Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sneltram Maastricht - Hasselt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Sneltram Maastricht - Hasselt

    El Loco schreef op 6 juni 2009:
    (..) Ben eigenlijk ook niet voor die tramlijn, die ze dwars door de binnenstad willen aanleggen. Wij hebben hier in Amsterdam al jaren de ellende met de Noordzuidlijn. Okee, een tram is geen metro, maar toch, mensen, begin er niet aan! Gewoon een snelle, betrouwbare regiobaan over het bestaande spoor naar Hasselt met een schoon en veilig station aan het begin van de Boscherweg en je zult zien dat dat hele gebied er door gaat opleven. Waarom moeten reizigers vanuit Hasselt op de Markt kunnen uitstappen? Als ik de trein neem vanuit Amsterdam, rijdt die ook niet naar de Markt. Wyck is een bloeiend stadsdeel, omdat daar ooit het station is gebouwd. Laat Sphinx en Sappi de stationswijken van Maastricht-West worden! (..)
    Vandaag, 15 mei 2010, staat in DDL en stuk over de op komst zijnde tramverbinding naar Hasselt.
    http://docs.google.com/fileview?id=0...OGQ2MWE4&hl=nlde Jenever-stad is en ik normaliter met de auto moet gaan. Nu kan ik tenminste iets nuttigen...
    Last edited by Pier; 17 december 2020, 13:11. Reden: Unicode aangepast
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Reconstructie verdwenen berichten juni 2011

    (Door een server-crash op 25-07-2011 zijn een groot aantal berichten in dit draadje gewist. Onderstaand een reconstructie.)

    Dorus, woensdag 8 juni 2011, 20:10

    Tuut Tuut, Daar komt de Tram

    http://maastricht.nieuws.nl/25426) (opstap Boschstraat Vismarkt)
    Trace via Markt (Boschstraat, Markt, het Mosae Forum, Wilhelminabrug)
    De gemeenteraad heeft haar voorkeur uit laten gaan naar de optie 1 (http://maastricht.nieuws.nl/28168). Een tram via de Maasboulevard.
    http://forum.mestreechonline.nl/imgcache/11788.png (http://nieuws-2.nl/lokaal/org/62966.jpg)


    In dit trace rijdt de tram vanaf de grens via de aftakking van het bestaande spoor onder de Noorderbrug door via de Boschstraat Noord over de Bassinbrug naar de halte op de Maasboulevard. Daarna volgt de tram de route via de Wilhelminabrug, St. Maartenslaan naar het Centraal Station. Vanaf de kruising Boschstraat - Bassinbrug tot aan kruispunt ter hoogte van de Maastrichter Grachtstraat maakt de tram richting station gebruik van een gezamenlijke tram/busbaan. Vervolgens steekt de tram de weg over naar het gedeelte enkelspoor waar ook de halte is. De route is vervolgens tot aan het station weer dubbelspoor. Als alternatief is er ook een variant uitgewerkt waarbij de tram niet oversteekt, maar waarbij aan de westzijde bij de Maasboulevard een tramhalte wordt aangelegd. Zo'n dubbelzijdige halte is minder kwetsbaar in gebruik.



    Op de Boschstraat 24, in het oude gebouw van het Spinxbestuur kunt u kijken naar een presentatie (http://maastricht.nieuws.nl/27687)overhttp://www.maastricht.nl/web/Project...Maastricht.htm) van het plan (Rechts klikken op beslisdocument Tram Vlaanderen - Maastricht.pdf. Met achtergrond informatie over het verleden en de toekomst, foto's, uitleg en meer.

    Foto van het Markttrace:
    Dorus, woensdag 8 juni 2011, 20:23

    Tram Vlaanderen-Maastricht

    Als alles volgens plan verloopt rijdt er in 2016 weer een tram in Maastricht.

    De tram Vlaanderen-Maastricht verbindt dan de steden Hasselt en Maastricht met elkaar. De tramverbinding levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid van Maastricht.

    De voordelen van de tramverbinding
    de verbinding halveert de reistijd per openbaar vervoer (OV) tussen Hasselt en Maastricht van 71 minuten naar 39 minuten;
    de tram versterkt de herkenbaarheid van de OV-as binnen de stad en versterkt het Centraal Station van Maastricht als belangrijke vervoersknoop waar bus, trein, tram, taxi en fiets samenkomen;
    de tram krijgt een halte in Diepenbeek ( en versterkt zo de relatie tussen de twee universiteiten;
    de tram verbindt de twee Limburgse bestuurscentra Hasselt en Maastricht;
    de tram krijgt een halte in Lanaken ( en biedt daarmee een mogelijkheid voor de aanleg van een Park & Ride-plek aan de rand van de stad;
    de tram verbindt het Belgische en Nederlandse OV-netwerk met elkaar. De tram is onderdeel van het Belgische Spartacusplan, dat meerdere Vlaamse steden per tram met elkaar verbindt. Deze steden worden door aanleg van de tram ook vanuit Maastricht ontsloten. De snelste route naar bijvoorbeeld Antwerpen met het openbaar vervoer is dan de tram naar station Hasselt en vandaar uit de trein naar Antwerpen;
    een tramverbinding leidt tot een vergrote arbeidsmobiliteit en een versterking van de economische structuur van de regio.
    Op 30 juni 2008 hebben alle betrokken partijen, inclusief de minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings en zijn Belgische collega Kathleen van Brempt, een overeenkomst getekend om de plannen nog meer kracht bij te zetten. Op 1 maart 2010 hebben de betrokken partijen de financiën voor de Tram vastgelegd in de overeenkomst ‘Actieprogramma Regionaal OV’.

