Geen 'mestreechs' recept, maar heel geschikt als half-winterse maaltijd of bodempje voor een dag stappen met Carnaval. Kost weinig voorbereiding en blijft dagen goed in de koelkast, om van de diepvries maar niet te spreken.
Ingrediënten benodigd voor 2-3 personen:
* 300 gr. gehakt. Alles is goed; zelf gebruik ik runder- of half-om-half, maar ik denk dat het ook best kan met andere gemalen vleessoorten.
* 2-3 grote gele uien
* 1 pond zuurkool
* aardappelpuree
* braadspul
* eventueel paneermeel
Vet een grote en hoge ovenschotel dun in met braadspul.
- Leg het rauwe gehakt onderin als eerste laag;
- kruid daarop met zout en peper naar smaak
- snij de uien in ringen en braad die even aan in een koekenpan tot ze glazig en een beetje bruin kleuren.
- leg de aangekleurde uien op het gehakt.
- leg daarop een dikke laag uitgelekte zuurkool; ik kook de voorgekookte supermarkt-zuurkool altijd eerst nog driekwart uur meer, met een handje in de vijzel geplette jeneverbessen en zwarte peperkorrels. Daarvan houd ik altijd een kleine portie over (de overschotel is nét te krap). Dat gaat in de diepvries, want komt goed van pas bij een andere maaltijd.
- tot slot de aardappelpuree eroverheen; het lekkerst is zelfgemaakte, maar 1-1 1/2 zakje poeder uit een pakje doet het ook prima.
- strooi er eventueel nog wat paneermeel (naturel!) overheen en leg hier en daar een dotje braadspul.
Intussen heb je de oven voorverwarmd op 180 graden.
Zet de ovenschotel erin en laat 25-30 minuten braden. Als er wat vocht borrelt langs de bovenkant, is het eten klaar. Bij het opscheppen diep insteken en met een vork erbij krijg je een mooie 'taartpunt' op je bord. En als dat niet lukt: never mind. Smullen maar.
En laat de oven nog maar even openstaan terwijl hij afkoelt. Het lichtje gaat al snel uit en jij geniet van nog wat extra warmte in huis.
Ingrediënten benodigd voor 2-3 personen:
* 300 gr. gehakt. Alles is goed; zelf gebruik ik runder- of half-om-half, maar ik denk dat het ook best kan met andere gemalen vleessoorten.
* 2-3 grote gele uien
* 1 pond zuurkool
* aardappelpuree
* braadspul
* eventueel paneermeel
Vet een grote en hoge ovenschotel dun in met braadspul.
- Leg het rauwe gehakt onderin als eerste laag;
- kruid daarop met zout en peper naar smaak
- snij de uien in ringen en braad die even aan in een koekenpan tot ze glazig en een beetje bruin kleuren.
- leg de aangekleurde uien op het gehakt.
- leg daarop een dikke laag uitgelekte zuurkool; ik kook de voorgekookte supermarkt-zuurkool altijd eerst nog driekwart uur meer, met een handje in de vijzel geplette jeneverbessen en zwarte peperkorrels. Daarvan houd ik altijd een kleine portie over (de overschotel is nét te krap). Dat gaat in de diepvries, want komt goed van pas bij een andere maaltijd.
- tot slot de aardappelpuree eroverheen; het lekkerst is zelfgemaakte, maar 1-1 1/2 zakje poeder uit een pakje doet het ook prima.
- strooi er eventueel nog wat paneermeel (naturel!) overheen en leg hier en daar een dotje braadspul.
Intussen heb je de oven voorverwarmd op 180 graden.
Zet de ovenschotel erin en laat 25-30 minuten braden. Als er wat vocht borrelt langs de bovenkant, is het eten klaar. Bij het opscheppen diep insteken en met een vork erbij krijg je een mooie 'taartpunt' op je bord. En als dat niet lukt: never mind. Smullen maar.
Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
Bekijk bericht
Opmerking