Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Slavernij in Maastricht dan wel Limburg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Bovenstaande posting van Ingrid Evers zou niet misstaan in een column van bijvoorbeeld DDL of een weekblad

    Als de ambtenaar van de gemeente die de vragen van GroenLinks moet beantwoorden bovenstaande posting kopieert is hij klaar.
    Ben wel nog benieuwd naar een reactie cq aanvullende documentatie van GroenLinks.
    Bij monde van fractievoorzitter Menno Janssen hebben zij dit beloofd.

    Oorspronkelijk geplaatst door posting no. 70, d.d. 6 juli 2022 in topic Stadsbestuur 2022-2026
    (..) GroenLinks is wel bereid om hun motivatie de komende tijd nader toe te lichten op MestreechOnline.

    Ik ben zeer benieuwd naar de (aanvullende) informatie die GroenLinks te melden heeft. (..)
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Excuses voor, of erkenning van het verleden?
      Door de Staat aangeboden excuses voor alle verder in het verleden liggende gebeurtenissen zijn zinloos. Erkenning van de misstanden is zonder meer noodzakelijk.
      Inderdaad beste Ingrid M.H.Evers je hebt het in een pleidooi uitvoerig uitgelegd en voor mij ook als acceptabel standpunt voorgedragen dat de gemeenteraad tevreden zou, moeten, kunnen, stellen! Ja wat die voor goei poeier gebruiken weet ik niet. ( Urbanus )

      Ik wil echter wel diegenen die nu nog last hebben van, of benadeeld zijn door dergelijke praktijken niet hun spreekrecht ontnemen. Onrecht is onrecht.
      Maak het kenbaar en vertel het voort. Dergelijke praktijken horen niet meer tot deze 21e eeuw (en daarna)
      Last edited by Antonius; 16 juli 2022, 14:06. Reden: blauw
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #33
        Nou kom ik er na meerdere maanden nog eens op terug.
        Ik heb 'n uitslag na meerdere DNA swipes.

        Ja ik geloof dat ik geld weggegooid heb daar niets eenduidig naar voren komt, beslist zullen jullie ook die eerste drie treffers in je DNA terugvinden

        maar apart is om te vermelden dat in die genen poel wel 10,8% zuid-oost India voorkomt

        Het was misschien een dure grap maar ik ben beslist niet heel veel anders dan jullie, inheems aan deze regio sinds de Romeinen die hier vertoefden.
        Bestanden bijvoegen
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          Het was misschien een dure grap maar ik ben beslist niet heel veel anders dan jullie, inheems aan deze regio sinds de Romeinen die hier vertoefden.
          De uitslag roept inderdaad meer vragen op dan er beantwoord worden. Zo is er de vraag: hoe uitzonderlijk is deze uitslag in vergelijking met andere autochtone Maastrichtenaren? Of is dit juist een typisch Maastrichts DNA, of zelfs typisch West-Europees? India en Zuid- en West-Siberi gaan denk ik heel ver terug naar onze Indo-Europese voorouders. Zuid-Frankrijk en Sardini zou op de Romeinse overheersing kunnen teruggaan, alhoewel Sardini? Was Napoleon niet 2x een dagje in Maastricht [
          Last edited by Pier; 22 november 2023, 13:26.

          Opmerking


          • #35
            Zijn we (door de eeuwen heen) niet allemaal een soort van mengelmoes?

            Ik meen mij te herinneren dat onze oude gouverneur, Theo Bovens, alle Limburgers oproep om eens te kijken naar hun voorouders.
            Diegene die 33 (uit mijn hoofd!) voorouders had die geboren waren in Limburg (aaneengesloten), konden zich melden voor een persoonlijk gesprek met de gouverneur.
            Er heeft zich, bij mijn weten, nog nooit iemand gemeld!

