Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

haaf um haaf - gehakt in papier

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • haaf um haaf - gehakt in papier

    Alle vormen van gehakt klaar maken kennen de meesten wel.
    En waarom gehakt populair is moet niet nogmaals besproken worden.

    Het alledaagse wordt doorgaans niet echt op schrift gesteld. (dat kent men namelijk al)
    Het buitengewone schrijft men vaker wel op.
    Daarom is sowieso veel verloren gegaan over gewone dingen en dat gewoon eten en het alledaags bereiden van die bekende recepten.

    300 gram half om half gehakt (portie voor twee volwassenen met honger)
    een halve, of een hele kleine Ui heel fijn gesneden (nadruk op fijn)
    een kippenei (loslopend bio-kipje als het kan)
    Kardemom
    Gember poeder
    Zout
    Zwarte peper uit de Molen
    snufje Cayenne Peper
    eetlepel broodkruim / paneermeel

    Doe je oven aan op 220 graden (laat hem voldoende voorverwarmen)
    Meng alles in een kommetje met je vork, totdat je voelt en ziet het stijft op. (wegens het ei)
    Plaats twee lagen Bakpapier op elkaar en drapeer het gehakt erop.
    Vorm een langwerpig hoopje farce en rol met het bakpapier een worst van deze farce.
    Dicht knopen als een snoeppapier.

    Op de rooster leggen en gedurende 30~40 minuten laten garen.
    (4 a 5 cm dik pakketje > oneindig lang indien men voor meer personen voorbereid)

    Dus geen echte boter en geen Pan.
    Dit doe je als je ook andere oven gerechten tegelijkertijd maakt.
    (spaar de boter en het gas <> maar gebruik de volle capaciteit van je oven)

    - suggestie gratin
    - suggestie zoete punt paprika's een per persoon (snij door ontkern en wikkel ze gewoon in bakpapier en leg ze erbij op de rooster)
    - suggestie pompoen uitgeholt en in parten gesneden (wikkel ze in bakpapier en leg ze erbij) met een lekkere vinaigrette van olie en witte balsamico en zeezout

    de oven voluit benutten was een ongeschreven gewoonte
    de bakvorm met brooddeeg ging er ook gelijk in nadat het eten gaar was
    vaker zelfs de bakvorm van de buurvrouwen

    P.S. Dit recept, methode is "mijn eigen interpretatie" van hetgeen mijn Oma aan mij vertelde destijds toen ze nog leefde, hoe ze die Brabantse kolen Kachel in de woonkeuken optimaal gebruiken moest.
    Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 11:24. Reden: Bron vermelding verduidelijkt namelijk IK zelf van mijn Oma aangeleerd en overleverd
    ik ben verguisd

  • #2
    Gehakt in papier

    Leuk idee;ga ik uitproberen. Hoop alleen dat het bakpapier niet verbrandt. Wat zou er gebeuren als er aluminiumfolie gebruikt wordt i.p.v. bakpapier ?

    Opmerking


    • #3
      Goeie vraag Annefine, misschien dat aluminiumfolie te warm wordt? ( lichtelijk gaat koken) ?
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • #4
        twee lagen bakpapier brand niet onder 360 graden
        het heet niet voor niets bakpapier (voor in de oven)

        aluminium folie is ongeschikt voor deze bereidingswijze
        (de smaak en het zuur / aluminium oxideert, lost op en aluminium wordt afgeraden voor direct contact met vleeswaren en eiwitten)

        Voor de forel onder de barbecue elders in dit kook forum (eerst bakpapier en dan alufolie want dat is open vuur)
        Helaas staat dat op vele recepten websites MET die alufolie; DAT MOET U ECHT NIET DOEN DAT IS HEEL ONGEZOND EN BOVENDIEN SMAAKVERVALSEND

        de Maastrichtenaar was vroeger zeer zuinig en ook nu, papier / bakpapier is goedkoop, goedkoper dan al die oventuutte en aluminium
        Last edited by Antonius; 23 juni 2014, 12:11.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Gehakt in papier

          Weer wat geleerd.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
            Weer wat geleerd.
            Ook ik Annefiene
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #7
              gehakt in papier

