Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Subsidies binnen de kunst en cultuur wereld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Mijn opmerking is gebaseerd op eigen ervaring.
    Dat was niet duidelijk uit het voorgaande, Breur. Het kwam over als een gemakkelijke uitweg, een excuus om zelf geen actie te ondernemen.
    Kan het zijn dat je ervaring is gebaseerd op de gebeurtenissen met 'het Knibbelerpand'? Ik ben bang dat mij (en anderen?) die kwestie is ontgaan. Misschien dat je als ervaringsdeskundige dan eens díe kant van de zaak wilt belichten?

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
      Dat was niet duidelijk uit het voorgaande, Breur. Het kwam over als een gemakkelijke uitweg, een excuus om geen actie te ondernemen.
      Kan het zijn dat je ervaring is gebaseerd op de gebeurtenissen met 'het Knibbelerpand'? Ik ben bang dat mij (en anderen?) die kwestie is ontgaan. Misschien dat je als ervaringsdeskundige dan eens díe kant van de zaak wilt belichten?
      Neen, mijn eigen ervaring heeft te maken o.a. met atelierruimtes op St. Pieter, de lotgevallen van vele kennissen en vrienden uit het kunstenaarscircuit en galeriehouders. Ook ervaringen met het voormalige Starterscentrum aan de Meerssenerweg voeden mijn zinnen (letterlijk). Ik wil niet hun persoonlijke verhalen via dit medium openbaar maken. Het Knibbelaarpand is het pand 6211 Kunstkwartier. Daar in de de media genoeg over geschreven. Wat ik wel op had gehoopt was, dat er meer gereageerd werd op de leegstand (leegstandsbeleid) en hoe hier mee om te gaan. Maar ik denk dat er dan steeds meer andere zaken op de proppen komen dan het uitgangspunt van deze "treat", mijn zorg over de organisatie, financiering en huisvesting van culturele broedplekken.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Dan ben ik toch bang dat je op zoek moet naar mensen die daar wèl iets over weten : ambtenaren !
        Daar durf ik geen commentaar op te leveren.

        Opmerking


        • #19
          De Limburger 9 februari 2010

          Ter info:

          dinsdag, 09 februari 2010
          Costongs: geen ‘een-tweetje’
          INTEGRITEIT Franssen: aantijging schandalig
          door onze verslaggever
          MAASTRICHT – Wethouder Jacques Costongs (PvdA) ontkent dat ate-
          lierstichting Alphonsus de huur in Boschpoort is opgezegd, na een ‘po-
          litiek een-tweetje’ met raadslid Harie Franssen (PvdA).
          Franssen is tevens bestuurslid van stichting Gemeenschapszaal, die de plaats van Alphonsus in de oude school in Boschpoort per 1 juni zal overnemen. Kunstenares Keetje Mans riep leden van de raadscommissie Breed Welzijn gistermiddag op daar een stokje voor te steken, waarop een verhitte discussie volgde.
          Costongs: „Door de rechtszaak over het opzeggen van de huur van
          de ruimte onder de kerk, ontstond een overmacht-situatie. Spoed was
          geboden. Het college heeft gekozen uit de minste van twee kwaden en
          de oude school tot gemeenschapszaal bestempeld. Gelet op de kwets-
          baarheid van de buurt en zodat de fanfare kan terugkeren in de wijk.
          Wij hebben die bevoegdheid. Voor de kunstenaars gaan we op zoek.”
          LPM en CVP namen geen genoegen met die uitleg. Zij suggereren
          directe bemoeienis van Harie Franssen en zien PvdA-machinaties; ze-
          wijzen er op dat het college al op 3november een ‘vertrouwelijk’ be-
          sluit nam. Costongs: „Mensen die complotten willen zien, die zien
          ze. Het is in the eye of the beholder.”
          Harie Franssen ontkent niet dat hij na de opzegging van de huur
          van ‘zaal-onder-de-kerk’ door pastoor Hover contact heeft gehad
          met Belvédère-projectleider Arie Versluis. Franssen: „De gemeente
          voert beleid voor de wijk en daarin past een plek voor de gemeenschapszaal. Ik heb Versluis gezegd dat wij anderhalf jaar geleden al hebben gewezen op de noodzaak van een alternatief voor de kerk;
          wij hebben toen ook de optie van de oude school onder de aandacht
          gebracht. In 1996 is de tijdelijkheid van de ateliers daar al eens herbe-
          vestigd. In de voorjaarsnota van 2006 is de oude school nogmaals
          genoemd als mogelijke wijkvoorziening. Dit is gewoon beleid. Deze be-
          schuldigingen zijn schandalig.”

