Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Entree “Cinema Palace” aan de Wycker Brugstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    In het door hermanw genoemde proefschrift (zie hierboven) wordt in de literatuurlijst dit boek genoemd:
    • Jansen, Frank, Bewegend beeld. Bioscopen in Maastricht vanaf 1897. Maastricht, 2004.

    Heeft iemand dat boek? Daar zal toch wel een oude foto van de Palace in staan?
    Het boek is de bieb met enkele exemplaren aanwezig:
    4e etage Limburgensia 798.17 JANS

    Opmerking


    • #47
      Frank Jansen, Bewegend beeld [in Maastricht]

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Jansen, Frank, Bewegend beeld. Bioscopen in Maastricht vanaf 1897. Maastricht, 2004. Heeft iemand dat boek? Daar zal toch wel een oude foto van de Palace in staan?
      Leuk draadje waar jullie mee bezig zijn. Dat boek staat inderdaad in mijn kast, maar Frank schrijft vooral over de interne geschiedenis en het repertoire van de verschillende bioscopen, en over de houding van de maatschappij, plaatselijke autoriteiten en wetgever tegenover het zedenbedervende verschijnsel film. Ik kan mij niet herinneren een betere foto gezien te hebben dan hier al is geplaatst, maar ik zal er nog eens naar kijken.

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Laat Equinox even kijken of hij 't kan corrigeren
        Hoi Olijfje/Clio, ik heb de post in zijn geheel verwijderd. Was overigens een afbeelding van een Tumi, n.a.v. de "inca-achtige" tekening op de Palace.

        Opmerking


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          In het door hermanw genoemde proefschrift (zie hierboven) wordt in de literatuurlijst dit boek genoemd:
          • Jansen, Frank, Bewegend beeld. Bioscopen in Maastricht vanaf 1897. Maastricht, 2004.

          Heeft iemand dat boek? Daar zal toch wel een oude foto van de Palace in staan?
          In het genoemde boek "Bewegend beeld" staat op pag. 80 inderdaad een foto van de Palace ("in de jaren 1930" staat hierbij vermeld), maar hierop is niets van de gezochte afbeeldingen te bespeuren.

          Opmerking


          • #50
            Op verzoek: Maria Monument totaalbeeld



            http://forum.mestreechonline.nl/show...3&postcount=50

            Opmerking


            • #51
              Goed gezien, olijfje!

              Opmerking


              • #52
                [QUOTE=El Loco;160942]Ik hoop dat je nog iets vindt in het archief, Caesar! Het is best een interessante decoratie, typische Art Deco uit de jaren twintig, dertig, een beetje Toorop, een beetje Roland Holst. Ik ben ook nog even de leden van de Bende van de Suisse nagelopen, maar kan niet meteen iemand aanwijzen als de maker hiervan. Wel denk ik dat de schildering als permanente decoratie was bedoeld. De vrouwelijke figuur (of een gespiegelde variant daarop) heeft waarschijnlijk ook op de andere boogsegmenten gestaan. Een fragment is nog te zien op een foto in Caesar's eerste post hierboven.

                De suggestie van "El Loco" dat deze afbeeldingen best wel eens ontworpen konden zijn door één der leden van de "Bende van de Suisse", zou wel eens de juiste kunnen zijn!
                In ieder geval was kunstschilder Paul Kromjong indertijd een goede bekende van de toenmalige bedrijfsleiding en heeft deze toentertijd enkele van zijn werken cadeau gedaan. (misschien wel uit erkentelijkheid voor een hem gegunde opdracht?)

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door Lowieke Bekijk bericht
                  In ieder geval was kunstschilder Paul Kromjong indertijd een goede bekende van de toenmalige bedrijfsleiding en heeft deze toentertijd enkele van zijn werken cadeau gedaan. (misschien wel uit erkentelijkheid voor een hem gegunde opdracht?)
                  Ik ben niet zo bekend met het werk van Kromjong. Iemand anders misschien?

