Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beelden in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Peter
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht


    Sinds kort staan tien paardenbeelden van kunstenaar Tom Claassen in Heugemerveld.
    Ze vormen een kunstproject.
    Deze twee beelden staan direct voor pedicuresalon Sylvia.
    Kinderen en jongeren spelen er graag, met enige overlast vandien.
    De beelden komen straks iets verder op het Aalmoezenier Roumenplein.
    De tiende Betonnie wordt geplaats bij de afrit van de Kennedybrug (Reinier Nafzgerstraat) als de weg en de groenstroken gereed zijn
    de paardenbeelden heten Betonnies

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Reagerend op olijfje's uitspraak:
    Als ik 't goed bekijk stellen beide beelden wèl hetzelfde voor.
    zou ik haast het volgende willen stellen.
    Is het niet een (re-make van een) beeld van Han van Wetering?
    Menig beeld van zijn hand siert bepaalde plaatsen in Maastricht.
    Tevens is bekend dat hij naderhand sommige beelden fel is gaan inkleuren.
    Denk aan het 'carnavalsmonument' op het Vrijthof.
    Was origineel een somber, grijs uitziend iets.
    Nu is het een vrolijke uiziende beeldengroep; de carnaval waardig.
    En wellicht is dat bij dit beeld hetzelfde.
    Een metaformose naar een kleurrijk geheel; ook ronder en organischer van vorm.
    Maar zoals altijd bij gissingen en bepaalde veronderstellingen: wie het wel weet, mag het zeggen.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Stond er in het verleden op die zelfde plaats niet een ander beeld?

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Onthulling beeld "De Limburger"

    De achtergrondinformatie over de onthulling van het beeld "De Limburger" leest u door hier te klikken met de muis.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Beelden in Maastricht

    Woensdag 12 november 2008.
    L1-TV.
    17:00 uur en daarna een herhaling op ieder heel uur.

    Het werk van beeldend kunstenaar Desiree Tonnaer staat in binnen- en buiteland.
    Ze werkt veelal in brons, en laat zich inspireren door met name de groeicyclus van planten.
    Met Leon Verdonschot praat ze over de verschillende manieren om naar de werkelijkheid te kijken, over het sluiten van compromissen in haar werk en over het moment waarop ze haar eigen werk te lijf ging met een bijl.

    Presentator en popjournalist Leon Verdonschot interviewt zijn gasten aan de hand van een passage uit hun meest dierbare boek, en weet daardoor een bijzonder portret neer te zetten van zijn gasten.

    Leave a comment:


  • Nico
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Onder Maastricht "Kint geer eur eige stad"... je zult er wel 'n hoop tijd mee kwijt zijn, want het zijn nogal wat pagina's om door te bladeren.. succes !
    puf puf...poeh poeh...ben al op pag 131... nog even dus hahaha

    Leave a comment:


  • Nico
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Nico, ik weet niet of je ook al eens door het onderwerp "Boe is dit?" gebladerd hebt, maar daar hebben we tussen alle straten, voordeuren en oude ansichtkaarten zo nu en dan ook kunst in openbare ruimtes als raadseltje neergezet.
    Nu we weten van je plannen, willen we graag meehelpen om het zo compleet mogelijk te maken.
    Waar kan ik dat vinden "Boe is dit"

    Leave a comment:


  • Nico
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    Te oordelen naar de vorm (uitvergroting van zaden van een plant) en het materiaal (brons) vermoed ik een ontwerp van Désirée Tonnaer.

    Het beeldend werk van Désirée Tonnaer (1955) is geïnspireerd op de groeicyclus van planten.
    Naturis artis magistra, de natuur is de leermeesteres van de kunst.

    Haar belangstelling gaat veelal uit naar zaaddozen.
    Deze als metafoor voor geborgenheid, als bewaarplaats voor zaden.
    De eenvoudige zaadvorm verhult al het bijzondere van de plant; dit verleent de zaaddrager een mystieke uitstraling en betekenis.
    De zaaddrager als reliekhouder van het leven, gericht op het licht, groei, veroudering en weer geboren worden.

