In het Verkade-album 'Onze groote rivieren' [1938] staat een tekening met daarop oa. De Vijf Koppen. Voor de Jekertoren ligt iets in het water. Maar wat is het? Ik kan het zelf niet zo snel ter plekke bekijken, want ik woon in Houten. Het lijkt op een soort vlonder. Op de ansichtkaart (volgens het RHCL uit 1945-1950) is het beter te zien. Wie kan mij helpen?
Aankondiging
Sluiten
No announcement yet.
De Vijf Koppen
Sluiten
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk berichtOp zich is daar niets mis mee
Eerlijk gezegd is er nog wel wat meer te vertellen. Zo dateert de hierboven genoemde straatnaam Van Hasseltkade eerst van 1941 en heette dat stuk kade voordien Langs het Kanaal. Maar wie weet dat nog? Dus 'Van Hasseltkade' is herkenbaarder. Ook denk ik, dat op de door u bijgevoegde fotokaart het iets naar voren uitstekende lage gedeelte, dat optisch gezien vlak naast het rondeel ligt, de gerenoveerde duiker is die de Jeker onder het kanaal door leidde en die ten tijde van het slachthuis aan de Jeker in Maastricht bekend stond als De Bloodbak (bloedbak). Over dat onderwerp hebben we het ook al eerder gehad op MO, onder meer hier: https://forum.mestreechonline.nl/for...kplaatje/page3.
Terug naar de Onze Lieve Vrouwekade en het Kanaal Luik-Maastricht. In 2009 verscheen:
Wil Lem en Rob Kamps,
Opmerking
-
Let Op
4 April wordt het rondeel "de vief köp" en de toegang tot de kazemat, feestelijk geopend na de geslaagde restauratie en herstelwerkzaamheden. Maar ook toevoegingen die het ons mogelijk maken om het rondeel van binnen uit te kunnen bezien.
Met minstens evenveel inzet, visie en vasthoudendheid heeft de architect samen met het bouwconsortium een stukje geschiedenis weten te transponeren naar onze huidige tijd. Dat het tijd en geld gekost heeft moge duidelijk zijn.
Laot die Fransozen meh koome, veer sjetè vaanaof noe met us Camera fotoos .
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk berichtWaar was U?
Opmerking
Opmerking