Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    John Aarts en Gerdo van Grootheest (GL) stuurden in september 2010 2 CDA wethouders (Winants en Janssen) naar huis
    zie https://forum.mestreechonline.nl/for...3558#post23558).
    Maar dat is wel heel oud zeer.
    Leuk om dat nog eens na te lezen. De Nacht van Schmelzer is er niets bij!


    Iedereen zal wel denken "o die!", maar ik heb geen flauw idee wie dat zou kunnen zijn. Het zal niet uitmaken, want ik denk dat de huidige coalitie niet op experimenten met de PVM zit te wachten. Ik vermoed dat ze, misschien ietwat teleurgesteld over de eigen resultaten (wat uiteraard aan de lage opkomst te wijten is), opgelucht zijn dat de coalitie niet afgestraft is door de kiezers. Het is al eerder gezegd en ik blijf erbij: PvdA erbij en hup, klaar. Alle andere opties maken het formatieproces nodeloos ingewikkeld of de coalitie te wankel. Ik kan me niet voorstellen dat de VVD moeilijk gaat doen. Met drie zetels mogen ze allang blij zijn dat ze mee mogen doen. Bovendien zijn ze vier jaar geleden ook in een college gestapt dat naar links neigde (toen nog met de SP erbij). Of gaat de PvdA moeilijk doen?

    Al iets bekend over een (in)formateur? Vier jaar geleden wist Rianne Letschert de klus, als ik me goed herinner, vrij vlot te klaren. Ik moest wel even lachen toen ik las dat in Den Bosch voormalig D66-partijleider Alexander Pechtold is aangesteld als informateur. Ze zitten daar namelijk met een schier onmogelijke opgave om een college te vormen. In Den Bosch zijn namelijk maar liefst 16 partijen in de raad gekomen!

    Opmerking


    • Voorkeursstemmen gemeenteraadsverkiezingen Maastricht 16 maart 2022

      Er zijn een paar kandidaten die (vermoedelijk) voorkeursstemmen hebben gehaald.
      Dat is een ingewikkeld proces. Ongetwijfeld kan dat, via een speciaal programma, gemakkelijk berekend kan worden. Helaas beschik ik nog niet over dit programma.
      Ik moet het dus handmatig doen.
      Kortom mijn berekening is onder (groot) voorbehoud.

      De kiesdeler is 1157 stemmen als ik goed gerekend heb. ( Is 45125 geldige stemmen : 39 raadszetels)
      Om met voorkeur in de raad te worden gekozen (voorkeurdrempel heet het officieel) moet je in Maastricht (stad met meer dan 19 raadszetels) 25% halen van de kiesdeler.
      Dit betekent dat je in Maastricht minimaal 25% van 1157 stemmen moet halen. Dat is dus 290 stemmen.
      Dus, als je partij minstens al 1 zetel heeft en je zelf 290 stemmen hebt behaald, heb je recht op een direct gekozen plaats. Maar.... dat alleen binnen het kader van het totaal aantal zetels dat je partij heeft gehaald.
      Stel je partij haalde 4 zetels en de nummers 2, 3 en 4 hebben zelf geen 290 zetels maar jij wel, dan schuif je door.

      Vertaald naar de uitslag van onze verkiezingen zijn de mensen met voorkeurdrempel:

      CDA:
      Jan Janssen, plek 5 (407 stemmen). Is direct via de voorkeurdrempel gekozen, omdat de # 4, Mat Brull 'slechts' 251 stemmen haalde.
      Levert het CDA weer een wethouder, waarschijnlijk de lijsttrekker Niels Peeters (wat ik verwacht), dan schuift Mat Brull weer gewoon door en komt hij toch in de raad.

      SPM:
      Dat is een heel apart hoofdstuk. Daar haalde iedereen in de top 6, plus de nummer 9, genoeg voorkeursstemmen.
      De partij heeft in totaal 5 raadszetels. Dus die gaan zich onderling 'bestrijden'.
      Lijsttrekker Frans Bastiaens is sowieso zeker van zijn verkiezing en heeft daarbij ook nog eens 1501 stemmen
      De nummer 2, John Steijns, heeft 608 stemmen en is ook zeker van plaats 2
      De nummer 3, Ria Makatita-Hendrix, heeft 513 stemmen en is ook zeker van plaats 3.
      De nummer 4, Henny Willems, heeft 431 stemmen en is ook zeker van plaats 4.
      Maar dan.....
      De nummer 5, Jan Meertens, heeft 299 stemmen. Net genoeg (volgens mijn berekening), maar dat zijn er minder dan andere kandidaten. Even in de wachtkamer dus!
      De nummer 6, Jos Boelen, heeft 448 stemmen. Hiermee gaat hij Jan Meertens voorbij en is hij zeker van de laatste en 5de zetel.
      De nummer 9, Halil Mermi, heeft 405 stemmen. Komt dus niet rechtstreek is de raad, want de SPM heeft slechts recht op 5 zetels.
      Maar..... hoogstwaarschijnlijk levert de Seniorenpartij (SPM) 1 wethouder in de persoon van lijsttrekker Frans Bastiaens.
      Dan komt er een zetel vacant in de fractie van de SPM. Die wordt dus ingevuld door de volgende op de lijst.
      Waar ik nu even aan twijfel is of op dat moment de voorkeurdrempel geldt of de ranglijst op de kandidatenlijst?
      Is het toch nog de voorkeurdrempel, dan wordt de zetel toegekend aan Halil Mermi, maar geldt de ranglijst, dan wordt het Jan Meertens.
      Ingewikkeld, niet?

