Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier wil dat zeker eens goed uitleggen.
    Maar ik wil(de) dit niet doen zonder de versie van Gert-Jan Krabbendam te kennen.
    Gisteravond ontving ik een mail van Gert-Jan.
    Daarin gaf hij aan dat vandaag het bovengenoemde artikel van Joos Philippens in De Limburger zou staan.
    Dit artikel zou (een deel van) het gebeuren weergeven.

    Tzt zal ik een uitvoerigere duiding krijgen.
    Ik denk dat ik daar op wacht.

    Voor zover ik kan oordelen, met mijn huidige kennis van zaken althans, denk ik wel dat het artikel van Joos Philippens een redelijk goede weergave van de feiten is.
    Dat partijleider X sommige zaken anders duidt dan partijleider Y is natuurlijk logisch. Wellicht heeft iedereen ook zijn eigen perceptie.

    Een schot voor de boeg wil ik wel geven.
    Ik heb wel mijn bedenkingen over het feit dat de mensen, die (waarschijnlijk) binnenkort ons nieuwe college gaan vormen, niet de moed hadden om Gert-Jan op woensdag 13 april 2022 recht in het gezicht te zeggen dat zij het vertrouwen in hem cq GroenLinks kwijt waren.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • Nu de opwinding over het bezoek van de 'royals' aan Maastricht wat geluwd is, ben ik het uitstekende artikel van Joos Philippens over de 'ondergang' van GroenLinks bij de coalitiebesprekingen maar eens opnieuw gaan lezen. Ik vind het een ontluisterend verhaal. Ontluisterend voor de Maastrichtse politiek en dan met name voor de zes of zeven overgebleven partijen, die nu de coalitie willen vormen. Ontluisterend omdat ze moedwillig de beste man overboord hebben gezet. Krabbendam was immers iedereen de baas. Hij was slimmer, sneller en effectiever dan de rest en dat stak blijkbaar. Daarop is hij afgerekend.

      Ik vind het uitermate zwak dat de meeste partijen zich niet eens willen uitspreken over hun motivering om GroenLinks te laten vallen. Anderen geven aan dat ze zich ergerden over Krabbendams 'stiekem' overleg met de SP en Volt. Naar mijn mening zou men zich juist diep moeten schamen over het eigen gebrek aan initiatief om een einde te maken aan de politieke versnippering. Nee, ze blijven liever in hun eigen verzuilde splintergroepjes zitten, waar vooral niemand moet proberen groter te zijn dan de ander. Een verbintenis tussen GroenLinks en de SP (samen 6 zetels) is in die optiek natuurlijk uit den boze, want dat is immers 1 zetel meer dan de grootste splinterfractie, de Seniorenpartij, en 2 of 3 zetels meer dan de andere splintergroepjes, die zich nu opmaken om te gaan regeren in het land der blinden waar Eenoog koning zal zijn.

      Opmerking



      • Dit artikel is exclusief voor jou als abonnee van De Limburger te lezen

        Dit is zeker een uitstekend stuk.
        meerdere keren gelezen mijn persoonlijke mening is dat er eentje in eigen voet heeft geschoten (Mijn mening )
        daarom ben ik ook benieuwd na de mening van Pier.
        zijn waarde heeft die meermaals bewezen hij kan namelijk ook tussen de regels doorlezen..

        voor mij had hij grote waarde met name de werk methode van gemeente ambtenaren.
        zie de topic
        kommelkwartier ombudsman kapittelt gemeente..no 1.

        na 10 jaar binnenkort no 2.

        Opmerking


        • Slip of the tongue?

          Vanavond zag ik een uitzending op TV Maastricht "MAASTRICHT BELICHT - live uit studiobanka".
          (zie: https://rtvmaastricht.nl/televisie/g...t-2022-week-17)

          Tiny Meese (PVM) gaf aan waarom de PVM nu wel weer was gevraagd voor de coalitie, de PVM er klaar voor is en dat ze 2 goede kandidaat-wethouders heeft.
          Uiteraard kon ze niet het achterste van haar tong laten zien, want men zit volop in de onderhandelingen.
          En de Tram Hasselt-Maastricht?
          Daar is de PVM altijd tegen geweest, maar........

          Op het einde van het interview werd haar gevraagd wanneer nu duidelijk is of de PVM wel/niet mee mag doen.
          Uiteraard gaf Tiny Meese aan dat ze dat niet wist, maar "uiterlijk 31 mei 2022 weten we meer".
          31 mei 2022?
          Tiny Meese: "Ja, het is de bedoeling dat dan de wethouders worden geinstalleerd. Oh..... of had ik dat niet mogen zeggen? O jee.....!!"

          Ik vermoed dat Tiny Meese hier even een slip of the tongue had.
          Maar, ik noteer 31 mei 2022 wel alvast in mijn agenda voor een analyse....

