Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Treinverbindingen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Treinverbindingen Maastricht

    Gisteren stond dit ingezonden stuk in Dagblad De Limburger:
    Dramatisch probleem voor gebied met internationale ambities
    Ontsluit Zuid-Limburg
    door Tom van Veen

    Je zult maar als buitenlander met het vliegtuig op Schiphol landen en de trein naar Maastricht willen nemen. Dan zul je tevergeefs zoeken naar een trein op de gele NS-borden. Maastricht staat niet vermeld op de NS-routeborden op Schiphol. Er is immers geen rechtstreekse treinverbinding van Schiphol naar Maastricht. Als je erin slaagt om te ontdekken dat je via Eindhoven naar Maastricht kunt reizen, wacht opnieuw een verrassing. De reistijd bedraagt 2,5 uur, voor een afstand van 230 kilometer, met tenminste één overstap met al je bagage. Ter vergelijk: de afstand Parijs-Nantes is 385 km en de treinreis duurt 2 uur, zónder overstap.

    De reistijd vanuit de Randstad naar Zuid-Limburg is te lang. Omgekeerd is ook de Randstad voor reizigers uit Zuid-Limburg lastig te bereiken. Er gaan weliswaar twee treinen per uur naar Amsterdam, maar vanwege de vele vertragingen is de reistijd gemiddeld langer dan 2,5 uur.

    Is dit een probleem? Ja, voor een stad die één van de meest internationale universiteiten van Europa huisvest, die meer afgestudeerden aan de stad wil binden, die internationale bedrijven wil huisvesten en die de ambitie heeft om Culturele Hoofdstad te worden, is dit dramatisch. Helaas wordt dit onderschat door de gemeente en de provincie. Het gemak waarmee men de lijn Maastricht-Brussel opgeeft, is tekenend. De slechte bereikbaarheid van Zuid-Limburg gaat deze regio de komende jaren veel schade berokkenen en gaat op termijn de groeipotentie negatief beïnvloeden.

    Waarom worden de Essent-gelden niet mede ingezet om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren?

    Ten eerste moet de treinverbinding met de Randstad worden verbeterd. Het moet toch mogelijk zijn om een aantal keren per dag in veel minder dan 2 uur op Schiphol en in Amsterdam te komen? Zonder overstap? Ook de directe verbinding met Brussel moet snel worden hersteld. Mijn collega Luc Soete heeft daarvoor al eens voorstellen gedaan in deze krant. In zijn voorstel is op goedkope wijze een directe en snelle verbinding met Brussel, met stops op vliegveld Zaventem en in Leuven, te realiseren. Ten tweede moeten de luchtverbindingen vanuit Zuid-Limburg verbeteren. Het is natuurlijk aardig dat je vanuit Maastricht naar Pisa en Malaga kunt vliegen, maar daarmee lok je niet het internationale bedrijfsleven naar Zuid-Limburg. Ten derde moet er een betere verbinding komen tussen de universiteitssteden Maastricht, Aken, Luik en Hasselt. In een straal van 40 kilometer rondom Maastricht zetelen drie belangrijke kennisinstellingen. Het duurt minstens een uur om vanuit Maastricht bij deze instituten te komen.

    Waarom wordt er niet geïnvesteerd in een snelle metro-treinverbinding tussen deze campussen? Kost dit allemaal niet te veel geld? Sommige voorstellen wel, andere niet. Het vermelden van Maastricht in de routeschema’s op Schiphol kost waarschijnlijk niet veel. Ook het herstellen van de directe verbinding met Brussel kost weinig. Dit is beide een kwestie van ‘willen’. De andere voorstellen kosten veel, lijkt het. Maar is dit wel zo? Wat echt veel kost is bevolkings- en bedrijvenkrimp en het achterblijven van groei en werkgelegenheid in Zuid-Limburg. Een groeivertraging van 1 procent kost Zuid-Limburg ongeveer 200 miljoen euro per jaar. De Essent-gelden moeten daarom vooral ingezet worden om de bereikbaarheid van Zuid-Limburg te verbeteren.

    Tom van Veen is hoogleraar economie en Dean Internationalisation of Education aan de universiteit van Maastricht.

    Bron: DDL, 13-10-2011

  • #2
    Intercityverbinding Amsterdam-Maastricht

    Nog even een commentaar van mij op het ingezonden stuk van Tom van Veen:

