Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Historisch bezoek aan het RHCL

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Arme burgemeester, wat een teleurstelling, maar misschien lag het aan de vrijdag = boodschappen voor het weekend-dag?

    Ik ken tenminste twee dames die - net als ik hopelijk weer - vaste klant zijn in de studiezaal
    Mijn verslag betreft ook maar een eenmalig bezoek, en geen onderzoek naar de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke bezoekers: wellicht tref ik er een volgende keer alleen maar vrouwen aan. Daar hoop ik tenministe wel op.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Het zeer druk bezochte Gemeentearchief van Amsterdam kan bij mij niet meer stuk. Wát een service door evenveel (?) vrouwen als mannen, die met aandacht voor de vraag van de klant en met een opgewekt gezicht hun werk deden. Chapeau!
      Toevallig werken twee vrienden van mij (m) op datzelfde archief. Ik zal de complimenten overbrengen! Laat de volgende keer maar weten als je extra assistentie nodig hebt.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Mijn verslag betreft ook maar een eenmalig bezoek, en geen onderzoek naar de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke bezoekers: wellicht tref ik er een volgende keer alleen maar vrouwen aan. Daar hoop ik tenminste wel op .
        Wishful thinking, weledelgestrenge heer, of ik moet iets gaan organiseren! Overigens vertelt de tamtam mij dat u wel voor de eerste, maar niet voor de laatste keer archiefwaarts bent geweest. Daar ben ik blij om. Zoals El Loco al ergens constateerde: er moeten meer MO-ers naar de bronnen. Maar alsjeblieft NIET voordat ze eerst in de literatuur hebben gezocht!
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 november 2010, 10:23.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Overigens vertelt de tamtam mij dat u wel voor de eerste, maar niet voor de laatste keer archiefwaarts bent geweest.
          Ik vrees van wel.... Al is het dan alleen maar ter bevestiging, want eigenlijk weten we al voldoende.

          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Maar alsjeblieft NIET voordat ze eerst in de literatuur hebben gezocht!
          Ik zou niet durven!

          Opmerking


          • #20
            Het is mij niet helemaal duidelijk wat u vreest! Maar moet dat jaar 1857 niet nog even bekeken worden?

            Opmerking


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Het is mij niet helemaal duidelijk wat u vreest! Maar moet dat jaar 1857 niet nog even bekeken worden?

              Op dit moment heb ik inderdaad weinig te vrezen, maar wellicht bij een volgend onderzoekje wel.

              Ik ga dat bezoek in 1857 nog eens na, maar dat moet misschien wachten tot de kerstvakantie. Helaas beslaan mijn verplichtingen jegens de maatschappij op het moment wat veel tijd.
              Last edited by burgemeester; 29 november 2010, 12:06.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Maar alsjeblieft NIET voordat ze eerst in de literatuur hebben gezocht!
                Daar zijn burgemeester en ik nu ook wel achter, Ingrid! Burgemeester nadat hij een middagje op het verkeerde jaartal heeft zitten zoeken, en ik nadat ik erachter kwam dat ik maar een deel van de bronnen (de schetsboeken van Soiron) te zien had gekregen.

                Het is ons nu wel duidelijk dat het geen enkele zin heeft om maar wat in het wilde weg te gaan grasduinen in dat archief. Daarvoor is het materiaal veel te uitgebreid en gedetailleerd. We're learning

                Zullen we er anders samen nog een middagje tegenaan gooien, burg? Twee weten meer dan één en met z'n tweeën kunnen ze ons toch moeilijk negeren?

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Daar zijn burgemeester en ik nu ook wel achter, Ingrid! (...) Het is ons nu wel duidelijk dat het geen enkele zin heeft om maar wat in het wilde weg te gaan grasduinen in dat archief. Daarvoor is het materiaal veel te uitgebreid en gedetailleerd. We're learning
                  Sorry als ik in herhaling lijkt te vallen, heer Loco. Mijn opmerking was niet voor u beiden bedoeld, noch voor onze vaste ´klanten´. Die heb ik nu al zo vaak met de vuistregel van de historicus om de oren geslagen dat ´éérst naar de literatuur, dan naar de bronnen´ inmiddels wel is doorgedrupt.

                  Ik sprak tot al die andere MO-ers waarvan u en ik hopen dat ze zich ook eens naar het archief zullen begeven, al was het maar voor een bezichtiging van het gebouw, een tentoonstelling of hun stamboom!