                  Opmerking


                  • #54
                    Via de site van Hotel Mabi kwam ik uit bij de geschiedenis van de Mabi.
                    Daar werd verwezen naar een boek. Bewegend beeld bioscopen in Maastricht; Frank Janssen.

                    Zou daar wellicht iets in staan over de Palace en diens entree?

                    http://www.historischereeksmaastrich...id_product=166

                    Opmerking


                    • #55
                      In connectie met Paul Kromjong wordt onder meer dit boek genoemd:

                      Balans der moderne Limburgse wand- en glasschilderkunst

                      Citaat uit de omschrijving:

                      Register van Limburgse wand - en glasschilders met een chronologische opgave van hun werken in voor het publiek toegankelijke gebouwen in Nederland en elders. Register van plaatsen waar zich werken bevinden van genoemde limburgse kustenaars.

                      Einde citaat

                      Die genoemde kunstenaars zijn:

                      · Duys, M.J.H. (Hub)
                      · Goffin, J.H.C. (Jerôme)
                      · Heijden, M. (Marianne) van der
                      · Hofhuizen, W.J.M. (Willem)
                      · Jonas, H.C.J. (Hari(e))
                      · Kromjong, P.F. (Paul)
                      · Levigne, H.N.J. (Hub)
                      · Loontjens, T.H.J. (Huub)
                      · Pieters, H.J. (Harrie)
                      · Schoonbrood, H.J.L. (Henri)
                      · Slijpen, F.G.A. (Frans)
                      · Vos, C.H.M. (Charles)
                      · Wildschut, D.P. (Daan)

                      Kent iemand dit boek?

                      Opmerking


                      • #56
                        Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                        Via de site van Hotel Mabi kwam ik uit bij de geschiedenis van de Mabi. Daar werd verwezen naar een boek. Bewegend beeld bioscopen in Maastricht; Frank Janssen.
                        Lees eens even terug, Nokske.

                        Opmerking


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                          Prachtig boek, beetje kostbaar. Kijk voor Kromjong ook eens bij de uitgaven van Monique Dickhaut (en begin een nieuw draadje ).

                          Opmerking


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                            In connectie met Paul Kromjong wordt onder meer dit boek genoemd:

                            Balans der moderne Limburgse wand- en glasschilderkunst

                            Citaat uit de omschrijving:

                            Register van Limburgse wand - en glasschilders met een chronologische opgave van hun werken in voor het publiek toegankelijke gebouwen in Nederland en elders. Register van plaatsen waar zich werken bevinden van genoemde limburgse kustenaars.

                            Einde citaat

                            Die genoemde kunstenaars zijn:

                            · Duys, M.J.H. (Hub)
                            · Goffin, J.H.C. (Jerôme)
                            · Heijden, M. (Marianne) van der
                            · Hofhuizen, W.J.M. (Willem)
                            · Jonas, H.C.J. (Hari(e))
                            · Kromjong, P.F. (Paul)
                            · Levigne, H.N.J. (Hub)
                            · Loontjens, T.H.J. (Huub)
                            · Pieters, H.J. (Harrie)
                            · Schoonbrood, H.J.L. (Henri)
                            · Slijpen, F.G.A. (Frans)
                            · Vos, C.H.M. (Charles)
                            · Wildschut, D.P. (Daan)

                            Kent iemand dit boek?
                            Ik heb het al besteld, tweede hands. Kan het boek nog altijd op de boekenmarkt van MO verkopen.

                            Opmerking


                            • #59
                              Ik heb al gekeken bij het werk van Hub Levigne, maar niets gevonden wat betreft de Palace.
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Ik heb het al besteld, tweede hands. Kan het boek nog altijd op de boekenmarkt van MO verkopen.
                                Het boek in inmiddels bezorgd. Schitterend boek met veel informatie en afbeeldingen. Echter, geen enkele link te ontdekken met de Palace en wandschilderingen.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X