            Overigens, ben je redelijk snel aan 33 voorouders.
            Ga maar na....
            Vader - moeder 2
            oma en opa's 4
            Overgrootouders 8
            Bet-overgrootouders 16
            ====
            30

            Dus nog 3 bet-betovergrootouders en je mag op audientie..... (als mijn herinnering klopt )

            Maar leuk dat Antonius dit onderzoek heeft laten uitvoeren
            Last edited by Pier; 22 november 2023, 13:27.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #36
              Grappig is natuurlijk wel dat tegelijkertijd dat men de test analyse deed meerdere berichten in de kranten stonden over de kwaliteit en privacy van dergelijke aangeboden testen.
              Nu maakt me die test niet warm of koud, als ook het resultaat maar dat ik van een doorsnee zooitje ongeregeld afstam is nu wel duidelijk.

              Wat let je om zelf eens een DNA test te doen?

              Ik kan je alleen waarschuwen qua kosten : baten. Koop van dat geld een leuk geschenk voor iemand die het financieel zwaar heeft.
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #37
                Schilderij Ephraim Daniel Pichot in het stadhuis.

                Vandaag, 22 november 2023, zijn de Tweede Kamerverkiezingen.
                Maar er wordt al zoveel over politiek gesproken, dat het wellicht even leuk is om een ander item even te belichten.
                Hoewel..... dit onderwerp is ook afkomstig van GroenLinks in Maastricht. Dus helemaal zonder politiek is het ook niet.

                GroenLinks Maastricht heeft op 3 november schriftelijke vragen gesteld, over oud-burgemeester van Maastricht, Ephraim Daniel Pichot.

                Mijns inziens iets overdreven stelt de fractievoorzitter van GL, Mark Mulders het navolgende:
                "(...) op 5 september 2023 kwam een afvaardiging kwartiermakers in relatie tot het toekomstig Slavernijmuseum naar Maastricht.
                'Het Slavernijmuseum komt er, maar welk verhaal vertellen we daar straks'?
                Daar gingen we 5 september over in gesprek in het stadhuis. De kwartiermakers kwamen ook met gedegen informatie over mede-burgemeester Ephraim Daniel
                Pichot. Een schilderij met het portret van Ephraim Daniel Pichot hangt in het stadhuis.
                Ephraim Daniel Pichot was een telg uit het van oorsprong Franse hugenotengeslacht Pichot, waarvan leden eind zeventiende eeuw via Amsterdam in Suriname terechtkwamen. Hij was de zoon van Jan Willem Pichot (1730-1802) en Anna Maria van der Beets (1725-1758 ).
                De familie Pichot bezat in Suriname diverse plantages (o.a. ''Lust en Rust'') en waren slavenhouders. De beruchte plantagehoudster Susanna du Plessis (1739-1795) was een halfzuster van zijn vader.
                Deze informatie roept gevoelens van schaamte en verdriet op bij de nazaten van tot slaaf gemaakten in relatie tot het schilderij in het stadhuis. (..)"

                Als Mark Mulders eerder MestreechOnline had gelezen, dan had hij deze informatie allang geweten.

                Een van de vragen van GL is of het college van B&W bereid is de dialoog aan te gaan met de nazaten van tot slaaf gemaakten over het schilderij van Ephraim Daniel Pichot in het stadhuis en welke ruimte de nazaten krijgen zij om hun gevoelens met burgemeester Wim Hillenaar te delen?
                Uiteraard wordt ook om herstelmaatregelen gevraagd!

                Het antwoord van burgemeester Hillenaar is HIER (doss. no 2023.04509) te lezen.
                Het is de bedoeling dat wethoduer Anita Bastiaan (VOLT) in contact treedt met het comité Keti Koti over het slavernijverleden.
                Maar ja.... net Anita Bastiaans legt vanaf 1 december 2023 haar werk neer...... jammer
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  GroenLinks Maastricht heeft op 3 november schriftelijke vragen gesteld, over oud-burgemeester van Maastricht, Ephraim Daniel Pichot.
                  Nederland schuift alsmaar verder op naar rechts. Veel mensen hebben genoeg van het 'woke' gedoe op links. Door een issue te maken over een portret van iemand die 200 jaar geleden een plantage in Suriname bezat, helpt Mark Mülders daar in mijn ogen aan mee.

