Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    Golfclub Maastricht en Maastricht International Golf openden in 2007 de 18-holes golfbaan o.a. door de onthulling van een bronzen beeld van de Limburgse kunstenaar Caius Spronken.
    Het is de hoogst gelegen golfbaan van Nederland; 91m boven N.A.P.
    Sjef, het is volgens Minckeleers wel de hoogstgelegen golfbaan van Maastricht, maar niet van Nederland. In Landsrade (tussen Gulpen en Slenaken) ligt op 194m boven N.A.P. de golfbaan van de Zuid-Limburgse Golf & Country Club, misschien is er nog een hogere bij de Vaalserberg ??
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

    Opmerking


    • Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
      Sjef, het is volgens Minckeleers wel de hoogstgelegen golfbaan van Maastricht, maar niet van Nederland. In Landsrade (tussen Gulpen en Slenaken) ligt op 194m boven N.A.P. de golfbaan van de Zuid-Limburgse Golf & Country Club, misschien is er nog een hogere bij de Vaalserberg ??
      Minckeleers, U heeft gelijk.
      Sjef kende maar drie golfbanen in Zuid-Limburg: Maastricht, Brunssum en Voerendaal.
      En er is inderdaad een golfbaan in de buurt van Vaals, aan de voet van de Vaalserberg.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Minckeleers, U heeft gelijk.
        Sjef kende maar drie golfbanen in Zuid-Limburg: Maastricht, Brunssum en Voerendaal.
        En er is inderdaad een golfbaan in de buurt van Vaals, aan de voet van de Vaalserberg.
        Op o.a. onderstaande site's word wel steeds gesproken van de hoogstgelegen golfbaan van Nederland, hoe zit dat nou.....
        hier drie voorbeelden, maar er zijn nog veel meer site's die hezelfde vertellen.


        http://www.diga.be/news/2007/golfbe07.html
        De golfbaan, de 6e van GMG Golf Management Group International, bestaande uit een 18-holes Championship Course en een 9-holes Executive Course, ligt op de Dousberg op een steenworp afstand van het centrum van Maastricht. Het complex bevindt zich op 90 meter boven de zeespiegel, zowel op Nederlands als Belgisch grondgebied. Het is daarmee de hoogstgelegen golfbaan in Nederland. Tijdens het spelen passeert men meerdere malen de landsgrens.



        http://www.limburgonderneemt.nl/nieuws/Default.asp?catID=8&newsid=943
        Het complex bevindt zich op 90 meter boven de zeespiegel, zowel op Nederlands als Belgisch grondgebied. Het is daarmee de hoogstgelegen golfbaan in Nederland. Tijdens het spelen passeert men meerdere malen de landsgrens. Deze unieke situatie geeft de


        http://nl.wikipedia.org/wiki/Golfclub_Maastricht
        werd de 18-holes golfbaan geopend o.a. door de onthulling van een bronzen beeld van de Limburgse kunstenaar Caius Spronken. Het is de hoogst gelegen golfbaan van Nederland.





        Sinds kort heb ik een nieuwe camera met veel meer pixels en ben dus ook alle foto's van beelden wat ik al had aan het vernieuwen. Mijn oude foto's hadden gewoon te weinig pixels om ze te plaatsen op oypo.nl Mijn nieuwe foto's van beelden zijn al gedeeltelijk te zien op www.nico-groothausen.oypo.nl onder de naam "Maastricht in beeld" de rest volgt binnenkort.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Nico Bekijk bericht
          Sinds kort heb ik een nieuwe camera met veel meer pixels en ben dus ook alle foto's van beelden wat ik al had aan het vernieuwen. Mijn oude foto's hadden gewoon te weinig pixels om ze te plaatsen op oypo.nl Mijn nieuwe foto's van beelden zijn al gedeeltelijk te zien op www.nico-groothausen.oypo.nl onder de naam "Maastricht in beeld" de rest volgt binnenkort.
          Beste Nico,

          Zojuist heb ik de foto's op uw website bekeken, het is erg leuk om al die beelden achter elkaar te bekijken, maar zoals u al aangeeft is het overzicht nog niet compleet.

