Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Roserije
    replied
    Ja, alles was vroeger beter
    Misschien niet, maar dat het nu beter is als vroeger is in mijn optiek onmogelijk te objectiveren. En heel eenvoudig, het is bekend dat in de economisch meest welvarende gebieden de mensen niet gelukkiger zijn als in de gebieden die meer rond de middenmoot zitten. De vooruitgang schiet zijn doel dus al een tijd voorbij. Die A2-tunnel is alleen maar een logisch lijkend bouwsteentje in een groter geheel, meer niet. En wat nu crisis, niemand is er armer op geworden, we hebben allemaal meer (aan de natuur onttrokken) dan we ooit hadden. Ja, ook schulden.

    Maar de liftersplaats zijn we nu wel kwijt.

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Sorry hoor, maar voor zover terug lezen ontbreekt mij de tijd. Misschien is een samenvattende update toch wel handig hier? Het ging mij vooral om het informatiecentrum, dat ik graag (nog eens) onder de aandacht wilde brengen. De updates van het karwei laat ik graag aan jou over. En natuurlijk ging het me ook om dit draadje op jouw verzoek weer 'op topic' te krijgen...
    Merci Ingrid!

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Inderdaad Ingrid, het is een mooi project waarvan ik de meeste updates boven in dit draadje al heb bijgehouden voor MO , even teruglezen
    Sorry hoor, maar voor zover terug lezen ontbreekt mij de tijd. Misschien is een samenvattende update toch wel handig hier? Het ging mij vooral om het informatiecentrum, dat ik graag (nog eens) onder de aandacht wilde brengen. De updates van het karwei laat ik graag aan jou over. En natuurlijk ging het me er ook om dit draadje op jouw verzoek weer 'op topic' te krijgen...

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Inderdaad Ingrid, het is een mooi project waarvan ik de meeste updates boven in dit draadje al heb bijgehouden voor MO , even teruglezen

    De naam Paardentunnel komt evenwel niet vanwege het feit dat er een paard doorheen moest maar dat er op de tekening van deze tunnel een paardenkar was getekend om aan te geven dat daar de grond wordt afgevoerd "met paard en wagen". De uiteindelijke naam zal door de straatnamencie. worden gegeven na de bouw als deze tunnel voor fietsers/voetgangers wordt opengesteld.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Informatiecentrum A2 Groene Loper

    Ik heb gisteren anderhalf uur uitleg gekregen over de A2 Groene Loper, in het informatiecentrum aan de Stadionplein. De in het kader van het project overigens zeer logische locatie is natuurlijk niet een plek waar je van week tot week even binnenloopt. Maar eigenlijk zou je dat wel moeten doen. Bij gebrek aan beter is er een zeer informatieve website. Links beneden op de home-pagina staat een menuutje: 'Snel naar...'. Daar wordt het laatste nieuws bijgehouden, evenals de te verwachten overlast in de toekomende dagen.

    De entree tot het centrum is beroerd: toegang over een met hekken afgesloten parkeer- en stallingsruimte, dan een gangetje door en de lift nemen naar de derde verdieping. Daar is alles geweldig goed verzorgd met een kleine gehoor- en filmzaal, twee grote maquettes en veel informatieop wandpanelen en informatiebladen. Ook staat er een standaard vol prentbriefkaarten van hoe het was en hoe het wordt, natuurleven incluis. Het personeel is graag bereid die gratis voor je te versturen, evenals biedt je graag een kopje koffie of thee aan.

    Ik heb dit draadje niet meer gevolgd sinds het open-tunnelbakgedoe en bleek geweldig achter te lopen. Het hele traject ligt nu onder de grond en is op de maquette duidelijk te volgen. Het diepst liggen twee tunnelbuizen voor het doorgaande verkeer. Daarboven twee voor het naar Maastricht afslaande verkeer. De laatste komen wat eerder weer aan het daglicht dan de onderste, om tegemoet te komen aan de milieunormen. Op beide niveuas bevindt zich tussen de buizen een werk- / vluchttunnel van 1,40 m. breed, waarvan beide niveaus ook onderling bereikbaar zijn.