    Stand van zaken begin 2011
    Een grensoverschrijdende tramverbinding tussen Vlaanderen en Maastricht is mogelijk. Dat blijkt uit een onderzoek uit april 2008 van de gemeente naar de haalbaarheid van een tramverbinding tussen Hasselt/Lanaken en Maastricht. Het onderzoek toont aan dat vooral een tracé via de binnenstad kans van slagen maakt. Minder gunstig zijn de varianten die voeren over de oude spoorbrug. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom besloten in het vervolgonderzoek alleen drie varianten (Boschstraat, Bassinbrug, Sappiterrein) via de binnenstad verder uit werken. In september 2009 heeft de raad over de varianten door de binnenstad gesproken en gevraagd om ook nog de haalbaarheid van twee subvarianten (door Mosae Forum en kopstation Boschstraat) door de binnenstad te onderzoeken. In januari 2011 is de raad bijgepraat over de stand van zaken over de tram en de voor- en nadelen van de verschillende (sub)varianten. Uit deze informatieve sessie werd duidelijk dat de variant over de Markt en de variant over de Bassinbrug/Van Hasseltkade het meest haalbaar geacht worden.

    Hoe denkt de bevolking er over?
    In oktober 2008 zijn de betrokken ondernemers-, bewoners- en overige belanghebbendenorganisaties naar hun mening gevraagd over de ontsluiting van de binnenstad met trams. De informatieavond en de enquete onder het stadspanel laten zien dat de Maastrichtenaren positief zijn over de tram.

    In het voorjaar van 2011 zal aan de bewoners via een internetpanel nog een keer gevraagd worden, welke variant door de binnenstad hun voorkeur heeft. Dit is dan een van de aspecten die meeweegt bij het uiteindelijke voorstel van het college van B&W voor een voorkeursvariant aan de raad. De voorkeursvariant van het college zal nog aan de bewoners worden gepresenteerd op een informatieavond voorafgaand aan de raadsvergadering over de definitieve tracekeuze. Naar verwachting vindt deze vergadering in april/mei 2011 plaats.
    olijfje, woensdag 8 juni 2011, 21:24

    Waar komen die stukken vandaan?
    Ik vind 't namelijk zo vreemd dat er bovenaan staat "reageer" en in het eerdere stuk : "Mail naar: Naam afzenderEmail afzender Opmerkingen Annuleren Verstuur"

    Ah, dat laatste is inmiddels weggehaald
    Pier, donderdag 9 juni 2011, 11:02

    Een grote meerderheid van de deelnemers aan de Stemtent van D66 is voorstander van een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt.
    Van de 144 respondenten stemde 82 procent voor de stelling "De tram moet er komen".

    Achttien procent voelt niets voor een tramverbinding.
    Voorstanders van een nieuwe tramverbinding vinden dat de tramverbinding een verbetering is van het grensoverschrijdend openbaar vervoer. Daarnaast verwachten ze dat de tramverbinding de economie een impuls geeft. Tegenstanders van de stelling vinden de tramverbinding "een prestigeobject is en dat in tijden van bezuinigingen". Ze denken ook dat er weinig interesse is voor een dergelijke verbinding. "De snelbus naar Hasselt was ook geen succes," stellen ze.

    Vorige week besloot de gemeenteraad van Maastricht dat als er een tramverbinding komt, dat deze over de Maasboulevard dient te gaan. Of er daadwerkelijk een tramverbinding komt, wordt volgend jaar beslist. Dat is mede afhankelijk van het feit of België bereid is te investeren in de nieuwe verbinding.
    (Bron: http://d66maastricht.nl/news/item/st..._voor_tram/136 )
    El Loco, donderdag 9 juni 2011, 13:01

    Voor het eerst in jaren is er een trein over de spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken gereden.

    De oude lijn is anderhalf jaar geleden opgeknapt, maar treinverkeer is er tot woensdag niet geweest. De trein is afkomstig uit Aken en rijdt via Maastricht naar Lanaken. Daar wordt de trein donderdag geladen met 1200 ton zand. Vrijdag vertrekt de trein met 22 wagons naar Roemenië. De oude spoorlijn is bijna 20 jaar niet in gebruik geweest.

    Bron: L1 (http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_...ickpage/1_1013), 8-6-2011
    Hoe die goederentreinen straks samen met die tram over dat eensporige lijntje moeten, weet ik ook niet...
    Pier, donderdag 9 juni 2011, 13:14

    Hoe die goederentreinen straks samen met die tram over dat eensporige lijntje moeten, weet ik ook niet...

    Heel simpel.
    De goederentrein rijdt meer eens in de zoveel tijd en dan precies tussen de tramtijden door.
    Verder hoeft de goederentrein niet door de stad, maar neemt hij de "oude" spoorbrug over de Maas.
    Dat noemt men dienstregelingen........