    Désirée Tonnaer werkt veelal in brons.
    Veel monumentale beelden staan in de openbare ruimte, uitgevoerd in opdracht van overheden en bedrijven.
    Goed zo sjef kunstenaar klopt
    naam is ontkiemende vormen

    Leave a comment:


  • Nico
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
    Inmiddels heb ik de afbeeldingen weer zichtbaar kunnen maken.
    Dan een vraag aan Nico.
    Verschijnen er in het (toekomstige) boek alleen foto's en beschrijvingen van beelden die in de buitenlucht te zien zijn?
    Of komen er ook sculpturen, tegeltableau's, plaquettes bij; zijnde geen gevelsteen?
    Tevens staan er in sommige gebouwen ook diverse beelden en dergelijke.
    Als voorbeeld: de hal van het Stadhuis.
    Krijgen die ook een plaats in het boek?
    Ik zit me nu al te verkneukelen........ .
    Antwoord voor sjef, het is voor het grootste deel (95%) beelden in de buitenlucht. Er zitten ook een aantal plaquettes bij en zo ook de tekst op de trottiorband op de markt.
    Of er in bepaalde gebouwen ook beelden vertoeven weet ik niet... wellicht een optie, maar ik denk dat dit echt minimaal zal wezen.
    In ieder geval de eerder genoemde "De Lòmmelekriemer" staat er voor 100 % in.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Te oordelen naar de vorm (uitvergroting van zaden van een plant) en het materiaal (brons) vermoed ik een ontwerp van Désirée Tonnaer.

    Het beeldend werk van Désirée Tonnaer (1955) is geïnspireerd op de groeicyclus van planten.
    Naturis artis magistra, de natuur is de leermeesteres van de kunst.

    Haar belangstelling gaat veelal uit naar zaaddozen.
    Deze als metafoor voor geborgenheid, als bewaarplaats voor zaden.
    De eenvoudige zaadvorm verhult al het bijzondere van de plant; dit verleent de zaaddrager een mystieke uitstraling en betekenis.
    De zaaddrager als reliekhouder van het leven, gericht op het licht, groei, veroudering en weer geboren worden.

    Désirée Tonnaer werkt veelal in brons.
    Veel monumentale beelden staan in de openbare ruimte, uitgevoerd in opdracht van overheden en bedrijven.

    Leave a comment:


  • Peter
    replied


    Patio Sevilla - Avenue CĂ©ramique

    Weet iemand wie de ontwerper is en hoe het heet ?

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Inmiddels heb ik de afbeeldingen weer zichtbaar kunnen maken.
    Dan een vraag aan Nico.
    Verschijnen er in het (toekomstige) boek alleen foto's en beschrijvingen van beelden die in de buitenlucht te zien zijn?
    Of komen er ook sculpturen, tegeltableau's, plaquettes bij; zijnde geen gevelsteen?
    Tevens staan er in sommige gebouwen ook diverse beelden en dergelijke.
    Als voorbeeld: de hal van het Stadhuis.
    Krijgen die ook een plaats in het boek?
    Ik zit me nu al te verkneukelen........ .

    Leave a comment:


  • Nico
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Potverdorie Nico, dat is pas 'n leuk bericht.!
    Wij waren ook al van plan de boel te inventariseren, maar zagen er tegenop om heel Maastricht opnieuw te gaan fotograferen.
    Laat je ons weten hoe je vorderingen zijn ? We kijken er nu al naar uit.
    Wil je mijn exemplaar signeren ?

    Nog iets.:
    Weet je ook van wie het kunstwerk is dat achter het toegangshek naar Hotel Pauwenhof (Boschstraat) staat, daar heb ik lang en breed naar gezocht, maar nooit 'n antwoord op gekregen.
    Voor jou wil ik het zeker signeren...

    Jammer dat jou foto niet te zien is... dus ik maak een gok....

    Naam = De Pauw
    Kunstenaar = Dries Engelen
    Plaatsing = 2000
    Materiaal = Bronzen beeld met ijzeren sokkel

    Een pauw verwijst naar de eigenaar van het hotel, Dhr. Hans Pauw

    Het kunstwerk is geplaatst ter gelegenheid van de opening van het hotel door burgemeester Houben.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Whooow Nico, dat is goed nieuws zeg.
    Eindelijk een degelijk boekwerk met foto's en info over de beelden in Maastricht.
    Te zijner tijd zal ik zeker een exemplaar kopen.
    En succes met het vinden van een goede uitgever.

    Leave a comment:


  • Nico
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Merci,..en ook nog zo snel.
    Een goede uitgever vraag je.. Tja, ik zit niet in dat metier.. Bedoel je lokaal,..? ik kan alleen mededelen dat het Gevelstenenboek van Bartelet is uitgegeven door http://www.walburgpers.nl/ of de Cardbox die is uitgegeven door http://www.bnm-uitgevers.nl/ maar ik wil met alle plezier verder zoeken.
    Olijfje en Sjef bedankt voor de tips zal ze zeker gaan bekijken.
    Hoe ik een boekje wil uitgeven is nog de vraag, maar welk boekje is wel duidelijk, ik heb afgelopen anderhalf jaar bijna alle beelden in Maastricht gefotografeerd en de nodige info erbij gezocht dus een boekje over beelden

    Leave a comment:

Bezig...
X