Gisteren stond dit ingezonden stuk in Dagblad De Limburger:
Dramatisch probleem voor gebied met internationale ambities
Ontsluit Zuid-Limburg
door Tom van Veen
Je zult maar als buitenlander met het vliegtuig op Schiphol landen en de trein naar Maastricht willen nemen. Dan zul je tevergeefs zoeken naar een trein op de gele NS-borden. Maastricht staat niet vermeld op de NS-routeborden op Schiphol. Er is immers geen rechtstreekse treinverbinding van Schiphol naar Maastricht. Als je erin slaagt om te ontdekken dat je via Eindhoven naar Maastricht kunt reizen, wacht opnieuw een verrassing. De reistijd bedraagt 2,5 uur, voor een afstand van 230 kilometer, met tenminste één overstap met al je bagage. Ter vergelijk: de afstand Parijs-Nantes is 385 km en de treinreis duurt 2 uur, zónder overstap.
De reistijd vanuit de Randstad naar Zuid-Limburg is te lang. Omgekeerd is ook de Randstad voor reizigers uit Zuid-Limburg lastig te bereiken. Er gaan weliswaar twee treinen per uur naar Amsterdam, maar vanwege de vele vertragingen is de reistijd gemiddeld langer dan 2,5 uur.
Is dit een probleem? Ja, voor een stad die één van de meest internationale universiteiten van Europa huisvest, die meer afgestudeerden aan de stad wil binden, die internationale bedrijven wil huisvesten en die de ambitie heeft om Culturele Hoofdstad te worden, is dit dramatisch. Helaas wordt dit onderschat door de gemeente en de provincie. Het gemak waarmee men de lijn Maastricht-Brussel opgeeft, is tekenend. De slechte bereikbaarheid van Zuid-Limburg gaat deze regio de komende jaren veel schade berokkenen en gaat op termijn de groeipotentie negatief beïnvloeden.
Waarom worden de Essent-gelden niet mede ingezet om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren?
Ten eerste moet de treinverbinding met de Randstad worden verbeterd. Het moet toch mogelijk zijn om een aantal keren per dag in veel minder dan 2 uur op Schiphol en in Amsterdam te komen? Zonder overstap? Ook de directe verbinding met Brussel moet snel worden hersteld. Mijn collega Luc Soete heeft daarvoor al eens voorstellen gedaan in deze krant. In zijn voorstel is op goedkope wijze een directe en snelle verbinding met Brussel, met stops op vliegveld Zaventem en in Leuven, te realiseren. Ten tweede moeten de luchtverbindingen vanuit Zuid-Limburg verbeteren. Het is natuurlijk aardig dat je vanuit Maastricht naar Pisa en Malaga kunt vliegen, maar daarmee lok je niet het internationale bedrijfsleven naar Zuid-Limburg. Ten derde moet er een betere verbinding komen tussen de universiteitssteden Maastricht, Aken, Luik en Hasselt. In een straal van 40 kilometer rondom Maastricht zetelen drie belangrijke kennisinstellingen. Het duurt minstens een uur om vanuit Maastricht bij deze instituten te komen.
Waarom wordt er niet geïnvesteerd in een snelle metro-treinverbinding tussen deze campussen? Kost dit allemaal niet te veel geld? Sommige voorstellen wel, andere niet. Het vermelden van Maastricht in de routeschema’s op Schiphol kost waarschijnlijk niet veel. Ook het herstellen van de directe verbinding met Brussel kost weinig. Dit is beide een kwestie van ‘willen’. De andere voorstellen kosten veel, lijkt het. Maar is dit wel zo? Wat echt veel kost is bevolkings- en bedrijvenkrimp en het achterblijven van groei en werkgelegenheid in Zuid-Limburg. Een groeivertraging van 1 procent kost Zuid-Limburg ongeveer 200 miljoen euro per jaar. De Essent-gelden moeten daarom vooral ingezet worden om de bereikbaarheid van Zuid-Limburg te verbeteren.
Tom van Veen is hoogleraar economie en Dean Internationalisation of Education aan de universiteit van Maastricht.
