Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gezelligste kaffee in Mestreech

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    de titel vaan dit topic "kroeg" deit mien hoare rechtop stoan..
    woerum neet Cafe gebruke
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
      de titel vaan dit topic "kroeg" deit mien hoare rechtop stoan..
      woerum neet Cafe gebruke
      Iech höb 't al verandert !
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Iech sleip neet mèt d'n draank; d'r struimpt genóg water oet de kraan (en oet de Maos)

        Es ’t water vaan de Maos

        Refrein:
        Es 't water in de Maos noe toch ins beer waor,
        lekker beer waor, sjuimend beer waor.
        Jao, daan zaot iech aon de kant, mèt e beerglaas in mien hand,
        want daan waor iech aon de Maos de bèste klant.
        Jao, daan zaot iech aon de kant, mèt e beerglaas in mien hand,
        want daan waor iech aon de Maos de bèste klant.

        Koeplèt:
        Es dat noe ins woer waor, zag Zjeng tege Klaos,
        now, now, now.
        Dan zaot iech de godsgansen daag aon de Maos,
        blow, blow, blow.
        De vès oet de Maos zow nog lekkerder zien,
        now, now, now.
        Umtot 'r daan gans in d'n olie zow zien,
        blow, blow, blow.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          over ''blow, blow, blow'' gesproke: daoveur hoofste neet langs de Maos te gaon zitte, det kint in Mestreech euveral........
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #20
            Iech kom geren in de Bobbel, DeWolwhaeg en (Struys wienig).
            En wijer hub iech ooch gere thoes bezuuk.
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #21
              Wat heet 'gezellig'? Ik voel me altijd prima in De Pieter, al ben ik er nooit lang (geen kroegtijgertje).

              Opmerking


              • #22
                Als oud kroegtijger die zélf jarenlang in één van de meest spraakmakende cafés heeft gewerkt moet ik eerlijk bekennen dat ik me niet meer lekker voel in de Maastrichtse horeca.

                Enerzijds zijn veel cafés "eenheidsworst" geworden en is het meer van hetzelfde.

                Anderzijds vind ik geen café meer met volk dat me aanstaat.

                Ik zoek (en vind) mijn heil buiten Maastricht. Hoofdzakelijk in Eben-Emael. Bijvoorbeeld bij mijn maat Lewie in de Meule, of iets verderop bij An en Chantal. Ook bij Genevieve nog wat verderop kom ik graag. Ook is er een redelijke kans dat je me bij Jacemin in Zussen tegenkomt.

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                  Als oud kroegtijger die zélf jarenlang in één van de meest spraakmakende cafés heeft gewerkt moet ik eerlijk bekennen dat ik me niet meer lekker voel in de Maastrichtse horeca.

                  Enerzijds zijn veel cafés "eenheidsworst" geworden en is het meer van hetzelfde.

                  Anderzijds vind ik geen café meer met volk dat me aanstaat.

                  Ik zoek (en vind) mijn heil buiten Maastricht.
                  100 % mee eens !
                  Vaak geen eigen identiteit meer, zij het qua publiek of muziek.....
                  Te veel gericht op de eendagstoerist en te weinig op 't Maastrichts publiek....
                  Service beneden peil ( in 't Mestreechs bestellen is al moeilijk maar tevens de productkennis is beperkt tot nihil ..... als ik al zie hoe een flesje Trappist gebracht/ ingeschonken wordt .....ze zijn wel lief en aardig die meisjes die serveren maar toch...)

                  Zo zoek ik ook m'n heil buiten Maastricht in Belsj...

                  Rob... iech dink veer weurde aajt...( en zoe te zien oach get vetter...oeps.. dat schjoot miech per ongelök droet....)
                  fo missjiens weure / zien veer wie die twie mennekes vaan de Muppet Show ...Statler en Waldorf ...

                  Opmerking


                  • #24
                    Beste Harrie en Rob, jammer dat jullie de indruk hebben dat de Maastrichtse cafeetjes niet meer zijn wat jullie ervan verwachten.
                    Wij genieten nog met volle teugen en amuseren ons nog steeds, ik weet niet welke zaken jullie voorkeur hadden in het verleden, en of er een verschuiving van het publiek / eigenaar heeft plaatsgevonden?