          Opmerking


          • #20
            De overgangsregeling WWIK

            De WWIK, de Wet Werk en Inkomen Kunstenaars blijft bestaan totdat is voorzien in een adequaat overgangsrecht. Dat besliste de rechter tijdens het kort geding dat FNV KIEM en BBK aanspanden tegen de Staat.

            Het betekent dat het voorstel tot afschaffing van de wet, waar de Tweede en Eerste Kamer eerder mee akkoord gingen, door de rechter ongedaan is gemaakt voor kunstenaars die voor 1 januari 2012 een WWIK-uitkering toegekend hebben gekregen.

            Overgangsregeling
            De Tweede Kamer nam op 13 oktober 2011 het voorstel tot intrekking van de wet al aan en was niet van plan een overgangsregeling in te stellen. De Eerste Kamer besloot op 20 december hetzelfde.

            “Feitelijk betekent het dat kunstenaars die voor 1 januari 2012 gebruik maakten van de WWIK en kunstenaars die nog WWIK-rechten hebben openstaan, daar gebruik van mogen blijven maken, totdat de Staat een adequate overgangsregeling heeft gemaakt,” zegt Henk Rijzinga, algemeen secretaris van de BBK.

            Over de WWIK
            De WWIK was een stimuleringsregeling voor kunstenaars ten behoeve van de opbouw van een zelfstandige beroepspraktijk. Kunstenaars hadden over een periode van 10 jaar, 48 maanden recht op 70 procent van een bijstandsuitkering mits zij daarnaast voldeden aan een stijging van het eigen inkomen. Er mocht bijverdiend worden tot een totaal van 125 procent van het bijstandsniveau. Tot vorig jaar maakten zo’n 19.000 kunstenaars gebruik van de regeling. Zij kunnen door de recente uitspraak, vooralsnog in 2012 gebruik blijven maken van de regeling.

            Uit een evaluatie uit 2010 van de WWIK blijkt dat van de kunstenaars die er gebruik van maken, ruim 94% procent er in slaagt een renderende beroepspraktijk op te bouwen en uitkeringsonafhankelijk te worden.

            Opmerking


            • #21
              Cultuur subsidies afschaffen?

              Een vrij recent onderzoek waarbij 350 gemeenten betrokken werden wees uit dat er in totaal . In totaal is afgelopen jaar ruim 1 miljard euro aan kunst- en cultuursubsidies uitgekeert. Uit dit onderzoek (RTL) blijkt dat 65% van alle gemeentelijke kunst- en cultuursubsidies op gaat aan de Bibliotheek en Centrum voor de Kunsten (o.a. de vroegere 'muziekschool'). Als de gemeenten gaan bezuinigen op de cultuursubsidies dan gaat dat dus al snel ten koste van de Openbare Bibliotheken en muziekscholen. De kleine en middelgrote gemeenten keren daarnaast veel kleine subsidies uit aan amateurverenigingen zoals de lokale fanfare en zangverenigingen (veel kleine bedragen). De grote steden zoals Amsterdam (€135 miljoen), Rotterdam (€111 miljoen) en Den Haag (€70 miljoen) hebben een groot subsidiebudget. Die drie steden hebben ook een rijk cultureel aanbod van veel podia en grote musea.