                  Dat alsmaar oprakelen van het slavernijverleden! Laat ze er eens mee ophouden. Als je naar de lijst van burgemeesters en de schouten en schepenen van Maastricht kijkt, zie je voortdurend dezelfde namen van patriciërsfamilies opduiken. Zo ging dat in die tijd. Men speelde elkaar de lucratieve baantjes toe. Ze kwamen allemaal uit de bezittende klasse. Zij bezaten de huizen waar de armen crepeerden, zij bezaten het land waar de boeren zich dood werkten, hun familieleden waren de rechters en bestuurders, de bisschoppen en kanunniken, zij waren degenen die over het lot van de anderen beschikten. Deugden die lui? Wie zal het zeggen? Wie zijn wij om te veroordelen aan de hand van onze normen en waarden? Wij kennen hun omstandigheden onvoldoende. Wij weten niet hoe het is om te leven in een maatschappij waar de standen (ja, ook de slavernij) als door God gegeven werden beschouwd. Zo was het nu eenmaal. Zo was het altijd geweest en ze hadden geen idee dat dat ooit zou kunnen veranderen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Als Mark Mulders eerder MestreechOnline had gelezen, dan had hij deze informatie allang geweten.

                  Het is wel grappig om te zien dat de tekst van Mülders aan B&W voor een deel vrijwel letterlijk is overgenomen van het door mij drie jaar geleden geschreven artikel Ephraim Daniel Pichot op Wikipedia. Naar mijn weten is er voor die tijd niemand geweest die onderzoek heeft gedaan naar deze persoon. Er was voorheen ook niets bekend over zijn connecties met Susanna de Plessis en Suriname. Graag gedaan, mijnheer Mülders!​
                  Last edited by El Loco; 22 november 2023, 19:52. Reden: dode link vervangen

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Dat alsmaar oprakelen van het slavernijverleden! Laat ze er eens mee ophouden. (...) Wie zijn wij om te veroordelen aan de hand van onze normen en waarden? Wij kennen hun omstandigheden onvoldoende. Wij weten niet hoe het is om te leven in een maatschappij waar de standen (ja, ook de slavernij) als door God gegeven werden beschouwd. Zo was het nu eenmaal. Zo was het altijd geweest en ze hadden geen idee dat dat ooit zou kunnen veranderen.
                    Bravo, El Loco! Het hele citaat is mij uit het hart gegrepen, al heb ik maar een deel ervan hier vermeld.

                    Ja, het is alweer drie jaar geleden dat Ephraim Daniel Pichot prachtig in de grondverf is gezet. Een beetje bitter is wel, dat iedereen Wikipedia gebruikt en hele stukken overschrijft, maar slechts weinigen de moeite nemen de bron te vermelden. En dat, terwijl Wikipedia de vermelding 'Wikipedia' toch in zijn richtlijnen verplicht heeft gesteld. Al die teksten komen toch echt niet uit de lucht vallen, daar wordt vaak veel tijd en energie in gestoken.

                    Overigens moet mijnheer Mulders die pagina nog maar eens even herlezen. Want hij kan nog zo graag een 'Maastrichtse' bijdrage willen leveren aan 'het Slavernijmuseum', het zal hem niet meevallen. Eigenlijk is het heel begrijpelijk, dat in de Maastrichtse archieven niets relevants te vinden is over betrokkenheid bij slavernij. Slavenhandel was internationale handel, gerelateerd aan de VOC of WIC en geconcentreerd in de zeevarende provincies. Maastrichtse handel was tamelijk kleinschalig en meer regionaal betrokken . Waarom de stad er dus steeds weer met de haren moet worden bijgesleept, is mij een raadsel. Wees blij, dat Maastricht wat betreft de slavenhandel géén verleden heeft.