    Vraag me wel af wat ze in Roemenie met 1200 ton zand moeten!?!
    Moeten ze daarvoor naar Lanaken?
    Harrie, donderdag 9 juni 2011, 13:51

    Zal wel aan mij liggen, dat ik niet over alle informatie beschik, maar ....

    de treinverbinding Maastricht - Aken... was niet rendabel... dus exit
    de treinverbinding naar Brussel.. bevindt zich idem in zwaar weer.......zo goed als exit

    en met alle respect voor de prachtige stad Hasselt, waar ik graag en vaak kom, maar zal daar dan wel de winst vandaan komen....? En per welke datum....?

    Mehh, me lepke..........

    Mestreech ....steek a.u.b. toch uw geld dan liever in andere zaken van primair belang voor deze sjoene stad !

    Bijvoorbeeld extra subsidie ter voorkoming van eventuele ontslagen bij het MTB, projecten die op werkverschaffing gericht zijn ( want niet iedere Maastrichtenaar kan in de HBO en hogeropgeleide "kennisindustrie" terecht) of in omscholing (i.s.m. het bedrijfsleven, de middenstand en verpleging) en last but not least in de schandalige afwezige poptempel ( zoals Jan Smeets het als zei: geen VIA 2018 zonder tempel) ...

    Vraag me af in welke koffieshop de voorstemmerns komen...moet 'n goede zijn....
    El Loco, donderdag 9 juni 2011, 14:23

    de treinverbinding Maastricht - Aken... was niet rendabel... dus exit
    Dat had volgens mij met de laksheid van de NS te maken die geen interesse had/heeft in kleinere spoorlijnen buiten de Randstad. Veolia, Arriva, Connexxion en Syntus hebben bewezen dat 'afgeschreven' regionale spoorlijnen rendabel gemaakt kunnen worden. De NS bijvoorbeeld leed verlies op de Heuvellandlijn. Veolia investeerde in nieuwe treinen en verdubbelde de frequenties. Gevolg: het bedrijf maakt winst en de reizigers zijn tevreden.

    Maar de vraag blijft: waarom moet er speciaal naar Hasselt een tram komen en niet gewoon een trein? Wat heeft Hasselt voor op andere buursteden als Sittard-Geleen, Heerlen, Aken en Luik? De treinreizigers uit die steden (allemaal groter dan Hasselt) komen toch ook niet op de Markt aan?

    Ik zeg: weg met die tramplannen, weg met die Brussel Express. Ga met de NS, Veolia en de NMBS om de tafel zitten en bespreek de naar mijn mening veel goedkopere en voor-de-hand-liggende oplossing:
    • 1x per uur NS-intercities vanuit de Randstad laten doorrijden naar Luik
    • 1x per uur Veolia-stoptrein Maastricht-Luik
    • 1x per uur NMBS-intercity Maastricht-Hasselt-Antwerpen
    • 1x per uur NMBS-stoptrein Maastricht-Hasselt

    Verder: steun aan Luikse lobby om de ICE-trein (Deutsche Bahn) Frankfurt-Keulen-Brussel-Londen in Luik te laten stoppen. Hebben we véél meer aan.
    Harrie, donderdag 9 juni 2011, 19:01
    1x per uur NS-intercities vanuit de Randstad laten doorrijden naar Luik
    100% mee eens, maar dan ook NS-intercities om 24.00 en 00.30 uur vanuit A'dam laten vertrekken, want anders blijven we ( en onze kids) met de gebakken peren zitten als ze een concertje of theaterjte in the Big City willen meepikken.
    Het is toch belachelijk dat we vanaf 00.02 uur (= laatste intercity vanuit Eindhoven) van de rest van het land zijn afgesloten.....
    alsof we in een Negorij wonen...?
    ( was rethorisch.. deze laatste regel... )
    El Loco, donderdag 9 juni 2011, 20:45

    Mee eens, Harrie. En andersom natuurlijk ook. Ik heb nu al 2x een deel van een LGOG-lezing moeten missen omdat ik anders de laatste trein terug naar Mokum miste. Maar ik denk niet dat we op verbeteringen op dit vlak kunnen rekenen, want de NS schijnt slechte ervaringen te hebben met het nachtnet (agressie, treinen constant te laat, enz). Zelfs in de Randstad moet je nu al uitkijken dat je doordeweeks na een concert of theatervoorstelling nog thuis komt. En dit kabinet gaat gigantisch bezuinigen op het openbaar vervoer, dus ik vrees dat het eerder slechter wordt...
    El Loco, zaterdag 11 juni 2011, 10:40


    10 juni 2011: de eerste (volgeladen) goederentrein sinds 1989 passeert de spoorbrug
    (foto: Bas Quaedvlieg, DDL (http://www.limburger.nl), 11-6-2011)
    elletje, zaterdag 11 juni 2011, 11:16