Bron: DDL, 13-10-2011
Ontsluit Zuid-Limburg
door Tom van Veen
Je zult maar als buitenlander met het vliegtuig op Schiphol landen en de trein naar Maastricht willen nemen. Dan zul je tevergeefs zoeken naar een trein op de gele NS-borden. Maastricht staat niet vermeld op de NS-routeborden op Schiphol. Er is immers geen rechtstreekse treinverbinding van Schiphol naar Maastricht. Als je erin slaagt om te ontdekken dat je via Eindhoven naar Maastricht kunt reizen, wacht opnieuw een verrassing. De reistijd bedraagt 2,5 uur, voor een afstand van 230 kilometer, met tenminste één overstap met al je bagage. Ter vergelijk: de afstand Parijs-Nantes is 385 km en de treinreis duurt 2 uur, zónder overstap.
De reistijd vanuit de Randstad naar Zuid-Limburg is te lang. Omgekeerd is ook de Randstad voor reizigers uit Zuid-Limburg lastig te bereiken. Er gaan weliswaar twee treinen per uur naar Amsterdam, maar vanwege de vele vertragingen is de reistijd gemiddeld langer dan 2,5 uur.
Is dit een probleem? Ja, voor een stad die één van de meest internationale universiteiten van Europa huisvest, die meer afgestudeerden aan de stad wil binden, die internationale bedrijven wil huisvesten en die de ambitie heeft om Culturele Hoofdstad te worden, is dit dramatisch. Helaas wordt dit onderschat door de gemeente en de provincie. Het gemak waarmee men de lijn Maastricht-Brussel opgeeft, is tekenend. De slechte bereikbaarheid van Zuid-Limburg gaat deze regio de komende jaren veel schade berokkenen en gaat op termijn de groeipotentie negatief beïnvloeden.
Waarom worden de Essent-gelden niet mede ingezet om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren?
Ten eerste moet de treinverbinding met de Randstad worden verbeterd. Het moet toch mogelijk zijn om een aantal keren per dag in veel minder dan 2 uur op Schiphol en in Amsterdam te komen? Zonder overstap? Ook de directe verbinding met Brussel moet snel worden hersteld. Mijn collega Luc Soete heeft daarvoor al eens voorstellen gedaan in deze krant. In zijn voorstel is op goedkope wijze een directe en snelle verbinding met Brussel, met stops op vliegveld Zaventem en in Leuven, te realiseren. Ten tweede moeten de luchtverbindingen vanuit Zuid-Limburg verbeteren. Het is natuurlijk aardig dat je vanuit Maastricht naar Pisa en Malaga kunt vliegen, maar daarmee lok je niet het internationale bedrijfsleven naar Zuid-Limburg. Ten derde moet er een betere verbinding komen tussen de universiteitssteden Maastricht, Aken, Luik en Hasselt. In een straal van 40 kilometer rondom Maastricht zetelen drie belangrijke kennisinstellingen. Het duurt minstens een uur om vanuit Maastricht bij deze instituten te komen.
Waarom wordt er niet geïnvesteerd in een snelle metro-treinverbinding tussen deze campussen? Kost dit allemaal niet te veel geld? Sommige voorstellen wel, andere niet. Het vermelden van Maastricht in de routeschema’s op Schiphol kost waarschijnlijk niet veel. Ook het herstellen van de directe verbinding met Brussel kost weinig. Dit is beide een kwestie van ‘willen’. De andere voorstellen kosten veel, lijkt het. Maar is dit wel zo? Wat echt veel kost is bevolkings- en bedrijvenkrimp en het achterblijven van groei en werkgelegenheid in Zuid-Limburg. Een groeivertraging van 1 procent kost Zuid-Limburg ongeveer 200 miljoen euro per jaar. De Essent-gelden moeten daarom vooral ingezet worden om de bereikbaarheid van Zuid-Limburg te verbeteren.
Tom van Veen is hoogleraar economie en Dean Internationalisation of Education aan de universiteit van Maastricht.
Bron: DDL, 13-10-2011
Opmerking