Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gemeenteraadsverkiezingen 16 maart 2022

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De helft kan op de hei gaan zitten de andere helft in de kooi.

    p.s. ik heb al eens geoefend voor Buutteredners maar dat wordt niks als de politiek niet lachwekkend blijft
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • Werkelijk........ (1).
      Citaat van de informateur Wil Rutten: "Maastricht is zijn buurten kwijtgeraakt"
      Vanochtend, vrijdag 25 maart 2022, zijn ze begonnen met gesprekken en op 19 april 2022 presenteren de informateurs de resultaten (2).

      Vragen onze (toekomstige) bestuurders zich nu echt nog serieus af waarom de meerderheid van de Maastrichtse kiesgerechtigden geen vertrouwen meer heeft in de (lokale) politiek??

      Met de totaal versplinterde verkiezingsuitslag in Maastricht zijn er in de praktijk 3 mogelijkheden.
      1) Coalitie van de zittende partijen - CDA, SPM, D66, GL en VVD - met een hele krappe meerderheid van 20 zetels;
      2) Coalitie van de zittende partijen aangevuld met de PvdA en een redelijk ruime meerderheid van 24 zetels;
      3) Coalitie waarbij de PvdA en/of de VVD afvalt en de PVM die plaats overneemt. Zeer theoretisch, maar getalsmatig zou het net kunnen.

      Die 3 mogelijkheden zouden ze morgen, zaterdag, kunnen bespreken en de uitkomst zal dan waarschijnlijk optie 2 zijn.
      Maandagochtend persmoment: "We zijn er uit, iedere partij levert 1 wethouder. Deze week gebruiken we nog voor wat afspraken en 4 of 5 april installeren we het nieuwe college"!
      Klaar
      De burger ziet een voortvarend bestuur en de eerste stap naar een nieuw vertrouwen is gezet

      Maar neen...... "Maastricht is zijn buurten kwijtgeraakt" en nu verspillen we lekker nog een maand of zo.
      Nergens voor nodig.
      Partijleiders van CDA, SPM, VVD, GL, D66 en PvdA....... geef a.u.b. maandag een persconferentie en meld dan "Maastricht is zijn informateurs kwijtgeraakt"

      (1) https://www.gemeentemaastricht.nl/st...met-gesprekken
      (2) https://www.gemeentemaastricht.nl/st...mst-gesprekken
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Voorkeursstemmen gemeenteraadsverkiezingen Maastricht 16 maart 2022

        (...)
        Kortom mijn berekening is onder (groot) voorbehoud.

        De kiesdeler is 1157 stemmen als ik goed gerekend heb. ( Is 45125 geldige stemmen : 39 raadszetels)
        Om met voorkeur in de raad te worden gekozen (voorkeurdrempel heet het officieel) moet je in Maastricht (stad met meer dan 19 raadszetels) 25% halen van de kiesdeler.
        Dit betekent dat je in Maastricht minimaal 25% van 1157 stemmen moet halen. Dat is dus 290 stemmen.
        Dus, als je partij minstens al 1 zetel heeft en je zelf 290 stemmen hebt behaald, heb je recht op een direct gekozen plaats. Maar.... dat alleen binnen het kader van het totaal aantal zetels dat je partij heeft gehaald.
        Stel je partij haalde 4 zetels en de nummers 2, 3 en 4 hebben zelf geen 290 zetels maar jij wel, dan schuif je door.
        (...)
        Voor de rest heeft niemand van de overige gemeenteraadskandidaten, van welke partij dan ook, voor zover hij/zij al niet op een verkiesbare plaats op de lijst stonden !!!, de voorkeurdrempel gehaald.
        Ik moet bovenstaande quote enigszins herroepen!
        Ik ging er onterecht vanuit dat een partij minstens 1 zetel op eigen kracht moest hebben gehaald om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor een voorkeur- cq restzetel.
        Dat klopt echter alleen bij landelijke verkiezingen!!!
        De Kieswet is voor lokale verkiezingen wat soepeler.

        Vandaag, 4 april 2022, staat daar een een uitgebreid artikel over in Dagblad De Limburger van Joos Phillipens.

        In 1989, toen de huidige Kieswet werd ingevoerd, was men bang dat een te hoge kiesdrempel het moeilijk zou maken voor lokale partijen.

        Anno 2021 weten we wel beter.
        Deze soepele toepassing bij lokale verkiezingen zorgt er in Maastricht voor dat er maar liefst 5 partijen in onze gemeenteraad zitten, te weten 50PLUS, M:OED, SAB, LPM en het FvD, die op eigen kracht niet 1 zetel hebben gehaald!
        Deze partijen zitten er uitsluitend dankzij het beleid rond restzetels.

        Er gaan nu gelukkig stemmen op om de Kieswet aan te passen.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Ja het principe van restzetels is ook niet te begrijpen. Toch?
          Even zozeer als kieswet aanpassen voor lokale verkiezingen, daar zit ook een bepaalde meerderheid achter. Toen het versoepeld werd en nu ook weer om het weer strikter te gaan maken.


          we zullen het ermee moeten doen Pier komende jaren
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
            Ja het principe van restzetels is ook niet te begrijpen. Toch?
            Even zozeer als kieswet aanpassen voor lokale verkiezingen, daar zit ook een bepaalde meerderheid achter. Toen het versoepeld werd en nu ook weer om het weer strikter te gaan maken.


            we zullen het ermee moeten doen Pier komende jaren
            Wat ook niet te begrijpen is ,dat als je een zetel (KRIJG) door het weg vallen van een raadslid . dat je daarna
            met die zetel .kunt overstappen naar een andere partij .
            op zijn zacht gezegd vind ik dit kiezers bedrog .