    Alleen weer jammer van die graffiti!
    Dorus, zaterdag 11 juni 2011, 11:47

    Kijk nou toch, een stukje nostalgie. Ik kom vaak in Hasselt. Van de mensen daar hoor ik regelmatig: Amai gij zeit uit Maastricht. Wat een schone stad en winkels. Alleen het parkeren is zo duur en de parkeerbonnen nog erger. En als er een doel voor de Sint Lambertus wordt gezocht..Wat mij betreft een tramhalte. Een in de stad en een net er buiten. Met een restaurant/ lunchroom, bloemenstal, tijdschriftenkiosk, supermarkt, vvv kantoor, tickets enz. Wat een werkgelegenheid! Plus op het Emmaplein staat de richting voor Hasselt/ Antwerpen al aangegeven.
    Rubke, zaterdag 11 juni 2011, 12:07
    Alleen weer jammer van die graffiti!
    Heeft schijnbaar geen prioriteit in Maastricht..
    Overal zie je die tags tegenwoordig.. en er iets aan doen ho maar
    verwondering, zaterdag 11 juni 2011, 14:30

    Als winkelier in Wyck wil ik toch mijn vraagtekens zetten bij alle hosanna rond die tram. Natuurlijk is bereikbaarheud en tijdswinst leuk, maar...zal het er in de praktijk niet op neerkomen dat de bezoeker vanaf het centraal station meteen met de tram naar de westzijde van de Maas zal worden gebracht, zonder dat zij überhaupt nog in ons mooie Wyck terechtkomen?
    Dan zou de opleving die nu in Wyck gaande is alweer snel afgelopen kunnen zijn...
    Pier, zaterdag 11 juni 2011, 15:28
    Als winkelier in Wyck wil ik toch mijn vraagtekens zetten bij alle hosanna rond die tram. Natuurlijk is bereikbaarheud en tijdswinst leuk, maar...zal het er in de praktijk niet op neerkomen dat de bezoeker vanaf het centraal station meteen met de tram naar de westzijde van de Maas zal worden gebracht, zonder dat zij überhaupt nog in ons mooie Wyck terechtkomen?
    Dan zou de opleving die nu in Wyck gaande is alweer snel afgelopen kunnen zijn...

    Zou het niet zo zijn dat de bezoeker vanaf de westzije van de Maas meteen met de tram naar het mooie Wijck zal worden gebracht, zonder dat hij/zij überhaupt nog over die verschrikkelijke Wilhelminabrug hoeft te lopen?
    Dan zou de opleving die nu in Wyck gaande is nog sneller kunnen gaan.......
    Dorus, zaterdag 11 juni 2011, 15:41

    Precies! Dat had Verwondering niet begrepen.
    verwondering, zaterdag 11 juni 2011, 20:14

    Beste Pier, als een kritische noot al meteen gezeur wordt, denk ik dat dit geen forum voor mij is.
    Maar goed, ik wordt graag positief verrast, dus ik wacht het af.
    Zover ik kan zien zijn er (ook op de terugweg) behalve op het Centraal Station geen haltes in Wyck. Dan wordt dit net zoiets als de afslag naar Wyck in de A2-traverse. Inderdaad, die kwam er niet.
    Breur, zaterdag 11 juni 2011, 20:18

    Het centrale station ligt toch midden in Wijck?
    olijfje, zaterdag 11 juni 2011, 20:19

    Beste verwondering, wij zijn echt geen zeurpieten en houden heel erg van Wyck, maar we proberen bozige reacties graag wat af te zwakken met een kwinkslag, blijf niet weg maar kom regelmatig vertellen wat allemaal zo leuk is in Wyck, we horen u graag!
    burgemeester, zaterdag 11 juni 2011, 20:29

    Inderdaad, olijfje!

    Pier:

    Zo gaan we hier niet met nieuwe leden om (...natuurlijk wel met politici).
    Pier, zondag 12 juni 2011, 00:32
    (..)
    Zo gaan we hier niet met nieuwe leden om (...natuurlijk wel met politici).
    (afbeelding niet beschikbaar)


    Kunnen jullie mij nog één keer vergeven........
    Wigo, zondag 12 juni 2011, 00:54

    Wat mij betreft is het jou hierbij vergeven Pier !
    Maar wat zie ik, zonder bril, groeit bij jou op bepaalde plaatsen iets ?
    Pier, zondag 12 juni 2011, 01:00
    Wat mij betreft is het jou hierbij vergeven Pier !
    Maar wat zie ik, zonder bril, groeit bij jou op bepaalde plaatsen iets ?
    Mijn moeder..... Ze bood namens mij haar verontschuldigen aan.
    Ik nam enkel met verwondering kennis hoe kort sommige lontjes kunnen zijn....
    Ingrid M.H. Evers, zondag 12 juni 2011, 14:07

    Zover ik kan zien zijn er (ook op de terugweg) behalve op het Centraal Station geen haltes in Wyck. Dan wordt dit net zoiets als de [niet geplande] afslag naar Wyck in de [nieuwe] A2-traverse.Zoals hierboven al is opgemerkt, brengt die tram ons bij het huidige geplande traject zonder omwegen de brug over, van 'Maastricht' naar Wyck en omgekeerd, en blijft daardoor snel, en voor de eigen bevolking goedkoper dan het huidige OV-chipkaartsysteem van meanderende buslijnen.

    Stel u voor dat een tram weer net als het vroegere traject van de paarden-, electrische - en gastram door de winkelstraten zou lopen. Het zou u als winkelier weinig meer brengen dan ergernis en wegblijvende klanten. Die willen immers rustig kunnen slenteren en fietsen langs uw etalages en genieten van uw terrasjes? Waar zou u liever uw zaak willen hebben, in een Amsterdamse Leidsestraat of in een Spiegelstraat (met overigens nog weinig terrasjes)?