                    Wat Ephraim Daniel Pichot betreft: slavenhandelmuseum-in-oprichting en mijnheer Mulders zitten echt op een dood spoor. De man blijkt brandschoon te zijn en moet vooral de wand van het stadhuis blijven sieren.

                    https://nl.wikipedia.org/wiki/Ephraim_Daniel_Pichot
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 november 2023, 12:41.

                    Opmerking


                    • #40
                      De Pichots en de slavernij

                      We zijn een paar weken verder en er valt inmiddels op Wikipedia heel wat meer te lezen over de familie Pichot en hun bezittingen in Suriname. Met name de artikelen Ephraim Daniel Pichot en Pichot (over de familie in het algemeen) zijn sterk uitgebreid en genuanceerd, niet door mij, maar dankzij een bekend Maastrichts historicus, die hier heel wat werk in heeft willen steken.

                      Wat betreft de Maastrichtse burgemeester Ephraim Daniel Pichot (1753-1847) kan nu met vrij grote zekerheid gesteld worden dat hij weinig op had met het Surinaamse plantagesysteem in het algemeen en de slavernij in het bijzonder. Hij erfde weliswaar via zijn familie aandelen in twee plantages, maar probeerde daar vanaf te komen, wat pas na een aantal jaren lukte.

                      Twee zonen van deze Pichot zijn wel langdurig bij de slavernij betrokken geweest. Het gaat dan om Quirijn George Pichot (1776-1834) en Salomon Reinier Marius Pichot (1789-1845). Die laatste werd hierboven al genoemd als erfgenaam van de berucht geworden plantagehoudster Susanna du Plessis. Maar, zoals ook wel is gezegd over Petrus (I) Regout en de vermeende misstanden in zijn fabrieken, men mag de vader de zonden van de zonen niet aanrekenen.

                      Voor het geval de heer Mulders of iemand anders meer informatie over dit onderwerp zou wensen, dan kan dat via deze site.
                      ​​

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        De Pichots en de slavernij

                        We zijn een paar weken verder en er valt inmiddels op Wikipedia heel wat meer te lezen over de familie Pichot en hun bezittingen in Suriname. Met name de artikelen Ephraim Daniel Pichot en Pichot (over de familie in het algemeen) zijn sterk uitgebreid en genuanceerd, niet door mij, maar dankzij een bekend Maastrichts historicus, die hier heel wat werk in heeft willen steken.

                        Wat betreft de Maastrichtse burgemeester Ephraim Daniel Pichot (1753-1847) kan nu met vrij grote zekerheid gesteld worden dat hij weinig op had met het Surinaamse plantagesysteem in het algemeen en de slavernij in het bijzonder. Hij erfde weliswaar via zijn familie aandelen in twee plantages, maar probeerde daar vanaf te komen, wat pas na een aantal jaren lukte.
                        (...)

                        Voor het geval de heer Mulders of iemand anders meer informatie over dit onderwerp zou wensen, dan kan dat via deze site.
                        ​​
                        Niet geheel toevallig heb ik vorige week dinsdag, 12 december 2023, nog kort met Mark Mulders gesproken over zijn schiftelijke vragen en het antwoord daarop.
                        Mark gaf in iedere geval toe dat hij gebruik had gemaakt van de wikipedia-site bij het stellen van zijn vragen.
                        Vanavond zie ik, als het goed is, Mark weer en zal ik hem op de hernieuwde cq aangevulde Wikipedia site, dan wel deze posting, wijzen
                        Last edited by Pier; 19 december 2023, 14:43.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #42
                          Ja eigenlijk moeten we ook de romeinse resten onder het thermen plein compleet verwijderen. RADIKAAL afbreken die zooi.

