Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtse ministers.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastrichtse ministers.

    Op zoek naar het plaatsen van persbericht dat ik gisteren ontving over (oud-)minister Gerd Leers, realiseerde ik mij dat Maastricht in de afgelopen jaren best veel ministers heeft voortgebracht.

    De meest recente herinneren wij ons wellicht zo.
    Bijvoorbeeld Maria v/d Hoeven, Maxime Verhagen, Gerd Leers en nu natuurlijk Frans Timmermans en Lilianne Ploumen.

    Oké, het blijft een beetje arbitrair wat een "Maastrichtse" minister is.
    Moet hij hier geboren of getogen zijn en is Gerd Leers, noch hier geboren noch hier getogen, wel een Maastrichtse minister, omdat hij hier furore maakte en woont?
    Zeg het maar?
    Volgens mij is daar wel uit te komen, toch?

    Ik ben vooral ook benieuwd welke oude ministers we boven water toveren.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Gerardus Bernardus Maria 'Gerd' Leers

    Gerd Leers werd op 12 juli 1951 in Kerkrade geboren, maar groeide op in Brunssum.
    Van 1990 tot 2002 zat hij namens het CDA in de Tweede Kamer.
    In 2002 werd hij burgemeester van Maastricht, wat hij bleef tot 2010, toen hij n.a.v. een affaire rond de privé aankoop van een Bulgaarse villa in het resort Marina Black Sea Riviera in Byala de eer formeel aan zichzelf hield en aftrad als burgemeester van Maastricht.

    Vrij verrassend werd hij op 14 oktober 2010 minister in het eerste kabinet Rutte, een minderheidskabinet met steun van de PVV van Geert Wilders.
    Leers kreeg de meest ondankbare portefeuille, namelijk die van Immigratie en asiel. In december 2011 kwam daar de portefeuille Integratie nog bij.
    Nadat in het voorjaar van 2012 de PVV de gedoogsteun aan het kabinet Rutte 1 beeindigde kwamen er in september 2012 nieuwe verkiezingen.

    Bij deze verkiezingen leed het CDA ee zwaar verlies op. In het op 4 november 2012 nieuwe kabinet Rutte II was geen plaats meer van het CDA en was Gerd Leers minister af.

    Gerd Leers woont nog steeds in Maastricht en werd en wordt algemeen beschouwd als Maastrichtenaar onder de Maastrichtenaren.
    Hij was en bleef bij de meeste Maastrichtenaren bijzonder populair.
    Last edited by Pier; 21 juli 2023, 14:09.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      Gerd Leers (..) was en bleef bij de meeste Maastrichtenaren bijzonder populair.
      Dat Gerd Leers bijzonder populair was als burgemeester van Maastricht bleek m.n. uit het Volksadieu dat Gerd Leers kreeg op 26 februari 2010 op een ijskoude Markt in Maastricht die vol gestroomd was met veelal geëmotioneerde Maastrichtenaren.
      Saillant detail was dat dit volksadieu enkele weken voor de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen waren en dat mn. de PvdA en GroenLinks, in de personen van de fractievoorzitters, resp. Manon Fokke en Gerdo van Grootheest, de zwarte Piet kregen toegespeeld.

      Een partij die waarschijnlijk voordeel had aan dit emotioneel afscheid was de Liberale Partij Maastricht (LPM), die in de persoon van Kitty Nuyts Leers tot het laatste moment bleef steunen.

      Nu, ruim 2,5 jaar later, steunt Kitty Nuyts nog steeds Gerd Leers, getuige onderstaand persbericht dat op 17 november 2012 verspreid werd n.a.v. het afscheid van Gerd Leers als minister.

      "De Liberale Partij Maastricht is trots op hetgeen Minister Leers in de afgelopen periode heeft bereikt.
      Ze betreurt het afscheid van deze Minister dan ook en ook dat er geen nieuwe Minister van intergratie en asielbeleid meer komt.