    Afgaande op eerdere ervaringen denk ik ook dat velen nu of in de toekomst blij zullen zijn met die ontbrekende rechtstreekse A2-afslag naar Wyck:
    1. Een kortzichtige neiging om het snelverkeer zo dicht mogelijk in het centrum te krijgen heeft ons in 1932 niet alleen de nu weer aan het verkeer onttrokken Wilhelminabrug opgeleverd, maar ook de doorbraak van de oostelijke Marktwand, een ook door 'de politiek' zeer betreurde en inmiddels weer teruggedraaide beslissing. Maar dat ging wel ten koste van vele miljoenen gemeenschapsgeld.

    2. Bij de besluitvorming voor de aanleg van de Kennedy-brug heeft zich in de jaren 1960 precies hetzelfde voorgedaan. Vooruitziende geesten voorzagen de ontwikkelingen in de groeiende mobiliteit en koopkracht van de bevolking in West-Europa en met name in eigen stad en land. Zij kozen voor een brug gelegen aan de noordzijde van de stad (reeds toen sprak men van een Noorderbrug). Toen bleek dat de meerderheid van de raad koos voor een zuidelijke brug, maakten zij zich sterk voor een traject dat nog wat zuidelijker (dan het huidige) in Sint Pieter lag. Maar nee, dat zou door het geaccidenteerde terrein veel meer geld gaan kosten en ging voorbij aan wat een door de middenstand aangejaagde meerderheid in het stadsbestuur wilde: de toerist zo dicht mogelijk bij het centrum brengen en zo verleiden de stad in te rijden. Je kon die toerist toch niet dwingen een half kilometertje meer te rijden?

    En dus reden we in 1967 over een brug die het doorgaande verkeer over de negentiende-eeuwse singels leidde: bijna ´letterlijk op de geslechte stadsmuren en pal langs de randen van de middeleeuwse (binnen)stad. Ook daar hebben we een heleboel spijt van gekregen. De verkeersdruk nam niet - zoals beoogd - af, maar eerder toe, de parkeerruimte nam af, evenals het fysieke en emotionele welbevinden van de bevolking. En de enige werkelijk als eenheid gebouwde negentiende-eeuwse stadswijk die Maastricht kende - het Villapark - werd, met 65 (!) procent van het veel oudere en internationaal bijzondere Stadspark, rigoureus opgeofferd voor een brug die er dwars doorheen liep en niets veranderde aan de problematiek waarvoor men haar had gebouwd: verlichting van de sinds jaren bestaande verkeersdruk op de binnenstad. Hetgeen in de jaren 1970 en later steeds opnieuw leidde tot experimentele verkeerscirculatiesystemen, tot ergernis van de bevolking en wanhoop bij de politie.

    3. De Noorderbrug (1985) was daarvan mede een gevolg, maar lijdt aan hetzelfde euvel als de J.F. Kennedybrug: zij maakt aan de Maastrichtse zijde opnieuw gebruik van aanlanding op een sinds ca. 1880 bestaande singel, de flessenhals van de Statensingel. Wie richting Hasselt of Tongeren wil, móet over de singelgordel en wie door een verkeerd begrepen bewegwijzering de verkeerde brug neemt voor zijn tochtje naar Luik of Aken, zorgt op diezelfde singels voor ongelooflijk veel, indertijd niet ingecalculeerde, overlast.

    Literatuur:
    Voor verdere informatie zie onder meer: Tussen twee bruggen, Maastricht in de tijd van Baeten; bundel opstellen over Maastricht tijdens de ambtsperiode van mr. A.M.I.H. Baeten als burgemeester, 1967-1985, aangeboden bij gelegenheid van zijn afscheid, april 1985. Maastricht 1985, 374-377: Verkeersontwikkeling (N. Gijben).
    Ingrid M.H. Evers
    zondag 12 juni 2011, 14:38
    Mijn persoonlijke mening is, dat opvolgende gemeentebesturen te kleinsteeds dachten en te weinig inzagen dat passantentoerisme iets anders is dan gericht toerisme.

    Doorgaande wegen zijn per definitie doorgaand en moeten buiten de stad liggen, dus niet er dwars doorheen lopen (Stadstraverse A2) en al helemaal niet over de negentiende-eeuwse singels worden geleid. Inkomend verkeer moet natuurlijk toegang krijgen, maar via verbindingswegen, niet meteen het centrum in. Behoud de singels als 'binnenring' en maak eindelijk eens een volledig aansluitende buitenring (met behoud van de landgoederengordel!), waar mogelijk met medewerking en over het grondgebied van omringende gemeenten. (Zij kunnen er immers van mee profiteren). En geef die buitenring dan op haar beurt toegang tot het (inter)nationaal wegennet.

    Mensen die komen voor kwaliteit, nemen parkeren aan de rand van een stadscentrum overal voor lief en nemen dan de tram of bus om verder te komen, dus waarom niet ook in Maastricht? En wie hier een paar dagen of weken als toerist wil verblijven, heeft er bewust voor gekozen hier zijn geld uit te geven en besteedt dus meer.