                  Opmerking


                  • #24
                    Helaas, dan zal ik naar Amsterdam moeten!!
                    Misschien dat Loco mij dan wil helpen?
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #25
                      Stamboom en onderzoek

                      Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                      Helaas, dan zal ik naar Amsterdam moeten!!
                      O, o, o, elletje, wat roep ik nu voortdurend? Eérst de literatuur, dan pas de bronnen!

                      Nee, jij moet NIET naar Amsterdam!

                      1. Je moet éérst zelf je stamboom terugwerken tot ca. 1930 (doopprentjes, doodsprentjes en hier en daar een huwelijk reconstrueren met alle namen, plaatsen en data zo compleet mogelijk). Van jonger datum dan ca. 1930/1940 vind je toch niets in Amsterdam (´wet op de privacy´).

                      2. Dan kijken of er al iemand een genealogie van elletjes familie heeft samengesteld. Wat al is uitgezocht, daar hoef jij niet zelf meer aan te beginnen. En óf iemand zo vlijtig is geweest, kom je onder meer te weten via de website van het Centraal Bureau voor Geneaolgie, allerlei genealogische naslagwerken en bv. het Limburgs Tijdschrift voor Genealogie. Daarvoor moet je dus even naar de bibliotheek.

                      3. Als je dan nóg met gaten zit, ja dán zou je naar Amsterdam kunnen gaan (en naar El Loco ). Maar je zou ook eerst eens op de website van het GAA kunnen kijken naar gegevens van de Burgerlijke Stand of het Bevolkingsregister. Er is al zo het een en ander via het Net bereikbaar.

                      4. Zelf zou ik voordat ik lange reizen zou ondernemen eerst ook nog eens neuzen op www.genlias.nl, want misschien zit jij met dat idee (´wij komen uit Amsterdam´) na een paar generaties wel helemaal fout.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 december 2010, 06:47. Reden: aanvulling

                      Opmerking


                      • #26
                        Dank u wel! Weer wat geleerd!
                        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Sorry als ik in herhaling lijkt te vallen, heer Loco. Mijn opmerking was niet voor u beiden bedoeld, noch voor onze vaste ´klanten´.
                          Goed onderwijs bestaat voor 80% uit herhaling, Ingrid. Ik kom zelf uit het onderwijs en ik moet zelf ook voortdurend aan de meest elementaire regels herinnerd worden... Absoluut geen probleem dus!

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Daar zijn burgemeester en ik nu ook wel achter, Ingrid! Burgemeester nadat hij een middagje op het verkeerde jaartal heeft zitten zoeken(....)
                            With all due respect... Ik zat in het juiste jaartal te zoeken. Naar nu blijkt heeft Lyell meermaals de stad Maastricht bezocht (zoals ieder verstandig mens doet).

                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Zullen we er anders samen nog een middagje tegenaan gooien, burg? Twee weten meer dan één en met z'n tweeën kunnen ze ons toch moeilijk negeren?

                            Off course!! Ik hoor wel wat van je. In de kerst zou heel goed kunnen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

                              Ik sprak tot al die andere MO-ers waarvan u en ik hopen dat ze zich ook eens naar het archief zullen begeven, al was het maar voor een bezichtiging van het gebouw, een tentoonstelling of hun stamboom!
                              Ik heb um begrepen maar ik vind het toch vreemd dat U Burgemeester niet wat strenger toespreekt.( eerst literatuur...! enz) Hij gaat lopen zoeken in het jaartal 1850 terwijl, als hij de literatuur meer uitputtend had geraadpleegd, had kunnen lezen dat Lyell niet alleen in 1850 maar ook in 1851, 1857 en 1860 Maestricht, of de groeven daar omheen, bezocht heeft.

                              Opmerking


                              • #30
                                Ach Rikth, onze burgemeester kan bij mij een potje breken. Hij komt altijd met interessante vraagstellingen, gebaseerd op een brede interesse en onderbouwd door literatuur. We hebben al vaak veel plezier van die belezenheid gehad en en passant een hoop bijgeleerd. Ik heb niets over hem te klagen. Overigens zat hij met 1850 goed op koers. Jammer dat de archiefstukken niets opleverden.

                                Hoe consequent je ook literatuuronderzoek doet, er is altijd wel een boek dat je niet hebt gezien, een publicatie die je hebt gemist. Het is ook nauwelijks te vermijden met de veelheid aan informatie die jaarlijks wordt toegevoegd aan wat al verscheen. Soms is het geen probleem en soms mis je cruciale gegevens. Dan is het meegenomen als iemand je daarop attent maakt. Wij danken u dus namens de firma.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 december 2010, 06:21. Reden: uitbreiding tekst

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X