    De tunnelbuizen gaan in 2016 open. De Parklaan, waar naast een parkachtige wandelboulevard nog twee verkeersbanen voor de aanwoners worden gerealiseerd, is in 2020 klaar. Men had gedacht dat daar nog 12.000 auto's per dag zouden passeren, maar verwacht nu dat het er nog maar 8.000 zullen zijn.

    Momenteel werkt men bij de Geusselt aan de 'Paardentunnel', waarlangs alle afgegraven grond moet worden weggevoerd als men over twee (?) maanden begint met het uitgraven van het eerste segment van 26 meter. Ook op het Europaplein is men zo goed als klaar om te beginnen. Vanwege de erg inconsistente conditie van de ondergrond en het relatief korte traject van 2 km. gebeurt alles in dagbouw. Een tunnelgraafmachine is pas rendabel vanaf 6 km.

    Als alles goed gaat is het hele gebied met alle nieuwbouw etc. af in 2026. Ik kijk er naar uit. Met een beetje geluk maak ik het nog mee.

    PS. De naam 'Paardentunnel' is ontstaan tijdens de voorbereidingen van dit project. Op de vraag van de ingenieurs wat de afmetingen van de tunnel moesten zijn, antwoordde iemand in sappig Maastrichts dat er een paard doorheen moest kunnen. Sindsdien heet het project 'de Paardentunnel'.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 maart 2012, 11:10.

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Tja, vind het een beetje jammer als sommigen alleen maar denken; vroeger was/is alles beter.

    Het feit dat je je nu kunt uiten op een internet/forum was vroeger ook niet. Alle andere zaken die je thuis hebt staan die je het leven makkelijker maken (waar sommigen niet eens bij stil staan) zoals een TV, ijskast, zelfs je telefoon/GSM en noem ze allemaal maar op. Ja, alles was vroeger beter

    Ben het met je eens dat er in Maastricht kapitale fouten zijn gemaakt mbt de oude binnenstad - afbraak poorten/verstingwerken en dergelijke - maar ook die besluiten zijn destijds gebaseerd op inzichten van toendertijd, net zoals de ondertunneling A2 nu. Had men vroeger maar besloten de A2 op een andere plek te leggen (zie topic geschiedenis stadstraverse)... tja had men maar... makkelijk praten achteraf.

    Het is gewoon een kwestie van geven en nemen, ook mbt de Landgoederenzone. Kijk over 10 jaar nog eens naar de huidige kaart van Maastricht met die vieze A2 bovengronds en dan op dat moment naar de dan nieuwe kaart met de Groene Loper. Dan pas kun je een oordeel vellen of het een terecht offer was dat kleine stukje. Net zoals wij nu oordelen over de poorten, dempen van kanaal Luik-Maastricht etc. Een stad ontwikkelt zich, een niet te remmen ontwikkeling.

    Olie wordt inderdaad duur, daarom zijn er ontwikkelingen nodig mbt zonneenergie/windenergie etc.

    Maar ik zou het fijn vinden als we weer back on topic gaan in dit draadje en dat is hier de A2 Tunnel. Randzaken kunnen elders worden besproken.
    Gast
    Gast
    Last edited by Gast; 22 maart 2012, 10:01.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Het baart mij wel zorgen. Ik woon namelijk in Limburg en niet in de Randstad. Dus van de Randstad heb ik niet zoveel last, hooguit dat het geen leuke regio is om te bezoeken. Maar er zijn meer windrichtingen...

    Dit krijg je bij mij, als ik dingen lees als 'deze mooie foto compenseert het verlies van een stukje landgoederenzone'.

    Dan denk ik aan de kaart van 1800, zonder kanalen, spoorwegen, snelwegen of provinciale wegen, zelfs nog zonder paardentram op Vaals.

    Maar wie zo vrij durft te denken wordt op vele fronten de grond in geboord.

    Vraag me ook af, als binnenkort de olie te duur wordt, en die tijd komt eraan, waar we dan alle elektriciteit voor die elektrische auto's vandaan gaan halen. Kernenergie? Hoeveel Fukushima's gaan er nog volgen? Amay!

