Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
Hier (zoek met hondenkar Maastricht) kwam ik een aardige foto tegen; het bijschrift vermeldt Hondenkar Maastricht 1932
De screengrab zelf (http://forum.mestreechonline.nl/imgcache/11606.png) verschijnt niet in het bericht, het plaatje had ik in mijn eigen album geplaatst (publiek toegankelijk). Moet de instructies er maar eens op naslaan.
(...- discussie tussel El Loco en De Roeie - ....)
10) Ingrid Evers op 21 mei 2011 te 09:45 uur
Wat Hermanw eerder plaatste, kwam van de website van het RAL = Rijksarchief in Limburg. Maar die is al geruime tijd geleden vervangen door die van het RHCL = Regionaal Historisch Centrum Limburg. En op die tweede website staan alle foto's van de eerste, plus nog een beetje meer.
11) De Roeie op 21 mei 2011 te 12:15 uur
Maar ik ben niet Hermanw
De foto die ik vond kwam van het Spaarnestad fotoarchief. De screengrab die ik daarvan maakte kreeg ik niet tevoorschijn getoverd.
12) Ingrid M.H. Evers op 21 mei 2011 te 18:20 uur
Hondenkar bij brug naar Stadspark Deze prentbriefkaart staat te koop op Delcampe: de brug over het Kanaal Luik-Maastricht ter hoogte van de vroegere Onze Lieve Poort. En er staat een hondenkar op. Alleen was die niet zo goed zichtbaar, want er zat een vreemde vlek op (dacht ik). Na drie verschillende exemplaren te hebben vergeleken blijkt die vlek steeds aanwezig te zijn en geen vlek te wezen.
De man bij de hondenkar staat iets te doen met een totebel of kruisnet, een visnet dat bestaat uit twee elkaar kruisende, gebogen stokken. (Met dank aan Wil Lem). Bijgevoegde afbeelding(e)
13) Breur op 21 mei 2011 te 19:10 uur
Voor een kruisnet moet je tegenwoordig een vergunning hebben. Meestal werd het kruisnet verzwaard met een steen of iets dergelijks en in het water gegooid eventueel met wat lokvoer in het net. Dan snel ophalen na een tijdje en meestal was het net vol kleine vis zoals voorntjes en abelen. Deze levende kleine visjes kon je gebruiken om op roofvis te vissen of gewoon de pan in.
Een oude parapluie aan een touw werkt ook!
14) Pier op 6 juli 2011 te 20:27 uur
Invoering hondenbelasting in Maastricht (1826)
Oorspronkelijk geplaatst door SJEF †
Onze pier vroeg zich af, wat de geschiedenis is van de hondenbelasting.
De hondenbelasting is geen uitvinding uit de tweede helft van de 20e eeuw. Het stamt uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard en wagen als vervoer gebruikten. Al sinds de Middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van honden en de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan.
Tijdens de raadsvergadering op 9 november 2010 betoogde de fractievoorzitster van de PvdA, Manon Fokke, dat de hondenbelasting het gevolg was van de belasting die oorspronkelijk geheven werd op trekhonden.
Ik stuurde dit betoog door naar deze thread en daarop kwam onze SJEF zaliger op 10 november 2010 (nauwelijks 8 uur na mijn vraag) met bovenstaand citaat.
Dit citaat en de genoemde verwijzing naar de wikipedia-site zaten dicht bij de waarheid.
Maar, in Maastricht werd de hondenbelasting niet in de Middeleeuwen ingevoerd, maar besloot de gemeenteraad op 7 october 1825 dat in Maastricht de hondenbelasting moest worden ingevoerd.
Dit is HIER terug te vinden.
Na wat formele handelingen werd dit besluit op 13 februari 1826 door de "De Burgemeester en Schepenen der Stad Maastricht" afgekondigd, na door Zyne Majesteit te zijn goedgekeurd.
Dus sinds 13 februari 1826 betalen we in Maastricht hondenbelasting.
Ik hoop dat je het niet erg vindt om je zomaar ineens bij je voornaam te noemen. Daarom maak ik me ook eerst maar eens bekend. Ik ben Bert Willemen uit Rijen en ben onder andere “onderzoeker van hondenkargegevens” Zie over dit item meer op mijn website <A href="wlmailhtml:{64226385-3E84-41A1-95C4-EED186F3F060}mid://00000221/!x-usc:http://www.hondmethondenkar.nl/">www.hondmethondenkar.nl Zelf ben ik op zoek naar diverse gegevens van dit bijzondere verdwenen transportmiddel uit onze historie. Al onderzoekend en speurend zoek ik naar: documenten, archiefstukken, historische foto’s, bedrijfsopnames, filmbeelden, voorwerpen, enz. van dit “paard van de armen” Mogelijk kun je me verder mee te helpen om het werk van de hond met de hondenkar om aan geïnteresseerden over te dragen. Hieronder een speciale link naar het Belgische hondenkarteam "Met hond en kar" ijdens de Land- en tuinbouwdagen op zondag 3 juli 2011 te Bilzen in België, bij het kasteel van Alden Biessen. [ame="http://www.youtube.com/watch?v=1Ip5xn_mHF"]http://www.youtube.com/watch?v=1Ip5xn_mHF[/ame]
Enkele jaren terug heb ik ook een andere Maastrichtse website het een en ander over dit bijzondere transportmiddel uit onzehistorie mee mogen schrijven. Met vriendelijke groeten uit het Brabantse Rijen
Bert Willemen
"Onderzoeker van hondenkargegevens"
Laagstraat 103
5121 ZE Rijen
Nederland
tel.: +31[0]161 - 225665 [privé, na 18.00 uur] www.hondmethondenkar.nl b.willemen@home.nl
Opmerking