Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse gevelstenenrubriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Johan Lint: sterfhuis Statensingel 180 Maastricht. Mede-oprichter en lid van verdienste R.K.S.V. Kimbria.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    Dat is ongetwijfeld Johannes Hendricus Lint 1889 - 1956
    keramist, werkte bij de Sphinx 1917 - 1935.
    Mooi gevonden, Jef. Wel een kleine correctie: het is niet Hendricus, maar Henricus Lint (www.wiewaswie.nl).
    Johan Lint werd geboren in Bergen op Zoom en vestigde zich op 21 december 1916 vanuit Amsterdam in Maastricht, als 'modelleur bij de Sphinx'. De Rijksdienst voor Kunsthistorische Documentatie (RKD) schrijft dat hij tot 1935 bij de Sphinx heeft gewerkt. Johan Piets stelt dat hij eerder vertrok, namelijk in 1924. (www.charlesvos.nl).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 september 2020, 09:12.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Gedenksteen Henri du Montstraat. Het was even zoeken in het archief, maar in 20.007C -1853.3 doos 1951 de vergunningaanvraag gevonden.
    Het leverde meteen de naam van de maker op: Lint.
    Dat is ongetwijfeld Johannes Hendricus Lint 1889 - 1956
    keramist
    werkte bij de Sphinx 1917 - 1935
    mede-oprichter 1938 van atelier Astra CV voor kunst-keramiek

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    Geen idee waar het gebleven is.
    Het is naar Mechelen gegaan, waar het als 'Onze Lieve Vrouwe van Mechelen' aan de rechterkant tegenover de huizen aan 't Hofke staat: https://www.charlesvos.nl/religieuze...lank.htm#_ftn1

    Zie ook wikipedia:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%B...lenwkped08.jpg

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Ingrid, kan ik je op je wenken bedienen met een foto uit een gedenkboek van het Mariacongres.



    Geen idee waar het gebleven is.
    Last edited by Jef-VMG; 3 september 2020, 13:21.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    Charles Vos maakte voor het Mariacongres een groot Mariabeeld dat een plek kreeg op het Emmaplein.
    Op het Emmaplein? Ik kan me niet herinneren daarvan ooit een afbeelding gezien te hebben, Jef en het wordt ook niet vermeld op de website www.charlesvos.nl van Johan Piets. En waar is dat beeld vervolgens gebleven?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 september 2020, 09:45.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    De woonwijk in de Boschpoort kwam in 1937 gereed. Er moet dus voor Bouwvereniging St. Servatius een aparte aanleiding geweest zijn de Mariasteen 10 jaar later en 1 jaar na het Mariacongres daar in die uithoek te plaatsen. De vergunning van B&W (RHCL 20.076A inv. nr. 1011) werd in 1948 afgegeven.
    Dus Ingrid, jouw uitleg over Mgr. Lemmens als bevlogen Maria-vereerder klinkt me heel plausibel in de oren.

    Charles Vos maakte voor het Mariacongres een groot Mariabeeld dat een plek kreeg op het Emmaplein. Het is aannemelijk dat zijn leerlingen op de Kunstacademie (in opdracht van de meester zelf?) zich bezig hebben gehouden met dit onderwerp, maar het is vooralsnog niet bekend wie daarvan verantwoordelijk is voor de Mariasteen in de Boschpoort.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
    Is bekend waarom die steen juist op die plek is geplaatst?[/URL]
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 september 2020, 10:33.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Mariacongres 1947. In de Henri du Montstraat (Boschpoort) is de gedenksteen van het Mariacongres opgeknapt.

    Click image for larger version

Name:	Maria.jpg
Views:	295
Size:	560,8 KB
ID:	101902

    Lees verder

    Is bekend waarom die steen juist op die plek is geplaatst?

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    TWIE BLOETE KOONTE

    Grote Staat 37 heeft al heel wat functies gehad. Vanaf 1812 als stoffenwinkel. De vroegere huisnaam IN HET PARADIJS werd in het bovenraam van de deur uitgebeeld in de vorm van een houtsnijwerk.