          Zo ontbreekt nu nog het beeld van MINCKELEERS

          Als het overzicht compleet is ga ik een vergelijking maken met mijn eigen lijst van beelden. Diverse beelden die in de buitenwijken staan ontbreken op mijn lijst, en als ik beelden ken die in uw overzicht ontbreken zal ik dat melden!
          If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door Nico Bekijk bericht
            Sinds kort heb ik een nieuwe camera met veel meer pixels en ben dus ook alle foto's van beelden wat ik al had aan het vernieuwen. Mijn oude foto's hadden gewoon te weinig pixels om ze te plaatsen op oypo.nl Mijn nieuwe foto's van beelden zijn al gedeeltelijk te zien op www.nico-groothausen.oypo.nl onder de naam "Maastricht in beeld" de rest volgt binnenkort.
            Nico, tussen de fraaie foto's zie ik een beeldengroep, die vroeger op een hoge zuil bij de oude brandweerkazerne in de Capucijnenstraat stond, van vier brandweermannen die iemand de lucht in jonassen.

            Ik dacht dat het beeldje gestolen was, maar nu zie ik dat het herplaatst is. Het ligt voor de hand dat dit ergens bij de nieuwe kazerne is, klopt dat?

            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
              Nico, tussen de fraaie foto's zie ik een beeldengroep, die vroeger op een hoge zuil bij de oude brandweerkazerne in de Capucijnenstraat stond, van vier brandweermannen die iemand de lucht in jonassen.

              Ik dacht dat het beeldje gestolen was, maar nu zie ik dat het herplaatst is. Het ligt voor de hand dat dit ergens bij de nieuwe kazerne is, klopt dat?

              Ja, dat beeldje staat nu bij de nieuwe brandweerkazerne en is door enkele brandweermannen helemaal gereinigd, zodat het weer als nieuw uitziet.

              Bekijk ook het foto-album van Jan van Tol-->>Brandweer.
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • Dan zal ik Nico Groothuis (en jullie allemaal) een beetje helpen wat er zoal aan foto's van beelden beschikbaar is in Maastricht; inclusief de locatie's (maar niet in alle gevallen).
                De webpagina kwam ik toevallig tegen; een week geleden of zo.
                Volgens mij is het een onderdeel van Zicht Op Maastricht dat nog in ontwikkeling is.
                Maar hier is de URL.

                http://www.zichtopmaastricht.nl/goog...popup.php?id=1

                kior=kunst in openbare ruimte.
                Wanneer je steeds handmatig het cijfer achter id= verandert (dus van 1 naar 2, enz.) in de adresbalk van je browser, krijg je steeds weer een ander beeld of plaquette te zien met de bijbehorende informatie.
                Oh ja.
                Uiteraard heb ik alles bekeken en het gaat tot en met id=416.

                Tot slot nog een handige tip.
                Vaak komen we iets tegen dat we willen fotograferen, maar niet op onze ooghoogte is.
                Je krijgt als resultaat foto's die 'van onderen' zijn genomen; vanuit kikkerperspectief.
                Koop een goedkoop eenbeensstatief en schroef daar je camera op.
                Stel belichting en zoombereik tevoren in.
                Schakel dan de zelfontspanner op je camera in; bijvoorbeeld op 5 seconden.
                Steek dan vlug dat eenbeensstatief met camera de hoogte in.
                Je krijgt dan gegarandeerd een mooie foto op 'ooghoogte'; ook al is het voorwerp zelf op bijvoorbeeld 3 meter hoogte.
                Succes!
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                  Dan zal ik Nico Groothuis (en jullie allemaal) een beetje helpen wat er zoal aan foto's van beelden beschikbaar is in Maastricht; inclusief de locatie's (maar niet in alle gevallen).
                  De webpagina kwam ik toevallig tegen; een week geleden of zo.
                  Volgens mij is het een onderdeel van Zicht Op Maastricht dat nog in ontwikkeling is.
                  Maar hier is de URL.

                  http://www.zichtopmaastricht.nl/goog...popup.php?id=1

                  kior=kunst in openbare ruimte.
                  Wanneer je steeds handmatig het cijfer achter id= verandert (dus van 1 naar 2, enz.) in de adresbalk van je browser, krijg je steeds weer een ander beeld of plaquette te zien met de bijbehorende informatie.
                  Oh ja.
                  Uiteraard heb ik alles bekeken en het gaat tot en met id=416.