    Ik reis zelf regelmatig met de trein tussen Amsterdam en Maastricht en ik kan het alleen maar eens zijn met Van Veen: de reistijd van 5 uur (2x 2,5 uur) voor een dagje Maastricht is niet meer van deze tijd. Een nieuwe HSL-lijn zit er voorlopig niet in vanwege de kosten en de te verwachten reizigersaantallen. Maar de bestaande intercitylijn kan een stuk efficiënter. Mijn voorstellen voor het inkorten van de reistijd:
    1. Op het trajekt Den Bosch-Eindhoven is beslist nog tijdwinst te halen. Vaak arriveert de trein te vroeg in Eindhoven en moet daar - vanwege de geplande vertrektijd - 5 minuten wachten.
    2. 'Intercitystation Weert' laten vervallen. Na de intercitystations Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven (allemaal steden van boven de 100.000 inwoners) rijdt de trein de provincie Limburg binnen en stopt al na een kwartier in the middle of nowhere in Weert...
    3. Iets ingrijpender: Weert èn Roermond laten vervallen en tussen Weert en Echt nieuw spoor aanleggen. Wie de kaart bestudeert, ziet dat de omweg via Roermond (eerst naar het oosten, daarna weer in zuidwestelijke richting verder) onlogisch is. Een nieuwe, directe verbinding Eindhoven-Sittard zou zeker 20 minuten tijdwinst kunnen opleveren. Dit zou mijns inziens een goede besteding van de Essent-gelden zijn.
    4. De Maasspoorlijn (Roermond-Venlo-Nijmegen) eindelijk geschikt maken voor intercitytreinen. Op die manier wordt Roermond gecompenseerd voor het verlies van de intercityverbinding met Amsterdam (punt 3).

    Dit alles bij mekaar zou een half uur tijdwinst op het traject Amsterdam-Maastricht kunnen opleveren. Vier uur in de trein i.p.v. vijf. Klinkt aantrekkelijk, ik kom vaker!

    Opmerking


    • #3
      live treintjes

      http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
        Leuk speelgoed. Ik zag dat een rode stippellijn rechtstreeks bij mijn voordeur eindigt. Wat een eer. Ik ga perronkaartjes vekopen .

        Opmerking


        • #5
          Die kosten een dubbeltje.......een pet een een spiegelei (oh nee, die laatste is niet nodig voor perronkaartjes) had je al, he?
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Die kosten een dubbeltje.......een pet een een spiegelei (oh nee, die laatste is niet nodig voor perronkaartjes) had je al, he?
            Inderdaad, op 1 april gekregen .

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Iets ingrijpender: Weert èn Roermond laten vervallen en tussen Weert en Echt nieuw spoor aanleggen. Wie de kaart bestudeert, ziet dat de omweg via Roermond (eerst naar het oosten, daarna weer in zuidwestelijke richting verder) onlogisch is. Een nieuwe, directe verbinding Eindhoven-Sittard zou zeker 20 minuten tijdwinst kunnen opleveren.

              Geweldig plan! Hoe kom je toch altijd aan die creatieve ideeen, Loco? Je moet futoroloog worden of iets dergelijks.....

              Opmerking


              • #8
                Ik lig dubbel!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Ik durf het haast niet te zeggen, maar was dit de inspiratiebron?
                  http://www.drievliet.nl/attracties/d...n-el-loco.html

                  Opmerking


                  • #10
                    Mwaahaha!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                      Ik durf het haast niet te zeggen, maar was dit de inspiratiebron?
                      http://www.drievliet.nl/attracties/d...n-el-loco.html
                      Herman geweldig gevonden
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #12
                        zie je wel, die El Locomotief bestaat echt..........
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                          Ik durf het haast niet te zeggen, maar was dit de inspiratiebron?
                          http://www.drievliet.nl/attracties/drievliet-kinder-attracties/treinbaan-el-loco.html
                          Gezellig! Ik ga onmiddellijk een kaartje boeken. Loco in de Loco
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Geweldig plan! Hoe kom je toch altijd aan die creatieve ideeen, Loco? Je moet futoroloog worden of iets dergelijks.....
                          Futurologen voorspellen de toekomst. Mijn plannen verdwijnen in een la

                          Maar serieus, het is toch van de zotte dat vanwege een historische toevalligheid we nu via Roermond naar 'Holland' moeten. De spoorlijn Maastricht-Venlo werd eerder (1865) aangelegd dan Maastricht-Eindhoven (die pas in 1913 werd voltooid) en men heeft nooit de moeite genomen de rare omweg via Roermond eruit te halen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Maar serieus, het is toch van de zotte dat vanwege een historische toevalligheid we nu via Roermond naar 'Holland' moeten. De spoorlijn Maastricht-Venlo werd eerder (1865) aangelegd dan Maastricht-Eindhoven (die pas in 1913 werd voltooid) en men heeft nooit de moeite genomen de rare omweg via Roermond eruit te halen.
                            Integendeel, men ging eerst via Venlo, maar na de oorlog is die verbinding eruit gehaald. Zie hier:

                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorli...tricht_-_Venlo

                            Opmerking


                            • #15
                              www.l1.nl

                              Mogelijk eind 2012 intercity Sittard-Aken

                              Op z'n vroegst eind dit jaar moet er een intercity rijden tussen Sittard en Aken. De trein gaat ook stoppen in Heerlen.

                              De kosten voor de aanleg zijn zo'n 24 miljoen euro. Die worden betaald door het Rijk. De snelle treinverbinding is een grote wens van de overheden in Duitsland en Nederland.
                              Vóór maart moet duidelijk zijn of de plannen door kunnen gaan. Het is de bedoeling dat er in 2018 een intercity rijdt tussen Eindhoven en Aken.

                              http://www.l1.nl/video/sneltrein-sit...2#.TxVMmFY-3F8

                              ==

                              Dit is mijns inziens een gemiste kans! Maastricht hoort verbonden te zijn met Aken...

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X