    Het is gelukt ook het laatste gevelteken op te sporen zodat we Twie bloete koonte kunnen presenteren. Kijk hier
    Last edited by Jef-VMG; 6 juli 2020, 08:18. Reden: aanpassing link

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    De heywagel is weer terug; dwz een replica, geplaatst op 29 juni in de gevel van Boschstraat 61. Maastricht is weer een blikvanger rijker.

    Click image for larger version

Name:	P1100118c.jpg
Views:	149
Size:	58,8 KB
ID:	101824

    hier

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
    Heel goed mogelijk Antonius. Men realiseert het zich vaak niet, maar die enorm hoge daken van zolders in Maastricht zijn gerelateerd aan graanopslag en andere voorraden. En dan niet zozeer van de eigenaren van het pand, maar van de stad.
    De bevoorrading van levensmiddelen uit boerderijen buiten de stadsmuren en ook uit die in de stad gelegen kloostertuinen moest ergens opgeslagen worden alsook een bepaalde hoeveelheid diende voor de burgerij ten tijde van een beleg van de stad.

    Voordat de daklijn van Maastricht werd aangepast, waren veel daken met stro bedekt, dus brandgevaarlijk. (zie daklijnen Topic en het burgerhuis) Er was een grote behoefte aan stro denk ik, hetgeen samen gaat met de aanname dat er ook granen gedorst werden voor de bevoorrading van de bakkers en burgers.

    Zou natuurlijk kunnen. Waar hebt u dat vandaan?
    Dat teken van die dubbele vlegel en aar ben ik al eens tegengekomen in het verleden tijdens een rondleiding op een hof met grote graanschuur in de buurt van Grevenbroich richting Neuss.
    Last edited by Antonius; 27 juni 2020, 09:13.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Ik vind het plaatsen van deze gevelsteen in het rijksmonument Bouillonstraat 14 eerlijk gezegd geen goed idee.
    De VMG hanteert een protocol voor herplaatsing (op de oorspronkelijke plek; zo niet mogelijk dan in een gevel die er zo veel mogelijk bij past qua stijl en ouderdom). Ik geef toe dat dit laatste hier een dilemma was. Echter voor ons niet zwaarwegend genoeg om hier de kans te laten glippen met financiering door de eigenaar (de VMG heeft daar de middelen niet voor ) deze zwervende steen eindelijk weer een plek te geven waar hij thuis hoort, in het Maastrichtse straatbeeld.
    Was misschien niet het correct juiste idee, maar in dit geval wel de best haalbare (pragmatische) oplossing.
    En het steentje staat er toch prima, beslist geen dissonant.
    Last edited by Jef-VMG; 26 juni 2020, 20:35.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

    Dat is de dubbele vlegel met aar!
    Zou natuurlijk kunnen. Waar hebt u dat vandaan?
    Huismerken zijn snel herkenbare figuren, opgebouwd uit voornamelijk rechte streepjes die snel met een mes in te kerven waren; gemakkelijk voor een analfabeet.
    Nakomelingen kregen er dan een (dwars)streepje bij met soms hun initialen, zoals bv bij deze steen die tot voor kort in het Bonnefantendepot lag en nu wacht op herplaatsing.

    Click image for larger version

Name:	huismerk2.jpg
Views:	158
Size:	127,5 KB
ID:	101815

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Ik vind het plaatsen van deze gevelsteen in het rijksmonument Bouillonstraat 14 eerlijk gezegd geen goed idee.Ik denk ook niet dat deze hardstenen poortomlijsting het nodig had om opgefleurd te worden. De poortomlijsting wordt nota bene in de omschrijving van het monument expliciet genoemd. Sorry, Jef, jullie hebben geweldige dingen tot stand gebracht, maar dit vind ik een misser.

    Leave a comment:

Bezig...
X