Op 1 april jl. bestond Hotel Beaumont 100 jaar.
Ter gelegenheid van dit heugelijke feit heeft eigenaar Harrie Beaumont een overzichtsboek samengesteld.
In dit boek “Beaumont 1912 – 2012” kwam ik op pagina 42 de volgende foto tegen.
Het onderschrift luidt “Processie van Wyck, circa 1930”
En wat zag ik, de ingang van “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat.
Wat mij verder opviel was een schim van een afbeelding op de gevel, en mijn interesse was gewekt.
Na de foto gescand en uitvergroot te hebben zag ik het volgende figuur.
Naar mijn idee een Art Deco figuur en rechts daarvan, nog vager, enkele strepen.
Het toeval wil dat, begin mei 2012, deze gevel schoon gemaakt en gerestaureerd werd en daarna wit geschilderd.
Gelukkig was ik net op tijd om de volgende foto’s te maken.
(Voor de liefhebbers heb ik nog 10 soortgelijke foto’s)
Wat nu ???, Wat stelt dit voor, wie heeft dit gemaakt en in opdracht van wie?
Op onderzoek uit, eerst naar Harrie Beaumont, maar die kon mij ook niets meer vertellen.
Wie o wie in Wyck zou zich deze afbeeldingen nog kunnen herinneren ?
Even een rekensom, als het Art Deco figuur op de tweede foto, al in 1930 op de gevel te zien was, is dat ongeveer 82 jaar geleden.
Er van uitgaande dat iemand volwassen moet zijn geweest, zeg 18 jaar, om zich dit nog te kunnen herinneren, dan moet deze persoon nu zo rond de 100 jaar oud zijn.
Terug naar het boek van Harrie Beaumont en wat lees ik daar op pagina 32?
Citaat
In 1927 kregen filmliefhebbers in Wyck de beschikking over een eigen bioscoop: Cinema Palace, gevestigd tegenover Hotel Beaumont op de hoek Wycker Brugstraat Barakken in de voormalige hoof vaan Jaunez.
In de zomer van 1924 was met de bouw van het filmpaleis begonnen.
Gustav Crijns was de oprichter en eerste directeur.
Het bioscoopgebouw van de architecten A. Deussen en J. Fasotte werd uit gewapend beton opgetrokken en kreeg aan de Lage Barakken een art deco pronkgevel De filmzaal telde maar liefst negenhonderd zit plaatsen, waarbij de duurdere rangen, loge en fauteuil, op het balkon lagen.
De zaal had ook een groot toneel, een orkestbak en zelfs kleedkamers voor artiesten.
Het toneel bood immers ruimte voor variéténummers tijdens de pauze van de filmvoorstellingen.
Een zekere J. Borgman had kleurige wandschilderingen aangebracht en er hingen fraaie ‘modern gekleurde lichtballons’.
Tussen de entree en de zaal bevond zich een salle du café.
In het gebouw waren ook twee appartementen waar in de jaren 1930 de bedrijfsleiders woonden: F. Rutten en J. Willems.
De eerste voorstelling van een stomme film werd gegeven op zaterdagmiddag ‘10 september 1927.
Het was een romantisch drama uit 1925 met in de hoofdrol de Latin lover Ramon Novarro.
De eerste geluidsfilm draaide op 27 juni 1930.
Cinema Palace draaide voor de oorlog voornamelijk Amerikaanse en Duitse films.
Gustave Crijns was slechts vijf jaar directeur van Cinema Palace.
Vanaf april 1933 verhuurde hij zijn bedrijf aan bioscoop Royal in de Grote Staat, maar nadat het huurcontract met Royal was afgelopen nam hij in 1942 weer de directie van de bioscoop op zich.
Einde Citaat
Op het internet ben ik de namen Gustav Crijns als directeur en A. Deussen als architect (maar niet i.v.m. Cinema Palace) inderdaad tegen gekomen.
Over de architect Fasotte heb ik niets kunnen vinden.
Hoe nu verder ?
