Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De oorlogsjaren: 1940 - 1944

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    Inderdaad, zo lijkt me dat nooit tot een echt duidelijke weergave van feiten te kunnen komen Chauf,

    Er was niemand die dat destijds objectief met bewijzen heeft gerapporteerd (behalve die paar "Bomber commandeurs" die in het vliegtuig zaten en een logboek bijhielden)

    En de verhalen omtrend de bombardementen zijn van verschillende bronnen en dus met emoties vermengd.
    Logboeken bijhouden over oorlogsvoering en specifieke opdrachten c.q. doelen is zoals enkele weten niet zomaar een hobby. Dat mag niet eens voor zover ik weet als ex-militair.

    Het is extreem bedroevend dat er mensen moesten sterven en de traumaś daarover beheerste mensen die het meemaakten hun hele leven lang.

    met groet,

    Leave a comment:


  • Chauf
    replied
    Deze eeuwige discussie is alleen eeuwig in mythe-vorming. Zijn wel meerdere discussies die gevoerd zijn over de oorlog waarin men haaks staat op mensen die tientallen jaren onderzoek gedaan hebben. Een politie-rapport is ook maar van een goofie, niet echt een specialist. Dus kun je je ook avragen o hij het artefact wel juist benoemd heeft.
    Een schroef kan ook dienst doen ter activatie van een bom, zodat die niet in het vliegtuig op scherp staat. Dit is een zeer gewone manier van een bom op scherp zetten.
    Zie boek Maastricht, 70 jaar bevrijd, pagina 86.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    blockbuster?

    Oorspronkelijk geplaatst door Chauf Bekijk bericht
    De Gildenweg was het slachtoffer van een Engelse Blockbuster. Een test.
    Blockbuster op het Blauwdorp? De eeuwige discussie. Bewijs, Chauf?
    In het rapportboek van de Maastrichtse gemeentepolitie (28-11-1941) wordt melding gemaakt 'dat de schroef van de luchttorpedo is gevonden'.
    Had de blockbuster een eigen voortstuwing? Zeg het maar.

    Leave a comment:


  • Chauf
    replied
    Dat noemt men precisie-bombarderen, haha. Met alle leed als gevolg.
    De discussie over de V1's en V2's neem ik echter met een korrel zout. Er zijn genoeg kenners die juist zeggen dat er niet een gevallen is. De Gildenweg was het slachtoffer van een Engelse Blockbuster. Een test.

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Bovenstaand antwoord bevestigt dus dat er 26 vliegtuigen hier boven Maastricht waren met in totaal 26x6=156 duizendponders.
    156 bommen (die 78 die per ongeluk op Tongeren werden gegooid niet meegeteld) bedoeld voor één miezerige brug, waarvoor 1 goed geplaatste bom meer dan voldoende zou zijn geweest.
    Een cynicus zou zeggen dat ze blijkbaar hun quotum van uitgegooide bomen moesten halen. Hup jongens, snel weg met die handel en weer fijn naar huis.

    GEEN luchtafweergeschut, GEEN vijandelijke jagers en verder stralend weer met prima zicht.
    Dus tijd en goede omstandigheden genoeg om op het gemak te mikken, zou je zo zeggen. Nou nee, de brug wordt nauwelijks geraakt en bleef verder gewoon bruikbaar. Maar de bijkomende schade in het Rood Dorp en het Kraaiendorp was catastrofaal.

    Mag je spreken van slordig werk? Dacht het wel.

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    nog een stukje communicatie over dit bombardement
    bron: http://www.379thbga.org/Looking4%201320-1311%20p32.htm

    Search No. 1316 - Bomb Load Mission 191

    From: Antoon Meijers
    To: looking4@379thbga.org
    Sent: Sat 1/21/2006
    Subject: Bomb Load Mission 191

    Dear sir,

    I am Antoon Meijers, living in the Netherlands and using this e-mail address because I can not find another way to ask for information about a mission of the 379th Bomb Group. I have found the following information at different sources.

    On 18 August 1944 the 379th Bomb Group had to attack the railroad bridge at Maastricht with 24 x B-17. (379 Bomb Group Mission # 191), (8 Airforce Mission # 652).

    13 Aircraft could not find the target and bombed a railroad at Tongeren. So I think that the other 11 aircraft had bombed the bridge at Maastricht.

    I know that normally RR bridges where bombed with 1000 lb. GP bombs.