            Opmerking


            • Opmerking


              • Opmerking


                • Ik weet niet precies welk gesprek er "komende woensdag" moet gaan plaatsvinden (13 april 2022?), maar ik lees op de website van de gemeente Maastricht het navolgende:
                  "(..) Na deze presentatie [donderdag 7 april 2022, PierInformateur iets heel anders dan wat hier nu in Maastricht gebeurt.
                  Kennelijk gaat iedere partij hiermee akkoord. Ik begrijp er echter niets van.
                  Maar wellicht dat iemand het wel weet en het mij kan uitleggen!
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Ik weet niet wat de informateurs daarmee willen bereiken cq wat ze aan het doen zijn, maar volgens mij is de rol van Informateur iets heel anders dan wat hier nu in Maastricht gebeurt.
                    Mee eens. Wat er nu gebeurt had mijns inziens voor de verkiezingen moeten plaatsvinden. Men wil de indruk wekken superdemocratisch te zijn, maar daarmee ondermijnt men het eigenlijke democratische proces. Nu lijkt het alsof de verkiezingsuitslag niet voldoende is, want die wil dit nog en die wil dat nog.

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                      Ik weet niet precies welk gesprek er "komende woensdag" moet gaan plaatsvinden (13 april 2022?), maar ik lees op de website van de gemeente Maastricht het navolgende:
                      "(..) Na deze presentatie [donderdag 7 april 2022, PierInformateur iets heel anders dan wat hier nu in Maastricht gebeurt.
                      Kennelijk gaat iedere partij hiermee akkoord. Ik begrijp er echter niets van.
                      Maar wellicht dat iemand het wel weet en het mij kan uitleggen!
                      hallo Pier .woensdag was een foutje van mij / sorry .

                      Opmerking


                      • Aangezien ik mij blijf ergeren over de rol van het informatieproces in Maastricht, ben ik eens wat gaan lezen over wat de rol van de informateur nu eigenlijk is.
                        Daarbij is Wikipedia natuurlijk een belangrijke bron ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Informateur), maar Wikipedia focust zich mn. op de landelijke politiek.
                        Desalniettemin is er ook aandacht voor de gemeentelijke politiek.
                        Daarover schrijft Wikipedia:

                        "Zeker na de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur in 2002 en de Wet dualisering provinciebestuur in 2003, waarbij in gemeenten en provincie het dagelijks en algemeen bestuur uit elkaar zijn gehaald, hebben ook hier de informateur en de formateur hun intrede gedaan. Het was voorheen gebruikelijk dat na de Raads- of Provinciale Statenverkiezingen de grootste partij het voortouw nam in de besprekingen om te komen tot een nieuwe coalitie. Inmiddels wordt er vaak van buiten een informateur aangesteld door de betrokken partijen om hen zo als een meer neutraal 'voorzitter' te ondersteunen in het formatieproces voor een nieuw college van burgemeester en wethouders c.q. College van Gedeputeerde Staten en de coalitie-onderhandelingen."

                        Ik kan mij nu niet aan de indruk onttrekken dat onze (toekomstige) bestuurders, onder leiding van de fractievoorzitter van de grootste partij (SPM), Frans Bastiaens, gewoon (van te voren al?) al hebben bepaald dat er 2 informateurs moeten komen.
                        Men gaat daarbij totaal voorbij, zoals El Loco ook terecht opmerkt, aan de feitelijke verkiezingsuitslag.
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                        (..) Men wil de indruk wekken superdemocratisch te zijn, maar daarmee ondermijnt men het eigenlijke democratische proces. Nu lijkt het alsof de verkiezingsuitslag niet voldoende is, want die wil dit nog en die wil dat nog.
                        De verkiezingsuitslag is kraakhelder.
                        De enige vraag is of de PvdA dan wel de PVM mag aansluiten bij de huidige coalitie. Zi=oiets regelt een normaal mens op een namiddag!

                        Niet alleen vertraagd men nu het (in)formatieproces, maar waarschijnlijk kost dat hele gedoe ook nog een klauwen vol geld.

                        Ik vrees dat ik onze partijleiders/fractievoorzitters eens een mail moet sturen om opheldering te vragen.
                        Wordt vervolgd.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          (...)

                          Ik kan mij nu niet aan de indruk onttrekken dat onze (toekomstige) bestuurders, onder leiding van de fractievoorzitter van de grootste partij (SPM), Frans Bastiaens, gewoon (van te voren al?) al hebben bepaald dat er 2 informateurs moeten komen.
                          Men gaat daarbij totaal voorbij, zoals El Loco ook terecht opmerkt, aan de feitelijke verkiezingsuitslag.

                          De verkiezingsuitslag is kraakhelder.
                          De enige vraag is of de PvdA dan wel de PVM mag aansluiten bij de huidige coalitie. Zi=oiets regelt een normaal mens op een namiddag!

                          Niet alleen vertraagd men nu het (in)formatieproces, maar waarschijnlijk kost dat hele gedoe ook nog een klauwen vol geld.

                          Ik vrees dat ik onze partijleiders/fractievoorzitters eens een mail moet sturen om opheldering te vragen.
                          Wordt vervolgd.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Wethouder Anita Bastiaans kiest voor VOLTVOLT Maastricht, dan wordt er met geen woord gerept over deze toch wel opmerkelijke uitbreiding.
                            Dat is tekenend voor Volt Maastricht anno 2022!
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Een handige zet om volt in de coalitie te loodsen
                              via A. Bastiaans ten kosten van ?.

                              Opmerking


                              • Opmerking

                                Bezig...
                                X