.....

                                FOKKE DEELT TRAP ONDER DE GORDEL UIT
                                En tot slot een wel heel harde en diepe trap onder de gordel van de PvdA fractievoorzitster Manon Fokke richting haar collega SP fractievoorzitster Leny Eijssen.
                                Beide partijen steunden de motie van D'66 over de "stop opslag biometrische gegevens".
                                Om de meerderheid van de raad toch voor hun motie te winnen, vertelde Leny Eijssen dat zij onlangs een nieuwe paspoort had aangevraagd en dat ze zelfs alle 10 haar vingers moest laten dactyloscoperen, omdat de kwaliteit van de gebruikelijke (vier) vingers kennelijk niet goed was.
                                Tijdens haar betoog interrupeerde Manon Fokke haar collega en zei: "Als u uw stemgeluid had moeten inleveren was het zeker de eerste keer goed gelukt".
                                Ze kreeg uiteraard de lachers in de zaal op haar hand, maar het was een diepe, zeer diepe trap onder de gordel.......
                                Leny Eijssen was gelukkig zo verstandig niet op deze opmerking te reageren.

                                VARIA
                                Wat voor de rest nog opviel was dat de fractie van SBM helemaal niets tijdens deze vergadering heeft gezegd en dat Leny Eijssen en Kitty Nuyts, zeker voor hun doen, niet al te uitvoerig in hun betogen waren vandaag.

                                Dit alles, mogelijk zelfs gecombineerd met het prachtige zomerse weer dat we vandaag hadden, maakte dat de raadsvergadering al om 18.55 uur kon worden gesloten.

                                Aansluitend vond er wel nog een vergadering plaats van het seniorenconvenant, dit n.a.v. feit dat burgemeester Onno Hoes het onderzoek naar de overlast rond de koffieshops niet openbaar heeft aanbesteed.
                                Lees o.a. dit voorpagina artikel van DDL door Judith Houben.
                                (.....en bij MO doen we dus weer keurig aan bronvermelding)
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X