          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Visie GroenLinks op de coalitievorming

            Vanochtend, 4 mei 2022, werd ik door de fractievoorzitter van GroenLinks, Menno Janssen, geattendeerd op een update van GroenLinks betreffende de gang van zaken rond de coalitievorming.
            Bij deze coalitiebesprekingen viel GroenLinks uiteindelijk buiten de boot.
            Zie: https://maastricht.groenlinks.nl/sit...tie%202022.pdf

            Hoewel ik nog geen (persoonlijke) analyse wil geven over hetgeen (waarschijnlijk) gebeurd is, valt mij op dat in deze update van GroenLinks met geen woord wordt gerept over VOLT.
            Dat is in zoverre opmerkelijk omdat, als mijn informatie tenminste klopt !!, het juist GL zou zijn geweest die inbracht om VOLT te polsen i.p.v. de PvdA cq PVM.
            In de update wordt uitsluitend gezegd: "(..) de gesprekken met de SP, maar ook met andere partijen, (...)"
            De wederzijdse flirt met de SP wordt wel aangehaald en uitvoerig uit de doeken gedaan in deze update.
            Het mogelijke voorstel om met de bestaande coalitie (20 zetels) + VOLT (2 zetels) - met 2 zetels ruggensteun van de SP - in zee te gaan en daarmee de PvdA en de PVM buitenspel te zetten, wordt niet gemeld.
            Toch schijnt dit de voorkeur te zijn geweest van GL, als mijn informatie klopt!!

            Nou ja..... de waarheid ligt mogelijk ergens in het midden, maar ik wil graag nog eens in gesprek met Gert-Jan Krabbendam.
            Dat gesprek is mij overigens al toegezegd, maar er is nog geen definitieve datum vastgesteld.

            Wordt dus nog vervolgd, maar de geinteresseerden kunnen alvast kennis nemen van de zienswijze van GroenLinks.
            Last edited by Pier; 5 mei 2022, 11:21.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Uw info is Correct (met name volt ) .maar zo als ik al schreef
              groen/links schiet zich in eigen voet ..

              Opmerking


              • Visie 50Plus op de coalitievorming

                Hoewel de partij 50Plus in Maastricht geen partij is die betrokken is bij de formatie van de nieuwe coalitie, heeft 50Plus uiteraard wel een mening over de wijze over de (in)formatie.
                Die zienswijze is terug te lezen in hun Nieuwsbrief van april 2022.
                Helaas is deze Nieuwsbrief niet terug te vinden op hun website. wellicht wel op facebook, maar zoals wellicht bekend zit ik niet op facebook en zal ik fakebook ook nooit raadplegen.
                Jullie zullen het dus moeten doen met een knip/plak-editie van mij, afkomstg dus uit de Nieuwsbrief van april 2022 van 50Plus Maastricht.

                "(..)
                Formatie deel 1Formatie deel 2
                Na de kritische opstelling van enkele fracties werden we verbaasd dat politiek neutrale wethouder Anita Bastiaens zich plots bekeerd had tot Volt. En dit had tot gevolg dat Volt
                plotseling aan de formatietafel werd uitgenodigd ten koste van GroenLinks en PVM.
                50PLUSvraagt zich af of dit het vertrouwen in de politiek terugbrengt. Het had wethouder Bastiaens gesierd als ze haar functie als wethouder ter beschikking had gesteld, want ze is gekozen als
                politiek onafhankelijk wethouder.

                Formatie deel 3Formatiedossier
                )"

                Ik moet zeggen dat ik de kritiek die in deze visie doorklink grotendeels wel onderschrijf.
                Deze hele (in)formatie-ronde vind ik - tot nu toe - een gruwel!
                Het lijkt er inderdaad op dat de poppetjes belangrijker zijn dan het proces.

                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • Persbericht voortgang formatie.

                  Vandaag, 6 mei 2022, ontving ik onderstaand persbericht over de voortgang van de coalitievorming in Maastricht.

                  Persbericht

                  Formatie op schema
                  De formateurs Ingrid van Engelshoven en Mathieu Segers hebben de afgelopen twee weken samen met de partijen Seniorenpartij Maastricht, D66, CDA, PvdA, PVM, VVD, en Volt goede stappen gezet om te komen tot een nieuw stadsakkoord en een nieuwe wethoudersploeg. De komende weken worden gebruikt om de gezamenlijk verkende koers, de gedeelde ambities en uitdagingen te verdiepen, goed op papier te zetten en daar de juiste bestuurders bij aan te dragen. De formateurs gaan ervan uit dat zij eind mei/begin juni hun opdracht kunnen afronden.

                  ContactenTweedaagse
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • MET toestemming Tiny Meese...