Nu kent “Elletje” iemand die bij het RHCL in de studiezaal werkt, en zij is met een copy van de tweede foto aan de slag gegaan, met als resultaat een ontwerptekening (juni 1926) van de Palace, met daar op de namen J. et M. Fassotte Liége (Fassotte hier met dubbel S).
Verder is er de volgende tekst te lezen “pour Le Compte de Monsieur J. Dolmans”.
Helaas kon ik de tekeningen niet scannen, dus dan maar een foto.
Dan maar zelf naar het RHCL.
De microfiches waren, met een beetje hulp, snel gevonden.
Dossier 20.075B Bouwvergunningen Maastricht 1918-1943 (Dienst Bouw- en Woningtoezicht)
Een omslag (14 Fiches) nr. 2225 daterend van 15 september 1926 en een omslag (15 Fiches) nr.2226 daterend van 17 december 1926.
Zowel in nr. 2225 als in nr. 2226 zaten de tekeningen die hier boven te zien zijn.
De tekst boven tekening één bleek iets uitgebreider te zijn nl.
“Plan pour le constuction d’un cinema a Maastricht pour Le Compte de Monsieur J. Dolmans - J.Philippens - P. Crijns.”
De volledige tekst in het vierkantje rechtsboven luidt:
J. et M. Fassotte frères
Beton armé
Rue de Fétinne 70
Liége
Buiten de bovenstaande tekeningen bevatten deze omslagen alleen bouw- en constructietekeningen.
Maar, geen enkele afbeelding of schets van het Art Deco figuur of de gouden versieringen boven de deur.
Ook zijn de namen van de opdrachtgevers en de naam Fassotte (als architect) niet terug te vinden op het web.
Wie kent deze afbeeldingen en kan mij verder helpen ?
Bronnen: Boek "Beaumont 1912-2012" ISBN 978-94-6190-811-7
Bouwtekeningen Palace -Archief RHCL
PS.
Ook heb ik tekeningen gevonden van het huis op de Wycker Brugstraat, waar wij nu wonen (handig als je aan het verbouwen bent!).
Maar dat is weer een ander verhaal.
Ter gelegenheid van dit heugelijke feit heeft eigenaar Harrie Beaumont een overzichtsboek samengesteld.
In dit boek “Beaumont 1912 – 2012” kwam ik op pagina 42 de volgende foto tegen.
Het onderschrift luidt “Processie van Wyck, circa 1930”
En wat zag ik, de ingang van “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat.
Wat mij verder opviel was een schim van een afbeelding op de gevel, en mijn interesse was gewekt.
Na de foto gescand en uitvergroot te hebben zag ik het volgende figuur.
Naar mijn idee een Art Deco figuur en rechts daarvan, nog vager, enkele strepen.
Het toeval wil dat, begin mei 2012, deze gevel schoon gemaakt en gerestaureerd werd en daarna wit geschilderd.
Gelukkig was ik net op tijd om de volgende foto’s te maken.
(Voor de liefhebbers heb ik nog 10 soortgelijke foto’s)
Wat nu ???, Wat stelt dit voor, wie heeft dit gemaakt en in opdracht van wie?
Op onderzoek uit, eerst naar Harrie Beaumont, maar die kon mij ook niets meer vertellen.
Wie o wie in Wyck zou zich deze afbeeldingen nog kunnen herinneren ?
Even een rekensom, als het Art Deco figuur op de tweede foto, al in 1930 op de gevel te zien was, is dat ongeveer 82 jaar geleden.
Er van uitgaande dat iemand volwassen moet zijn geweest, zeg 18 jaar, om zich dit nog te kunnen herinneren, dan moet deze persoon nu zo rond de 100 jaar oud zijn.
Terug naar het boek van Harrie Beaumont en wat lees ik daar op pagina 32?
Citaat
In 1927 kregen filmliefhebbers in Wyck de beschikking over een eigen bioscoop: Cinema Palace, gevestigd tegenover Hotel Beaumont op de hoek Wycker Brugstraat Barakken in de voormalige hoof vaan Jaunez.
In de zomer van 1924 was met de bouw van het filmpaleis begonnen.