      Minister Leers heeft zijn taak uitstekend volbracht:
      - in de afgelopen twee jaar is het asiel beleid niet strenger geworden maar eerlijker, duidelijker en consequenter
      - nog steeds heeft Nederland het hoogste goedkeuringspercentage (45%) van Europa (gemiddeld 25%)
      - maar wel worden mensen die GEEN recht hebben op bescherming sneller beoordeeld en teruggestuurd.
      - op dit moment wordt 60% van de asielzoekers, na 10 dagen rust en voorbereiding, binnen 8 dagen beoordeeld.
      - dat betekent dat hier naar toe komen in de hoop in lange procedures te verblijven voorbij is.
      - mensenhandelaren hebben dit feilloos in de gaten. Nederland is een stuk minder aantrekkelijker geworden; men wijkt uit naar België en Frankrijk
      - daardoor is in Nederland de toestroom gedaald van 15.000 naar 10.500 (!)
      - daarnaast stromen degene die wel mogen blijven ook sneller door. De wachttijd in het AZC is met ruim een jaar gemiddeld bekort
      - dat betekent dat afgelopen jaar (en dat geldt structureel) € 100 miljoen minder is uitgegeven in de asielfabriek (5.000 x 20.000 euro0
      - kortom: minder asielzoekers, snellere doorstroming maar nog steeds een hoog beschermingsniveau.

      Kortom : het nieuwe kabinet zal dit beleid met graagte zal blijven doorzetten.
      Goed gedaan dus meneer Leers!

      Wij wensen u heel veel succes in uw verdere carrière."


      Of dit persbericht geheel cf. de waarheid is laat ik aan ieders eigen beoordeling over, maar het moge duidelijk zijn dat Gerd Leers in Maastricht nog steeds als persoon, maar ook voor het door hem als burgemeester en minister gevoerde beleid, geliefd is.

      Nog een voorbeeld is dat een honderdjarige het bijzonder jammer vond dat Gerd Leers, die dus geen burgemeester meer van Maastricht is, haar, als er dan toch een burgemeester langs zou komen, niet kon opzoeken op haar 100ste verjaardag.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Franciscus Cornelis Gerardus Maria 'Frans' Timmermans

        De op 6 mei 1961 in Maastricht geboren huidige minister van Buitenlandse Zaken, Frans Timmermans, is precies het tegenovergestelde van de bovengenoemde Gerd Leers.

        Frans Timmermans verloochend zijn Maastrichtse wortels allerminst, maar hij woont al jaren in Heerlen en was, tot hij op 5 november 2012 minister van Buitenlandse Zaken werd, lid van de raad van commissarissen bij de Kerkraadse voetbalclub Roda JC.

        Ergens tussen Frans Timmermans en Gerd Leers ligt m.i. daarom de definitie van wat een Maastrichtse minister is.

        Terug naar Frans Timmermans.
        Zoals al gezegd werd hij op 5 november 2012, namens de PvdA, minister van Buitenlandse Zaken.

        Eerder, tussen van 22 februari 2007 tot 23 februari 2010, was Frans Timmermans al Staatssecretaris van Europese Zaken in het vierde kabinet Balkenende.
        Al vanaf 19 mei 1998 zat Frans Timmermans namens de PvdA in de Tweede Kamer.

        In of rond 1972 verliet Frans Timmermans al Maastricht om te gaan leren aan het Lyceum Saint George's English School te Rome.
        Vanaf 1975 bezocht hij het Bernadinus College te Heerlen om na zijn Atheneum in 1980 naar Nijmegen te gaan om Frans te studeren.

        In de wandelgangen wordt gefluisterd dat Frans Timmermans, na het aftreden van Gerd Leers in 2010 als burgemeester van Maastricht, ook een gooi deed naar het Maastrichts burgemeesterschap.
        "Helaas" zitten we in Maastricht met een van de meest gesloten vertrouwenscommissies rond de benoeming van de nieuwe burgemeester. Daar waar in ieder gemeente wel eens gelekt wordt, gebeurde dat in Maastricht niet. Dus of dit gerucht op waarheid berust is maar zéér de vraag.

        Feit is wel dat Frans Timmermans in 2011 een gooi deed naar het gouverneurschap (Commissaris v/d Koningin) in Limburg. Hij werd echter gepasseerd en Theo Bovens (CDA) werd de nieuwe gouverneur.

        Frans Timmermans bleef gewoon Kamerlid van de PvdA en ook na de verkiezingen van 12 september 2012 bleef hij Kamerlid.
        In zijn portefeuille zat onder andere buitenland, defensie en koninkrijksrelaties.