                  Tot slot nog een handige tip.
                  Vaak komen we iets tegen dat we willen fotograferen, maar niet op onze ooghoogte is.
                  Je krijgt als resultaat foto's die 'van onderen' zijn genomen; vanuit kikkerperspectief.
                  Koop een goedkoop eenbeensstatief en schroef daar je camera op.
                  Stel belichting en zoombereik tevoren in.
                  Schakel dan de zelfontspanner op je camera in; bijvoorbeeld op 5 seconden.
                  Steek dan vlug dat eenbeensstatief met camera de hoogte in.
                  Je krijgt dan gegarandeerd een mooie foto op 'ooghoogte'; ook al is het voorwerp zelf op bijvoorbeeld 3 meter hoogte.
                  Succes!

                  Bedankt sjef voor die link, voor mij was het niets nieuws, maar ik hoop dat de anderen er wat aan hebben.
                  Want dit alles heeft maanden lang op zicht op Maastricht gestaan onder plattegrond, waar die gekleurde bolletjes staan, ze hadden een grijze kleur en gaven op de plattegrond aan waar de beelden zouden moeten staan, wat helaas heel vaak niet klopte.
                  Sinds een week of 2 -3 zijn die beelden weer verdwenen op die plattegrond.

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                    De webpagina kwam ik toevallig tegen; een week geleden of zo. Volgens mij is het een onderdeel van Zicht Op Maastricht dat nog in ontwikkeling is. Maar hier is de URL. http://www.zichtopmaastricht.nl/goog...popup.php?id=1
                    Wanneer je steeds handmatig het cijfer achter id= verandert (dus van 1 naar 2, enz.) in de adresbalk van je browser, krijg je steeds weer een ander beeld of plaquette te zien met de bijbehorende informatie. Uiteraard heb ik alles bekeken en het gaat tot en met id=416.
                    Ik heb net alle 416 kunstwerken bekeken, gelukkig staat MINCKELEERS er deze keer wel bij!

                    Wel jammer dat er geen adressen bij staan, want de beelden in de buitenwijken kan ik niet allemaal localiseren. Ook kan ik nu in het vervolg geen beelden meer gebruiken voor de opgaven van de rubriek "BOE IS DIT?" want ze staan vrijwel allemaal op deze website.

                    Triester is dat een aantal beelden van deze 416 gestolen zijn, zo is bv. de zonnewijzer van Klevarie ook inmiddels verdwenen. Eigenlijk ben ik een tegenstander van lijfstraffen maar voor kunstdiefstal mogen ze wat mij betreft een uitzondering maken. :(
                    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
                      Ook kan ik nu in het vervolg geen beelden meer gebruiken voor de opgaven van de rubriek "BOE IS DIT?" want ze staan vrijwel allemaal op deze website.

                      Triester is dat een aantal beelden van deze 416 gestolen zijn, zo is bv. de zonnewijzer van Klevarie ook inmiddels verdwenen. Eigenlijk ben ik een tegenstander van lijfstraffen maar voor kunstdiefstal mogen ze wat mij betreft een uitzondering maken. :(
                      Uiteraard breng ik mijzelf ook in een nadelige positie, want ook voor mij was het een bron van beeldmateriaal.
                      Anderzijds ben ik iemand die voor openheid is wat informatie over "sjoen Mestreech" aangaat.

                      Tevens ben ik het met Minckeleers eens, dat het in veel gevallen triest is, hoe er met 'kunst in de openbare ruimte' wordt omgegaan.
                      Er wordt nogal wat beschadigd, verminkt en vernield.
                      Daders zijn vaak niet te achterhalen, ondanks het overschot aan camera's in de stad.
                      In de buitenwijken zie je vaak kunstwerken die overwoekerd zijn door onkruid.
                      Vaak weet men niet meer de reden waarom een kunstwerk is geplaatst, wanneer het gebeurde of wie de maker was.
                      Ik denk dat er nog heel veel werk ligt te wachten, wil Maastricht zich in totaliteit en op een juiste manier presenteren als "Culturele Hoofdstad 2018".
                      Juist die sculpturen, plaquettes en beelden zijn (ook) beeldbepalend in en voor Maastricht en vertellen een deel van de historie van Maastricht.
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                        Uiteraard breng ik mijzelf ook in een nadelige positie, want ook voor mij was het een bron van beeldmateriaal.
                        Anderzijds ben ik iemand die voor openheid is wat informatie over "sjoen Mestreech" aangaat.
                        Zonder websites over Maastricht zou ik sommige opgaven dan ook niet kunnen oplossen, zo heb ik jouw vorige opgave van de postbode gevonden via http://maastrichtsegevelstenen.nl/in...20adressen.htm

