Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Entree “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Entree “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat

    Op 1 april jl. bestond Hotel Beaumont 100 jaar.

    Ter gelegenheid van dit heugelijke feit heeft eigenaar Harrie Beaumont een overzichtsboek samengesteld.

    In dit boek “Beaumont 1912 – 2012” kwam ik op pagina 42 de volgende foto tegen.



    Het onderschrift luidt “Processie van Wyck, circa 1930”

    En wat zag ik, de ingang van “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat.

    Wat mij verder opviel was een schim van een afbeelding op de gevel, en mijn interesse was gewekt.

    Na de foto gescand en uitvergroot te hebben zag ik het volgende figuur.



    Naar mijn idee een Art Deco figuur en rechts daarvan, nog vager, enkele strepen.

    Het toeval wil dat, begin mei 2012, deze gevel schoon gemaakt en gerestaureerd werd en daarna wit geschilderd.

    Gelukkig was ik net op tijd om de volgende foto’s te maken.










    (Voor de liefhebbers heb ik nog 10 soortgelijke foto’s)

    Wat nu ???, Wat stelt dit voor, wie heeft dit gemaakt en in opdracht van wie?

    Op onderzoek uit, eerst naar Harrie Beaumont, maar die kon mij ook niets meer vertellen.

    Wie o wie in Wyck zou zich deze afbeeldingen nog kunnen herinneren ?

    Even een rekensom, als het Art Deco figuur op de tweede foto, al in 1930 op de gevel te zien was, is dat ongeveer 82 jaar geleden.

    Er van uitgaande dat iemand volwassen moet zijn geweest, zeg 18 jaar, om zich dit nog te kunnen herinneren, dan moet deze persoon nu zo rond de 100 jaar oud zijn.

    Terug naar het boek van Harrie Beaumont en wat lees ik daar op pagina 32?

    Citaat

    In 1927 kregen filmliefhebbers in Wyck de beschikking over een eigen bioscoop: Cinema Palace, gevestigd tegenover Hotel Beaumont op de hoek Wycker Brugstraat Barakken in de voormalige hoof vaan Jaunez.

    In de zomer van 1924 was met de bouw van het filmpaleis begonnen.

    Gustav Crijns was de oprichter en eerste directeur.

    Het bioscoopgebouw van de architecten A. Deussen en J. Fasotte werd uit gewapend beton opgetrokken en kreeg aan de Lage Barakken een art deco pronkgevel De filmzaal telde maar liefst negenhonderd zit plaatsen, waarbij de duurdere rangen, loge en fauteuil, op het balkon lagen.

    De zaal had ook een groot toneel, een orkestbak en zelfs kleedkamers voor artiesten.

    Het toneel bood immers ruimte voor variéténummers tijdens de pauze van de filmvoorstellingen.

    Een zekere J. Borgman had kleurige wandschilderingen aangebracht en er hingen fraaie ‘modern gekleurde lichtballons’.

    Tussen de entree en de zaal bevond zich een salle du café.

    In het gebouw waren ook twee appartementen waar in de jaren 1930 de bedrijfsleiders woonden: F. Rutten en J. Willems.

    De eerste voorstelling van een stomme film werd gegeven op zaterdagmiddag ‘10 september 1927.

    Het was een romantisch drama uit 1925 met in de hoofdrol de Latin lover Ramon Novarro.

    De eerste geluidsfilm draaide op 27 juni 1930.

    Cinema Palace draaide voor de oorlog voornamelijk Amerikaanse en Duitse films.

    Gustave Crijns was slechts vijf jaar directeur van Cinema Palace.

    Vanaf april 1933 verhuurde hij zijn bedrijf aan bioscoop Royal in de Grote Staat, maar nadat het huurcontract met Royal was afgelopen nam hij in 1942 weer de directie van de bioscoop op zich.


    Einde Citaat


    Op het internet ben ik de namen Gustav Crijns als directeur en A. Deussen als architect (maar niet i.v.m. Cinema Palace) inderdaad tegen gekomen.

    Over de architect Fasotte heb ik niets kunnen vinden.

    Hoe nu verder ?

    Nu kent “Elletje” iemand die bij het RHCL in de studiezaal werkt, en zij is met een copy van de tweede foto aan de slag gegaan, met als resultaat een ontwerptekening (juni 1926) van de Palace, met daar op de namen J. et M. Fassotte Liége (Fassotte hier met dubbel S).

    Verder is er de volgende tekst te lezen “pour Le Compte de Monsieur J. Dolmans”.

    Helaas kon ik de tekeningen niet scannen, dus dan maar een foto.






    Dan maar zelf naar het RHCL.