    I know that the B-17 named Julie II (07462) in position #3, #4 Element, High Sqdn, 41st B Gp was loaded wit 6 x 1000 lb. GP and dropped his load from 26,000 feet.

    So I think that the other airplanes where loaded also with 1000 lb. GP bombs.

    Can you tell if it is correct that 11 B-17's bombed the Maastricht RR bridge with a total of 66 general Purpose Bombs of 1000 lb.

    Many thanks in advance.
    Antoon Meijers
    Antoon,
    Mission # 191 was flown by 40 aircraft with 1 abort from the 379th BG. The low group (13) mistakenly bombed the marshalling yards at Tongers, due to poor visibility. The lead group (13) bombed the bridge at Maastricht at 25,000 feet. The High Group with aircraft 42-97462 (FO-O) JudyII, (13) bombed Maastricht at 26,000 feet.

    Each aircraft was loaded with 6 ea 1000 GP bombs 78 per group, 3 groups for a total of 234 bombs . One aircraft was forced to return early and jettison its bomb load. Twenty-six aircraft attacked the primary target at Maastricht. Thirteen aircraft attacked the secondary target at Tongers.

    Lead -Bombed the primary, photo’s showed a direct hit on the bridge.
    Low -Bomber last resort – Tongers, photo’s show several hits on double track railway running out of town north.
    High -Bombed the primary, photo’s show good results with a direct hit on the bridge.

    Responding4 01/21/06
    Mike

    Leave a comment:


  • Jef-VMG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jan Hensels Bekijk bericht
    Remarks: Easiest mission so far. No flak near us. No enemy fighters. Lets have more.
    Lets have more?
    Oh, you thought it was an easy job?, But you missed your target, the railway bridge.
    The 26 bombers of your group bombed the surrounding residential neighbourhoods with 156 1000ponders which killed 101 Dutch fellow residents, injured 250 and destroyed about 60 homes !!!!!!!!!

    Leave a comment:


  • Jan Hensels
    replied
    Bombardement 18 augustus 1944 Maastricht

    Hier het rapport over deze vlucht.

    Mission No. Seven – August 18, 1944

    Rate This

    http://b17navigator.com/dads-log-boo...ugust-18-1944/



    Target: Maastricht – Railroad Bridge
    Bomb Load: 6-1000# G.P.
    Gas Load: 2400 gallons
    Briefing: 1230
    Plane: O7462 – Julie II
    Position: #3, #4 Element, High Sqdn., 41st “B” Gp.
    T.O.: 1506 Land: 1953 Time: 4 hours, 47 minutes
    Left Base: 1625 @ 18000′
    Bombs Away: 1803; 26000′; -22 degrees C.
    Distance: 657 SM

    Remarks: Easiest mission so far. No flak near us. No enemy fighters. Lets have more.:(:(

    [Note: This was the 379th Bomb Group's 191st mission.]

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Er zijn ongeveer 40 V1's op Maastrichts gebied en omgeving gevallen.

    Yannick,
    met redelijk gepast enthousiasme lees ik dergelijke berichten
    met eveneens gepast enthousiasme lees en kijk ik ook naar andere bronnen
    je wilt immers meer informatie
    het toeval wil dat mijn vader toen bij de burgerbescherming was (zijn verhalen betroffen nooit een V-x bom)

    v1 v2 en v3 (als titel en versie voor de vergeltungswaffe) was nu niet een makkelijk onderwerp om over naar huis te schrijven...

    Penemünde was al heel snel geen lanceerbasis meer na die ontdekkingen en goed voor bereide aanval van de geallieerden.
    Er werden andere geheime basis alsook productie locaties voor die V's (vergeltungswaffe) gebruikt.

    De algemene aanname is dat het V-x.x.x project een bronnen en middelen verslindend project is geweest.
    (dat is ook door duitse WOII historici gepubliceerd)

    Uiteindelijk waren er zo weinig middelen en grondstoffen in Duitsland om die productie van de V1, V2 en V3 op niveau te houden dat het meer vragen opwerpt als antwoorden kan onderbouwen.

    De getuigen verslaglegging uit de bron US Army in Zuid-Limburg - J. Gouverne
    kan men inderdaad lezen.

    Of dat die getuige wist en per incident gezien, gehoord en geanalyseerd heeft of het een V1 bom betreft is bedenkelijk.

