Aankondiging

Sluiten

Financiële situatie van ons forum (april 2025)

Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,

Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.

In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.

Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.

Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!

Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.

In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.

Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.

Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.

Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.

Het stichtingsbestuur MestreechOnline

Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan

Meer lezen
Minder zien

Hondenkarren en Maastricht

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

De trekhondenwet

De Trekhondenwet. Krantentitel uit het Rotterdamsch nieuwsblad 24-06-1911:

Opmerking

Mooie vondst, Breur.

Opmerking

geweldig

Ik vind het geweldig dat dit onderwerp door blijft gaan, beetje bij beetje krijg je dab een geweldig hoeveelheid aan wetenswaardigheden en feiten, en dat door Mestreechonline. Sjiek maan.
        MestreechterSteerke gief um Mestreech.

Opmerking

Een leuk " ooggetuige" verslag dat misschien weer een aanknopingspunt biedt om verder te zoeken naar foto's (uit prive collecties).

"Maria Deville, in Munster beter gekend als soeur Léopolde, graaft terug naar haar tijd als schoolmeisje: “Mijn vader was een echte plantenman. In de hof die vol stond met groenten en planten trof je geen enkel onkruid aan. Drie maal in de week reisde hij met de hondenkar af naar Maastricht alwaar hij zijn waar verkocht aan Jean, bijgenaamd ‘De Jood’. Als we terug van school kwamen, was het eerste dat ik en mijn zus vroegen: “Moeder, is vader al terug thuis ?” “Hij is op komst” antwoordde moeder dan. Fier wandelden we dan de dreef op om vader te ontmoeten. Als we hem tegenkwamen mochten we in de hondenkar plaatsnemen. Vader stopte wel eens aan een café om zichzelf maar ook zijn hond wat rust te gunnen.”

Komt uit dit artikel van Mathieu Wijnen.
          http://www.landrada.be/varia/artikel...0_honskaar.pdf

Opmerking

bedaank

Hallo Rikth, bedankt voor het mooi artikel. Chapeau.

Opmerking

En ook trekhonden hadden recht op een korte vakantie. Bron: Veritas van 11 oktober 1944.
              Bestanden bijvoegen

Opmerking

Ook de ANWB kende de trekhond...

Niet Maastricht, maar toch wel interessant?
                Bestanden bijvoegen

Opmerking

bedankt

Hallo Ingrid, bedankt voor de supermooie foto.

Opmerking

Ik vraag mij af of die honden die kar met inhoud een centimeter vooruitkrijgen. Zal wel zo'n "poseerfoto" zijn. Wel een leuk fragment uit de tijd.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Ik vraag mij af of die honden die kar met inhoud een centimeter vooruitkrijgen. Zal wel zo'n "poseerfoto" zijn. Wel een leuk fragment uit de tijd.
                      Ik denk niet dat het een "poseerfoto" is. De honden werden voor vanalles voor de kar gespannen. Zo gebruikte de belgische post ook hondenkarren zodat de postbode niet hoefde te lopen.

De hond op onderstaande foto moet ook flink aan de bak.

Opmerking

En hier nog een actiefoto, waarschijnlijk net over de grens in België.
                        Bestanden bijvoegen

Opmerking

Leuk idee van Goofjohn dit onderwerp 'Hondenkarren en Maastricht'.
                          Eveneens sjieke bijdragen en oude foto's van MO 'ers.
                          Op de foto's staan de honden allemaal vóór de karren.
                          Er staat mij iets bij dat men de hond ook wel ónder de kar(ren) 'aanspande' en zodoende de bijdrage leverde c.q. moest meetrekken.
                          Zijn hier ook foto's van ?
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

foto's

Hallo Wigo,

bedankt voor je compliment, natuurlijk hebben we hier ook foto's van. Daar komen ze dan.
                            Bestanden bijvoegen

Opmerking

Hallo Goofjohn,

Ja, dit is wat ik bedoelde, een snelle reactie en .... mooie foto's !
                              Nog veel succes gewenst met dit onderdeel en jouw zoektocht.
                              Mestreechter Geis mage beleve
                              en dat door te kinne geve.
                              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Ik vraag mij af of die honden die kar met inhoud een centimeter vooruitkrijgen. Zal wel zo'n "poseerfoto" zijn.
                                Dat het niet om een poseerfoto ging, moge ook blijken uit bijgaande weblink. Wie er nog niet genoeg van heeft, kan daar terecht voor hondenkarren in het algemeen (Google Afbeeldingen, trefwoord 'hondenkar' of 'hondenkarren').

Maar aangezien Goofjohnzijn oorspronkelijke vraagstelling, namelijk: weten wij nog iets naders te vertellen over trekhonden en hondenkarren in Maastricht en haar geannexeerde gemeenten?

PS. Grappig is dat er tegenwoordig nog steeds hondenkarren zijn, maar nu zitten de lieve dieren erin, in plaats van dat ze ervóór staan!

Opmerking

Bezig...
                                X