              Ja en nu we toch bij de cijfers zijn.........de cijfers van "us eige Mestreech" Toaal € 18.087.847 dat is omgerekend per inwoner € 152,52 tja en dat voor een proviciestadje! Het cultuurbudget zal een aanzienlijk grotere aanslag op de burgers gaan vormen als de plannen voor Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 doorgaan. Dit CH-spelletje is momenteel beraamd op 100 miljoen.


              Maar werken subsidies niet concurrentievervalsend! Het is thans de tijd van bezuinigen en er wordt dan ook flink in de culturele subsidies gesnoeit. Wellicht is het nu eindelijk eens tijd om ALLE subsidies op kunst en cultuur af te schaffen. De subsidies komen in het huidige system toch telkens bij de zelfde "culturele ïncrowd" terecht en staan als zodanig de artistieke vernieuwing in de weg. Het jaren lang blijven subsdieren van telkens de zelfde "kunst en cultuur organisaties" werkt remmend op de dynamiek die kunst en cultuur zou moeten hebben en zou moeten uitstralen.Het huidige subsidiesysteem werkt inderdaad in zeker zin én concurrentievervalsend én verlamend voor vernieuwing/verandering! De hedendaagse Nederlandse kunst een cutuur "afnemers" zijn kritisch en kundig genoeg, dus laat de "vrije marktwerking" maar los op deze speciale sector.

              Opmerking


              • #22
                Verdeling rijkssubsidies cultuur

                Op dit moment is er veel te doen over het advies dat de Raad voor Cultuur heeft uitgebracht over de komende extra bezuinigingsronde in de cultuursector. Het NRC publiceerde vorige week een artikel waarin de vraag werd gesteld of de cultuursector in de 'provincie', waar toch al veel minder overheidsgeld naartoe gaat, niet onevenredig hard getroffen werd. De kaartjes die daarbij gepubliceerd werden laten zien dat met name de drie zuidelijke provincies er bekaaid af komen.


                (Bron: NRC Handelsblad, 20 juni 2012)

                Het feit dat er relatief veel geld naar de hoofdstad (en andere grote steden in het westen) gaat, vind ik nog wel te verdedigen. Nederland heeft een aantal culturele kanjers (De Nederlandse Opera, Het Nationaal Ballet, het Holland Festival, Het Concertgebouworkest, het Rijksmuseum, enz.), die bijna allemaal in Amsterdam gevestigd zijn. Daar profiteert het hele land van en dat is in andere landen niet anders.

                Maar dat er zo weinig geld naar het Zuiden gaat (ook in vergelijking met andere perifere regio's), vind ik best schokkend. Daarbij moet het Zuiden in de nieuwe bezuinigingsronde van dat schamele bedrag ook nog eens procentueel het meeste inleveren. Onacceptabel toch? Van de Limburgse politici hoor je niets hierover. Die kloppen zich al op de borst dat Toneelgroep Maastricht 'gered' is, dat de Jan van Eyck op een laag pitje verder mag en dat het LSO het mag gaan proberen met het Brabants Orkest. Zouden ze deze cijfers kennen?

                Opmerking


                • #23
                  El Loco,
                  ik weet het nog niet.
                  zo'n schema en dergelijke uitgaven per hoofd van de bevolking roept bij mij vraagtekens op

                  a) betekent het dan niet enkel dat elders meer kunstenaars wonen dan bij ons die hun werk niet verkocht krijgen (aan de man kunnen brengen, niet gehoord of gezien wil zijn)?
                  b) betekent het dat die kunstenaars allemaal armoedzaaiers zijn omdat hun kunst niet waardevol is en dat niemand dergelijks wil?
                  c) betekent het dat in de zuidelijke provincies de kunstenaar(s) z'n merchandise beter kan verkopen zonder die extra hulp van de bijstand en subsidies (hetgeen impliciet betekend dat er daar meer kunstliefhebbers wonen en of komen die hun geld eraan besteden)

                  Is die kunst dan ook echt beter in dat deel (van de gepubliceerde schematische weergave) waar het meeste subsidie geld heen gaat of au contrair?