              Heel verrassend die kardemom in het gehakt, kon ik het kruidenpotje uit 2004(!) eindelijk eens verlossen uit zijn eenzame opsluiting. Hoe het smaakte? Lekker, ik miste alleen een krokant korstje om de gehaktbal, maar dat werd dan weer ruimschoots goedgemaakt door de aardappelgratin. Het allerlekkerste vond ik de puntpaprikaā€™s, die hebben helemaal niets nodig dan hun eigenste zelf, en daar heb ik in het kader van ā€˜eet meer groenteā€™ een dubbele hoeveelheid van gemaakt.
              Nu nog een goed recept om de oven schoon te maken.
              Antonius , bedankt

              Opmerking


              • #8
                sprankelend schoon is die bij mij ook niet meer... maar hij zal niet nog vuiler worden van dit recept!

                leuk dat je het geprobeerd hebt
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                  Heel verrassend die kardemom in het gehakt, kon ik het kruidenpotje uit 2004(!) eindelijk eens verlossen uit zijn eenzame opsluiting.
                  soms begrijp je reacties pas goed en beseft deze in hun volle omvang en bedoeling als je die reacties nog eens leest...
                  3x is scheepsrecht

                  -Kardemom 10 jaar oud, kan inderdaad een heel aparte smaak toevoegen aan uw gehakt
                  -Kardemom verse zaadjes of vers gemalen, is echt lekker in meerdere gerechten

                  neem a.u.b. een vers potje Kardemom poeder als het al vooraf gemalen is!

                  en men mag het ook op ander vlees (als 'n snufje) toepassen zelfs op een Chateaubriand
                  (het overheerst eigenlijk nooit maar wees toch zeer zuinig met het poeder en vooral de zaadjes)
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #10
                    kardemom

                    De kardemom uit het potje van 2004 ruikt inderdaad ā€˜andersā€™ (beetje ranzig?) dan het potje kardemom uit 2014.Dus maar even op mijn tanden gebeten en de daad bij het woord voegend heb ik zojuist 50 potjes met kruiden over de datum waaronder veel dubbelexemplaren en een zeldzaam exemplaar uit 1997(tandoorikruiden) uit de kruidenlade verbannen.
                    Het is nu een beetje leeg in mijn keuken.

                    Opmerking


                    • #11
                      Annefine,
                      Prima en respect voor die opruim actie van de oude kruiden die sommige zuinige mensen nooit zouden doen.

                      Het is zo dat volgens de aromatherapie de belangrijkste stof die het meest werkzaam
                      is in kruiden en bloemen / zaden de Etherische Oliƫn zijn.
                      (dat goedje is dus redelijk vluchtig en verdampt snel)

                      Ruikt het spannend en stimulerend is er een werkzame stof (je neus weet het)
                      Ruikt het muf en ruik je poeder of as is het "uitgewerkt" (haal maar vers)

                      Echt verse Kruiden gebruiken is niet altijd nodig, maar als je tuin ermee vol staat, waarom niet.

                      Ik heb het gehakt rolletje ook al eens zonder Kardemom gemaakt maar in de plaats daarvan met wat VERS geraspte Gemberwortel... (als smaakversterker en antiseptisch scherp kruid)

                      Daar ligt een verschil in persoonlijke smaak > mag ik het zelf zo waarderen?
                      Kardemom is Latijns aardig
                      Gember is Aziatisch scherp

                      mvg
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik wil nog even terugkomen op het rolletje gehakt in bakpapier gedraaid.
                        Het is zoals annefien constateerde niet met lekkere aangebraden korst zodra je het uitrolt en uit de oven haalt.
                        Maar je kan het wel nog even door de braadpan halen, zodat die mooie bruine korst er wel nog op komt. Ik zag namelijk dat chefkoks die dit "nabraden" van oven gegaarde gerechten ook toepassen voor kleur en extra smaak.

                        Het blijft dan wel nog heel lekker sappig van binnen.

                        Ik moet de volgende keer (misschien woensdag) deze bereiding nog eens met enkele foto's aanvullen.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #13
                          hier de foto's en ingredienten
                          Bestanden bijvoegen
                          Last edited by Antonius; 7 januari 2021, 11:16.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #14
                            inrollen in bakpapier en de oven in
                            Bestanden bijvoegen
                            Last edited by Antonius; 7 januari 2021, 11:14.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #15
                              uit de oven en nabraden heel kort voor extra kleur en smaak
                              maar heel sappig
                              Bestanden bijvoegen
                              Last edited by Antonius; 7 januari 2021, 11:20. Reden: tekst
                              ik ben verguisd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X