                          Wist de raad en burgemeester, van die ongelooflijke invasies der romeinen + slavernij van overwonnen bevolkingsgroepen welke de romeinen als normaalste zaak van de wereld vonden?
                          Het wordt tijd dat men zich met geschiedkundige feiten verzoend.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #43
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                            Niet geheel toevallig heb ik vorige week dinsdag, 12 december 2023, nog kort met Mark Mulders gesproken over zijn schiftelijke vragen en het antwoord daarop.
                            Mark gaf in iedere geval toe dat hij gebruik had gemaakt van de wikipedia-site bij het stellen van zijn vragen.
                            Vanavond zie ik, als het goed is, Mark weer en zal ik hem op de hernieuwde cq aangevulde Wikipedia site, dan wel deze posting, wijzen
                            Is er nog voortgang geweest, Pier?

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                              Is er nog voortgang geweest, Pier?
                              Ik zal de huidige bevindingen, voor de leesbaarheid inzake het dossier Ephraim Daniel PICHOT (Paramaribo 21 jan. 1753 - Maastricht, 27 februari 1847) op MestreechOnline, even samenvatten.
                              Ik hecht er wel aan om duidelijk te vermelden dat het historisch onderzoek niet door mij persoonlijk is verricht, maar dat ik er alle vertrouwen in heb dat het bewuste onderzoek verricht is door ter zake deskundige personen verbonden aan ons forum.

                              Enkele jaren na het overlijden van zijn moeder, Anna Maria van der Beets (1725-1758 ), heeft zijn vader, Jan Willem Pichot (1730-1802), Ephraim Daniel PICHOT als zevenjarige naar Amsterdam gebracht, waar hij verder door derden is opgevoed en onderwezen.
                              Op 24 april 1774 trouwde hij in Valkenburg met jonkvrouwe Sara Louisa Marie Desselers, geboren Hesselberg (Valkenburg, 1753 - Maastricht, 1814).
                              Al vóór de Franse Tijd was Ephraim Daniel Pichot een vermogend man.
                              Kort na zijn huwelijk sloot hij bij twee Amsterdamse handelaren een lening af tot een bedrag van ƒ 20.000, waarvoor zijn vader borg stond​.

                              In 1815 werd Pichot raadslid en mede-burgemeester van Maastricht, samen met André Charles Membrede, Godart van Slijpe en Théodore Joseph de Billehé de Valensart.
                              Membrede was voorzitter van het college van burgemeesters, ofwel 'eerste burgemeester'.
                              In 1819 werd hij opnieuw gekozen, nu in een college van drie burgemeesters, met Van Slijpe en Jean François Hennequin.
                              Vanaf 1822 kon Pichot zijn taak tot 1830 voortzetten, nu als 'president-burgemeester'. Vanaf 1823 werd hij ook wel 'eerste schepen' genoemd. De periode 1830-1839, toen de stad bestuurd werd door generaal Dibbets, vormde een onderbreking, maar Pichot zou daarna tot 1844 lid blijven van het stadsbestuur​.

                              Tot zover een klein beetje over de persoon Daniel Pichot.

                              Relatie m.b.t. slavernij
                              Ephraim Daniel Pichots vader Jan Willem Pichot en diens stiefvader Salomon du Plessis woonden in Amsterdam, maar bezaten tal van bezittingen in de kolonie.
                              Ephraim Daniel erfde begin 1774 goederen van zijn grootmoeder van moederszijde, Susanna Nute, weduwe van Ephraim Comans Scherping.
                              Dat alles betekent echter niet, dat Ephraim Daniel Pichot 'dus ook' plantage- en slavenhouder is geweest. Het tegendeel lijkt het geval.
                              Zolang hij minderjarig was, beheerden zijn voogden (lees: zijn vader en diens stiefvader Salomon du Plessis) het geërfde bezit.
                              Met zijn huwelijk, op 21 jarige leeftijd, werd hij van rechtswege meerderjarig en kreeg hij het recht over zijn erfenis.