                  Kan het ermee samenhangen dat de lobby van kunst en cultuur en die raad voor cultuur gefaald heeft en daarom momenteel de boekhouders enkel cijfers wegen of wegstrepen?

                  Als volgens de wet en middels de staatskas wij belastingbetalers de eigenlijke mecenas zijn die Kunst en Cultuur bevorderen moet men niet verwonderd zijn dat het geld op de plek terecht komt, waar het nu terecht komt.
                  Of je delegeert die kwestie of bemoeit je er intensief mee en neemt het in eigen handen.

                  idem de omroepen in Nederland en het kijk en luistergeld... (alsook lidmaatschap van een omroep zuil) eenmaal uit handen gegeven en het wordt een nietszeggend behangpapier dat men niet meer nodig acht als aanwinst voor een ver-blik op de wereld.

                  Tja, het WIK; is het een productief beroep kunstenaar zijn of heb je een verkeerde keuze gemaakt in je leven en had dat als hobby ernaast moeten doen?
                  mvg
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #24
                    Even heel kort door de bocht:
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    a) betekent het dan niet enkel dat elders meer kunstenaars wonen dan bij ons die hun werk niet verkocht krijgen (aan de man kunnen brengen, niet gehoord of gezien wil zijn)?
                    Nee.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    b) betekent het dat die kunstenaars allemaal armoedzaaiers zijn omdat hun kunst niet waardevol is en dat niemand dergelijks wil?
                    Nee.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    c) betekent het dat in de zuidelijke provincies de kunstenaar(s) z'n merchandise beter kan verkopen zonder die extra hulp van de bijstand en subsidies (hetgeen impliciet betekend dat er daar meer kunstliefhebbers wonen en of komen die hun geld eraan besteden)
                    Nee.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    Is die kunst dan ook echt beter in dat deel (van de gepubliceerde schematische weergave) waar het meeste subsidie geld heen gaat of au contrair?

                    Kan het ermee samenhangen dat de lobby van kunst en cultuur en die raad voor cultuur gefaald heeft en daarom momenteel de boekhouders enkel cijfers wegen of wegstrepen?
                    Nee en ja

                    Ik denk inderdaad dat de zuidelijke provincies geen goeie lobby hebben in Den Haag. Als 'wij' ons door het rijk 6 euro de man in de schoot laten werpen, terwijl iemand in het oosten van het land 20 euro krijgt en de randstedeling bijna 38 euro opstrijkt, dan kan ik niet anders dan concluderen dat 'wij' onderbedeeld worden. Het gaat dan niet zozeer om uitkeringen aan kunstenaars, ed. Het gaat dan vooral om door het rijk betaalde musea, muziek- en theatergezelschappen, festivals, ed. Een voorbeeld: Zuid-Nederland telt geen enkel rijksmuseum; de stad Leiden telt er 5, Amsterdam ook 5, Den Haag 3.

                    Opmerking


                    • #25

                      Dat vermoeden had ik al dat je >nee en ja< zou zeggen op dat punt.
                      en inderdaad "kort door de bocht" maar een eerlijk antwoord

                      En hoe dan gaan we verder, als we voor de volgende verdeling beter uit de bus willen komen als zuidelijke provinciën?

                      Het NRC overzicht is NU NOG een door de raad van cultuur uitgebracht advies.
                      Dat is dus nog geen feit...!
                      Wat gaan de verkiezingen er nog aan veranderen?
                      Moet men dan niet onmiddellijk die Lobby over de regionale politici heen tillen en eens wat meer de Limburgse nationale politici aan hun afkomst herinneren?