Gustav Crijns was de oprichter en eerste directeur.
Het bioscoopgebouw van de architecten A. Deussen en J. Fasotte werd uit gewapend beton opgetrokken en kreeg aan de Lage Barakken een art deco pronkgevel De filmzaal telde maar liefst negenhonderd zit plaatsen, waarbij de duurdere rangen, loge en fauteuil, op het balkon lagen.
De zaal had ook een groot toneel, een orkestbak en zelfs kleedkamers voor artiesten.
Het toneel bood immers ruimte voor variéténummers tijdens de pauze van de filmvoorstellingen.
Een zekere J. Borgman had kleurige wandschilderingen aangebracht en er hingen fraaie ‘modern gekleurde lichtballons’.
Tussen de entree en de zaal bevond zich een salle du café.
In het gebouw waren ook twee appartementen waar in de jaren 1930 de bedrijfsleiders woonden: F. Rutten en J. Willems.
De eerste voorstelling van een stomme film werd gegeven op zaterdagmiddag ‘10 september 1927.
Het was een romantisch drama uit 1925 met in de hoofdrol de Latin lover Ramon Novarro.
De eerste geluidsfilm draaide op 27 juni 1930.
Cinema Palace draaide voor de oorlog voornamelijk Amerikaanse en Duitse films.
Gustave Crijns was slechts vijf jaar directeur van Cinema Palace.
Vanaf april 1933 verhuurde hij zijn bedrijf aan bioscoop Royal in de Grote Staat, maar nadat het huurcontract met Royal was afgelopen nam hij in 1942 weer de directie van de bioscoop op zich.
Einde Citaat
Op het internet ben ik de namen Gustav Crijns als directeur en A. Deussen als architect (maar niet i.v.m. Cinema Palace) inderdaad tegen gekomen.
Over de architect Fasotte heb ik niets kunnen vinden.
Hoe nu verder ?
Nu kent “Elletje” iemand die bij het RHCL in de studiezaal werkt, en zij is met een copy van de tweede foto aan de slag gegaan, met als resultaat een ontwerptekening (juni 1926) van de Palace, met daar op de namen J. et M. Fassotte Liége (Fassotte hier met dubbel S).
Verder is er de volgende tekst te lezen “pour Le Compte de Monsieur J. Dolmans”.
Helaas kon ik de tekeningen niet scannen, dus dan maar een foto.
Dan maar zelf naar het RHCL.
De microfiches waren, met een beetje hulp, snel gevonden.
Dossier 20.075B Bouwvergunningen Maastricht 1918-1943 (Dienst Bouw- en Woningtoezicht)
Een omslag (14 Fiches) nr. 2225 daterend van 15 september 1926 en een omslag (15 Fiches) nr.2226 daterend van 17 december 1926.
Zowel in nr. 2225 als in nr. 2226 zaten de tekeningen die hier boven te zien zijn.
De tekst boven tekening één bleek iets uitgebreider te zijn nl.
“Plan pour le constuction d’un cinema a Maastricht pour Le Compte de Monsieur J. Dolmans - J.Philippens - P. Crijns.”
De volledige tekst in het vierkantje rechtsboven luidt:
J. et M. Fassotte frères
Beton armé
Rue de Fétinne 70
Liége
Buiten de bovenstaande tekeningen bevatten deze omslagen alleen bouw- en constructietekeningen.
Maar, geen enkele afbeelding of schets van het Art Deco figuur of de gouden versieringen boven de deur.
Ook zijn de namen van de opdrachtgevers en de naam Fassotte (als architect) niet terug te vinden op het web.
Wie kent deze afbeeldingen en kan mij verder helpen ?
Bronnen: Boek "Beaumont 1912-2012" ISBN 978-94-6190-811-7
Bouwtekeningen Palace -Archief RHCL
PS.
Ook heb ik tekeningen gevonden van het huis op de Wycker Brugstraat, waar wij nu wonen (handig als je aan het verbouwen bent!).
Maar dat is weer een ander verhaal.
Opmerking