Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Treinverbindingen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten
    Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Nieuwe hoop voor trein naar Brussel

    Maastricht heeft de hoop op een snelle treinverbinding met Brussel nog niet opgegeven. Bestuurders hebben een lobbytraject opgezet om een nieuwe verbinding met de Belgische hoofdstad op zijn minst een plek te geven in het nieuwe provinciale coalitieakkoord.

    Maastricht
    Van onze verslaggever/limburger.nl

    Volgens woordvoerder Erwin Gerardu van wethouder Albert Nuss (PvdA, verkeer) gokt het stadsbestuur niet alleen op een terugkeer van de ter ziele gegane Maastricht-Brussel Express. „Het kan ook een intercityverbinding Eindhoven-Luik zijn, waar mensen dan de aansluiting vinden met Brussel. Wat ons betreft is Maastricht ontzettend gebaat bij goede grensoverschrijdende verbindingen. Zeker met de Maastricht Health Campus en de ambitie voor Culturele Hoofdstad in het achterhoofd.”
    Diverse politieke partijen vroegen afgelopen week aandacht voor de verbinding tussen Maastricht en Brussel.

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    De tram komt zo!




    Nog voordat Maastricht Culturele Hoofdstad is, moet hij er liggen; de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Gisteravond hield de gemeente een bijeenkomst voor belangstellenden die meer wilden weten over de tram, de haltes, de overlast en het gemak.
    Hoe zit het met het lawaai? De veiligheid? Moeten we rekening met trillingen? Scheuren of andere schade aan onze huizen? Waar komen de haltes? En heeft de komst negatieve gevolgen voor de waarde van onze woningen? Het waren dit soort vragen waar de tientallen bezoekers graag een antwoord op wilden hebben. Zij worden de komende maanden op hun wenken bediend, zegt Merijn van Essen van Arcadis. Dit adviesbureau gaat dit jaar in opdracht van de gemeente alle details van het gekozen tracé in kaart brengen.
    De informatie die het team van Arcadis de komende maanden verzamelt, wordt aan het eind van het jaar gebundeld aangeboden aan de gemeenteraad, die rond die tijd een definitief besluit moet nemen over de vraag of de tram naar Hasselt er wel of niet moet komen.
    We gaan niet veel vertellen, maar vooral luisteren, zei wethouder Albert Nuss (PvdA, Mobiliteit) voorafgaand aan wat de eerste van drie bewonersbijeenkomsten was. Volgens Nuss is het van het allergrootste belang dat de tram er wél komt. ,,Een sterke verbinding met Belgisch-Limburg is van groot economisch belang", zei hij. ,,Het ontsluit Maastricht en brengt bezoekers gemakkelijker naar onze stad."
    Temidden van alle aanwezigen stond één persoon een tikje jaloers toe te kijken, naar ze zelf zei. Sonja Loos, woordvoerster van de Vlaamse openbaar vervoermaatschappij De Lijn, die de sneltram tussen Maastricht en Hasselt aan Belgische zijde gaat exploiteren, keek haar ogen uit. Ze heeft dagelijks te maken met actiegroepen die op basis van onjuiste informatie tegenstand weten op te roepen. ,,Goed om te zien hoe de mensen hier worden geïnformeerd", zei ze. ,,Daar kunnen wij nog wat van opsteken." maastrichtdichtbij.nl


    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=z5W-4Ld8eKc&feature=player_embedded[/ame]

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Veel woorden Antonius en mooi geschreven maar wat is nou de kern van je betoog?
    Nu ja, het nationaal, provinciaal en gemeentelijke beleid inzake de mobiliteit heeft naar mijn mening jarenlang (decennia) gefaald.

    En er zijn ook nu nog beleidmakers en volksvertegenwoordigers die Maastricht nog verder in de afgrond van de het voetgangersdomein willen stoten. (plannen voor een autovrij centrum en zo meer van die plannen).

    Niks mis met voetgangersdomein voor een winkelstraat maar de bereikbaarheid wordt toch echt dramatisch beperkt.
    Kijk eens naar al die luxe appartementen in het centrum die men niet verkocht krijgt en waar mensen weg willen omdat ze er niet tot aan de voordeur kunnen komen.
    Maar ook woningen in het Boschstraat kwartier, destijds een voorbeeld project van René Daniels.
    Misschien leest men mijn berichten in zoverre als flarden en fragmenten betreffende de thematiek maar er is met de verdichting en revitalisering van Maastricht iets principieel fout gegaan de laatste 20 jaar.

    En er is veel te weinig animo geweest en nog steeds onder de politici om "het verkeer" slim en innovatief mee op te nemen in een historische stad als Maastricht.
    Ja gemoedelijk rondzwalken als je eens op bezoek komt, maar niet voor de bewoners die stress hebben om thuis te geraken of hun bedrijf te handhaven.