        Op 5 november 2012 kwam zijn finest hour toen hij de VVD'er Uri Rosenthal opvolgde als minister van Buitenlandse Zaken.
        Frans Timmermans wordt vooral geroemd vanwege zijn diplomatieke kennis en het feit dat hij zeven talen spreekt.
        Naast het Limburgs, de basis dus voor een succesvolle carrière, spreekt hij Duits, Frans, Engels, Italiaans, Russisch en.... Nederlands.
        Last edited by Pier; 21 juli 2023, 14:09.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Ook Mestreechs?
          Want dan zouden het 8 talen zijn...............!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Minister M.J.A. van der Hoeven

            Ik heb haar meegemaakt als bestuurslid van Stg. Nieuwe Werkvormen (1991) in mijn functie als coördinator bijzondere arbeidsbemiddeling:

            "Lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal voor het CDA. In die functie maakt zij onder andere deel uit van de commissies voor Binnenlandse Zaken, Economische Zaken, Onderwijs & Wetenschappen en Europese zaken. De praktische invulling die SNW geeft aan de door haar onderschreven politieke doelstelling om kansarmen in de samenleving te laten deelnemen aan het arbeidsproces onder aan hun situatie aangepaste arbeidsomstandigheden, vormt voor haar een belangrijke reden om zitting te hebben in het bestuur".

            Wikipedia:

            Maria Josephina Arnoldina van der Hoeven (Meerssen, 13 september 1949) is een Nederlands bestuurder. Ze was minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 2002 tot 2007 en Minister van Economische Zaken van 2007 tot 2010 en is lid van het Christen-Democratisch Appèl (CDA). Van der Hoeven is sinds 1 september 2011 directeur van het Internationaal Energie Agentschap in Parijs.
            Van der Hoeven was namens het CDA van 1974 tot 1991 lid van de gemeenteraad van Maastricht, de laatste jaren als fractievoorzitter. In 1991 werd ze parlementslid. In 1999 was ze mede-indiener van het initiatief-wetsvoorstel om tuinbouwers die op steenwol telen - de substraatteelt - vrij te stellen van de onroerendezaakbelasting, een voorstel dat werd aangenomen. Op 22 juli 2002 trad ze als eerste vrouwelijke minister van Onderwijs toe tot het Kabinet-Balkenende I. In het Kabinet-Balkenende II en Kabinet-Balkenende III vervulde ze dezelfde functie.
            Op 6 december 2006 was Van der Hoeven kandidaat-voorzitter van de Tweede Kamer. In de eerste ronde haalde zij 47 stemmen. In de tweede ronde haalde ze 54 stemmen, en in de derde ronde 66 stemmen. Daarmee was ze in de derde ronde uitgeschakeld en is Gerdi Verbeet voorzitter geworden.
            In het Kabinet-Balkenende IV werd Van der Hoeven wederom minister, dit keer met als de portefeuille Economische Zaken. Op 18 januari 2010 maakte Van der Hoeven bekend dat zij na afloop van deze regeerperiode uit de politiek zou stappen.
            In maart 2011 werd bekend dat Van der Hoeven per 1 september 2011 de nieuwe directeur van het Internationaal Energie Agentschap zou worden. Ze volgt daar de Japanner Nobuo Tanaka op. Ze behoort tot de rooms-katholieke Kerk.

            Opmerking


            • #7
              Maria Josephina Arnoldina van der Hoeven

              Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
              Ook Mestreechs?
              Want dan zouden het 8 talen zijn...............!
              Ik denk dat we hier Mestreechs en Limburgs, uiteraard formeel onterecht!, maar op één hoop gooien...

              Maar over Mestreechs gesproken.
              De minister die zeker Mestreechs spreekt en dat ook allerminst verloochend is natuurlijk Maria van der Hoeven, al zag zij op 13 september 1949 het levenslicht in Meerssen.
              Voor de rest zal iedereen het met mij eens zijn dat zij door en door Maastrichts is en bij mijn weten altijd in Maastricht gewoond heeft en nog woont.

              Van 2002 tot 2007 was zij, namens het CDA, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen in de kabinetten Balkenende II en III en in het kabinet Balkende IV was zij minister van Economische Zaken tot 2010.

              In 1974 werd zij als KVP'ster van origine gekozen in de CDA gemeenteraadsfractie. Zij bleef tot 1991 lid van de Maastrichtse gemeenteraad. De laatste jaren zelfs als fractievoorzitster.
              Van 1991 tot 2002 zat zij in de Tweede Kamer.

              Sinds 1 september 2011 is Maria van der Hoeven directeur van het Internationaal Energie Agentschap in Parijs.
              Het zou mij verbazen als de meeste MO-leden niet een of andere persoonlijke ervaring hebben met Maria van der Hoeven.