      GroenLinks:
      Bij GL haalden 4 personen de voorkeurdrempel.
      De partij heeft 4 raadszetels.
      Twee van de vier personen met voorkeur zaten al in de top 4 van de kandidatenlijst, te weten Gert-Jan Krabbendam sowieso als lijsttrekker (1482 stemmen) en Saskia Hermens (#3 met 1422 stemmen).
      Verder haalden de #6 Kim Rekko de drempel met 405 stemmen en de #10 Anne Lucas met 302 stemmen (vlgs mijn berekening dus net genoeg) de voorkeurdrempel.
      Dat zou dus betekenen dat de nummer 2, Menno Janssen (143 stemmen), in de wachtkamer moet en ook de nummer 4 op de kandidatenlijst, Marc Mulders (132 stemmen), het niet haalt.
      Maar waarschijnlijk levert GL ook een wethouder, Gert-Jan Krabbendam, dus Menno Janssen zal dan waarschijnlijk wel nog in de raad komen.

      D66: (Aanvulling/rectificatie 20 maart 2021, Pier)
      Ik heb in eerste instantie een kandidaat met voorkeurstemmen over het hoofd gezien. Mijn excuses.
      Miriam El Fassih, de nummer 8 op de lijst van D66, heeft 501 stemmen gehaald.
      D66 heeft 4 zetels in totaal.
      Met het behalen van de voorkeurdrempel neemt Miriam El Fassih de plaats in van Thomas Gardien (113 stemmen), de nummer 4 op de kandidatenlijst.
      Maar ook voor Thomas Gardien geldt dat hij waarschijnlijk zijn plek terug krijgt als D66 een wethouder gaat leveren in de persoon van Johan Pas of Claudia Demas.

      Voor de rest heeft niemand van de overige gemeenteraadskandidaten, van welke partij dan ook, voor zover hij/zij al niet op een verkiesbare plaats op de lijst stonden !!!, de voorkeurdrempel gehaald.
      Last edited by Pier; 20 maart 2022, 15:13. Reden: Aanvulling D66
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Man-vrouw verhouding gekozen raadsleden Maastricht

        De definitieve verkiezingsuitslagen worden vastgesteld op maandag 21 maart 2022. Dit zal gebeuren door het centraal stembureau van de gemeente Maastricht. De openbare zitting hiervan vindt plaats om 10.00 uur. Deze zitting is openbaar. U kunt hierbij aanwezig zijn in de raadzaal of u kunt het digitaal volgen via een livestream op https://maastricht.parlaeus.nl
        (Bron: Website gemeente Maastricht)


        Uiteraard blik ik even vooruit. Hierbij aangetekend dat ik mij natuurlijk ergens verrekend kan hebben en dat ik mogelijk net er naast zit.
        Gelet dus op wat ik nu berekend heb zijn 15 vrouwen gekozen in de gemeenteraad!
        Dat is pakweg 38%.
        De gekozen vrouwen zijn:
        CDA: Gabrielle Heine;
        SPM: Ria Makatita-Hendrix;
        GroenLinks: Saskia Hermens; Kim Rekko; Anne Lucas.
        D66: Claudia Demas; Miriam El Fassih;
        PvdA: Manon Fokke; Anita van Ham; Maren Slangen;
        VVD: -
        SP: Ariane Schut
        PVM: Tiny Meese-Van der Venne
        MOED: -
        PVV: -
        SAB: -
        50PLUS: -
        LPM: Kitty Nuyts
        VOLT: Laura Smit *
        PvdD: Chandra Merx.

        Drie van deze vrouwen zijn in de raad gekomen door voorkeurstemmen, te weten Kim Rekko, Anne Lucas (beiden GL) en Miriam El Fassih (ooit GroenLinks nu D66)
        Als zij geen voorkeurstemmen hadden gekregen was het aantal vrouwen slechts 12 geweest (30%).