    Kan nog wel een tijdje doorgaan met het betoog maar dat kan als enkel klagen geïnterpreteerd worden... dat is niet mijn bedoeling.
    Als je jong bent en/of lichamelijk fit is Maastricht zo klein dat alles te lopen is. Maar het is te Langzaam voor bedrijvigheid en veel te moeilijk voor ouderen.

    mvg

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Veel woorden Antonius en mooi geschreven maar wat is nou de kern van je betoog?

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Nog even een commentaar van mij op het ingezonden stuk van Tom van Veen:
    Dit alles bij mekaar zou een half uur tijdwinst op het traject Amsterdam-Maastricht kunnen opleveren. Vier uur in de trein i.p.v. vijf. Klinkt aantrekkelijk, ik kom vaker!
    Tja, ik kan je in beginsel enkel gelijk geven, mede gezien het feit dat ik in eerdere commentaren stelde "dat men Maastricht uit het netwerk heeft geknipt".

    Ook ik was tot een aantal jaren geleden vaak afhankelijk van die treinverbinding.
    Ofwel uit zuid Duitsland komende ofwel het Noorden uit Amsterdam.
    Een steeds minder prettige gewaarwording dat je dat Mosea trajectum niet meer zo eenvoudig of snel kunt bereiken.

    Nu niet meer, ik tour inmiddels met cruise controle telkens op de maximaal toegestane snelheid via de Autoweg A2 in 2 uur naar Maastricht zonder op de rem hoeven trappen. (toegegeven wel altijd buiten de spitsuren)

    Echter het is toch zorgwekkend. De krimp en het mobiel zijn.
    Wellicht zullen er velen moeten pendelen of moeten gaan pendelen voor hun broodwinning.
    De benzine prijzen dicteren ook al de portemonnee van enkelen en de keuze om extra reistijd op de koop toe te nemen.
    Pendelaars stress.
    Als Futurist zie ik toch ook echt wel mogelijkheden, maar dat strookt helemaal niet met die gezapige politiek in de regio / euregio.
    Als Realist zie ik echter overal Knelpunten in de Maastrichtse infrastructuur en ook de politieke structuren van Maastricht.
    Veel teveel wellus nietus discussies die gewoon in het niet verdampen
    geëntameerd door de 4 jaren cyclus van het partijenstelsel om aan de macht te komen en die weer een nieuwe oplossing "bedacht" te hebben. Zonder lange termijn visie.
    Gestructureerd nadenken over en werken aan een oplossing, is gezien de hoeveelheid reizigers en abonnementen in onze regio via NS beleid onmogelijk.

    Wat dan wel?
    Als het motto van dit subforum is: Maastricht 2025 / Grote Projecten Denk, droom en filosofeer hier over de toekomst van Maastricht.
    Dan 16 jaar geen verkiezingen meer en werkt allen samen

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht

    wanneer er geen treinverkeer is, rijden er dit weekend voor het eerst geen treinen in Maastricht.
    Er reden nog altijd treinen van en naar Maastricht gisteren. Maar die waren niet van NS of Veolia .

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=MG-FrkuLnm4&feature=player_embedded[/ame]

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Bouw station Maastricht-Noord in volle gang



    Ter hoogte van Mariënwaard wordt volop gewerkt aan de nieuwe Park & Ride. Foto Jean-Pierre Geusens

    Spoorwegbeheerder ProRail is druk in de weer met de bouw van het nieuwe station Maastricht-Noord, na Maastricht-centrum en Randwyck het derde treinstation in de stad Maastricht. Het wordt gebouwd in opdracht van de Provincie Limburg en is naar verwachting eind dit jaar klaar. Het nieuwe station is onderdeel van de nieuwe Park & Ride-voorziening in Maastricht-Noord. Forensen en bezoekers kunnen hier vanaf volgend jaar hun auto parkeren en dan met de trein of een pendelbus doorreizen naar het centrum of hun werkplek.
    Het toekomstige station wordt gebouwd ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Er komen twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.
    Omdat een deel van de bouwwerkzaamheden kan alleen plaatsvinden wanneer er geen treinverkeer is, rijden er dit weekend voor het eerst geen treinen in Maastricht. Vandaag en morgen worden er damwanden en heipalen in de grond geslagen.
    Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor mindervaliden.
    Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.maastrichtdichtbij.nl

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    'Belgische NS zit niets in reactiveren oude spoorlijn naar Maastricht'