    De huidige massatoerist-passant piekert er niet over de snelweg af te gaan. Hij doet dat alleen om een sanitaire stop te combineren met een hapje eten in een wegrestaurant of drive-in MacDonalds. En om één nachtje te slapen op een camping (die Maastricht niet meer heeft!) of in een Bastion- of ander betaalbaar hotel. Al vanaf de jaren 1960 overnacht hij pas na een hele dag doorkarren. Logischerwijs is hij dan zowel op de heen- als terugweg in Noord- of Midden-Frankrijk, of in Zuid- of Midden-Duitsland. Ook als hij op de terugweg de stal ruikt, zal Maastricht hem echt niet kunnen boeien. Dan rijdt hij eveneens door tot hij 'er' is.

    Maastricht moet het dus hebben van kwaliteitstoerisme, en dat betekent onder meer een verkeersluwe binnenstad met een goed functionerend openbaar vervoer. Maar dat is een ander onderwerp.
    Breur, zondag 12 juni 2011, 17:24

    Bravo Ingrid . Ik zou bijna opschrijven een huzarenst.....
    de roeie, woensdag 22 juni 2011, 01:50

    HBVL (20-06-2011) (http://www.hbvl.be/limburg/bilzen/pa...aastricht.aspx) meldt:

    Pas tegen 2017 tram Hasselt-Maastricht

    Als de Vlaamse regering nu het licht op groen zet voor de aanleg van de tramlijn Hasselt-Maastricht, kan de eerste tram in 2017 sporen. Dat is vijf jaar later dan oorspronkelijk gepland in het Spartacusplan. Grootste knelpunt blijft de financiering.

    Komt de tram er? Waar gaat hij stoppen en wanneer starten de werken? Op deze vragen trachtte CD&V-Nieuw gisteren tijdens een wandeling in Bilzen het antwoord te geven.

    Volksvertegenwoordiger en burgemeester Johan Sauwens (archieffoto) hoopt dat de Vlaamse regering nog voor de zomervakantie een beslissing neemt over de budgetten.

    Sauwens kwam ook met extra vragen op de proppen. Spartacus voorziet één tramhalte in zijn stad, namelijk in Munsterbilzen. Sauwens wil er nog twee bij, in Eigenbilzen en in Schoonbeek. De tram zal volgens hem een alternatief bieden om filevrij vanuit Zuid-Limburg naar Hasselt of Maastricht te rijden.
    de roeie, woensdag 22 juni 2011, 01:54

    En daar wordt weer op gereageerd (http://www.hbvl.be/limburg/bilzen/n-...-trager.aspx):

    N-VA: "Sauwens maakt tram naar Maastricht nog duurder en trager"

    "Alsof het hele project al niet duur genoeg is, wil burgemeester Sauwens er ook nog twee haltes bij. Dat zal de erg hoge kostprijs voort omhoog jagen en ervoor zorgen dat de tijdswinst verwaarloosbaar is." Dat zegt Vlaams parlementslid Lies Jans (N-VA) in een reactie op de vraag van Johan Sauwens (CD&V) om in Bilzen drie haltes te voorzien op de tramlijn Hasselt-Maastricht.

    "Oorspronkelijk was er sprake van een reisduur van 27 minuten, later werden er dat 40 en met de bijkomende haltes zal het over de drie kwartier gaan", voorspelt Jans.

    Zij wijst erop dat de N-VA al van bij de start van het Spartacusplan grote vraagtekens heeft geplaats bij de lijn Hasselt-Maastricht. "De nood is alleszins hoger richting Noord-Limburg. Wij vrezen dat voor die verbinding geen geld meer zal overblijven."

    Het tramdebat wordt donderdag voortgezet in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.
    de roeie, woensdag 22 juni 2011, 02:00

    En HBVL heeft ook nog dit (http://www.hbvl.be/limburg/peumans-v...cht-video.aspx). Ik zie die tram nog niet zo snel rijden.

    Peumans: "Voor zomervakantie geen beslissing over tram Hasselt-Maastricht"

    Voor de zomer zal de Vlaamse regering geen beslissing nemen over het Spartacusplan, het project rond geplande tramverbindingen (onder meer die tussen Hasselt en Maastricht) in Limburg. Dat zei Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) gisteren in een interview met TVL.

    "Bovendien hebben we altijd al gezegd dat de verbinding tussen het noorden en het centrum van Limburg prioritair is want dat is een van de belangrijkste vervoersstromen op dat soort wegen in Vlaanderen. Veel belangrijker dan de verbinding tussen Hasselt, een stad die ook nog eens gaat investeren in extra parkeerplaatsen, en Maastricht. Ik vraag me zelfs af wie een verbinding tussen die twee steden zou gebruiken?", aldus Peumans.
    Dorus, zondag 26 juni 2011, 23:11

    Maastricht- De kosten van de tram die moet gaan rijden tussen Hasselt en Maastricht blijken minstens twee keer zo hoog als was aangenomen. Dat staat in een nieuwe studie naar "de vertraming van Vlaanderen" zoals de Belgen de verbetering van hun openbaar vervoer noemen.