                    Als fractievoorzitter van Partij Veilig Maastricht kan ik jullie met trots vertellen dat de formerende partijen Seniorenpartij Maastricht, D66, CDA, PvdA, Partij Veilig Maastricht, VVD en Volt het op hoofdlijnen eens zijn over de plannen voor Maastricht voor de periode 2022-2026. Net zoals Frans Bastiaens namens de formerende partijen aangeeft, zijn we tevreden met de gezamenlijke koers die we hebben bepaald. Er is vertrouwen in die koers en wat heel belangrijk is, in elkaar! We zijn ervan overtuigd dat we de komende vier jaar goede stappen kunnen zetten voor Maastricht en haar inwoners.on: Persbericht d.d. 20 mei 2022 van PVM)
                    ?
                    Last edited by Pier; 22 mei 2022, 15:07. Reden: Aanpassen datum persbericht

                    Opmerking


                    • Het is buitengewoon knap dat het Tiny Meese, fractievoorzitter en sinds 2014/2015 partijleider van de Partij Veilig Maastricht (PVM), gelukt is om de PVM deel uit te laten maken van de (waarschijnlijke) nieuwe coalitie in Maastricht .
                      In de afgelopen pakweg 8 jaar heeft PVM een ontwikkeling doorgemaakt van een partij aan de rand van aanvaardbaar rechts naar een partij van net rechts van het midden.
                      PVM was en is altijd op straat te vinden en is laagdrempelig benaderbaar.
                      Op vele sociale aspecten schuurt de PVM tegen de sociaal-links activistische SP aan.

                      De PVM heeft de kans die zich nu voordoet verdiend
                      Het doet recht aan de verkiezingsuitslag en waarschijnlijk heeft de PVM een goede en aanvaardbare wethouder in gedachte en voorgesteld aan de formateurs en andere partijen.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Nu dit tussenbericht heeft als totaal weinig nieuwswaarde mijns inziens. De Maastrichtenaren hebben er recht op. Deo volente.
                        Last edited by Pier; 22 mei 2022, 15:10. Reden: "(" vervangen door "[" voor quote leesbaar te maken

                        Opmerking


                        • 20 mei 2022 Delen
                          Presentatie nieuw akkoord op 7 juniWe zijn tevreden met de gezamenlijke koers die we hebben bepaald. Er is vertrouwen in die koers en in elkaar waardoor we ervan overtuigd zijn dat we de komende vier jaar goede stappen kunnen zetten voor Maastricht en zijn inwoners.Partijen, partners en wijkenHet is echt onze overtuiging dat we samen de toekomst moeten vormgeven. Daarom beschouwen we de bijeenkomst tijdens de informatiefase niet als een eenmalig iets. We blijven in gesprek met onze partners over een mooie toekomst voor onze stad.Algemene Ledenvergadering PvdA Maastricht op 9 juni

                          Het bestuur van de PvdA afdeling Maastricht zal op donderdag 9 juni een algemene ledenvergadering houden. De leden zullen daar onder meer bijgepraat worden over het formatieproces en de uitkomst van de onderhandelingen.

                          Het bestuur zal u zo spoedig mogelijk informeren over de locatie en tijdstip en de agenda van deze ALV.

                          Hartelijke groet,

                          Albert Nuss, voorzitter
                          Manon Fokke, fractievoorzitter

                          ALDUS geplaats door ton wijkman OP 23-05-2022....

                          Opmerking


                          • Opmerking


                            • Opmerking


                              • Coalitieakkoord 2022-2026

                                Gisteren, 7 juni 2022, is het nieuw coalitieakkoord gepresenteerd.

                                Iedere coalitiepartij levert 1 wethouder (full-time)

                                Frans Bastiaens (Seniorenpartij):
                                ruimtelijke ontwikkeling, cultuur en cultureel erfgoed, veerkracht in de wijken, ouderenbeleid. Stadsdeelwethouder Maastricht Noord-West

                                Johan Pas (D66):
                                wonen, onderwijs, welstand, studentenstad. Stadsdeelwethouder Maastricht Zuid-West

                                Niels Peeters (CDA):
                                economie en arbeidsmarkt, hoogwater, natuur en landschap, dierenwelzijn, sport, vergunnen. Stadsdeelwethouder Maastricht Oost

                                Manon Fokke (PvdA):Alex Meij (PVM):
                                sociale zaken en armoedebeleid, jeugdzorg en GGD, vastgoed en grondbeleid, personeel en organisatie. Stadsdeelwethouder Maastricht Noord.

                                John Aarts (VVD):
                                Hospitality en evenementen, mobiliteit, duurzaamheid, stadsbeheer. Stadsdeelwethouder Maastricht Centrum

                                Anita Bastiaans (Volt):
                                WMO, welzijn, duurzaam sociaal domein, Europa en de Euregio. Stadsdeelwethouder Maastricht Zuid.

                                Met dit coalitieakkoord en het voorstellen van de wethouders / coalitiepartijen eindigt feitelijk deze topic.
                                Ik stel voor om inhoudelijke topics mbt de nieuwe coalitie / het nieuwe coalitieakkoord verder te bespreken in de topic Stadsbestuur 2022-2026.


                                Wellicht dat we de topic wel nog eens kunnen gebruiken om van gedachte te wisselen over het verloop van de coalitie-onderhandelingen.
                                Mn. al het gebeuren tijdens de informatie-ronde vind ik wel zeer opmerkelijk.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X