    Bron: www.tramvlaanderenmaastricht.nl

    De NMBS, zeg maar de Belgische NS, is niet van plan om opnieuw treinen te laten rijden tussen Beverst (gemeente Bilzen) en Maastricht. Dat schrijft de Vlaamse krant Het Belang van Limburg. Daarmee is het initiatief van enkele burgercomités die zich keren tegen de aanleg van een snelle tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt feitelijk onhaalbaar. De comités pleiten er voor om in plaats van het 'veel te dure' Spartacusplan (waar de toekomstige tram lijn Maastricht-Hasselt deel van uitmaakt) een aantal Limburgse spoorlijnen die al lang niet meer worden gebruikt, te reactiveren.
    Volgens twee regionale directeuren van De Lijn, de openbaar vervoersmaatschappij die het Vlaamse deel van tramlijn tussen Hasselt en Maastricht gaat exploiteren, heeft de NMBS al lang en breed duidelijk gemaakt niets te zien in het opkalefateren van de in onbruik geraakte spoorlijnen. ,,Om Limburg goed te ontsluiten, moeten er snelle verbindingen bijkomen. We hebben de NMBS en Infrabel zelf gevraagd of ze geïnteresseerd zijn om weer een trein te laten rijden tussen Beverst en Lanaken (om de belangrijke knooppunten Hasselt en Lanaken te verbinden). Hun antwoord: neen”, aldus de beide directeuren in de Belgische krant. ,,Dus hebben we sneltrams als oplossing naar voor geschoven.”

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Y2NjjUdD-U0&feature=related[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=_RBk8LS1Kl4&feature=related[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=GGhFk0VRzb8[/ame]

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Vragen over parkeergarage Parallelweg

    De PvdA-fractie in de Maastrichtse gemeenteraad wil concreet weten hoe ver de Nederlandse Spoorwegen zijn met de plannen voor een parkeergarage aan de Parallelweg in Wyck. De NS laat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de bouw van een parkeergarage op de plaats van het huidige Park & Ride-terrein. De NS denkt meer reizigers in de trein te krijgen als er een ruimere P&R-voorziening is in Maastricht.

    De Partij van de Arbeid heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht. Op zich vindt de partij het een goede zaak mensen te stimuleren om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer, maar de PvdA vreest ook dat een extra parkeergarage tot meer verkeer leidt.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Brussel Express

    Een ingezonden brief in DDL, 2-2-2012:
    Treinverbinding
    Brussel Express (diverse artikelen)

    De Maastricht-Brussel Express zou te duur zijn en er zouden te weinig reizigers gebruik van maken. Om geld te besparen bezuinigden de Belgische spoorwegen (NMBS) de snelle trein naar Brussel daarom weg. Althans, dat was het verhaal. Tot mijn verbazing zag ik deze week dat de Brussel-Express nog steeds rijdt, op exact dezelfde tijden. Alleen nu vanuit Visé, nog geen vijftien kilometer van Maastricht. De Brussel-Express hoeft daardoor vijf minuten minder door te rijden, maar de NMBS moet wel een extra stoptrein inzetten voor reizigers uit Maastricht. Deze sluit, geheel naar Belgische logica, niet aan op de Brussel-Express in Visé. Deze duurdere en voor reizigers vervelende oplossing verraadt dat geld niet de reden was van het afschaffen van de internationale verbinding. De Maastricht-Brussel Express is afgeschaft omdat de NS, de NMBS en de Maastrichtse autoriteiten niet capabel zijn om op een fatsoenlijke manier overleg te voeren en een snelle treinverbinding met elkaar te regelen. Ruzie over Franssprekende machinisten, elkaar de schuld geven van vertragingen en onverschilligheid van lokale autoriteiten hebben Maastricht daarmee de aansluiting op het Hogesnelheidsnetwerk gekost.

    Tim Fey, Maastricht

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ah, dat snap ik wel! Hartelijk dank voor de vertaling. En over dat probleem moet ik eens even nadenken...

    Leave a comment:

  • Gast
    Gast

  • Harrie
    Gast antwoordde
    sorry voor de onduidelijkheid;

    ik vind het jammer dat we geen pleitbezorger / lobby in den Haag hebben.

    "Camilleke" is gevlogen ( den Haag - Valkenburg - KLM),
    "Maximke" wil niks van 't Zuiden weten en zich nationaal profileren gezien z'n uitspraak ( was op een vraag van een parlementair journalist die hem op het "bourgondische " aansprak en hij (ontkenend) antwoord gaf "maar ik woon al zo lang hier in 't Westen"

    en dan Frans ( sorry was niet "Funske" mer "Frenske") Timmermans is zoals 't lijkt de nationale politiek langzaam vaarwel aan het zeggen en in de running voor andere (internationale) banen ( net niet Commissaris voor de Mensenrechten van de Raad van Europa geworden).

    Dan blijft er niemand over om actief op nationaal nivo ons te promoten...
    Gast
    Gast
    Last edited by Gast; 27 januari 2012, 00:48.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Toch jammer Harrie, dat mijn mestreechs niet overhoudt. Ik kan er geen touw aan vastknopen; heb echt geen idee wat je hebt willen zeggen.

    Leave a comment:

Bezig...
X