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
    Denkend aan Limburg
    hoor ik oneindig lang verkeerslawaai.
    Dan ga maar eens naar de Randstad.

    Nu misschien hier nog (extra)lawaai door aanleg tunnel, daarna vele malen minder.

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Denkend aan Limburg
    hoor ik oneindig lang verkeerslawaai.

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Paardentunnel komt in zicht

    Historisch moment in het A2-project: de Paardentunnel komt in zicht



    De Paardentunnel in Maastricht moet eind mei klaar zijn. Foto Jean-Pierre Geusens

    Kwam elke tunnel in Maastricht maar zo makkelijk tot stand, moeten ze vandaag bij het projectbureau A2 gedacht hebben. Avenue2, het consortium van bedrijven dat werkt aan de ondertunneling van een gedeelte van de A2 door Maastricht, is vanmiddag ter hoogte van Oude Terblijterweg en in het verlengde van de Burgemeester Bauduinstraat begonnen met de bouw van de zogeheten Paardentunnel, de tunnel die wordt gebruikt als weg voor het werkverkeer. Als eerste stap werden vanmiddag met een zware kraan de tunnelelementen geplaatst.
    De tunnelelementen zijn losse, betonnen elementen van 11 meter breed en 3 meter hoog. Het ‘inhijsen’ van deze elementen neemt enkele dagen in beslag. Hierna worden de elementen aan elkaar gekoppeld, zodat één tunnel ontstaat. Tot eind mei vindt de afwerking van de Paardentunnel plaats.

    Als de A2-tunnel in 2017 klaar is, wordt wat binnenkort de Paardentunnel is onderdeel van de zogeheten Groene Loper, die de stadsdelen aan weerszijden van de dan inmiddels ondertunnelde snelweg met elkaar verbindt en tevens een weg vormt voor fietsers en voetgangers.
    De naam Paardentunnel is een werktitel. Hij wordt zo genoemd omdat tijdens de consultatiefase een afbeelding van de tunnel te zien was waarop paard en kar doorheen reden. De definitieve naam wordt toegekend door de straatnamencommissie van de gemeente Maastricht. maastrichtdichtbij.nl

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Beukenlaan

    Vanaf vrijdag 23 maart wordt de Beukenlaan afgesloten vanaf de kruising Hoekerweg-Beukenlaan tot aan de Beukenlaan-Sleperweg. De afsluiting duurt volgens huidige planning tot 21 december 2012. Fietsers en voetgangers worden omgeleid via de Sleperweg en de Schoenerweg. In week 13 worden er eerst mantelbuizen om de kabels geplaatst die in de grond liggen. Tegelijkertijd wordt er grondverbetering aangebracht. Dit houdt in dat er extra zand wordt aangebracht voor de fundatie van de nieuwe tunnel Beukenlaan. Deze tunnel is alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. En net zoals het spoorviaduct en het viaduct Mariënwaard onderdeel van de toekomstige verbindingsweg Beatrixhaven.a2maastricht.nl

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    update Europaplein

    Sinds januari 2012 is Avenue2 bezig met voorbereidingen voor het verleggen van de Kennedysingel. De verlegging is nodig omdat de bouwkuipen bij het Europaplein en de Nassaulaan-West op elkaar moeten aansluiten. Het westelijk deel van de Kennedysingel – ter hoogte van Europaplein - moet worden gesloopt om die aansluiting mogelijk te maken.


    Tijdelijke viaducten
    Voor de verlegging van de Kennedysingel worden 2 tijdelijke viaducten geplaatst aan de zuidzijde van de Kennedysingel. Eén viaduct boven de huidige bouwkuip, het tweede viaduct boven de N2. De viaducten vormen als het ware een ‘brug’ boven de bouwkuipen van de Nassaulaan-West en Europaplein. Inmiddels zijn de steunpunten van de viaducten gereed. In het weekend van 9 tot en met 11 maart 2012 werden de brugdekken (zogenaamde liggers) van het viaduct boven de bouwkuip geplaatst.
    Vanaf maandag 26 maart tot en met donderdag 29 maart 2012 worden de brugdekken boven de N2 ingehesen.