    Donderdag zijn de jongste inzichten in het Vlaams parlement bekentgemaakt. De lijn Hasselt Maastricht gaat - afhankelijk van de keuze voor elektrische of elektro/diesel-tramstellen- tussen de 100 en 123 miljoen euro kosten, waar vijtig miljoen was gerekend. Het aantal passagiers dat jaarlijks tussen de beide steden zal treinen, wordt geraamd op vijf miljoen mensen.
    In het Vlaams regeerakkoord is afgesproken dat elke provincie een tramproject krijgt. In Belgisch-Limburg gaat het om het grote Spartacusplan, waarvan de tramverbinding Hasselt-Diepenbeek- Bilzen-Lanaken- Maastricht onderdeel is.
    Maastricht haakt bij het Belgische project aan, lift als het ware mee op de zware investeringen die de Vlamingen doen. Verdubbeling van de kosten is in Maastricht ook niet aan de orde, zegt woordvoerder Math Wijnands. "Het gaat om een Belgisch project, waar wij voor een paar kilometer op Nederlands grondgebied bij betrokken zijn. Onze investeringskosten zijn bekend. Daarnaast staan we garant voor de jaarlijkse onderhoudskosten voor het Nederlandse stul rails. Als aan Belgische zijde de kosten veel hoger uitvallen, heeft dat voor ons verder geen gevolgen. De Belgische vervoersmaatschapij De Lijn gaat de tramlijn exploiteren. Zij bepaald ook welke tramstellen worden aangeschaft. De politieke discussie in Belgie over verbeteringen in het openbaar vervoer volgen we geintereseerd op afstand. Wij hebben daar verder geen enkele rol in".
    De kosten die in Belgie voor de tramlijn gemaakt worden, zijn divers. Het gaat niet alleen voor rails, maar ook om aanpassingen van viaducten, spoorbruggen, wegen en veiligheidssystemen.
    Het Limburgse parlamentslid Johan Sauwers zegt in Het Belang van Limburg dat de veel hogere kostprijs van de tram geen beletsel mag zijn om daar van af te zien: " Met trams bestrijd je files. In limburg moeten we af van onze pietepeuterigheid. We moeten ambitie hebben en durven investeren".
    Bron: dagblad De Limburger 25-06-2011
    Last edited by Pier; 25 maart 2022, 14:23. Reden: tekstuele aanpassing ivm leestekens

    Opmerking


    • #3
      Mooi gedaan, Loco. Je hebt een rustiger terughaal-methode gevonden dan ik!

      Opmerking


      • #4
        Maar jij hebt je aantal berichten lekker opgekrikt (waardoor je me ingehaald hebt ).

        Opmerking


        • #5
          hier.
          De volledige notulen zijn overigens hier te lezen (blz. 10 t/m 31 voor degene met echte veel tijd en interesse )
          Last edited by Pier; 17 december 2020, 13:13. Reden: Unicode aangepast
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Hoe het tracé gaat lopen vind ik minder interessant, maar de goedkopere en snellere treinvariant heeft nu mijn voorkeur.
            Helemaal mee eens. Ik ben ook voor de treinvariant, vooral omdat die op termijn ge-upgraded kan worden naar een snelle treinverbinding Maastricht-Hasselt-Antwerpen. Maar beter een tram dan helemaal niks.

            Opmerking


            • #7
              Denk ook eens aan flexibiliteit en innovatie ...

              Geen spoor nodig bij tram van de toekomst

              Laadt op aan haltes



              De AutoTram is een prototype voor een tram die geen sporen en geen bovenleiding heeft. Hij rijdt wel elektrisch en wordt aan elke halte dertig seconden lang opgeladen.

              Het prototype van de AutoTram is in Duitsland ontwikkeld door het Fraunhofer Institute. “We wilden het flexibel maken en ook goedkoper, zoals een bus. Een manier om dat te doen is door de bovenleiding en rails weg te laten.†Dat zegt Ulrich Potthoff, hoofd van de transportafdeling binnen het Fraunhofer Institute.
              Als energiebron voor de tram hebben de ingenieurs een tussenoplossing bedacht tussen een gewone batterij en een ‘supercondensator’, een elektronische component die grote hoeveelheden stroom voor korte tijd kan vasthouden. Die stroombron geeft de AutoTram de mogelijkheid om veel elektriciteit bij te houden voor korte intervallen.
              Uithoudingsvermogen slechts twee kilometer.
              De autonomie van het voertuig is klein, want het voertuig kan maar twee kilometer op eigen kracht rijden. En dat is een bewuste keuze, want na zo’n afstand zou de tram een halte moeten bereiken waar een laadstation van 700 volt wacht. Voor de zekerheid reist er ook wel een kleine dieselmotor mee aan boord.
              Volgens Potthoff is er bewust niet gekozen voor lithium-ionbatterijen, wat nu de standaardenergiebron is voor elektrische voertuigen. Zulke batterijen zijn niet alleen te zwaar en te duur, ze kunnen ook maar duizend keer opgeladen worden. De energiebron van de Autotram moet toch wat meer oplaadbeurten meegaan.
              Als de AutoTram volgend jaar uitkomt, zou hij over heel zijn leven zo’n 30 tot 50 procent goedkoper zijn dan een tram. Maar hij zal wel duurder uitvallen dan gewone dieselbussen.
              Bron: SmartPlanet.
              Last edited by Breur; 26 september 2011, 19:27.

              Opmerking


              • #8
                Waarom deze (tevens millieuvriendelijke) wijze van personenverkeer dan niet meteen doortrekken naar Eysden - Luik en ook Aken ? vraag ik me af.

