Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Subsidies binnen de kunst en cultuur wereld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Wat een A.K.! Gewoon een kunstje en goede klant van de praxis.
    Goed gezien Breur dat kunstje
    Als je goed oplet laat het filmpje dit ook zien dat "nep" is.
    En "nep" is geen kunst wat onder het woord kunst bedoelt word

    Opmerking


    • #32
      Op dit moment is er veel te doen over het advies dat de Raad voor Cultuur heeft uitgebracht over de komende extra bezuinigingsronde in de cultuursector.
      Wellicht is het een goed ideeën om de "raad van Cultuur"als eerste bezuinigingobject op te ruimen. Vervolgens kunnen we dan ook goed afscheidnemen van alle beoordelingcommissies. Wat zijn hun adviezen waard? Tja, wie zal het zeggen, het zijn toch altijd heel twijfelvolle en vaak omstreden adviezen en beslisingen die door dit soort organen gedaan worden. Zeker is het wel dat het zeer dure organen zijn met grote commissies die hoge salarissen/vergoedingen opstrijken. In deze commissies zitten "deskundige". Hun deskundigheid bestaat veelal uit hun vaardigheid om kritieken en recensies te schrijven. De al oude zegwijze luidt "de recentsist resenteert wat hij zelf niet presteert.

      Mijn tip voor goed, constructief en economisch/efficiënt cultuurbeleid: Snoei aan de top en stimuleer aan de basis!

      Opmerking


      • #33
        :(Vier maanden niet lunchen met Onno Hoes

        Geplaatst op 20 July 2012
        Tags: (Eu)Regio, column, culturele hoofdstad 2018, Global Culture Festival, jacques reiners, maastricht, Studium Generale, subsidie

        Stopzetten subsidie Global Cultural Festival: Gemeente en Maastricht & Euregio Maas-Rijn 2018 laten unieke kans liggen op terrein dat zich bij uitstek leent voor euregionale samenwerking

        Op 4 juli ontving het Studium Generale een brief van de gemeente met de mededeling dat de subsidie ten behoeve van het Global Culture Festival met ingang van 31 december 2012 wordt stopgezet. Dit als onderdeel van een totaal van cultuurbezuinigingen vanaf 2013 van 675.000 euro. Maastricht Culturele Hoofdstad 2018 staat vanaf diezelfde datum voor 1.000.000 euro op de begroting. Dat het SG, in 2011 goed voor bijna 20.000 deelnemers, en het Global Culture Festival volledig ontbreken in het bidbook van MCH 2018 eerder dit jaar gaf al te denken. Hiermee wordt volledig voorbij gegaan aan de jarenlange, bijzonder succesvolle bijdrage die het SG levert aan de ontwikkeling van een euregionale kennis- en cultuurinfrastructuur. En dat de gemeente en de kwartiermakers van Maastricht & Euregio Maas-Rijn 2018 een unieke kans laten liggen op een terrein dat zich bij uitstek leent voor euregionale samenwerking, namelijk dat van wereldmuziek, -film, -dans en gesproken woord is onvergeeflijk. En dat voor slechts 15.000,-, ofwel vier maanden niet lunchen met Onno Hoes.
        In zijn afscheidsrede van 29 juni jl. zei rector Mols over de relatie tussen universiteit en gemeente het volgende: “De universiteit is de plaats bij uitstek waar wereldburgers worden gevormd en waar belangrijke democratische waarden worden aangeleerd en aangescherpt. Ook dat is een wezenlijk onderdeel van de maatschappelijke betekenis van de universiteit. Ik heb de afgelopen jaren zeer tot mijn spijt niet steeds de indruk gehad dat deze wezenlijke onmisbare functies van de universiteit steeds door externe partijen, waar onder de overheid, op hun juiste waarde werden geschat. En ik zie nog niet, dat dat in de nabije toekomst wezenlijk gaat veranderen.” Na zijn rede kreeg Mols uit handen van Costongs, de Maastrichtse wethouder van cultuur, de dr. J.G.H. Tanspenning, de hoogste onderscheiding van de UM, vernoemd naar de grondlegger van de universiteit, Sjeng Tans. Het zou goed zijn als de gemeente zich blijft realiseren dat met de oprichting van de UM (toen nog RUL geheten) door Tans Maastricht sociaal, cultureel, intellectueel en economisch heeft kunnen herrijzen. Het ingedutte, verstofte, sterk vervallen provinciestadje uit de jaren ’70 is veranderd in een aantrekkelijke, fris ogende, vaak bruisende stad vol jonge wereldburgers. Maar helaas er is niets dat zo snel veroudert als dankbaarheid.
        Jacques Reiners
        Hoofd Studium Generale Maastricht
        Geen gerelateerde berichten.

        Zoals u kunt lezen painterartist
        ze staan meteen op hun achterste poten als je aan subsidie geld komt.

        dan komt het over of zij maastricht gered hebben.
        want wij waren een ingedut stoffig stadje
        en sterk vervallen.

        Dat mag dan wel zijn maar nu is maastricht verkracht door de toekomst
        Het mooiste voorbeeld.
        onze mooie oude brug .bewerkt met staalplaten..:(
        maarja dat is kunst.

        En bruisend zeker.
        diverse buurt bewoners. van de calvariestraat.
        parkeren hun auto,s in de jekerstraat/st nicolaasstraat/en st servaasbolwerk.
        Om veiligheids overweging.
        Men vindt het waarschijnlijk niet leuk als men over hun auto,tje loopt.