        Maar de verhouding kan ook nog veranderen.

        * Laura Smit (VOLT) heeft al te kennen gegeven haar zetel niet te gaan invullen. De reden is, aldus de lijsttrekker van VOLT, Jules Ortjens, voornamelijk om prive-redenen, maar ook de ruzie binnen de Tweede Kamerfractie van VOLT met Nilufer Gundogan, zou meespelen.
        Hoe dan ook. Laura Smit ziet af van haar zetel. De vraag is nu wie haar zetel overneemt. Wordt dat de nummer 3, Mart den Heijer (25 stemmen) of wellicht Romy Frijters, nu nummer 5 met 157 stemmen?
        VOLT zegt altijd dat ze 50% vrouwen in hun fractie wil hebben. Dan zou het logisch zijn dat Romy Frijters de plaats overneemt van Mart den Heijer.
        Maar... Mart den Heijer heeft formeel recht op die zetel als Laura Smit hem niet wil!!
        Even afwachten hoe dit afloopt

        Stel dat de lijsttrekkers van SPM, CDA, GL, D66, PvdA en VVD in het college komen en voor het wethouderschap gaan.
        Dan schuiven kandidaten door, maar geen enkel vrouwelijke kandidaat schuift dan door.
        Bovenden is Manon Fokke (PvdA) dan geen raadslid meer.
        Dat betekent dat er weer een vrouw afvalt.

        Dus, het is niet geheel ondenkbaar dat 2 gekozen vrouwen alsnog uit de raad verdwijnen.
        Dan blijven er 13 over. Dat is dan exact 33,3%.
        Last edited by Pier; 20 maart 2022, 23:43.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Mooi overzicht, Pier. En helemaal uptodate, inclusief het Laura Smit/VOLT-debacle. Een onvolwassen partij, dat blijkt ook hier weer uit. Jammer dat er, ondanks de voorkeursstemmen, nog steeds geen fifty-fifty man-vrouwverhouding is, alhoewel dat op zich geen doel hoeft te zijn. Maar zoals de raad er in 1935 uitzag, is gelukkig geschiedenis.

          Opmerking


          • Openbare zitting Centraal Stembureau Maastricht

            Vanochtend, 21 maart 2022, om 10.00 uur, was in de raadszaal van de gemeente Maast richt de officiele vaststelling van de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14, 15 en 16 maart 2022.
            Voor de diehards bij deze de link naar de video-registratie: https://maastricht.parlaeus.nl/user/...82a222290c6e5f

            Op zich kun je deze 18 minuten durende openbare zittingm te zien in een video-registratie, overslaan.
            Maar..... er bleek zich via een video-verbinding 1 persoon te hebben gemeld voor het maken van bezwaar.
            Dat was de in Aken wonende, niet gekozen!, nummer 3 van de kandidatenlijst van het FvD, Patrick Hogenboom (39 stemmen).
            Als dit toch de voorbode is/wordt van wat ons in de raadsvergaderingen te wachten staat van het FvD, dan zijn we gezegend....
            Hij bleek namelijk helemaal geen bezwaar te hebben tegen de uitslag, maar wilde enkele opmerkingen maken over het voortraject richting de verkiezingen.
            Zo klaagde hij over anonieme giften die minstens 1 partij heeft ontvangen, bekladding van posters van minstens 1 partij en had hij vragen hoe vaak er een vervalste kiespas was aangeboden bij de stembureau's.

            Als de beschuldiging over de anonieme giften klopt en er zijn hiervoor bewijzen, dan is dit op zich een ernstige feit, maar daarvan moet dan, heel terecht door burgemeester Annemerie Penn-Te Strake opgemerkt, aangifte worden gedaan bij de politie!

            Kortom, de uitslag is vervolgens bekrachtigd en definitief.

            Voor de volledigheid bijgaand het uiteindelijke proces-verbaal met de berekeningen, de stemmen, de zetels en de gekozen kandidaten:
            https://view.officeapps.live.com/op/...gin=BROWSELINK

            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
              Dus, het is niet geheel ondenkbaar dat 2 gekozen vrouwen alsnog uit de raad verdwijnen.
              Dan blijven er 13 over. Dat is dan exact 33,3%.
              Behalve Laura Smit (VOLT) geeft nu ook Anne Lucas (GroenLinks) te kennen haar raadszetel niet te kunnen/willen bezetten. Bij nader inzien geen tijd? Plotseling iets dringends tussengekomen? Koudwatervrees? Of was ze het eigenlijk sowieso niet van plan? Kiezersbedrog is misschien een te groot woord, maar ik zou zo iemand niet gauw nog eens vragen.