                Komt ten goede van de internationale bereikbaarheid & ambities van deze stad en regio...

                Drukt ook nog eens de kosten gezien de (toegenomen) grootte ...

                Getuigt van echte visie als het gaat om aansluiting bij Europa...

                Zorgt voor werkegelegenheid...

                Vergroot de mobiliteit van de mens, zowel prive (toerisme) als zakelijk (werk) en dus de kans op aantrekken van bedrijven en vermindering van de werkeloosheid ! vooral in de Eurregio Maas - Rijn

                Is toch geen "rocketscience" of je hoeft toch geen Einstein te zien om deze uitstekende mogelijkheden te zien

                Is toch een investering die zijn geld dubbel en dwars terugbetaalt in de komende decenia!

                Gevraagd zijn echte politici met lef en visie ! Sta op !

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
                  Waarom deze (tevens millieuvriendelijke) wijze van personenverkeer dan niet meteen doortrekken naar Eysden - Luik en ook Aken ? vraag ik me af.
                  (..)
                  Nou Harrie,

                  Op zich ben ik het wel met je eens, maar ik ben al blij als we, op welke wijze dan ook, in 2017 een spoorverbinding met Hasselt hebben.
                  Doortrekken naar Randwijck, heel logisch trouwens, en naar Luik kan dan altijd nog.
                  Dus laten we de politici nu even de kans geven om de eerste stap te zetten, de rest komt wel.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Vijf actiecomitees samen tegen tramverbinding

                    Hasselt- Vijf Belgische actiecomitees tegen de elektrische sneltram Hasselt-Maastricht hebben zich verenigd in hun verzet tegen de geplande verbinding. Ze pleiten voor inzet van snelbussen, onder meer om natuurgebieden te sparen.
                    De actiecomitees- Lijn20, Kolonel Dusartplein, Geen sneltram door de Maten. limburgse milieukoepel en Natuurpunt Limburg- betreuren dat de provincie Limburg het besluit van de Vlaamse regering steunt om in 2017 sneltrams te laten rijden tussen de universiteitssteden Hasselt en Maastricht. Ze claimen dat geen enkel onderzoek aantoont dat inzet van sneltrams beter zou zijn dan inzet van snelbussen op speciale rijbanen tussen de twee steden.
                    Als belanghebbende heeft Maastricht zitting in de stuurgroep die de komst van de sneltram voorbereidt. Verkeerswethouder Albert Nuss zegt geen signalen te hebben gekregen dat het Hasseltse verzet tegen de sneltram de goedekeuring van de Vlaamse overheid aan het plan zou bedreigen.


                    DDL 14 nov. 2011

                    Opmerking


                    • #11
                      Zitten we hier in Maastricht nu echt wel te wachten
                      op een tram?
                      Dacht het niet en vind het ook niet passen in huidig verkeersbeeld in
                      Maastricht .
                      Voor mij en veel Maastrichtenaren hoeft deze tram er niet te komen .

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik vind een tram toch wel zijn charme hebben, ondanks de niet altijd succeshistorie van de tram in Maastricht. Wel zal ander openbaar vervoer iets moeten inleveren, denk ik. Dat geraas van grote bussen door de oude binnenstad, vind ik maar niets. Een eventueel succes van de tram zal mede afhankelijk zijn van het aantal opstapplaatsen, de frequentie en de prijs.
                        Overigens heeft Klaas helemaal gelijk wat betreft het tramsysteem aan de Belgische kust: helemaal perfect!

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                          Geen spoor nodig bij tram van de toekomst

                          Laadt op aan haltes



                          De AutoTram is een prototype voor een tram die geen sporen en geen bovenleiding heeft. Hij rijdt wel elektrisch en wordt aan elke halte dertig seconden lang opgeladen.

                          Uithoudingsvermogen slechts twee kilometer.

                          Bron: Breur en SmartPlanet.
                          @ Breur,

                          En toch is er een veel betere variant sinds de ontwikkeling / tests.

                          Frauenhofer Institut met wie ik ook al vaker samengewerkt heb in het verleden heeft eveneens de Brandstofcel verbeterd en de waterstof opslagtanks daarvoor.
                          Zelfs de Tankstations om dat (in principe) Gas optimaal en veilig te tanken.

                          Waterstof wordt omgezet in elektrische aandrijving en dus beweging.
                          (soortgelijk aan Honda FCX Clarity die al sinds 2008 in USA en Japan rondrijdt)

                          > ja dus zonder bovenleiding en rails
                          > een enorme kosten besparing en En meer flexibel.

                          Natuurlijk heeft dat tramlijntje een nostalgische waarde / het zou zelfs zonder bestuurder kunnen opereren...
                          Maar qua Kosten is er al een valide systeem dat werkt en die kan de twee routes (getoond door olijfje) makkelijk op verzoek kunnen nemen.

                          mvg
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                            Maar qua Kosten is er al een valide systeem dat werkt en die kan de twee routes (getoond door olijfje) makkelijk op verzoek kunnen nemen.

                            mvg
                            Voor mij mag de tram van de toekomst direct komen, maar wat bedoel je op verzoek Antonius: i.p.v.?

                            Opmerking


                            • #15
                              De verbinding tussen Maastricht en Hasselt is momenteel schandalig slecht. Vooral in het weekend. Van mij mag die tram er komen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X