                        Eigenlijk zou alle informatie en beeldmateriaal op een Maastrichtse Wiki moeten komen te staan, dan zou alle data optimaal te benaderen zijn en is de kans redelijk groot dat alle info bewaard blijft. Stel dat MestreechOnline ooit ophoudt te bestaan, dan is alle informatie die je gepost hebt weer weg!
                        If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                          Er kan momenteel geparkeerd worden op het Sphinx terrein en daar binnenwandelend vanaf de Boschstraat zag ik dit vrolijke ‘vliegbeest’..
                          Wie weet er wat meer over te vertellen..?

                          Staat het er definitief, wie is de maker, hoe heet het..?
                          Kunstwerk van Peter Broeren siert tuin Infocentrum Belvédère.

                          Sinterklaassurprise groeit uit tot 'Carnaval des Animaux'.

                          Al ver voordat het toekomstige stadsdeel Belvédère is gerealiseerd, begint het cultuurhart van deze nieuwe wereldwijk te kloppen.
                          Peter Broeren (42), geboren in Buchten en woonachtig in Riemst, België, vervaardigde een kleurrijk kunstwerk, dat in de tuin van het Infocentrum van Belvédère aan de Boschstraat 24 prijkt.
                          Het uitgangspunt voor het beeld waren de kleuren en de vorm van het logo van Belvédère.



                          Het beeld van het fantasiedier ontstond langzamerhand.
                          Met tien schetsen belandde de kunstenaar bij het eindresultaat; een glanzend kleurrijke fantasievogel van polyester.
                          Volgens Peter een mythologische Pegasus, het gevleugelde paard.
                          "Maar met een beetje fantasie zie je er zo maar een zwaan in."
                          Juist die bonte veelzijdigheid is het kenmerk van het ‘Carnaval des Animaux’, zoals Peter zijn verzameling geraffineerde dieren doopte.
                          Vogels, reptielen, paarden of katten, maar dan net even anders.
                          Drie roze of blauwe poten, vier paarse puntige oren als gewei of een poezenkop met een reptielenlijf.
                          Met verbazingwekkende details zet de kunstenaar de toeschouwer steeds weer op het verkeerde been.



                          "Kunst heeft veelal een boodschap.
                          Mijn bedoeling met deze beelden is heel eenvoudig en recht op de man af.
                          Ze stralen vrolijkheid en plezier uit.
                          Kunst moet behagen.
                          Maar de beoordeling van kunst is heel persoonlijk.
                          Wat ik mooi vind, vindt een ander misschien afschuwelijk.
                          Overigens zijn kinderen dol op de kleurrijke dieren.
                          Maar ook van volwassenen krijg ik leuke reacties.
                          Ze kijken graag naar de bonte kunstwerken en verschillende galeries verkopen mijn werk."
                          Toch ontstond zijn kunstenaarsloopbaan op verrassende wijze, ofschoon de kunstzinnige aanleg er natuurlijk in beginsel
                          al was.
                          "Ik was als kind redelijk creatief.
                          Op de basisschool gingen handvaardigheid en tekenen me goed af.
                          Op de middelbare school zag ik de kunstacademie wel zitten, maar uiteindelijk ben ik rechten gaan studeren in Maastricht.
                          Ik was nog te veel met andere dingen bezig.
                          Bijvoorbeeld met sport.
                          Ik was een fervent handballer.
                          Van die rechtenstudie heb ik overigens tot op de dag van vandaag geen spijt."



