Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Slavernij in Maastricht dan wel Limburg

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Een 'swaert slaafje' in 1682

Op deze site kwam vandaag ​elders het verhaal over een in Cádiz aangekocht 'negerslaafje' aan de orde, dat ons niet onbekend was. Daarbij bleek mij dat de link naar het artikel van Régis de la Haye, waarnaar Pier hierboven al in 2022 verwees, niet meer werkte. Daarom hier een nieuwe link, en wel naar het oorspronkelijke artikel in De Maaspost, geschreven in maart 2008, dus ruim 17 jaar geleden al door De la Haye onder de aandacht gebracht. Het is in de enorme collectie Maastrichtse notariële archieven voor zover bekend de enige slavernij-gerelateerde akte.​
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 31 juli 2025, 23:07.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Fotografen Sohl

Dat mag zo zijn: ik kan me dat niet herinneren, mogelijk was dat voor oktober 2009. Van een procedé Sohl heb ik niet eerder gehoord. Het enige atelier dat ik in Maastricht ken waarvan de naam teruggaat op een procedé of fotopapier, is het Atelier Velox (naam fotopapier) geweest in de Grote Staat.

Sohl was een fotografengeslacht dat vanaf 1855 tot 1960 heeft bestaan in Maastricht. Eerst op de Grote Gracht, later op de Kleine Gracht, nog later via de achterhuizen verbonden met een pand op Langs het Kanaal (nu Van Hasseltkade). Het begon allemaal met Ludewig Sohl, van huis uit lithograaf en al voor dat jaar als zodanig werkzaam in Maastricht. Hij stierf in 1865, waarna zijn weduwe de zaak overnam. De twee zonen waren toen nog jong, maar ontwikkelden zich (de oudste) tot lithograaf en (de jongste) tot tekenaar en later tot fotograaf. Die laatste, Emile Sohl, maakte in 1892 de zaak puur fotografisch, al voerde hij tot 1894 incidenteel nog wel de naam 'Weduwe L. Sohl en Zonen'. Zijn zoon Louis stierf in 1960 en dat was het einde van drie generaties fotografen Sohl in Maastricht.
      Emile Sohl heeft de zaak uitgebreid met filialen in heel Limburg en agentschappen in heel Nederland. Maar dat is onder zijn zoon Louis weer langzaam afgebouwd. Het enige wat nog rest van Louis Sohl is het door hem opgerichte Foto Rembrandt in de Grote Staat. Enfin, dat is een heel ander chapiter.
      ​

Back to topic?
      Mooie berichten! Zelf ben ik de kleinzoon van Emile en net zoals mijn vader Karel altijd actief geweest in de fotografie (tot 2002 in he analoge tijdperk).

Opmerking

Beste Portret,
        Ik heb u een mailtje gestuurd via de P-mail. U vindt die rechtsboven aan de pagina onder het tabblad 'Messages'.

Opmerking

Bezig...
        X