    Verkeersmaatregelen maandag 26 tot en met dinsdag 27 maart 2012
    De voorbereidende werkzaamheden voor het plaatsen van de brugdekken worden zoveel mogelijk overdag uitgevoerd. Om hinder voor verkeer te beperken, gebeurt het inhijsen van de brugdekken ‘s nachts. Ter hoogte van Europaplein zijn tijdens dan de volgende verkeersmaatregelen van kracht:

    Rijrichting Luik-Eindhoven:
    • Maandag 26 en dinsdag 27 maart, van 00.00-05.30 uur:
      Er gelden verkeersstops;
    • Woensdag 28 en donderdag 28 maart 2012:
      Er gelden rijstrookafzetting van 20.00-06.00 uur

    Rijrichting Eindhoven-Luik:
    • Maandag 26 en dinsdag 27 maart, van 00.00-05.30 uur:
      Verkeer richting Luik wordt ter hoogte van de Nassaulaan-West omgeleid via de Kennedysingel en toerit zuid (zie kaartje hieronder);
    • Woensdag 28 en donderdag 29 maart 2012:
      Er gelden rijstrookafzettingen van 20.00-06.00 uur.


    omleidingsroute richting Luik, 26 en 27 maart 2012
    Klik hier om bovenstaand kaartje te downloaden. (327,86 K



    Inhijsen van de brugdekken (liggers)
    De brugdekken die tussen maandag 26 maart en donderdag 29 maart 2012 worden geplaatst, zijn respectievelijk 45 en 48 meter lang. De brugdekken worden in delen ingehesen vanaf de N2 bij Europaplein. Vrachtwagens – geladen met brugdelen en tussenelementen – staan opgesteld bij het werkterrein aan de Nassaulaan-West. Vanaf het werkterrein rijden de vrachtwagens via de N2 naar het werkgebied.

    Als eerste worden de brugdelen en tussenelementen voor het 45 meter lange brugdek ingehesen. Deze werkzaamheden beginnen maandag 26 maart omstreeks middernacht. Tijdens de tweede nacht – dinsdag 27 maart - worden de brugdelen en tussenelementen voor het tweede brugdek ingehesen. Ook deze nacht begint het daadwerkelijke inhijsen omstreeks middernacht.
    In de nachten van woensdag 28 en donderdag 29 maart worden de brugdelen verder afgebouwd.


    Vooruitblik
    De verlegging van de Kennedysingel is na het plaatsen van de brugdekken nog niet meteen een feit: de afrondende werkzaamheden - zoals uitvullen en asfalteren, aanpassen van de Verkeers Regel Installatie (die de verkeerslichten in de omgeving aanstuurt) en het aanbrengen van markeringen - nemen daarna nog zeker twee weken in beslag. Naar verwachting kan de verlegde Kennedysingel vanaf medio april 2012 in gebruik worden genomen.

    De huidige verkeerssituatie op de Kennedysingel wijzigt door de verlegging niet. Alle verkeersbewegingen blijven mogelijk. Ook de toerit naar de A2 richting Luik blijft open. Deze toerit is bereikbaar vanaf de Kennedysingel en de Gerardusweg.

    Fietsverkeer
    Fietsverkeer kan de huidige fietsroute voorlopig blijven gebruiken. In de loop van 2012 wordt een fietsbrug over de bouwkuip gelegd en gaan ook (brom)fietsers gebruik maken van de tijdelijke viaducten. Ook in de nieuwe situatie zal er sprake zijn van een fietspad voor tweerichtingsverkeer.a2maastricht.nl



    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Hard rijden?

    Verschil moet er zijn. Maar ... als deze grotere auto grond naar de ENCI groeve brengt, dan moeten ze wel even aan de snelheid denken. Met ruim 70 km per uur richting groeve. Dat mag pas op het laatste stukje Lage Kanaaldijk. Niet eerder.