                    @Rob, na jouw tip bij An en Chantal zijn we gisteren eens wezen kijken, en het had inderdaad iets aparts, super gezellig.
                    Bedankt voor de tip, de twee anderen gaan we ook eens uitproberen
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #25
                      Tja, in Amsterdam wordt ook veel geklaagd over het verdwijnen van de echte Amsterdamse kroegen. Enerzijds hebben de heren wel gelijk; vroeger was het inderdaad minder eenheidsworst en was een bruine kroeg in Amsterdam anders dan 'ne café oppe Vriethof in Mestreech. Wat dat betreft hebben we ook op dit gebied met globalisering te maken. In Amsterdam en Maastricht is die trend al jaren aan de gang. In een dorp als Eben-Emael natuurlijk minder. Anderzijds vind ik dat je toch moet proberen met dit soort ontwikkelingen mee te gaan. Te stoppen valt het sowieso niet. Het is ook wel eens verfrissend om een avondje te stappen in een kroeg waar mensen komen die heel anders zijn dan wij...

                      Wat de bediening betreft: helemaal eens met Harrie. Da's echt een Nederlandse kwaal.

                      Ben benieuwd wat onze burgemeester hierover te zeggen heeft

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                        Ben benieuwd wat onze burgemeester hierover te zeggen heeft
                        Nou, daar is ie dan.

                        Anmerkungen zur Kaffees.

                        Ik heb het helemaal gehad met de complete Platielstraal. Maar laten we eerlijk zijn: de kaffees op de Platielstraat zijn gericht op mensen waarbij het hormonencircus giert, dus ja, moeten we daarop afgeven? Het enige waar ik als 18 jarige op lette waren de vrouwen; en dat heeft de Platielstraat (tis geine hopsasa, en geine tralala).


                        Dan het Vrijthof. De enige tent die me daar vorig jaar (of is dat al weer twee jaar geleden?) nog kon bekoren was Nieuw Bruin, maar dat had meer met een geweldige ober te maken. Ik meen dat de tent is afgefikt. Ach ja, laten we voor de Struis ook maar een uitzondering maken. Maar de rest: ik vind het jammer dat als je aan het Vrijthof een cafe hebt dat dan lijkt te betekenen dat kwaliteit van bediening en eten niet meer uitmaakt. Vaak een zooitje. Sfeerloos.

                        Onze Lieve Vrouwe Plein heb ik dan nog wat liever. Mijn grote ergernis daar is die parasollentoestand. Op een warme avond heb je het gevoel dat je in een tent zit in plaats van op Nederlands mooiste plein. Alweer een punt voor onze politieke partij. Pier, staat ie genoteerd?

                        Maar.... Maastricht ontvluchten voor betere cafes? Waarom? Count your blessings!

                        Kaffees waar ik nog steeds met een genoegen een pilsje pak zijn er genoeg. De laatste tijd geregeld Cafe de Pieter. Een heerlijk losbandige kroeg. Ook leuk blijven de Belsj en Tribunal. Of het terras van kaffee Sjiek om daarna rustig een rosetje te pakken bij Lure? Heerlijk genieten!

                        Volgens mij zijn er ook nog genoeg adressen voor 'ut mestreechter vollek'. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de cafes naast de Augustijnerkerk, bijv. de Stadssleutel. Ik kom er nooit, maar er lijkt mij alleen de autochtone Maastrichtenaar te zijn. Niet een 'import limburger' als burgemeester. Ik wil dat feestje dan ook niet verstoren.

                        Ik denk, kortom, dat we hier te maken hebben met nostalgie van de heren. Ik moet zeggen, ik ben er ook ontvankelijk voor.
                        Zoals het was is het niet meer, en zal het ook niet meer worden. op dit moment lopen echter Burgemeester Junior, Harrie Junior & Robboxxx Junior door de stad. Zij plaatsen op dit forum in 2025 dat de kaffees van Maastricht de kaffees van Maastricht niet meer zijn.

                        I guess that`s why te whole darned human comedy keeps perpetuating itself.

                        (The Big Lebowsky)
                        Last edited by burgemeester; 21 juni 2010, 20:29.

                        Opmerking


                        • #27
                          Ik weet dat we in de vaart der volkeren mee moeten gaan en the times they are changing , maar 't Vrijthof bijvoorbeeld is totaal verworden tot een toeristische aangelegenheid...Nicht mein Bier zeet de Pruus ...
                          Ik kwam vroeger in veel verschillende zaken maar er hing op de meeste plaatsen een ontspannen huiskamer sfeer.
                          Brokamps "Old dutch"had zijn charme en ook de 'Struis" was een echt Mestreechs kafeeke. D'n Hiemel schoorvoetend de eerste zetjes als pubertjes..
                          Veel kroegen hadden hun eigen publiek, denk aan de Tribunal,
                          Speak Easy op het Amorsplein, de Tuftuf voor soulliefhebbers en 't Kniekpe voor Jazzlovers in de St Bernardusstraat, later ook zeer zeker de heren van cafe de Swaen op de Merret en ga zo maar door.

