Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Spagetti met braadworst en Arrabbiata

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Spagetti met braadworst en Arrabbiata

Braadworst zult U denken?

Ja ik was in de supermarkt en die braadworsten waren dit keer echt goedkoop, 2 stuks 2€.
    Ik dacht aan mijn andere recepten, waar ik al eens runder tartaartjes in kleine stukjes uit elkaar geplukt had.
    Dus meegenomen en ik had nog wat in de koelkast staan aan andere ingrediënten.

Ergo de warenlijst:

- spagettini (pasta ook wel engelenhaar genaamd)
    - half potje Arrabbiata = een saus van tomaten en milde chili's met een beetje knoflook
    - braadworst van het varken (twee stuks in de kleinste verpakking)
    - twee rode uien
    - 8 overgebleven witte champignons
    - olijf olie vierge = dus koudgewalst

Specerijen:

zwarte peper
    zout
    knoflookpoeder
    gemalen komijnzaad
    cayenne peper
    tijm
    oregano

Bereiding:

A )
    Neem een hoge ketel voor de spaghettini en vul hem voor 3/4 met heet kraanwater. Plaats op een hoog vuur, inductie 9 en breng aan de kook.
    Neem de passende hoeveelheid spaghettini 100 a 120 gram per persoon, liefhebbers zoals ik nemen 150 gram

Neem een stoofpot zoals Le Creuset zonder deksel. Plaats op vuur met een behoorlijke hitte, inductie 7
    Neem een goede scheut olijf olie (2 a 3 eetlepels)
    Snipper tegelijk als alles warm wordt die twee rode uien. Voeg toe aan de stoofpot.
    Snij de champignons in dunne schijfjes. Voeg toe aan de stoofpot.
    Neem de twee braadworsten en druk ze uit hun darm in die stoofpot, begin in het midden en ga naar beide einden al drukkende. Met een vork of lepel verklein je het gebraad en roert om.

B )
    Als het water kookt gaan de spaghettini in het kokende water en voegt zout toe (wat U gewoon bent bij pasta) laat even goed opkoken en dan de hitte aanpassen; een behoorlijke hitte, inductie 7

In de stoofpot gaat nu de Arrabbiata saus erbij terwijl U lichtjes roert en laat U het op iets onder gemiddelde hitte voortsudderen, inductie 4
    Alle specerijen gaan er nu bij en roert nogmaals om, met de gebruikelijke strooi potje twee a drie snufjes. Proeven helpt mee bij het doseren
    - Vooral als u gepeperd lekker vind dan behoorlijk wat tours aan zwarte peper uit de molen, de cayenne is ter ondersteuning aan die milde chili.
    - Als U ook liefhebber bent van knoflook dan mag er ook verse bij en laat de knoflookpoeder weg.

C )
    Als de pasta al dente is zoals u die het liefst eet giet u die af in een zeef en met een restje kookvocht gaat dat in Le Creuset bij de saus, die roert U nog even om opdat de saus en pasta goed verdeeld zijn en tot slot gaat de hitte eraf, de inductie uit. Geef de pasta even een minuut of drie vier om de saus te absorberen en de smaken aan te nemen.
    ( mijn voorkeur gaat uit naar die spaghettini (engelen haar) omdat die inderdaad heel veel smaak snel opneemt van de alternatieve SUGO (= saus)).

alles bij elkaar koste het me zo'n 20 minuten

je mag ook minimeren qua calorieën en aanpassen met enkel 1 braadworst per persoon en iets minder pasta en daar dan een mooie sla bij.

Het zal U best smaken en misschien zelfs nog beter dan die gebruikelijke gehakt gemengd variant die we in de SUGO hebben.

O ja, nog even tijdens koude dagen giet ik hete water af in de gesloten gootsteen, die warmte komt uw energie rekening te goede, dus laat het afkoelen in de gootsteen en pas dan laat je het weglopen.
    Alle centen tellen mee
    Last edited by Antonius; 2 maart 2025, 13:29.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

Ja ik was in de supermarkt en die braadworsten waren dit keer echt goedkoop, 2 stuks 2€.
    Ik dacht aan mijn andere recepten, waar ik al eens runder tartaartjes in kleine stukjes uit elkaar geplukt had.
    Dus meegenomen en ik had nog wat in de koelkast staan aan andere ingrediënten.

