Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mestreechteneer, maar niet van geboorte

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Eindelijk gevonden...

    Het is Guillaume Gustave Antoine Eberhard; kunstschilder (1879-1949)
    In 1906 vestigde hij zich in Maastricht als restaurator en zelfstandig kunstenaar.
    In zijn tijd was hij een gevraagd societyschilder.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
      Eindelijk gevonden...

      Het is Guillaume Gustave Antoine Eberhard; kunstschilder (1879-1949)
      In 1906 vestigde hij zich in Maastricht als restaurator en zelfstandig kunstenaar.
      In zijn tijd was hij een gevraagd societyschilder.
      Daar heb ik niets aan toe te voegen
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • En de nieuwe opgave, maar wel een pittige deze keer.



        Wat is zijn naam?
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • Ik zal nog een tweede afbeelding plaatsen.



          En een aanwijzing: hij was ooit in zijn gloriedagen gouverneur van Maastricht.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • Inderdaad een pittige, hier komen de namen.
            Barron Danielle de Dopff?
            Paul Marres?
            Mondragon 1579
            Graaf d' Estrades 1674?
            Hobbe baron van Aylva?
            Jean Francois Hennequin 1831?
            Jonkheer FrÊderic 't Serclaes Graaf van Tilly?
            Jonkheer Ruys de Berenbrouch?
            Graaf van Waldeck +/- 1600?
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
              Inderdaad een pittige, hier komen de namen.
              Barron Danielle de Dopff?
              Paul Marres?
              Mondragon 1579
              Graaf d' Estrades 1674?
              Hobbe baron van Aylva?
              Jean Francois Hennequin 1831?
              Jonkheer FrÊderic 't Serclaes Graaf van Tilly?
              Jonkheer Ruys de Berenbrouch?
              Graaf van Waldeck +/- 1600?
              De goede naam is aanwezig inderdaad.

              Aanwijzing #2.

              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                De goede naam is aanwezig inderdaad.

                Aanwijzing #2.

                Gokje Graaf van Waldeck?
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • Dat is helemaal goed, parel.

                  George Graaf van Waldeck was gouverneur van de vesting Maastricht, waar hij de legering van de garnizoenstroepen in barakken vorderde.
                  Hij richtte in Maastricht een militair hospitaal op in het voormalige Minderbroedersklooster in de St. Pieterstraat en bekostigde de bouw van de Lutherse kerk in de Hondstraat.

                  De foto van de tweede aanwijzing toonde het bastion Waldeck.
                  Lees ook Geschiedenis Maastricht-->> Chateau Neercanne; met name # 11.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking



                  • Bekend jazeker, vertel maar?
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • Emeritus pastoor Kribs voor zijn woning aan de Papenweg.
                      Hij was in 1896 naar deze woning samen met zijn zuster en tevens huishoudster verhuisd.
                      Zijn achterbuurman was de bekende dialectschrijver en dichter Alfons Olterdissen.
                      Fons Olterdissen noemt hem zijn "aaijt Kribske".

                      Fons Olterdissen omschrijft hem later zo: "De Sint-Pieterskerk is de stichting van het onvergetelijke pastoorke Kribs, in 1901 op tachtigjarige leeftijd overleden.
                      Zelf wonend in een kluisachtig pastorieke, was het fraaie kerkgebouw het gedenkteken van zijn 50-jarig priesterschap.
                      Velen hebben hem nog gekend, met de trouwhartige en toch pientere ogen, de tengere, gebogen gestalte gehuld in de wijde mantel, welks herstel zich toonde in alle tinten van verschoten zwart.
                      Zijn verste reis had de omtrek van een uur nooit overschreden al schroomde hij niet zijn veilig kluisje te verlaten en in een smalle ranke pont de zwaar gezwollen Maasstroom te trotseren wanneer het gold een zieke Ons Heer te brengen."

                      Pastoor Kribs heeft een wonderbaarlijke gave die Olterdissen met stomheid slaat.
                      De pastoor kan kinderen van tandpijn genezen.
                      Hij stopt daartoe een vinger in wijwater en houdt die vervolgens tegen de zieke tand.
                      Weg pijn!
                      Als tegenprestatie vraagt Kribs een zakje snuif.
                      Dat poeder bewaart hij in een miniatuur zwart gelakte doodskist.
                      Daarop staat in witte letters memento mori.
                      Het 50-jarig priesterjubileum van pastoor Kribs in 1898 wordt door Fons Olterdissen grotendeels georganiseerd.

                      Johannes Matthias KRIBS werd te Wessem geboren op 21 januari 1822.
                      Hij werd tot priester gewijd op 17 juni 1848 te Roermond.
                      Van 1844 tot 1855 was hij kapelaan en onderwijzer te Heer bij Maastricht, in 1856 te Munstergeleen en in Stein van 1856 tot 1869.
                      Hij werd bouwpastoor van de kerk van St. Pieter-boven (1873-1875) en was daar pastoor van 1869 tot 1896.
                      De St. Rochuskapel te St. Pieter werd op zijn initiatief gebouwd ( 1888 ).
                      Pastoor Kribs, leefde op een eenvoudige wijze en was erg bekommerd om de armen en de hulpbehoevenden.
                      Hij overleed 20 november 1901 te St. Pieter en werd aldaar begraven.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking




                      • Wat is zijn naam ook al weer?
                        En kun je ook iets vertellen over zijn levensgeschiedenis?
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • Het is helaas niet Guido Wevers of een andere theaterdirecteur, olijfje

                          Aanwijzing: onze parel heeft zeker ÊÊn keer zijn naam genoemd bij het raden in deze categorie; maar dat is al weer een hele tijd geleden hoor.
                          En jij antwoordde toen: ..... en zijn naam is niet *********.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • Tjeu Blommaert, wat een stuk zeg. http://www.tjeublommaert.nl/wie_is_tjeu_blommaert.php
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
                              Tjeu Blommaert, wat een stuk zeg. .
                              http://www.tjeublommaert.nl/wie_is_tjeu_blommaert.php
                              Als er maar "stukken" worden geplaatst; daar weten de Mestreechse meidskes wel raad mee .

                              Uiteraard is het antwoord goed, parel.
                              Plaats nu maar eens een stuk, waar de mannen zich op 'stuk' kunnen bijten .
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking


                              • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                                Als er maar "stukken" worden geplaatst; daar weten de Mestreechse meidskes wel raad mee .

                                Uiteraard is het antwoord goed, parel.
                                Plaats nu maar eens een stuk, waar de mannen zich op 'stuk' kunnen bijten .
                                Dat probeer ik snel te doen.
                                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X