Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mestreechse Spagetti, Bolognese

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mestreechse Spagetti, Bolognese

    Mestreechse Spagetti, Bolognese


    Vele van ons kennen dat, of leerden dat pas later kennen in hun jeugd.


    Echter pas in 1982 werd het authentieke recept door de Accademia Italiana della Cucina (de Italiaanse Culinaire Academie) voor Bolognese bij de Kamer van Koophandel aldaar gedeponeerd.


    De Macaroni (en de Spagetti van welbekend Merknaam Honig) werd echter voorafgegaan door andere pasta fabrikanten.
    Vermicelli- & Macaronifabriek Jos Bauduin in het Jekerkwartier. / Maastrichtsche Vermicelli- en Macaronifabriek v/h Pagnier fils & Co.



    Ik wist niet beter dan Vermicelli en viste als kleine jongen alle sliertjes uit de vleissop van Oma met deen Sopleepel op zondag ochtend na de heilige mis, bij haar op bezoek zijnde.
    Tot 1973 had ik nog nooit echte Spagetti Bolognese gezien en of gegeten. 9 jaar later is het gepatenteerd.



    Ingredienten volgens de meeste TV koks op publieke openbare omroepen:



    voor 2~3 personen (niet te zwaar niet te vettig)



    - 250 gram half om half gehakt
    - 500 gram roerbak groenten / Kastanje champignons Prei en Rode ui OF 250 gram fijne soepgroenten en 2 uien fijn gesnipperd
    - 250 gram Spagetti nr 3 of nr 5 (koken duurt langer bij 5) voor 2 personen
    - zwarte peper + zout
    - Kardamom poeier
    - Tijm (vers een takje of drie, gedroogd een theelepel)
    - Rosemarijn (vers een takje, gedroogd een halve theelepel)
    - gember poeier een vleugje
    - cayennepeper poeier een vleugje
    - chilipoeier een vleugje
    - Olijfolie geel en een klont echte boter
    - thee lepeltje Balsamico
    - 2 blikjes tomatenblokjes of zelf gepelde en klein gesneden

    de hoeveelheden zul je al met al zelf wel in de vingers krijgen al naar gelang je dit gerecht vaker maakt
    let op ik heb het hier boven gewijzigd


    - MIJN speciale variant met een mooie schijf gorgonzola die we in de Sugo laten smelten als de Spaghetti er bij komt (zwaarder en iets vettiger)



    Bereiding:



    Groote vlakke Pan/Sauteuse zie afbeelding
    - grootste gaspit pan verhitten
    - een mooie scheut olijfolie als die pan al warm is erin geven met een klont echte boter
    - de roerbak groenten of fijne soepgroenten erin en langzaam zwenken totdat het echt goed gefruit is en heet is
    - het vooraf uit de koelkast genomen gehakt (dus niet meer koelkast koud) met een vork in het middenBron vermelding: Ik zelf en foto van mijn Kookplaat welke nu een inductieplaat geworden is
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 24 december 2020, 11:44.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

  • #2
    Voor sommigen is de nieuwe variant (hierboven aangepast) met fijne soepgroenten in plaats van Italiaanse wokgroenten prettiger met tomaten uit blik fruitiger om te eten.
    vandaar de wijziging
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking

    Bezig...
    X