Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mestreechse Spagetti, Bolognese

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Mestreechse Spagetti, Bolognese

Mestreechse Spagetti, Bolognese

Vele van ons kennen dat, of leerden dat pas later kennen in hun jeugd.

Echter pas in 1982 werd het authentieke recept door de Accademia Italiana della Cucina (de Italiaanse Culinaire Academie) voor Bolognese bij de Kamer van Koophandel aldaar gedeponeerd.

De Macaroni (en de Spagetti van welbekend Merknaam Honig) werd echter voorafgegaan door andere pasta fabrikanten.
    Vermicelli- & Macaronifabriek Jos Bauduin in het Jekerkwartier. / Maastrichtsche Vermicelli- en Macaronifabriek v/h Pagnier fils & Co.

Ik wist niet beter dan Vermicelli en viste als kleine jongen alle sliertjes uit de vleissop van Oma met deen Sopleepel op zondag ochtend na de heilige mis, bij haar op bezoek zijnde.
    Tot 1973 had ik nog nooit echte Spagetti Bolognese gezien en of gegeten. 9 jaar later is het gepatenteerd.

Ingredienten volgens de meeste TV koks op publieke openbare omroepen:

voor 4 personen (niet te zwaar niet te vettig)

– 250 gram half om half gehakt
    – 500 gram roerbak groenten / Kastanje champignons Prei en Rode ui
    – 250 gram Spagetti snelkokend (Jumbo: ja wis en waarachtig => met een holle kern)
    – zwarte peper + zout
    – kardamom
    – Tijm
    – Rosemarijn
    – gemberpoeier
    – cayennepeper poeier
    – Olijfolie
    – thee lepeltje Balsamico

– *** MIJN Variant met een mooie schijf gorgonzola die we in de Sugo smelten (zwaar en iets vettiger)

Bereiding:

Groote vlakke Pan zie afbeelding
    – grootste gaspit pan verhitten
    – een mooie scheut olijfolie als die al warm is erin geven
    – de roerbak groenten erin en langzaam zwenken totdat het echt goed gefruit is en heet is
    – het vooraf uit de koelkast genomen gehakt (dus niet meer koelkast koud) met een vork in het midden van de hete Pan toevoegen en telkens licht omroeren “rull” maken
    (u ziet dat gehakt garen en braden in die grote vlakke pan, het mag nooit koken en/of te grote klonters geven die ongaar zijn binnen in)
    – dan roeren we de groenten van de zijkanten langzaam onder met het gebraden gehakt
    * Pan op kleine sudder stand
    – dan starten we met onze Spagetti / Vermicellie
    – die in een hoge ruime ketel voor 2/3 gevuld met water en al aan de kook is, we nemen uit de verpakking 250 tot 350 gram voor 3~4 personen (de helft van de standaard 500 gram verpakking of iets meer)
    – indien het water weer kookt na toevoeging van de pasta, voegen we zout toe
    – dit duurt echt maar 9 minuten
    – tussentijds wenden wij ons aan de Bolognese saus / Sugo in de andere grote vlakke Pan en kunnen een half blik gepelde en /of geblokte tomaten toevoegen terwijl we voorzichtig blijven omroeren...
    dus niet een heel blik, liever minder tomaten dan veel te veel (4 personen)
    * even de vlam onder de pan zodat we het zien koken en dan gelijk weer op sudderen
    – we kennen de gaar status van spagetti, zien dus in de hoge ketel dat het nog net geen al dente is, maar smeuïg
    – we gieten de spagetti af in een vergiet
    – we voegen nu direct de afgegoten spagetti in de Pan met Bolognese / Sugo
    – Ik proef dan al of zout en peper OF TIJM ontbreekt (tijm op het laatst geeft een heerlijke parfum)
    * de spagetti neemt nog gedurende 5 minuten lang meer saus vocht op en wordt gaar zonder gas vlam.

Spagetti moet men dus eigenlijk altijd IN de saus opdienen en dus NOOIT apart opdienen als overgare kleverige slierten met een lepel saus erop gedrapeerd.
    De Spagetti neemt in 5 minuten (zoals boven beschreven) alle smaak van de saus op.

Bron vermelding: Ik zelf en foto van mijn Kookplaat
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 10:04. Reden: Bron vermelding verduidelijkt: namelijk Ik zelf en foto van mijn Kookplaat
    iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afschrijving
    m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst
Bezig...
X