                          Maar het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
                          Peter timmert al weer jaren als fulltime kunstenaar aan de weg.
                          Een loopbaan die begon met het ontwerpen van lichtobjecten van gebroken glas in siliconenkit.
                          Daarnaast ontwerpt Peter sinds 1995 kunstwerken op briefkaartformaat.
                          Kleine materiaalexperimenten van onder andere glas en linoleum.
                          Een Sinterklaassurprise die Peter voor zijn vriendin maakte, was de uiteindelijke aanzet tot het creëren van de levensgrote driedimensionale fantasiedieren.
                          Kunstwerken van glasvezelmatten en hars.
                          "Mijn schoonvader vond het beeld zo leuk, dat hij er graag een in zijn tuin wilde.
                          Er kwam steeds meer vraag naar mijn werk en zo ging het verder en verder."
                          Intussen exposeerde Peter zijn werk, de lichtobjecten, kunstwerken op briefkaartformaat en de beelden, bij verschillende galeries in onder andere Londen, Parijs, Rotterdam en Maastricht.
                          Vele beelden vonden een plek bij bedrijven en particulieren in heel Nederland, zoals ook in de tuin van het Infocentrum Belvédère .
                          De toekomst stippelt Peter Broeren liever niet te veel uit.
                          Zijn droom?
                          "Dit te mogen blijven doen," is zijn ongekunstelde antwoord.
                          "Ik sta open voor alles wat op mijn weg komt."

                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • Het 'Paard van Spronken' staat weer

                            Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                            Het ‘paard van Sproncken’, het kunstwerk dat uit het Maastrichtse stadsbeeld verdween toen winkelcentrum Entre Deux werd gesloopt en herbouwd, krijgt een nieuwe plek op een parkachtig ingericht Kommelplein.

                            Gisteren, 23-09-2008, presenteerde wethouder Luc Winants (CDA, Ruimtelijke Ordening) het ontwerp voor de voormalige parkeerplaats bij het Kruisherencomplex, sinds enkele jaren een luxe-hotel van de Oostwegel- groep. Met de entrepreneur werd bij de planontwikkeling voor het vervallen voormalige klooster afgesproken dat het Kommelplein autovrij zou worden en opnieuw wordt ingericht. Vanwege geldgebrek duurde het jaren voor er een voorstel lag waar omgeving, Oostwegel en gemeente het eens over zijn. Het plein krijgt een groen aanzicht: buxusslingers met bloembedden. Daartussen komt de bronzen paardentorso van kunstenaar Arthur Sproncken als blikvanger van de omgeving. De herinrichting gaat 100.000 euro kosten en start volgend voorjaar. Camille Oostwegel heeft zich bereid verklaard om het groenonderhoud en het schoonhouden van het plein voor zijn rekening te nemen. Het werk wordt straks gedaan door personeel van de Maastrichtse Toeleverings Bedrijven, dat ook de tuin bij het Kruisherenhotel onderhoudt.
                            Het beeld 'Het Paard van Spronken' is dinsdagmiddag geplaatst op het Maastrichtse Kommelplein, vlakbij het Kruisherenhotel. Het kunstwerk van Arthur Spronken had jaren opgeslagen gelegen in een loods. Eerder stond het beeld bij winkelcentrum Entre Deux. Daar moest het wijken toen Entre Deux gesloopt en herbouwd werd. (bron: www.limburger.nl)

                            Toen ik dit vanmiddag las ben ik direct naar de Kommel gemarcheerd om deze foto's te maken:





                            De echte naam van dit kunstwerk is "Julius Solway". Op 23 december 1982 werd het beeld onthuld op het Dominicanerkerkplein. Het gegoten paard is 150 cm. hoog, 170 cm. lang en 75 cm. breed. "Julius Solway" was op initiatief van de Stichting Limburgs Kunstbezit en dankzij financiele medewerking van het Limburgse bedrijfsleven tot stand gekomen.
                            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                            Opmerking


                            • Dit is inderdaad een waardige plek voor dit beeld.
                              En het past prachtig bij het geheel.
                              Beter dan een Kommelplein dat vroeger volgepropt stond met 'heilige koeien'.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking




                              • vroeger stond hier D'artagnan in het Waldeckbastion Tongerseplein wie moet dit voorstellen en wie heeft dit gemaakt?
                                WWW.mestreech.jouwpagina.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X