                      Bijvoorbeeld door die ex - liberaal Geert Wilders, welke die bezuinigingen mede veroorzaakt heeft in het torentje met Rutten, eens erop wijzen dat ie onze stemmen kan vergeten bij de volgende verkiezingen. zomaar een idee

                      De Lobby regionaal is er overigens ook al niet, ofwel het is op een pleintje demonstreren tegen de plannen hetgeen de burger al helemaal niet ziet zitten, ofwel het zijn pamfletten die nodeloos gedrukt worden en bij het vuil papier landen.

                      Elke voorstelling, tentoonstelling, uitvoering, galerie bezoek, rondleiding, optocht, wandel tourist, natuurliefhebber en ook de bedevaartganger zou de aanwezige kunst en cultuur liefhebber er op moeten wijzen dat hij een stem kan hebben in het entameren van een sterke Lobby.
                      De Hotel en Pension bezoekers zouden eveneens zo'n stem moeten geven; deze Cultuur en dus Kunst mag niet teloor gaan aan financiële problemen, waar voor we eigenlijk ook gekomen zijn, dat te bezoeken en dat in volle glorie te beleven.

                      Maar met name inzake het mobiliteitsprobleem en de milieukosten is een gedegen aanbod van Kunst en Cultuur dat lokaal kan worden genoten een groot pré ten opzichte van de verdeling die nu gesuggereerd wordt als lokaal niets meer wordt aangeboden.
                      Daar die LSO's en anderen immers niet meer financieel konden overleven.

                      Je kunt beter lokaal naar een voorstelling, tentoonstelling etcetera gaan te voet of fiets in plaats van de reis naar Amsterdam of Rotterdam per auto of trein, omdat je daarmee op nationaal en globaal gebied meer bezuinigd <OF beter> minder aan onnodige zelf te dragen kosten uitgeeft >dus recht evenredig meer geld te besteden overhoudt.

                      Besteden aan de echte economie en markt. (de koopkracht de motor van de economie)

                      Mobiliteit is CO2 dus dat moet nederland per gemaakte afspraak en doelstelling reduceren, dat kost ook echt veel geld / euro's.

                      Die verdwaasde Kunst en Cultuur raad interesseert dat geen sikkepit.
                      Rare wereld die men geconstrueerd heeft.
                      mvg
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #26
                        Het probleem is dat een groot deel van de Limburgers op de PVV stemt en die partij is sowieso anti-cultureel (m.u.v. monumentenzorg en amateurkunsten), dus die mensen zal het worst wezen als hun landsdeel minder subsidie ontvangt dan andere regio's. Een groot deel van de VVD- en CDA-stemmers zijn eveneens uit principe tegen overheidssubsidiëring van de cultuursector. Heel dubbel is de categorie VVD-ers die subsidiëring van 'grassroot'-activiteiten (productiehuizen, kunstinstellingen, laagdrempelige festivals, enz. - al dan niet in de provincie) willen afschaffen, maar tegelijkertijd instemmen met de vele tientallen miljoenen rijkssubsidie die het Koninklijk Concertgebouworkest, De Nederlandse Opera en het Holland Festival jaarlijks opstrijken - want daar gaan ze tenslotte zelf naar toe.

                        En verder denk ik dat een heleboel mensen niet op de hoogte zijn van de cijfers, zoals het NRC die verleden week heeft gepubliceerd. Ik wist het in elk geval niet. Ik word elke keer weer boos als ik naar dat rechterkaartje kijk en me realiseer hoe schaamteloos Zuid-Nederland onderbedeeld wordt!

                        Opmerking


                        • #27
                          Heeft Painterartist misschien toch een beetje gelijk ??

                          Opmerking


                          • #28
                            http://vimeo.com/23864881







                            kunst..

                            Opmerking


                            • #29
                              Wat een A.K.! Gewoon een kunstje en goede klant van de praxis.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                                Wat een A.K.! Gewoon een kunstje en goede klant van de praxis.
                                Ja kunst Hoeft niet duur te zijn.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X