                              Vanaf dat moment heeft hij geprobeerd deze bezittingen te verkopen. De voogdij was dus, zoals gemeld vervallen vanwege zijn huwelijk, geëindigd.
                              Op 24 juni 1774 tekende Ephraim Daniel Pichot te Amsterdam twee notariële akten waarbij het beheer voorlopig gecontinueerd zou worden door de eerdere zaakgelastigden.
                              De hierboven genoemde lening die Pichot in januari 1775 afsloot, had als onderpand de opbrengst van zijn goederen in Suriname. De zaken vlotten niet erg. Begin 1777 ontsloeg hij zijn Surinaamse zaakgelastigde Stolkert en gaf het beheer daar volledig in handen van Christoffel Nagel, met de expliciete opdracht alles zo snel mogelijk te verkopen. Er schijnt weinig belangstelling voor te zijn geweest. De eigendom van deze plantages was inmiddels verregaand versnipperd en ze werden slecht beheerd. Uiteindelijk kocht zijn vader het bezit met ingang van 1 mei 1782: het 4e deel van de plantage 'Rust en Lust', idem van de plantage 'Parracabo' 'ende der zelver gebouwen, bepotingen, beplantingen, slaven, zoo mans, wijver en kinderen, de verhuurslaven aan Paramaribo, daaronder mede begrepen vee, gereedschappen, meubilen, provisiën, en alle verdere ap- en dependentiën' , voor de som van 50.000 gulden​.

                              Men kan zich afvragen waarom Pichot als jonge twintiger zijn koloniale bezittingen wilde verkopen, wat hem uiteindelijk pas op zijn dertigste lukte. Het is natuurlijk mogelijk dat hij gewoon wilde beschikken over het kapitaal en dat wilde investeren in een minder klimaat- en conjunctuurgevoelige belegging.
                              De door hem in januari 1775 aangegane lening lijkt dit te bevestigen. Het is echter ook mogelijk dat hij daarnaast al vroeg de overtuiging kreeg dat slavernij mensonterend was. Hij had in zijn prille jeugdjaren ongetwijfeld het reilen en zeilen op een plantage en de behandeling van slaven van dichtbij meegemaakt, al had hij er misschien niet veel van begrepen. Hoe het ook zij: duidelijk is, dat Ephraim Daniel Pichot als volwassene slechts acht jaar (indirect) betrokken is geweest bij de arbeid van slaven op Surinaamse plantages, of als (huis)bedienden/arbeiders in Paramaribo. Het grootste deel van die acht jaar besteedde hij vergeefs aan het zich los maken van dergelijke bezittingen.

                              Zoals Loco al schreef op MO: ‘onze’ Daniel Pichot kun je niet van slavenhouden beschuldigen. Het ligt anders bij twee van zijn zonen, maar dat heeft niets met hém te maken. En dan nog: alleen de familie Pichot du Plessis (die als eerste generatie wortelde in Cadier en Keer, de 2e deels in Maastricht), zijn echte plantage- /slaven-bezitters geweest, tot aan 1863 toe. En ‘onze’ Daniel mag dan hun grootvader zijn geweest: dat is niet zijn pakkiean.​

                              Bronnen:
                              Een uitvoerigere versie van bovenstaande samenvatting is te lezen op de wikipediasite Ephraim Daniel PICHOT.
                              Op deze wikipediasite zijn ook de bronnen te vinden waarop e.e.a. gebaseerd is.

                              Op deze wikipediasite staat ook een schilderij van Daniel Pichot dat hangt in de portrettenhal van het stadhuis in Maastricht.
                              Deze topic is o.a. gestart omdat er vanuit een bepaalde hoek vraagtekens waren omtrent het vermeende slavernijverleden van oud-burgemeester Daniel Pichot en de vraag rees of het portret van hem nog wel thuishoorde op het stadhuis van Maastricht.
                              Met de postings op MestreechOnline proberen wij te bewerkstelligen dat verantwoordelijken in deze in ieder geval beschikken over voldoende historische feiten voor het geval er vragen komen over het wel/niet verwijderen van het portretschilderij van Pichot.
                              Hierover heb ik inmiddels contact gehad met enkele ambtenaren.

                              (wordt vervolgd)
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #45
                                Wat een mooie samenvatting, Pier, hartelijk dank. Ik kijk uit naar het 'wordt vervolgd'.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X