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht

          Zoals u kunt lezen painterartist
          ze staan meteen op hun achterste poten als je aan subsidie geld komt.

          Beste Klaas, beste lezers,

          Enige weken geleden las ik in een van onze wekelijkse Maastrichtse H.a.H-bladen dat de Gemeente Maastricht enkel nog cultuursubsidies verleend voor evenementen, exposities, manifestaties e.d. die de gemeente "passend" vindt in het totale gemeentelijke culturele programma.

          Ja, "passend vinden" als we hier niet mee oppassen dan krijgen we toestanden zoals de "propaganda cultuur" van bijvoorbeeld de voormalige Soviet-republiek of van Nazi-Duitsland. Het Duitsland van de "Entartede kunst" Waarbij de 'Entartet' (zo iets als niet passende) verklaarde kunstenaars het werken al vlak na de nazi-machtsovername in 1933 onmogelijk werd gemaakt door onder andere een beroepsverbod (Berufsverbot) en de "Entartetde" belande veelal in de gevangenis. Hoe het met de Joodse kunstenaars is vergaan is alom bekend. Sommige kunstenaars waar onder E.l. Kircher pleegden zelfmoord als reactie op de gevolgde kunstpolitiek. Alle controversiële kunstenaars werden doodgezwegen door de nazi's. Er werden honderden of wellicht duizenden werken in beslag genomen en ateliers werden stelselmatig vernield.

          Nazi-kunst alsmede alle propagandakunst is vooral kleinburgerlijk en banaal. Dat is de conclusie van een grote groep Duitse journalisten en onderzoekers nadat ze een blik hadden geworpen op de online-databank met door de nazi’s tentoongestelde kunst. Sinds ruim een jaar zijn foto’s van meer dan tienduizend nationaal-socialistische kunstwerken op Internet voor iedereen toegankelijk. Tja en dan is de vraag is dit nu de kunst/cultuur die we in de toekomst willen???

          Natuurlijk is het erg polariserend om de Nazi- en Soviet- propaganda kunst op het Maastrichtse cultuurbeleid te betrekken. Ik wil echter heel duidelijk maken welke weg de Maastrichtse "machthebbers" hebben ingeslagen en stel het hier dan ook wart/wit. Het is immers helaas wel zo dat kunstenaars/culturele-groepen/cultuurorganisaties die van de gemeente subsidie willen krijgen "naar de pijpen" van de gemeente moeten gaan dansen. Het moet immers "passen"! Censuur.........hoezo censuur???

          De eerste verschijnselen van "niet passende" cultuur dienen zich thans in Maastricht aan. Het betreft nu het opheffen van de subsidie op een cultureel evenement van de universiteit. Laat nu en dat is haast traditioneel, de machthebbende bestuurders, studenten, intellectuelen, schrijvers en kunstenaars veelal beschouwen als behorende tot de groep van "gevaarlijk revolutionair tuig" Logisch dat men dat "niet passend" vindt.

          Een dergelijk beleid is (of wordt) de doodsteek van alle progressieve, revolutionaire, vernieuwende en/of maatschappijkritische kunst en cultuur.

          Opmerking


          • #35
            Oorspronkelijk geplaatst door Painterartist Bekijk bericht
            Een dergelijk beleid is (of wordt) de doodsteek van alle progressieve, revolutionaire, vernieuwende en/of maatschappijkritische kunst en cultuur.
            Beginnen dergelijke stromingen niet altijd zonder subsidie?
            De leefs mer eine kier .

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Beginnen dergelijke stromingen niet altijd zonder subsidie?

              Beginnen.....Ja! Beginnen is immers het eenvoudigste van het hele proces maar doorzetten....Nee, dat zal niet lukken zonder de nodige middelen! De "andere" of vernieuwende stromingen sneeuwen onder in het massaal gesubsidieerde en gepropagandeerde "meer van het zelfde" Het nieuwe te gaan voeren sturende subsidiebeleid dwingt professionals zich ook te bekeren tot "meer van het zelfde" gewoon een kwestie van survival!


              Terug naar de gestuurde (Soviet)cultuur? Dat willen we toch niet. In de jaren dertig werd het zogenaamde "socialistisch realisme" de officiële kunstideologie van de Sovjet-Unie; Dit door de dwingede invloed van de toenmalige partij-ideoloog Andrei Zhdanov. Zo stelde Zhdanow dat het socialistisch realisme "een waarachtige, historisch-concrete uitbeelding van de werkelijkheid in haar revolutionaire ontwikkelig" beoogt.(?) Het opgelegde doel voor de kunstenaar moest duidelijk zijn: 'Het socialistisch realisme eiste van de kunstenaar een historische afschildering van de revolutionaire werkelijkheid.

              Ik zie het voor me (in een nachtmerrie). Een monumentaal groot schilderij. Met grote wapperende rode vlaggen waarop onze Maastrichtse ster, met Onno Hoes en Andre Rieu de laatste met getrokken viool, op de Maastrichtse barricade strijdende tegen Charles de Batz-Castelmore d'Artagnan en zijn kornuitten!

              Zo als ik al eerder opperde, AFSCHAFFEN die subsidies!

              Opmerking

              Bezig...
              X