    De microfiches waren, met een beetje hulp, snel gevonden.

    Dossier 20.075B Bouwvergunningen Maastricht 1918-1943 (Dienst Bouw- en Woningtoezicht)

    Een omslag (14 Fiches) nr. 2225 daterend van 15 september 1926 en een omslag (15 Fiches) nr.2226 daterend van 17 december 1926.

    Zowel in nr. 2225 als in nr. 2226 zaten de tekeningen die hier boven te zien zijn.

    De tekst boven tekening één bleek iets uitgebreider te zijn nl.

    “Plan pour le constuction d’un cinema a Maastricht pour Le Compte de Monsieur J. Dolmans - J.Philippens - P. Crijns.”

    De volledige tekst in het vierkantje rechtsboven luidt:

    J. et M. Fassotte frères
    Beton armé
    Rue de Fétinne 70
    Liége

    Buiten de bovenstaande tekeningen bevatten deze omslagen alleen bouw- en constructietekeningen.

    Maar, geen enkele afbeelding of schets van het Art Deco figuur of de gouden versieringen boven de deur.

    Ook zijn de namen van de opdrachtgevers en de naam Fassotte (als architect) niet terug te vinden op het web.

    Wie kent deze afbeeldingen en kan mij verder helpen ?

    Bronnen: Boek "Beaumont 1912-2012" ISBN 978-94-6190-811-7
    Bouwtekeningen Palace -Archief RHCL


    PS.
    Ook heb ik tekeningen gevonden van het huis op de Wycker Brugstraat, waar wij nu wonen (handig als je aan het verbouwen bent!).

    Maar dat is weer een ander verhaal.
    Last edited by Caesar; 19 juni 2012, 06:42.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Foto

    Hier nog een foto van de Palace van september 1944.

    Hierbij zijn de strepen boven de deur nog vaag te zien, maar het Art Deco figuur lijkt verdwenen.

    Last edited by Caesar; 18 juni 2012, 07:59. Reden: Aanvulling
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      Jansen, Bewegend Beeld

      Mooi nieuw draadje! Wat betreft het citaat in posting 1: het gedenkboek van Beaumont is zwaar schatplichtig aan het onderzoek naar de Maastrichtse bioscopen van Frank Jansen: Bewegend beeld, bioscopen in Maastricht vanaf 1897, (Vierkant Maastricht, 39), Maastricht 2004, 81-84.

      Opmerking


      • #4
        J. Borgman

        De schilder J. Borgman is te vinden bij de RKD. Hoe hij in Maastricht terecht kwam, is even een vraag, maar misschien was dat volgens het principe: wat je van ver haalt, is goed.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          De schilder J. Borgman is te vinden bij de RKD. Hoe hij in Maastricht terecht kwam, is even een vraag, maar misschien was dat volgens het principe: wat je van ver haalt, is goed.
          Ingrid, J. Borgman is Johan Borgman.

          zie deze link http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Borgman
          en deze link http://www.johanborgman.nl/

          Op de volgende foto is een deel van een schildering te zien die aangebracht is in de oude Palace.



          Johan maakte fantasierijke zeegezichten.

          Zie deze webpagina

          http://www.johanborgman.nl/page/157/voorbeelden.html
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #6
            Cinema Palace

            Ik ben in deze cinema o.a. geweest toen daar de Ramblers o.l.v. Theo Uden Masman optraden. Uiteraard ook ooit naar de film.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
              Ingrid, J. Borgman is Johan Borgman.
              Ja, dat zegt de RKD ook.

              Opmerking


              • #8
                De tekening past wonderwel bij het gebouw....! Leuk draadje, ik wist van niks!

                Opmerking


                • #9
                  Ik weet 't.

                  Opmerking


                  • #10
                    Kom gerust eens langs!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Pessimist, het is nog geen 15 kilometer!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Is die tekening niet gewoon een soort van 'filmposter' uit die tijd? Dus iets wat men tijdelijk aangebracht heeft vanwege een film die daar toen op dat moment draaide?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Misschien, dan denk ik dat 't een Popeye film was want die mevrouw heeft mijn postuur en m'n haarstijl
                          Haha inderdaad !

                          Deze uit 1933? http://www.imdb.com/title/tt0024461/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                            Is die tekening niet gewoon een soort van 'filmposter' uit die tijd? Dus iets wat men tijdelijk aangebracht heeft vanwege een film die daar toen op dat moment draaide?
                            Hoe moet ik dan de "Zonnen en de Bliksemschichten" boven de ingang inschatten ?
                            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                            Opmerking


                            • #15
                              Kuifje in Mexico, misschien?
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X