    Grote boem of heel grote BOEM
    De Getuige is niet meer te raadplegen

    het is qua bronnen, grondstoffen en middelen die de Duitsers ter beschikking hadden, dus eerder denkbaar dat er eens 1 keer een Vx van zijn route afweek en de rest zijn zware bommen van de amerikanen en britten.

    Leave a comment:


  • Yannick
    replied
    V-1, V-2 en V-3

    Tussen 28 september 1944 en 1 januari 1945 is Maastricht 19 keer het doel geweest van de V1 en V2. Op 28 september 1944 viel in Wolder de eerste V1 en de volgende dag een V2 in het Cannerbos. Er zijn ongeveer 40 V1's op Maastrichts gebied en omgeving gevallen.
    Op 17 december 1944 kwam een V-3 neer in de Wilhelminasingel en korte tijd later in de Gronsvelderstraat.

    Bron: US Army in Zuid-Limburg - J. Gouverne

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Er is enkel bekend (gepubliceerd) dat in bezet Nederland vanuit Wassenaar een v2 eens een keer is afgeschoten op Antwerpen...
    (hetgeen een groot vraagteken is of het doel geweten is onder de leden van de artillerie eenheid)

    Wie dat konden weten is dan toch enkel de speciale artillerie eenheid zelve en dan enkel die mensen, die het qua uitrichting m.b.t. start-locatie, elevatie, inclinatie en snelheid de beoogde doelen konden berekenen. Rekenkundig***

    Of er waren toen spionnen al bij de start aanwezig die de start en een inslag teruggemeld kregen van observatieposten in of nabij Antwerpen. Empirisch - feedback

    Die mensen op locatie bij de artillerie ten tijde van het afvuren, zijn allemaal aan geheimhouding gebonden. (aanname: schrift en document desbetreffend zal verbrand zijn)

    *** ik was bij de artillerie gedurende mijn diensttijd landmeter, dus rekende ook van locatie <> naar doel

    Of dat dezelfde is en of uit Wassenaar afgeschoten die richting Antwerpen ging, tja wie weet?

    Toen Britse experts ter plaatse kwamen in de Schildersstraat, vlak bij het Museum voor Schone Kunsten, werd het duidelijk, de bom, een V2, had een volledig huizenblok op de hoek van de Schildersstraat en de Karel Rogierstraat vernield. De balans was zwaar, 32 doden en 46 gewonden.
    Een V2 bereikte een maximale hoogte van 83 tot 93 km en had een bereik tussen 321 en 362 km. De laatste versies hadden een bereik van 450 km.
    Mochten deze V2 al zo goed functioneren natuurlijk, dat ze op koers konden blijven.

    Of er missers en verloren dan wel gedumpte "pay-load" op Maastricht gevallen is wordt niet duidelijk en zeker niet of het V1 of V2 betrof.
    Dat is militair strategisch een geheim gebleven.
    De verloren "pay-load" van engelse en amerikaanse bommenwerpers is sowieso geheim. Misschien werden eigen Bommen zelfs als V1 en V2 gedeclareerd.

    De gegevens vindt men bij het Pentagon in de USA en de archieven van het Department of War in het Verenigd Koningkrijk.

    Een grotere puzzel kan men niet in opdracht nemen om op te lossen.

    Leave a comment:


  • Harry Veenhof
    replied
    V1 en V2

    Ik weet me nog te herinneren dat er een op de Gildeweg is terecht gekomen, maar of het een V1 of V2 was weet ik niet meer

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Dank voor de informatie, Yannick. Daar ga ik eens op studeren.

    Leave a comment:


  • Yannick
    replied
    Er zijn in Maastricht wel V1 en V2 wapens neergekomen.

    http://www.studiegroepluchtoorlog.nl...n-de-v-wapens/

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied


    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    V-wapens waren feitelijk de eerste ballistische raketten. Op Maastricht zijn zij nooit afgevuurd. De luchtbombardementen die de stad onderging, betroffen steeds vliegtuigbommen.
    Een artikel op bijgaande website stelt dat er in 1945 vanaf een basis bij Bonn eenmalig een zogenaamd Peenemunder Pfeil Geschoss 8 maart Keulen al was gevallen en Bonn bijna. De krantenbank van de KB vermeldt geen inslag.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 april 2018, 13:45. Reden: diakritische tekens

    Leave a comment:

Bezig...
X