                          Er zal wal hier en daar iets voor in de plaats gekomen zijn en ik geloof best wel ook een aantal goede zaken maar Mista Robbox an I zijn misschien te verwend geweest in 't verleden; het grote aanbod, de pluriformiteit en toch eenheid tussen clientele onderling en van en met de eigenaar en zijn personeel. Het relaxte heeft nu vaak plaatsgemaakt voor 't vlugge.
                          Dan zit ik als awwe bok liever in Liege achter m'n Trappistje , Gauloise of Kriekske of zjus euver de grens waar nog iets van die easy going sfeer aanwezig is... Iech weet 't...iech weur aajt...
                          Last edited by ; 22 juni 2010, 14:48.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Nou, daar is ie dan.

                            Anmerkungen zur Kaffees.

                            Ik heb het helemaal gehad met de complete Platielstraal.

                            Dan het Vrijthof. Vaak een zooitje. Sfeerloos.

                            Onze Lieve Vrouwe Plein heb ik dan nog wat liever.

                            Maar.... Maastricht ontvluchten voor betere cafes? Waarom? Count your blessings!

                            Kaffees waar ik nog steeds met een genoegen een pilsje pak zijn er genoeg. De laatste tijd geregeld Cafe de Pieter. Een heerlijk losbandige kroeg. Ook leuk blijven de Belsj

                            Ik denk dan bijvoorbeeld aan de cafes naast de Augustijnerkerk, bijv. de Stadssleutel. Ik kom er nooit, maar er lijkt mij alleen de autochtone Maastrichtenaar te zijn. Niet een 'import limburger' als burgemeester. Ik wil dat feestje dan ook niet verstoren.

                            Ik denk, kortom, dat we hier te maken hebben met nostalgie van de heren.
                            Pletielstroat...? mee eens ! Vriethof...idem !

                            Onze Lieve Vrouwe Plein .. vroeger een insiderstip en juweeltje , nu mij wat te massaal, alhoewel Charlemagne OK was en is.
                            Zo ook de Pieter was & is !
                            Ook de Belsj heeft zich aardig ontwikkeld en inderdaad Stadssleutel is leuk.

                            Ben wel een beetje boos op je i.v.m. " Niet een 'import limburger' als burgemeester. Ik wil dat feestje dan ook niet verstoren."
                            Juist iemand die zo denkt hoort erbij. Maastricht heeft altijd goed gevaren bij "import" dat zich open stelt voor de stad en haar mensen .. !
                            We hebben genoeg kwetsjbuule in eigen gelederen maar het verse bloed maakt juist de kwaliteit, diversiteit en het aangename uit.. Noem het een kruisbestuiving die wij af en soms nodig hebben !
                            Inderdaad heb je Mestreechteneere, Boere en Holländers , maar dat betekent niet per definitie dat die allemaal slecht zijn...
                            en gelijk heb je... robbie en ik zijn aw nostalgiese buule
                            Last edited by ; 22 juni 2010, 14:50.

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Correctie : Brokamp zat niet in de OLd Dutch, maar in de Pays Bas,...
                              Klopt ! en misschien hebben we bij de Old Dutch samen gezeten.. welke tiener, scholier zat er niet in de jaren 70

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                                Dan zijn we toch 'n beetje langs elkaar heen aan 't lullen : In de 70er jaren was ik allang geen tiener meer, maar zat al met kinnekes ! Toch ben ik redelijk jong van hart gebleven want niet zoveel jaren geleden bracht ik nog heel wat tijd door bij de Watervalletjes in de "Take Five"; niet de standaard Maastrichtse kaffee, dat is dan wel weer waar.
                                Yep ik ben dan inderdaad wat jonger. Maar ik moet je een beetje tegenspreken want naast "standaard kaffees "had Maastricht in eind jaren 60 , de jaren 70 en begin 80 een uniek aantal kroegen voor een eigen specifiek jeugdig publiek ( 15 - 25 jaar). Vooral op het älternatieve gebied en zeer divers . Zij het qua muziek of publiek.
                                De Watervalletjes ( Guido eignelijk) hebben gewoon handig voort geborduurd ( kopietje) op een concept dat al aanwezig was maar langzamerhand verdween of reeds weg was , omdat veel van de kroegeigenaren , hun voorgangers', er om een of andere reden mee ophielden.
                                Handig zet van die gasten maar niets nieuws onder de ( Maastrichtse) zon .. !

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X