    Last edited by Breur; 15 maart 2012, 19:58.

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Update Paardentunnel








    De uitvoering van het plan de Groene Loper van Avenue2 is in volle gang. Eind januari 2012 is de bouw van de zogenaamde Paardentunnel gestart.


    Terugblik
    Vanaf 23 januari werd het werkterrein vrijgemaakt (zie afbeelding hieronder). Omstreeks 8 februari begon Avenue2 met het graafwerk voor de Paardentunnel. De bouwplaats is toen klaargemaakt: daarvoor werd eerst een gat van 3 meter diep gegraven. Dat gebeurde met een grote rupskraan. Vóórdat de rupskraan kon gaan graven, moest de grondwaterstand worden verlaagd door bemaling. Hiervoor werden onder andere aggregaten en buizen binnen het bouwterrein geplaatst.

    Wat gaat gebeuren?
    Op de plek van de oude Terblijterweg en in het verlengde van de Burgemeester Bauduinstraat is nu een groot gat zichtbaar. In de week van 19 maart worden de tunnelelementen geplaatst in de ontgraving. Het gaat dan om losse, betonnen elementen van 11 meter breed en 3 meter hoog, die samen de tunnelbak vormen. Het inhijsen van de elementen gebeurt met een grote kraan en duurt enkele dagen. Hierna worden de elementen aan elkaar gekoppeld, zodat één tunnel ontstaat. Tot eind mei 2012 vindt de afwerking van de Paardentunnel plaats.



    De bouwkuip van de Paardentunnel

    De tunnelelementen




    Wanneer?
    De bouw van de Paardentunnel duurt ongeveer 4 maanden, naar verwachting tot eind mei 2012. Er wordt tussen 07.00-17.00 uur gewerkt, behalve tijdens de afbouw van de tunnel. Dan moet er ook ’s nachts gewerkt worden.

    Waarom?
    De Paardentunnel is een belangrijk onderdeel van de bouwweg, die naast de bouwkuip van de A2-tunnel bij Geusselt komt te liggen. De Paardentunnel wordt tijdens de bouw van de A2-tunnel dus gebruikt als weg voor bouwverkeer. De grond die Avenue2 weggraaft voor de bouw van de tunnel, wordt via de Paardentunnel weggereden. Zo heeft het normale verkeer zo min mogelijk last van het bouwverkeer. Bepaald soort vrachtverkeer - zoals dumpers - mag daarnaast niet over de gewone weg rijden.



    Wat zijn de gevolgen?
    Omdat de werkzaamheden machinaal plaatsvinden, zullen omwonenden geluidsoverlast ervaren. Als er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunt u ook hinder ondervinden door bouwlampen.

    De Paardentunnel wordt volledig buiten het verkeer gebouwd. Automobilisten hebben daardoor geen last van de bouw en zijn verkeersmaatregelen niet nodig.

    Werkterrein Paardentunnel/ a2maastricht.nl

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Geusselt werkzaamheden

    Weekendwerk Geusselt 16/17/18 maart
    Bij kruispunt Geusselt - ten noorden van de Terblijterweg - worden al geruime tijd damwandplanken de grond worden ingetrild met een grote kraan. Aankomend weekend wordt gewerkt bij de hoek van de Terblijterweg met de A2. Het intrillen gebeurt op zaterdag 17 maart, naar verwachting van 07.00 - 19.00 uur. Omwonenden kunnen dan last hebben van geluid- en trillinghinder.

    Tijdens het weekendwerk wordt de rechtsafstrook vanuit de Terblijterweg naar de A2 richting Eindhoven afgezet. Dat is nodig omdat Avenue2 de ruimte nodig heeft om de werkzaamheden in alle veiligheid uit te kunnen voeren. Bij de hoek van de Terblijterweg met de A2 zitten de damwandplanken namelijk heel dicht op de weg. Door de werkzaamheden hier in het weekend uit te voeren, ontstaat minder overlast voor verkeer. Al het verkeer kan gewoon door. Er gelden verkeersmaatregelen. a2 maastricht.nl

    Leave a comment:

Bezig...
X