Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Vijf Koppen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Vijf Koppen

    In het Verkade-album 'Onze groote rivieren' [1938] staat een tekening met daarop oa. De Vijf Koppen. Voor de Jekertoren ligt iets in het water. Maar wat is het? Ik kan het zelf niet zo snel ter plekke bekijken, want ik woon in Houten. Het lijkt op een soort vlonder. Op de ansichtkaart (volgens het RHCL uit 1945-1950) is het beter te zien. Wie kan mij helpen?

  • #2
    Welkom op ons forum edbus

    Bij mijn weten ligt die vlonder er momenteel niet meer.
    Ik ken mij ook niet herinneren dat hij er de laatste pakweg 40 jaar ooit heeft gelegen.
    Maar wellicht dat iemand anders er meer over weet.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Inderdaad Pier, je hebt gelijk. Ik heb een foto uit 2015 en daar ligt op de achtergrond een talud met gras.

      Opmerking


      • #4
        Tekening van De Vijf Koppen
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2021, 13:48.

        Opmerking


        • #5
          Dat is een mooie en uitgebreide uitleg, Ingrid.
          Hartelijk dank daarvoor. Ik kan er prima mee uit de voeten.
          Is er ook een schriftelijke bron waarnaar ik kan verwijzen?
          Anders wordt het iets als 'Drs. I.M.H. Evers, MestreechOnline.'

          Opmerking


          • #6
            Op zich is daar niets mis mee
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Op zich is daar niets mis mee
              Dat ben ik met Antonius eens. Wel wordt het steeds gebruikelijker de (verkorte) link te vermelden en de datum van raadpleging. Je zou dan krijgen: (drs.) Ingrid M.H. Evers, www.mestreechonline.nl, lemma De Vijf Koppen (geraadpleegd op 15 januari 2021). De beschrijving die ik hierboven gaf, is nergens zo expliciet bij elkaar gezet. In de Historische Encyclopedie Maastricht (2005) zijn er hier en daar wel bouwstenen voor te vinden, maar zo'n specifieke vraag als de uwe, vindt men daar niet beantwoord.

              Eerlijk gezegd is er nog wel wat meer te vertellen. Zo dateert de hierboven genoemde straatnaam Van Hasseltkade eerst van 1941 en heette dat stuk kade voordien Langs het Kanaal. Maar wie weet dat nog? Dus 'Van Hasseltkade' is herkenbaarder. Ook denk ik, dat op de door u bijgevoegde fotokaart het iets naar voren uitstekende lage gedeelte, dat optisch gezien vlak naast het rondeel ligt, de gerenoveerde duiker is die de Jeker onder het kanaal door leidde en die ten tijde van het slachthuis aan de Jeker in Maastricht bekend stond als De Bloodbak (bloedbak). Over dat onderwerp hebben we het ook al eerder gehad op MO, onder meer hier: https://forum.mestreechonline.nl/for...kplaatje/page3.

              Terug naar de Onze Lieve Vrouwekade en het Kanaal Luik-Maastricht. In 2009 verscheen:

              Wil Lem en Rob Kamps,
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2021, 14:26. Reden: aanvulling met link.

              Opmerking


              • #8
                Wel, Ingrid, ik vermeld de suggestie uit de eerste zin.
                Dat lijkt me een uitstekende oplossing.
                Dank je wel voor deze hulp.

                Opmerking

                Bezig...
                X