              Tussen 1969 en 1980 gaf zij als docente les aan de LEAO in Maastricht.
              Velen kennen haar ook uit die tijd.

              (Oeppss... ik zie dat Breur me al voor was met Maria van der Hoeven. Maar goed, dan maar dubbel )
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Maxime Jacques Marcel Verhagen

                Een Maastrichtse minister die zeker ook onder de in deze thread gehanteerde criteria valt is de op 14 september 1956 in Maastricht geboren Maxime Verhagen.

                Maxime Verhagen (CDA) was van 22 februari 2007 tot 2010 minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet Balkenende IV en vanaf 14 oktober 2010 tot 5 november 2012 was hij minister van Economische Zaken, Landbouw en innovatie in het door de PVV gedoogde kabinet kabinet Rutte I.
                Voor zover ik weet was hij wel de enige vice-premier van Maastrichtse komaf ooit.

                Om nu te spreken van een populaire minister zou een ernstige overdrijving zijn.
                Verhagen was de (informele) CDA-partijleider van het CDA na het terugtreden van premier Jan-Peter Balkenende na de toen ook al desastreuze verkiezingsuitslag van het CDA in 2010.
                Balkende liet het CDA in grote chaos achter en men had geen tijd om in alle rust een nieuwe partijleider te kiezen.
                Als logische informele partijleider kwam Maxime Verhagen aan het roer te staan van een totaal verward CDA.
                De verdeeldheid in het CDA nam nog meer toe toen Maxime Verhagen het CDA naar het kabinet Rutte I leidde met gedoogsteun van Geert Wilders van de PVV.
                Dit gebeurde in een zeer chaotische en live door de NOS uitgezonden ledenvergadering van het CDA op 2 oktober 2010 in Arnhem.

                Al snel ontstonden er problemen met en rond dit gedoogakkoord met de PVV.
                Toen Geert Wilders op 21 april 2012 stopte met zijn gedoogsteun aan het kabinet Rutte I, was dit tevens een voorbode voor het einde van de politieke carrière van Maxime Verhagen.
                Terecht of ten onrechte, maar Maxime Verhagen was het CDA gezicht van de gedoogsteun van Wilders.
                Na april 2012 maakte het CDA eindelijk tijd om een formele partijleider te kiezen.
                Maxime Verhagen voelde de bui al hangen en stelde zich zelfs al niet meer kandidaat.

                Hoewel het terecht is dat Maxime Verhagen wordt aangeduid als een Maastrichtse minister, is hij misschien wel de minister die het minst de nadruk legt op zijn Maastrichtse wortels, ondanks het feit dat juist hij het is die met het ergste Limburgse accent sinds jaren in Den Haag spreekt.
                Iets wat op zich overigens alles behalve erg is.

                Maxime Verhagen is ook nooit actief geweest in de Maastrichtse politiek, maar dat zijn meer Maastrichtse ministers nooit geweest, zoals Frans Timmermans of Lilianne Ploumen.

                In 1986 werd Maxime Verhagen wel gekozen in de gemeenteraad van Oegstgeest. Van 1989 tot 1994 was hij lid van het Europese parlement en vanaf 1994 was hij, tot zijn eerste ministerschap in 2007, Tweede Kamerlid voor het CDA.

                Duidelijk is dat we alle soorten van Maastrichtse ministers hebben gehad. Ministers met overeenkomsten en totale tegenpolen.
                Persoonlijk vind ik Maxime Verhagen en Maria van der Hoeven ook twee tegenpolen.
                Toch hebben ze iets gemeen.
                Beiden wonnen ze in 2002 (Maria van er Hoeven), 2003 en 2006 (Verhagen) de "Zwetsprijs".

                Helaas heeft nog nooit een Maastrichtenaar de tegenhanger van de Zwetsprijs, de Klaretaalprijs, gewonnen.
                Misschien zouden ze eens wat vaker MestreechOnline moeten lezen
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Heb ik nou altijd gedacht dat hij wethouder in Voorburg geweest is!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #10
                    Elisabeth Maria Josepha "Lilianne" Ploumen

                    De jongste Maastrichtse minister, zowel in letterlijke zin als overdrachtelijke zin, is de op 12 juli 1962 in Maastricht geboren Lilianne Ploumen.

                    Zij is op dit moment ook de minst bekende Maastrichtse minister van de laatste decennia.
                    In het kabinet Rutte II is zij minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
                    Het is voor het eerst dat buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking één ministerpost is.
                    Een schone taak dus voor deze Maastrichtse PvdA-politica om er iets van te maken.