Ergo de warenlijst:

- spagettini (pasta ook wel engelenhaar genaamd)
    - half potje Arrabbiata = een saus van tomaten en milde chili's met een beetje knoflook
    - braadworst van het varken (twee stuks in de kleinste verpakking)
    - twee rode uien
    - 8 overgebleven witte champignons
    - olijf olie vierge = dus koudgewalst

Specerijen:

zwarte peper
    zout
    knoflookpoeder
    gemalen komijnzaad
    cayenne peper
    tijm
    oregano

Bereiding:

A )
    Neem een hoge ketel voor de spaggettini en vul hem voor 3/4 met heet kraanwater. Plaats op een hoog vuur, inductie 9 en breng aan de kook.
    Neem de passende hoeveelheid spagettini 100 a 120 gram per persoon, liefhebbers zoals ik nemen 150 gram

Neem een stoofpot zoals Le Creuset zonder deksel. Plaats op vuur met een behoorlijke hitte, inductie 7
    Neem een goede scheut olijf olie (2 a 3 eetlepels)
    Snipper tegelijk als alles warm wordt die twee rode uien. Voeg toe aan de stoofpot.
    Snij de champignons in dunne schijfjes. Voeg toe aan de stoofpot.
    Neem de twee braadworsten en druk ze uit hun darm in die stoofpot, begin in het midden en ga naar beide einden al drukkende. Met een vork of lepel verklein je het gebraad en roert om.

B )
    Als het water kookt gaan de spagettini in het kokende water en voegt zout toe (wat U gewoon bent bij pasta) laat even goed opkoken en dan de hitte aanpassen; een behoorlijke hitte, inductie 7

In de stoofpot gaat nu de Arrabbiata saus erbij terwijl U lichtjes roert en laat U het op iets onder gemiddelde hitte voortsudderen, inductie 4
    Alle specerijen gaan er nu bij en roert nogmaals om, met de gebruikelijke strooi potje twee a drie snufjes. Proeven helpt mee bij het doseren
    - Vooral als u gepeperd lekker vind dan behoorlijk wat tours aan zwarte peper uit de molen, de cayenne is ter ondersteuning aan die milde chili.
    - Als U ook liefhebber bent van knoflook dan mag er ook verse bij en laat de knoflookpoeder weg.

C )
    Als de pasta al dente is zoals u die het liefst eet giet u die af in een zeef en met een restje kookvocht gaat dat in Le Creuset bij de saus, die roert U nog even om opdat de saus en pasta goed verdeeld zijn en tot slot gaat de hitte eraf, de inductie uit. Geef de pasta even een minuut of drie vier om de saus te absorberen en de smaken aan te nemen.
    ( mijn voorkeur gaat uit naar die spagettini (engelen haar) omdat die inderdaad heel veel smaak snel opneemt van de alternatieve SUGO (= saus)).

alles bij elkaar koste het me zo'n 20 minuten

je mag ook minimeren qua calorieën en aanpassen met enkel 1 braadworst per persoon en iets minder pasta en daar dan een mooie sla bij.

Het zal U best smaken en misschien zelfs nog beter dan die gebruikelijke gehakt gemengd variant die we in de SUGO hebben.

O ja, nog even tijdens koude dagen giet ik hete water af in de gesloten gootsteen, die warmte komt uw energie rekening te goede, dus laat het afkoelen in de gootsteen en pas dan laat je het weglopen.
    Alle centen tellen mee
    Sprakeloos

Opmerking

Eerlijk gezegd kan ik met de reactie van U op het recept als betaalbaar alternatief voor de Spaghetti Bolognese niets aanvangen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        Weer een prima recept, Antonius. Ik heb zelf voor een spaghettisaus ook weleens een rundersausijsje of Duitse biefstuk 'verkruimeld' als ik even geen gehakt in huis had. Die Arrabbiata kende ik nog niet, dat lijkt me wel erg lekker (hou van chili's). Omdat ik spaghetti vaak veel te dik vind, gebruik ik al heel lang Linguine. Als spaghettini inderdaad 'engelenhaar' is, moet ik een volgende keer eens goed zoeken bij mijn supermarkt. Hoe dunner de spaghetti, hoe liever het mij is.

Opmerking

Click image for larger version

Name:	spaghettini.jpg
Views:	16
Size:	402,7 KB
ID:	107807

Het ligt niet altijd in de schappen maar ik koop meestal op voorraad als ze er zijn.
          voordeel,
          ze hoeven niet zo lang te koken
          en
          ze nemen veel meer smaak op uit de saus

Opmerking

Bezig...
          X