              Inmiddels is de 'definitieve' lijst van raadsleden bekend. Zoals door Pier hierboven vermeld, pas echt definitief nadat duidelijk is wie de wethouders worden. Ik tel 13 vrouwen. En als Fokke wethouder wordt (wat ik hoop, want ze is goed) misschien 12. Nou ja, nog steeds 10 meer dan in 1935...
              Last edited by El Loco; 22 maart 2022, 14:14. Reden: verkeerd geteld...

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Behalve Laura Smit (VOLT) geeft nu ook Anne Lucas (GroenLinks) te kennen haar raadszetel niet te kunnen/willen bezetten. Bij nader inzien geen tijd? Plotseling iets dringends tussengekomen? Koudwatervrees? Of was ze het eigenlijk sowieso niet van plan? Kiezersbedrog is misschien een te groot woord, maar ik zou zo iemand niet gauw nog eens vragen.
                Via facebook laat Anne Lucas weten: Got lots of questions recently about what is going to happen in regards to the municipality elections, and now finally I can give an answer.
                After careful consideration and lots and lots of discussions, I have decided to not fill the seat at the municipality council that I have been allocated to due to preference votes. This is in part because of health reasons and in part because of the functioning of the GroenLinks fraction. Thank you so much though to everyone that voted and has supported me, and most important have given me their trust. Whatever happens, I will work my hardest to do right to that trust! I will stay active with GroenLinks here in Maastricht and make sure the voices of those who voted for me will be represented! In the situation that GroenLinks becomes a coalition party and another seat will become vacant in the next couple of months, my intentions will be to take this seat!
                If you have any questions or concerns, please always feel free to reach out to me!

                Opmerking


                • Aha, nu dus niet, maar als Krabbendam wethouder wordt, dan weer wel. Moet kunnen, zullen we maar zeggen. O ja, in het Engels: "Anne, must can, shall we but say."

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Behalve Laura Smit (VOLT) geeft nu ook Anne Lucas (GroenLinks) te kennen haar raadszetel niet te kunnen/willen bezetten. Bij nader inzien geen tijd? Plotseling iets dringends tussengekomen? Koudwatervrees? (...)
                    Ik weet er (nog) niet het fijne van.
                    Kom ik waarschijnlijk ook nooit te weten, maar zou niet een verklaring kunnen zijn dat men bij GL, wellicht met steun van Anne Lucas, het belangrijk vindt dat Menno Janssen een plaats moet krijgen in de fractie.
                    Ik ken Menno Janssen (nog) niet.
                    Wellicht is hij zeer capabel en dicht men hem een grote rol toe (in de toekomst).
                    Hij is misschien niet zo charismatisch, maar wellicht wel een zeer goede bestuurder/raadslid.

                    Ik weet het ook niet en als ik lees wat Menno drijft verbaast het mij niet dat hij 'slechts' 143 stemmen haalde. Dat geheel terzijde.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Misschien is Anne Lucas bang dat ze geen dialect kan spreken in de raad of op fakebook? Maar dat je je op de kieslijst laat zetten en niet thuis geeft is botweg ongehoord.
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • Informateurs benoemd

                        Misschien hoort het objectief niet meer in deze topic over de gemeenteraadsverkiezingen 2022, maar om voor de formatie van het nieuwe college een nieuwe topic te beginnen vind ik ook wat overdreven.

                        Maar los daarvan is vandaag bekend geworden dat Frans Bastiaens, lijsttrekker van de de grootste partij in Maastricht, de Seniorenpartij (SPM),
                        en Wil Rutten gevraagd heeft om de rol als informateur op zich te nemen.
                        De eerste gesprekken zullen a.s. vrijdag, 25 maart 2022, plaatsvinden.

                        Kennelijk is het tegenwoordig een punt geworden om een of meer informateurs te benoemen.
                        Vroeger ging men gewoon even bij elkaar zitten, dronk een goed glas bier en men was eruit.
                        Maar ja.....
                        Last edited by Pier; 23 maart 2022, 17:21. Reden: Toevoeging achtergrond Wil Rutten
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Toen noemde men het ook pisbakken politiek Pier
                          (nu nog )
                          maar nu wordt het wat sjieker .geformuleerd .

                          zal mij benieuwen of mijn hoop uit komt zie , topic 77.

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Informateurs benoemd
                            Kennelijk is het tegenwoordig een punt geworden om een of meer informateurs te benoemen.
                            Vroeger ging men gewoon even bij elkaar zitten, dronk een goed glas bier en men was eruit.
                            Maar ja.....
                            Ja maar
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              bijvoorbeeld de Berenkuil



                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

                                Ja maar
                                Dat zal ook niet helpen ze hebben al gezamenlijk op de hei gezeten (de raad ) ((ZONDER resultaat))

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X