                    Net als Maxime Verhagen zat Ploumen op het Hendric van Veldekecollege (1974-1980) te Maastricht en kwam zij uit een zgn. KVP-nest.
                    Pas in 2003 werd zijn PvdA lid.
                    Daarna gaat het snel met de PvdA politica die vooral in en rond Amsterdam actief was.
                    Op 24 september 2007 wordt zij de nieuwe voorzitter van de PvdA, waarbij ze zelfs de PvdA mastodont Jan Pronk verslaat.
                    In het najaar van 2011 geeft zij aan te gaan stoppen als partijvoorzitter en op 22 januari 2012 wordt zij opgevolgd door Hans Spekman.
                    In de tussentijd laat zij zich nogal laatdunkend uit over de Job Cohen, die op dat moment PvdA partijleider is. Uiteindelijk kost dat Job Cohen de kop als partijleider.

                    Lilianne Ploumen schermt soms openlijk met haar Maastrichtse roots en geeft desgevraagd aan dat haar favoriete voetbalclub MVV is.
                    Zij is ook bevriend met de "Maastrichtse" Manon Fokke en in 2011 was zij als gast van Manon Fokke bij de sleuteloverdracht aan de Maastrichtse prins carnaval in het stadhuis aanwezig.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Ter aanvulling op de functies die Maria van de Hoeven heeft gehad, nog het volgende:


                      Ik heb haar voor het eerst meegemaakt in 1976, ze was destijds echtgenote van Lou Vleugels, destijds adjunct-directeur van de MEAO inMaastricht.

                      Uit die tijd dateert nog een grappig verhaal. Ik liep stage bij de gemeente Maastricht,en in die hoedanigheid had ik recht op 1 verlofdag,die ik bij Lou Vleugels moest aanvragen. Ik wist waar hij woonde, liep er even naartoe,en belde aan.

                      Maria deed de deur open,en ik vroeg: ''is de pap thoes?"

                      Maria,totaal niet uit het veld geslagen: ''Iech zal miene maan eve rope''.

                      Voor wie Maria uit die tijd nog kende: ze zag er in die jaren nogal jongensachtig uit, vandaar de vergissing.

                      Maria werd later directrice van het CAVV,het Centrum Administratieve Vakopleiding voor Volwassenen, in de jaren 80 onder meer gevestigd aan de Capucijnengang 10. Daar waar nu het MIK zit.
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik vergeet nog iets.

                        Maria was net een maand minister van onderwijs, in september 2002.

                        Mij werd gevraagd als buurtbewoner een verslagje voor het Belhaofke te schrijven, over de officiele opening van het Deltahuis op Daalhof, zo ongeveer in mijn voortuin. Figuurlijk dan, ik heb geen voortuin, maar het was 100 meter bij mij vandaan.

                        Er stonden behoorlijk wat hoogwaardigheidsbekleders op het terrein, onder wie twee wethouders, Jacobs en Costongs.

                        Maria van der Hoeven kwam onder zware bewaking (de moord op Pim Fortuyn zorgde ervoor dat er voor alle ministers bewaking was ingevoerd) het terrein op, bekeek het rijtje aanwezigen, ik stond vrij ver achteraan op het terrein, ze loopt haast iedereen voorbij, loopt regelrecht naar mij toe, en gaf me een hand.

                        ''Hallo Jos, hoe is het met jou........'' Intussen stonden de anderen stomverbaasd te kijken...... Vooral de wethouders waren ''not amused''.
                        I am not a complete idiot. Some parts are missing

                        Opmerking


                        • #13
                          Het Geheugen van de Stad is jarig; Maxime Verhagen

                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=qSUPNFEO0lA[/ame]

                          Opmerking


                          • #14
                            @Pier: "die het minst de nadruk legt op zijn Maastrichtse wortels"

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              @Pier: "die het minst de nadruk legt op zijn Maastrichtse wortels"
                              "I rest my case".....

                              In het interview van posting # 13 (na pakweg 4:40 min.) zegt Maxime Verhagen.
                              "Ik ben blij dat de Maastrichtenaren HUN Mosasaurus toen terug hebben gezien in het Natuur Historisch Museum", althans woorden van dergelijke strekking.

                              Hij heeft het niet over "Wij, Maastrichtenaren"

                              Maar links of rechtsom blijft het een Maastrichtse minister.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X